Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Mitä itse Tietoviikon juttuun tulee, on se osittain totta, mutta myös tarua. Konsoleista ei voi sanoa periaatteessa mikä niistä on paras, koska jokaisella on omat mieltymyksensä. Lisäksi Xbox tulee silti halvemmaksi kuin PS2+MC, vaikka konsoliin hankkisikin DVD-kaukosäätimen. PS2:n ylivoima perustuu hyvin pitkälle brändiin, Sonyn onnistuneisiin markkinakampanjoihin ja tietysti myös GC:a ja Xboxia vuoden etumatkan turvin suurempaan pelivalikoimaan...
Näin se todella on, ottamatta kantaa siihen mikä olisi paras, halvin tai muuten kannattavin hankinta konsoliksi.
Oli kyse mistä tahansa tuotteesta niin globaalien brändien kahden myydyimmän asema on kohtuullisen vakaa, mutta kolmas sija tai siitä eteenpäin alkaa olla aika vaihteleva. Ei perustu teknisiin yksityiskohtiin vaan markkinatutkimuksiin jossa on tutkittu kuluttajien suhtautumista. Eli voisi odottaa että vuoden päästä on kaksi merkkiä selvästi keulilla ja yksi on jäämässä pelistä pois. Mielenkiintoista nähdä mikä näistä kolmesta. Näköjään Xbox ja GC yrittävät kumpikin sitkeästi osoittaa olevansa kakkosena.
Jos ajatellaan näitä kolmea eri konsolia puhtaasti tuotteina puuttumatta hintaan tai teknisiin eroavaisuuksiin niin Xboxin asema ei ole kovin vakaa vielä. Johtuu yksinkertaisesti siitä että konsoli on kyseisen valmistajan ensimmäinen malli eikä kuluttajilla ole siitä vielä selvää käsitystä. Vuosien varrella on käynyt aina välillä niin että jotain uutta konsolia hypetetään ihan mielettömästi, mutta jostain syystä ne eivät käy kaupaksi. Tämä johtaa siihen kiusalliseen tilanteeseen että sen pelivalikoima tulee jäämään varsin pieneksi. Eli kuluttajat ovat ihan syystä varovaisia aluksi.
Luulisin että suurin osa konsolin ostajista ei tee valintaa teknisten ominaisuuksien perusteella vaan lähinnä sen mukaan että kavereilla tai tutuilla on ollut jonkun merkkinen ja siitä ei ole kuulunut mitään kovin negatiivisia kommentteja. Noi hintaerot on prosentuaalisesti todella pieniä kun lasketaan kaikki tarvikkeet mitä pelkän konsolin lisäksi tulee hankittua.
Itse hankin konsolin vasta pari kuukautta sitten ja pähkäilin hetken PS2:n ja Xboxin välillä. Kun en mitään todella huomattavia eroja teknisessä paremmuudessa löytänyt niin muut seikat vaikuttivat. Ehkä se että joskus aikoinaan mulla oli PSX mikä oli silloin ihan OK, toiseksi se että Micro$oft on minulle vastenmielinen brändi PC-maailmassa ja kolmanneksi Sonyn laajin pelivalikoima.
Pelivalikoima oli siinä mielessä merkittävä tekijä että hintaa tulee jos ostaa kaikki pelit uuden hintaisena. Koska PS2 on ollut markkinoilla jo varsin pitkään on monia hieman vanhempia pelejä joista olen kiinnostunut ja niitä löytää kauppojen tarjoushyllystä tai käytettynä halvalla, niin ettei kopiointiin viitsi ryhtyä. Eli sitten kun olen jo pelannut läpi pelit jotka mulla on niin todennäköisesti tämänhetken uutuuspelejä saa jo divarista puoleen hintaan...
Jos nyt itse spekuloisin konsolien keskinäistä markkinatilannetta tulevaisuudessa niin Xboxin mahdollisuus pelaamiseen verkossa saattaa tehdä siitä markkinoiden ykkösen JOS kuluttajat innostuvat ideasta ja verkko saadaan pystyyn ilman viivästyksiä ja teknisiä ongelmia. Ymmärtääkseni juuri tämä on Xboxin kantava ajatus millä olisi tarkoitus vallata markkinat. Sen jälkeen on Sonyllä hieman kirimistä. Tai siis käsittääkseni PS2:n saa jo nyt verkkosovittimen, mutta sitä tukevia pelejä tai tarvittavaa softaa verkossa ei pahemmin ole.
Micro$oft on liikkeellä aika yli-itsevarmasti johtuen monopolista PC-ohjelmistoissa, mutta aika näyttää miten käy. Xboxin halvempi hinta verrattuna PS2:n on pelkkä hinnoittelukysymys. Todennäköisesti pelkkää konsolia myydään nollakatteella tai jopa tappiolla, mutta se on se uhraus joka on tehtävä jos halutaan saavuttaa heti alussa hyvä markkina-asema.