Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Aliens: Colonial Marines

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Täällä sukellettiin parin tehtävän verran suoraan kampanjan pariin ja kyllähän kokemus jättää paljon toivomisen varaa. Jo alkudemosta lähtien on selvää, ettei luvassa ole ainakaan silmänruokaa, kun huonosti pakattu video repeilee ja paukkuu liitoksistaan (testissä siis XO-versio). Varsinainen peli sentään pyörii pääosin jouhevasti, mutta fiilis on vähän kuin pelaisi HD-remakea, kun viimeinen kuorrute puuttuu. Muutoinkin meininki tuntuu aikamatkalta viime konsolisukupolveen ahtaiden käytävien seuratessa toisiaan. Lisäksi jo parin tehtävän aikana vastaan tuli kosolti satunnaisia bugeja, kuten mahdollisuus kävellä kaverin tai suljetun oven läpi vahingossa.

Valjua teknistä toteutusta suuremmaksi synniksi nostaisin kuitenkin tunnelman puutteen: täysrähinä laitetaan päälle miltei ensimetreistä. Jopa AvP:n avaruusjääkärikampanja onnistui luomaan pahaentistä fiilistä ennen ensimmäistä kohtaamista. Colonial Marinesissa kyseinen tapahtuma herättää lähinnä myötähäpeää noloudellaan. Alienit eivät ole muutoinkaan millään tapaa pelottavia, vaan samanlaista tykinruokaa kuin missä tahansa muussa räiskinnässä. Niiden lahtaaminen on todella helppoa, eikä edes happporoiskeita tarvitse pelätä. Ainoastaan seinissä huomaamattomina vaanivat ryhmät saivat aikaan kaivattua fiilistä pakokauhusta, ja liiketunnistusmittarin piipitys tuo mukavia muistoja leffasta. Mutta kun Avaruuden pelätyintä tappajaa vastaan voi puolustautua vetämällä sitä turpaan, niin ollaan aika kaukana alkuperäismateriaalista.

Pelattavuus on sentään ihan perus ok-tasoa ja Kainin mainitsema äänimaailma etenkin aseiden osalta kohdillaan. Mukavana yllätyksenä kokemuspisteitä kertyy jo yksinpelin aikana, joilla voi ostella esimerkiksi uusia tähtäimiä ja isompia lippaita tussareihinsa. Oletettavasti nämä siirtyvät suoraan moninpeliin. Toki tämän kertaalleen pelailee läpi ja toivottavasti moninpeli (co-op & kilpailullinen) nostaa vielä pisteitä. Virallisempaa arvostelua seuraa, kun enemmän tunteja alla. Mutta ei tästä kyllä kannata missään nimessä täyttä hintaa maksaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Kuulostaa kyllä todella isolta pettymykseltä. Olen JÄTTIMÄINEN Alien-sarjan fani, PC:llä Avp1 ja varsinkin 2 olivat loistavia pelejä, 2010 Avp menetteli, mutta tämä kuulostaa siltä että paha mieli tulee kun pelaa. Olen kuitenkin odottanut loistavaa Ailen peliä jo yli kymmenen vuotta, ja ainekset olisi mitä loistavimmat tehdä kauhua, toimintaa ja trilleriä yhdistävä, tunnelmaltaan painostava peli. Kuulostaa siltä että pelissä olisi voitu ottaa esim AvP 2:sesta mallia. Marine-kampanjassa kesti todella kauan ennekuin ensimmäinen öttiäinen tavattiin ja sitä ennen sai vaeltaa kakka pöksyissä. Kun vihdoin toiminta alkoi, sitä olikin sitten aivan riittämiin. Mielestäni hyvän Alien pelin yksi tärkeimmistä vaatimuksista olisi toiminnan sopiva ripottelu eli juurikin se pelin rytmitys. Pitkiä aikoja seesteistä mutta painostavaa tutkimista, tilanteen muuttuessa silmänräpäyksessä kaaottiseksi puolustustaisteluksi. No ehkä kymmenen vuoden päästä, jos ja kun tämä peli floppaa, saa seuraavaa Alien peliä odottaa luultavasti seuraavan ikuisuuden.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Oiskohan CliffyB:llä jotain intressejä palata sorvin ääreen? Vois ottaa tästä projektin.

