Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alennus ei auta joulumarkkinoilla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feldon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Kuulin juuri radiossa, ettEMicrosoft ilmoiti, ettEXBox on myynyt USAssa ja Euroopassa paremmin kuin GC. Taitaa MS taas sepittää juttuja.

Taisi Nintendokin juuri ilmoittaa että GC on myynyt XboXia paremmin...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Kuulin juuri radiossa, että Microsoft ilmoiti, että XBox on myynyt USAssa ja Euroopassa paremmin kuin GC. Taitaa MS taas sepittää juttuja.
Tuskimpa vaan. Ainakaan siinä tapauksessa, jos katsotaan viimeaikojen myyntiä. GC:lla oli Euroopassa sen verran vahva alku ylihinnoilteltuun Xboxiin nähden, että sillä on vielä kokonaismyynnissä tälläkin markkina-alueella toinen sija. Mutta ero Xboxiin ei ole suuri. Tai ainakin näin veikkaisin. USA:ssa Xbox on myynnillisesti selvä kakkonen, joskin GC sai Metroid Primen avulla marraskuussa Xboxia vähän kiinni.

Mitä itse Tietoviikon juttuun tulee, on se osittain totta, mutta myös tarua. Konsoleista ei voi sanoa periaatteessa mikä niistä on paras, koska jokaisella on omat mieltymyksensä. Lisäksi Xbox tulee silti halvemmaksi kuin PS2+MC, vaikka konsoliin hankkisikin DVD-kaukosäätimen. PS2:n ylivoima perustuu hyvin pitkälle brändiin, Sonyn onnistuneisiin markkinakampanjoihin ja tietysti myös GC:a ja Xboxia vuoden etumatkan turvin suurempaan pelivalikoimaan...
 
Solid, ainakin USA:n osalta jopa tavalliset pulliaiset voivat todistaa väitteet julkaistujen myyntilukujen ansiosta. Pistänpä ihan huvikseni - ero on ollut aiempina kuukausina suurempi, mutta ei näissäkään valittamista ole:

Syyskuu:
Xbox 175 000
GC 168 000

Lokakuu:
Xbox - 239 000
GC - 169 000

Marraskuu:
Xbox - 468 000
GC - 468 000

Euroopasta ei myyntilukuja saa, mutta UK:ssa tilanne on tällä hetkellä:

Yhteensä (18.12.2002):
Cube: 287,630
Xbox: 359,617

Eli minä ainakin uskon MS:n väitteisiin, kun niille löytyy jopa perusteluja. Tosin ei se ero Euroopassa varmaan kovin suuri ole.

Käsittääkseni Sega bundle on myynyt Suomessa erinomaisesti? Gigantissa ainakin on ollut loppu vähän väliä, ja heillä niitä kuitenkin oli paljon (satoja per liike?). Käyttäjäpalaute on tietenkin vähän huono mittari, mutta enivei. Ruotsissa Xboxilla on 36% markkinaosuus next-gen-konsoleista, joten siellä ainakin todistetusti Cube on lyöty.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan IgeL
Solid, ainakin USA:n osalta jopa tavalliset pulliaiset voivat todistaa väitteet julkaistujen myyntilukujen ansiosta. Pistänpä ihan huvikseni - ero on ollut aiempina kuukausina suurempi, mutta ei näissäkään valittamista ole:

Syyskuu:
Xbox 175 000
GC 168 000

Lokakuu:
Xbox - 239 000
GC - 169 000

Marraskuu:
Xbox - 468 000
GC - 468 000

Euroopasta ei myyntilukuja saa, mutta UK:ssa tilanne on tällä hetkellä:

Yhteensä (18.12.2002):
Cube: 287,630
Xbox: 359,617

Eli minä ainakin uskon MS:n väitteisiin, kun niille löytyy jopa perusteluja. Tosin ei se ero Euroopassa varmaan kovin suuri ole.

Käsittääkseni Sega bundle on myynyt Suomessa erinomaisesti? Gigantissa ainakin on ollut loppu vähän väliä, ja heillä niitä kuitenkin oli paljon (satoja per liike?). Käyttäjäpalaute on tietenkin vähän huono mittari, mutta enivei. Ruotsissa Xboxilla on 36% markkinaosuus next-gen-konsoleista, joten siellä ainakin todistetusti Cube on lyöty.

Voi olla, että XBox on myynytkin enemmän kuin GC. MS on vaan enenkin vähän "sormeillut" näitä myyntilukuja, joten kannattaa uskoa ennemminkin puolueettomiin lähteisiin. En silti kiistä, etteikö Boxi olisi myynyt hyvin. Hinnanpudotukset ja tarjoukset ovat olleet hyviä.
 
Kaikki valmistajat sormeilevat lukuja omaan käyttöönsä. Näkeehän se jo noista Nintendon ja Microsoftin lehdistötiedotteissa, joissa _molemmissa_ väitetään oman konsolin olleen parempi marraskuussa jne.

(Nuo minun lukuni perustuvat USA:n osalta NPD:n chartteihin ja UK:n osalta C&VG:n lukuihin, jotka taas tulevat ChartTrackiltä tms.)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Voi olla, että XBox on myynytkin enemmän kuin GC. MS on vaan enenkin vähän "sormeillut" näitä myyntilukuja, joten kannattaa uskoa ennemminkin puolueettomiin lähteisiin. En silti kiistä, etteikö Boxi olisi myynyt hyvin. Hinnanpudotukset ja tarjoukset ovat olleet hyviä.

Käsittääkseni IgeL on etsinyt/saanut/löytänyt nuo luvut puolueettomilta lähteiltä.
 
Saksahan on tunnetusti euroopan suurin markkina-alue ja siellä Nintendon konsoli on viennyt käsittääkseni voiton. Saksan myyntilukuja ja muita uutisia vaan ihmeen harvoin pääsee kielimuurin lävitse :(
 
Ei taida olla kielimuuristakaan kyse... Sieltä vaan ei julkaista lukuja. Sama tilanne on esim. Suomessa ja useimmissa muissa maissa.
 
Itsekin kuulin, että XBOX ei ole mennyt kaupaksi Saksassa.
USA:ssa sehän on melkein "selvä", että Box kepittää GC:n pelitarjonnan vuoksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan trend

Jos tätä konsolisota foorumia ei olisi, moni ihminen olisi varmasti
onnellisempi. Tähän jää koukkuun.. koukussa vitutukseen. Mahtavaa! Kaikista mahtavinta tässä on että täällä käy jopa
20, 30 ja ehkä 40 kundeja avautumassa perkele leikkipelikoneittensa paremmuudesta. Siis voi pyhäsylvi. Olen ittekin vähän päälle 20 ja nyt kun asiaa ajattelee niin kyllä hävettää! Ääh.. vähemmistö kitisee aina. Oho. Se lipsahti.
Microsoftin xbox projektista ei tule koskaan ilmestymään seuraavaa versiota. Ei tule saamaan tukevaa jalansijaa ja tuskin Bilille kolmos/kakkos sija riittänee. Ups.

Itse en näe asiaa ihan noin. Tuskin kenenkään tarpeet keskustella koneiden paremmuudesta siihen loppuisivat (Nuo jututhan siihen sotaan johtavat). Tarinat ja vittuilut vain leviäisivät ympäri Konsolifin BBS:ää. Minun mielestäni ainakin on parempi näin että kaikki tappelu on keskitetyllä alueella jolloin he joita nämä ei kiinnosta ei tarvitse lukea edes otsikoita näistä tappeluista. Toisinkuin silloin jos ne olisivat ympäri boardia.

Xboxin seuraajasta sen verran että itse en näe mitään esteitä sen tulolle. Xboxin olisi pitänyt flopata aika pahasti jotta MS lopettaisi haaveilut konsolipuolella pyörivistä rahamassoista. En usko että Xbox Liveäkään olisi koskaan otettu käyttöön mikäli Xboxille ei olisi tulossa seuraajaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Itse en näe asiaa ihan noin. Tuskin kenenkään tarpeet keskustella koneiden paremmuudesta siihen loppuisivat (Nuo jututhan siihen sotaan johtavat). Tarinat ja vittuilut vain leviäisivät ympäri Konsolifin BBS:ää. Minun mielestäni ainakin on parempi näin että kaikki tappelu on keskitetyllä alueella jolloin he joita nämä ei kiinnosta ei tarvitse lukea edes otsikoita näistä tappeluista. Toisinkuin silloin jos ne olisivat ympäri boardia.

Xboxin seuraajasta sen verran että itse en näe mitään esteitä sen tulolle. Xboxin olisi pitänyt flopata aika pahasti jotta MS lopettaisi haaveilut konsolipuolella pyörivistä rahamassoista. En usko että Xbox Liveäkään olisi koskaan otettu käyttöön mikäli Xboxille ei olisi tulossa seuraajaa.