Dudebros meets aliens. Juu, ei kiitos. Tekisi jonkin ihan uuden IP:n.

Mutta juu, Kainilta ihan osuva kommentti eli pitäähän tätä itse pelata ennen lopullista tuomiota (se onkin yleensä tapana). Ehkä tuolla muutama sateinen su-ilta menee ennen Homelandin alkamista, sillä jo aiempi 2010 vuoden AvsP oli lopulta ihan ok välipala. Harmi että se Alien RPG laitettiin jäihin aikoinaan (miksihän muuten näin oli?), siinä olisi voinut olla potentiaalia. Jotenkin se on uskottava ettei tämä "räiskintä kohtaa kauhun" oikein tunnu enää toimivan - kun ei niin ei. Lopulta aina ja ikuisesti se toiminta vie selkävoiton kauhusta ja operoidaankin sillä alueella missä on ziljoona muutakin peliä.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Telltale kehiin ja kahden ensimmäisen leffan kauhu/toiminta-hybridi kehiin. Alussa pitäisi tehdä kovia ratkaisuja siitä, laitetaanko mies stasiskoneeseen odottamaan parempia kirurgeja vai yritetäänko itse poistaa ötökkää masusta. Myöhemmin sensori huutaa hoosiannaa ja hitsipuikkoa pitää ohjata ovenkarmia pitkin :)
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Eilen tuli saatua jo ennakkoon varattu Collectors edition (PS3), siitä hihamerkit ja patsas meni pojalle vitriiniin alien egin viereen ja siinä se iloinen osuus sitten aikalailla olikin.

Illan hämyssä muun perheen käytyä koisimaan tuli kömmittyä omaan luolaan varsinaista peliä testailemaan, odotin ahdistusta ja kiivasta pulssia. Kampanja käyntiin ja huh huh, nuo kyllä tuli koettua, mutta ei ihan toivotuista syistä. Ei tästä nyt kummoisia odotuksia ollut mutta aivan hirveähän tämä oli. Vaikka pelin ulkoasuun ei kiinnittäisi huomiota niin onhan nuo alienit tässä aivan eri otuksia kuin ne pedot joita leffoissa on ollut ja varsinkin muksuna pelännyt, se tekoäly on jotain aivan uskomatonta.

Esim. Kuten aiemmin joku jo mainitsikin tässä mörököllien kohtaaminen toteutetaan tosiaan suhteellisen koomisella tavalla ja kun tehtäväksi tulee listiä se eka alien, kaivan liike sensorin, huomaan liikettä, lähden fiilistellen hiippailemaan liikkeen suuntaan. Ja kun lopulta pääsen 2m päähän liikkesensorin havainnoimasta asiasta, erotan hämärän keskeltä alienin, joka loikkii paikallaan tolppaa vasten, minuun mitenkään reagoimatta vaikka pyörin tämän ympäri jne.

Pelailin kampanjaa arviolta tunnin (ainakin tuntui siltä) ja sitten peli sammuksiin, levy takaisin koteloon ja se oli siinä valitettavasti tälle pelille en aio uhrata sitä aikaa joka kampanjan läpäisyyn kuluisi, sinänsä sääli kun tätä piti viikonloppuna pelailla kaljoissa kaverin kanssa jaetulla ruudulla, mutta en jaksa uskoa että tuo edes silloin jaksaisi viihdyttää.

Toisin sanoen jos joku haluaa tarjota tästä pelistä + mukana tulleesta limited edition koodi dlc lapusta ja collectorin mukana tulleesta dlc lapusta jotain privassa voi laittaa, muussa tapauksessa peli lähtee huomenna vaihtoon paikalliseen putiikkiin :D
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Kansalaiset. Kyllä, peli on varmasti pettymys niille jotka odottivat Aliens leffan tunnelmaa. Mutta niille jotka odottivat ihan FPS peliä jossa alienit ovat mukana niin ei se fani ragetus saa aikaan sitä, että haukkuisi pelin alimpaan helvettiin.
En sano sitä ettäkö tämä olisi jumalpeli, mahtava, fallistinen paras koskaan. Ei, korkeintaan keskiverto/pelattava. Eli kyllä, gearboxin pojat ovat kusseet silmään..tai kuka perkele tämän kampanjan pökäleen on edes kehdannut olevan canon muka sarjaan itsessään. Ruoskituttaa pitäisi, mutta itsestäni tuntuu että takapiru on Sega. Kaikki missä on nykyään SEGA logo niin pitää miettiä että tuleeko kusta vaiko paskaa.
Myöskin outoa että itse en ole mainostuksissa ja hypetyksissä kuullut tai nähnyt mitään tästä Timegate:n tekemästä yksinpeli osuudesta mitään tietoa. Minä olen ollut siinä uskossa että Gearbox on koko paketin tehnyt.