Varmasti XBoxille on tulossa seuraaja. XBox on ihan hyvä ensimmäiseksi konsoliksi ja seuraajalla on helpompaa markkinoilla, kun on edellinen konsoli jo myynyt jonkun verran ja MS:n konsoli on saanut ostajia koneelleen. MS:llä on kuitenkin mennyt rahaa konsolimarkkinoilla, joten jos seuraava epäonnistuu se voi jäädä jo viimeiseksi. Toivotaan silti parasta, koska mitä enemmän on kilpailua, sitä halvemmat hinnat.
 
Itse en näe asiaa ihan noin. Tuskin kenenkään tarpeet keskustella koneiden paremmuudesta siihen loppuisivat (Nuo jututhan siihen sotaan johtavat). Tarinat ja vittuilut vain leviäisivät ympäri Konsolifin BBS:ää. Minun mielestäni ainakin on parempi näin että kaikki tappelu on keskitetyllä alueella jolloin he joita nämä ei kiinnosta ei tarvitse lukea edes otsikoita näistä tappeluista. Toisinkuin silloin jos ne olisivat ympäri boardia.

Hyvin perusteltu ja muutenkin hyvä vastaus!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Mitä itse Tietoviikon juttuun tulee, on se osittain totta, mutta myös tarua. Konsoleista ei voi sanoa periaatteessa mikä niistä on paras, koska jokaisella on omat mieltymyksensä. Lisäksi Xbox tulee silti halvemmaksi kuin PS2+MC, vaikka konsoliin hankkisikin DVD-kaukosäätimen. PS2:n ylivoima perustuu hyvin pitkälle brändiin, Sonyn onnistuneisiin markkinakampanjoihin ja tietysti myös GC:a ja Xboxia vuoden etumatkan turvin suurempaan pelivalikoimaan...

Näin se todella on, ottamatta kantaa siihen mikä olisi paras, halvin tai muuten kannattavin hankinta konsoliksi.

Oli kyse mistä tahansa tuotteesta niin globaalien brändien kahden myydyimmän asema on kohtuullisen vakaa, mutta kolmas sija tai siitä eteenpäin alkaa olla aika vaihteleva. Ei perustu teknisiin yksityiskohtiin vaan markkinatutkimuksiin jossa on tutkittu kuluttajien suhtautumista. Eli voisi odottaa että vuoden päästä on kaksi merkkiä selvästi keulilla ja yksi on jäämässä pelistä pois. Mielenkiintoista nähdä mikä näistä kolmesta. Näköjään Xbox ja GC yrittävät kumpikin sitkeästi osoittaa olevansa kakkosena.

Jos ajatellaan näitä kolmea eri konsolia puhtaasti tuotteina puuttumatta hintaan tai teknisiin eroavaisuuksiin niin Xboxin asema ei ole kovin vakaa vielä. Johtuu yksinkertaisesti siitä että konsoli on kyseisen valmistajan ensimmäinen malli eikä kuluttajilla ole siitä vielä selvää käsitystä. Vuosien varrella on käynyt aina välillä niin että jotain uutta konsolia hypetetään ihan mielettömästi, mutta jostain syystä ne eivät käy kaupaksi. Tämä johtaa siihen kiusalliseen tilanteeseen että sen pelivalikoima tulee jäämään varsin pieneksi. Eli kuluttajat ovat ihan syystä varovaisia aluksi.

Luulisin että suurin osa konsolin ostajista ei tee valintaa teknisten ominaisuuksien perusteella vaan lähinnä sen mukaan että kavereilla tai tutuilla on ollut jonkun merkkinen ja siitä ei ole kuulunut mitään kovin negatiivisia kommentteja. Noi hintaerot on prosentuaalisesti todella pieniä kun lasketaan kaikki tarvikkeet mitä pelkän konsolin lisäksi tulee hankittua.

Itse hankin konsolin vasta pari kuukautta sitten ja pähkäilin hetken PS2:n ja Xboxin välillä. Kun en mitään todella huomattavia eroja teknisessä paremmuudessa löytänyt niin muut seikat vaikuttivat. Ehkä se että joskus aikoinaan mulla oli PSX mikä oli silloin ihan OK, toiseksi se että Micro$oft on minulle vastenmielinen brändi PC-maailmassa ja kolmanneksi Sonyn laajin pelivalikoima.

Pelivalikoima oli siinä mielessä merkittävä tekijä että hintaa tulee jos ostaa kaikki pelit uuden hintaisena. Koska PS2 on ollut markkinoilla jo varsin pitkään on monia hieman vanhempia pelejä joista olen kiinnostunut ja niitä löytää kauppojen tarjoushyllystä tai käytettynä halvalla, niin ettei kopiointiin viitsi ryhtyä. Eli sitten kun olen jo pelannut läpi pelit jotka mulla on niin todennäköisesti tämänhetken uutuuspelejä saa jo divarista puoleen hintaan...