Mutta niin, Gearbox Software Community - Aliens: Colonial Marines News päivitystä on siis luvassa. Toivon mukaan kohtuu tiuhaan tahtiin. Tietysti pelin kehittäjät menettävät tässä rahaa mutta hei, miksi helvetissä pistivät betan maksullisena ulos? Olisivat idiootit pitäneet beta testauksen ja siitä ottaneet palautetta ja sen jälkeen korjailleet palautteiden perusteella. Miksi piti nyt sitten puskea ulos? Deadline? Helvetti tätä on 6v jo muutenkin tehty niin kuukausi ei olisi enää missään tuntunut.

Mutta niin, kävin enklantilaiselle foorumille itse kirjoittamassa jonkinlaisen arvostelun tapaisen omien kokemuksieni perusteella ja ennenkuin näitä päivityksiä edes tuli. Pääpiirteittäin siis peli on pelattava (tästä voidaan vääntää mutta hyvin monella ihmisellä on ollut eri bugit ja joillakin ei ole ollut ollenkaan mainittuja bugeja.) äänimaailma on todella hyvä, kampanja on perus mene tuonne tule tänne tee sitä blaablaa. A.I ei loista, mutta ei se loistanut FarCry 3 eikä Black Ops2 etc FPS peleissäkään. Toivottavasti korjauksissa tulisi vain tuo alieneiden reittihaku paremmaksi. Myöskin pelissä piti alunperin olla se omien käskytys mutta jätettiin pois, tyhmää. Cooppina mukavaa pelattavaa moni on sanonut, itse en ole päässyt testaamaan vielä. Vaikeimmalla pelattaessa haastetta on, mutta se on reilua haastetta. Ei sellaista kuten vaikka PS3 Resistance sarjassa tai Killzonessa. Eli viholliset kestävät vähän enemmän muttei kuitenkaan tule bullet spongeja alieneista. Edelleenkin, kyllä ne siinä elokuvassakin kohtuu nopeasti tipahtivat kun räjähdekärkisillä ampuu. Pistoolilla tosin ei niin helposti eikä melee saisi olla niin helppoa. Pitäisi juuri oikealla hetkellä tirpaista että menisi alieni taaksepäin. Eikä että voi floodata meleen käyttöä ja hakata alienin kuoliaaksi (normaalilla ainakin) mutta niin, näillä eväillä ennen päivitystä oma mielipiteeni on yksinpelin perusteella 6/10 eli OK peli. Ei todellakaan sovi kaikille mutta ne jotka tykkää, tykkää varmasti.
Cooppi yleensä nostaa minun kirjoissani +1 arvosanaa. Että kaverin kans mukavaa viihdettä. MPstä en myös tiedä kun en ole kokeillut, koska WARETIN PClle kun alkoi tulla niin huolestuttavaa tekstiä netissä että meinasin perua tilauksen. Mutta kun pelailin, tuli itse siihen tulokseen että kyllä minä tätä pelaan. Mutta en tosin maksa täyttä hintaa, vain 45e posteineen. Uudesta. Että sillee.

Toivon siis että noita päivityksiä tulee ihan tasaisesti ja pelille tulisi elinkaarta pitempään mitä AvPlle ja Operation Raccoon citylle. Potentiaalia oli, mutta päivitykset kustiin heti alussa. Itse näen tälle vielä toivoa kerta nyt heti tuli päivitys.
Beta vaiheessa tämä on, mutta niin tuntuu olevan nykyään muodikasta tehdä. Perkele.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Voiko joku kertoa moninpelistä jotakin?
Eli onko yhtä shaibaa kun yksinpeli vai onko siinä toivoa?
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Tässäkin on näköjään joku bugi, mikä nollaa koko pelin.

Aloittelin meinaan äsken pelaamaan ja huomasin, että peli on jotenkin hävittänyt tallennuksen ja sen mukana meni, sitten ihan kaikki :mad:

Ainakin boksilla tuo tallenus on tehty viellä, niin tyhmästi, ettei sitä pysty ottamaan edes tikulle talteen, kun tuolla boksin kovolla näkyy vain asennettu peli (en tiedä, että minne tämä oikein tuon tallenuksen heittää)
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Tässäkin on näköjään joku bugi, mikä nollaa koko pelin.

Kannattaa laittaa moisesta viestiä pelin viralliselle forumille ja laittaa vinkkiä vaikkapa Eurogameriin. Ne rakastavat haukkua peliä juuri nyt, joten uppoaa varmasti hyvin saitin agendalle.

Esim. Kuten aiemmin joku jo mainitsikin tässä mörököllien kohtaaminen toteutetaan tosiaan suhteellisen koomisella tavalla ja kun tehtäväksi tulee listiä se eka alien, kaivan liike sensorin, huomaan liikettä, lähden fiilistellen hiippailemaan liikkeen suuntaan. Ja kun lopulta pääsen 2m päähän liikkesensorin havainnoimasta asiasta, erotan hämärän keskeltä alienin, joka loikkii paikallaan tolppaa vasten, minuun mitenkään reagoimatta vaikka pyörin tämän ympäri jne.

:D Ai että. Pelin se aivan keskeinen, tärkein ydinalue on siis missattu noinkin pahasti. Tietysti bugituksella lienee myös osuutta asiaan. Noh, eikun kasvottomia solttuja sitten kehiin ja leikitään että kyseessä on CoD 4.1.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Voisiko joku ystävällisesti kertoa jotain infoa moninpelistä? Onko samanlaista kuraa..?
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Ainakin boksilla tuo tallenus on tehty viellä, niin tyhmästi, ettei sitä pysty ottamaan edes tikulle talteen, kun tuolla boksin kovolla näkyy vain asennettu peli (en tiedä, että minne tämä oikein tuon tallenuksen heittää)

Tämän yllättävän "ominaisuuden" huomasin eilen itsekin. Tarkoituksena oli jatkaa kampanjaa kakkosboxilla, kun päätöllö oli hallituksen toimesta varattu parempaan käyttöön. Mutta eihän tallennuspaikaksi tosiaan edes anneta valita muistitikkua, ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen ongelmaan missään Xboxin pelissä.

Nyt on viitisen tehtävää takana, ja fiilikset pysyvät melko matalalla. Yksi hiiviskelypainotteisempi rykäisy olisi ollut muutoin mainiota vaihtelua, mutta Alieneiden naurettava käyttäytyminen pilasi tunnelman tehokkaasti. Ympäristöt planeetan pinnalla muistuttavat kyllä joten kuten elokuvan vastaavia, kunhan karun toteutuksen aukkoja paikkailee mielikuvituksen voimin tai vaikka siristämällä silmiä. Samalla kaiholla miettii, miten hyvän pelin tästä olisi oikeasti voinut saadakaan aikaiseksi. Onneksi edellinen koittamani fps oli Vitan Call of Duty, joten siihen verrattuna tämä on ihan siedettävää räimettä. :D

Mutta josko tarinan saisi viikonloppuna päätökseen, niin voisi koittaa nettipuoltakin.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

On jotenkin harmillista, miten Segan tuotokset viime vuosina (tai no, pidempäänkin) ovat olleet lähinnä surkuhupaisia esityksiä ja firman maine on vajonnut aika pohjamutiin mm. täysin epäonnistuneiden Marvel-lisenssipelien myötä - siis siitä huolimatta, että eihän pelejä Segan talon sisällä ole tehty pitkään aikaan, ovat vain julkaisijoita useinmiten. Mutta siksi en oikein tältäkään odottanut mitään, ja aikataulun myöhästyminen ei luvannut liikoja.