Jos nyt itse spekuloisin konsolien keskinäistä markkinatilannetta tulevaisuudessa niin Xboxin mahdollisuus pelaamiseen verkossa saattaa tehdä siitä markkinoiden ykkösen JOS kuluttajat innostuvat ideasta ja verkko saadaan pystyyn ilman viivästyksiä ja teknisiä ongelmia. Ymmärtääkseni juuri tämä on Xboxin kantava ajatus millä olisi tarkoitus vallata markkinat. Sen jälkeen on Sonyllä hieman kirimistä. Tai siis käsittääkseni PS2:n saa jo nyt verkkosovittimen, mutta sitä tukevia pelejä tai tarvittavaa softaa verkossa ei pahemmin ole.

Micro$oft on liikkeellä aika yli-itsevarmasti johtuen monopolista PC-ohjelmistoissa, mutta aika näyttää miten käy. Xboxin halvempi hinta verrattuna PS2:n on pelkkä hinnoittelukysymys. Todennäköisesti pelkkää konsolia myydään nollakatteella tai jopa tappiolla, mutta se on se uhraus joka on tehtävä jos halutaan saavuttaa heti alussa hyvä markkina-asema.
 
Vaikka joskus tuleekin nälvittyä leikillisesti Cubea lasten koneeksi, olin oikeasti järkyttynyt nähdessäni sen ja PSonen erään tavaratalon joulumainoslehden lasten lelujen osastossa. PS2:sta tai Xboxia ei niillä sivuilla näkynyt, joten mietin mitä Cube siellä teki? Eikö kaikki koneet olisi kannattanut kasata samoille sivuille?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Vaikka joskus tuleekin nälvittyä leikillisesti Cubea lasten koneeksi, olin oikeasti järkyttynyt nähdessäni sen ja PSonen erään tavaratalon joulumainoslehden lasten lelujen osastossa. PS2:sta tai Xboxia ei niillä sivuilla näkynyt, joten mietin mitä Cube siellä teki? Eikö kaikki koneet olisi kannattanut kasata samoille sivuille?

PSoenstahan on siis tehty lapsille tarkoitettu kone. Sony itse on näin sanonut, että PS2 on vanhemmille ja PSone lapsille. Mutta GC lastenkonsoli? Aika naurettavaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Vaikka joskus tuleekin nälvittyä leikillisesti Cubea lasten koneeksi, olin oikeasti järkyttynyt nähdessäni sen ja PSonen erään tavaratalon joulumainoslehden lasten lelujen osastossa. PS2:sta tai Xboxia ei niillä sivuilla näkynyt, joten mietin mitä Cube siellä teki? Eikö kaikki koneet olisi kannattanut kasata samoille sivuille?

Tämä vain osoittaa (taas kerran) sen että Cuben imago todellakin on sellainen että henkilöt jotka eivät pelimaailmaa seuraa yhtään luulevat konetta vain lapsille tarkoitetuksi leluksi. (Niin siis osoittaa sikäli että eräällä boardilla (pelip********.net) muutamat nuorehkot ahkerat Nintendo/GC:n kannattajat vakaasti väittivät ettei näin ole.
 
Tietoviikon juttu oli mielenkiintoinen ja myös tähän mennessä tulleet kommentit ovat olleet ihan fiksuja ja asiallisia. Lueskelin äsken juttua uudelleen ihan paperilta ja rupesin miettimään, että mihin hintaan pelikonsoleita myydään joulumarkkinoilla. Olisikohan jollain tarkkoja tietoja konsoleiden tämänhetkisistä hinnoista?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Tämä vain osoittaa (taas kerran) sen että Cuben imago todellakin on sellainen että henkilöt jotka eivät pelimaailmaa seuraa yhtään luulevat konetta vain lapsille tarkoitetuksi leluksi. (Niin siis osoittaa sikäli että eräällä boardilla (pelip********.net) muutamat nuorehkot ahkerat Nintendo/GC:n kannattajat vakaasti väittivät ettei näin ole.

Cuben imagohan tuo siis ei ole, se on joidenkin mielikuva. Veikaan että sekoilit vain sanoissa tosin :P Olen tässä pistänyt merkille että Cuben ostavat yleensä pelimaailmaa aktiivisesti seuraavat aikuiset.
 
On noi ´Cuben myyntiluvut Euroopassa ihan hyvää luokkaa verrettuna siihen kuinka "paljon" Nintendo on panostanut Euroopan markkinoihin...
 
Ylös Bottom