Hyvääkin on: esim. Monkey Ball, Arcade-peli Renegade Ops, tai Team CS1:n Yakuza-sarja (PS3). Saman tiimin Binary Domainkin oli ihan ok.

Mitä hyvätunnelmaisiin alien-peleihin tulee, niin itselle muistuu aina mieleen vanha Warhammer 40k -peli Space Hulk kotitietokoneille 90-luvulta...siinä se homma oli hoidettu oikein.

Jotenkin hassua, en ole koskaan kokenut, että Alien edes tarvitsisi räiskintäpeliä, vain siksi koska James Cameronin tulkinta on ns. "toimintaelokuva" (eihän sekään edes sitä suurimmaksi osaksi ole).
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Kotaku mutuilee ACM:n ongelmista.
Tekstin mukaan Ongelma on siinä, että pelin moottori ja yksinpeli ulkoistettiin Gearboxilta TimeGatelle, koska GBX:lla itsellään oli kiire Borderlands 2:n parissa. Kun GBX vihdoin pääsi ACM:n kimppuun oli TG saanut aikaan kurjaa kuraa. Peli olisi ollut pelastettavissa, mutta Sega puhkui GBX:n niskaan, että pelin on valmistuttava! Hommaa ei helpottanut se, että osa GBX:n kehittäjistä eivät olisi edes halunneet koskea enää TG:n tekeleeseen. Sega painoi kuitenkin päälle ja on ilmeisesti harkinnut jo oikeustoimia GBX:ää vastaan. Tästä syystä lisäajan anominen, jotta peli olisi saatu edes jonkinmoiseen julkaisukuntoon, ei tullut kyseeseen. GBX tiesi, että peli tulisi olemaan Alien 4 -leffan lopun vamma-alien, mutta se oli pakko päästää ulos anomaan Ripleytä rakastamaan sitä.

How Aliens: Colonial Marines Fell Apart

Gearbox kusi pelin kun antoi ulkoistaa kehitystyön (osin valvomatta). TimeGate lorotti samaan lumihankeen alihankkijana, laajentaen kusireikää kuin happoveri mariinin panssaria, vain tekemällä hommansa huonosti. Gearbox sai lopulta ruohon esiin lumen alta kaatamalla yöastian samaan kohtaan, eli suhtautumalla nuivasti TimeGaten tuotoksiin. Sega päätti vääntää tortut reiän täytteeksi kertomalla alkuperäiselle studiolle, että nyt peli/kakka ulos väkisin. Tuli mitä tuli.
Siinä se sitten on... 2006:sta asti väännetty pökäle, joka laittaa hermostuttamaan muuten valkoisessa hangessa. Ei tullut lumilyhtyjä ei...
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360 Hype]

Mitä hyvätunnelmaisiin alien-peleihin tulee, niin itselle muistuu aina mieleen vanha Warhammer 40k -peli Space Hulk kotitietokoneille 90-luvulta...siinä se homma oli hoidettu oikein.

Se oli kova se. Loistava tunnelma ja haastavat tehtävät, joutui tosissaan miettimään turretteja ja reittejä joita kulkea.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Kaikki se hype ja lupaukset mahtavasta Alien-kokemuksesta ja mitä sieltä tuli, kasa totaalista paskaa!? Oma kiimani lässähti, kuin olisi nähnyt isoäidin alasti. Ei oikeastaan kiinnosta edes kokeilla, kun tiedän, ettei peli vastaa lähellekään sitä, mitä olin odottanut.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Kotaku mutuilee ACM:n ongelmista.

No onhan tuo syy ainakin tuon artikkelin mukaan ihan selvä: TimeGate. Siinähän sanotaan, että heittivät Gearboxin 4 vuoden työn roskiin ja väänsivät lähes kokonaan oman räpellyksen. Jonka jälkeen Gearbox teki saman sille. Segan "syy" on oikeastaan vaan painostus julkaista keskeneräinen peli, mutta se on ihan ymmärrettävää - en muistanutkaan, että peli on ollut kehitteillä jo v. 2006 asti.

Harmi sinänsä, odotin ainakin itse tältä paljon. Hyvästä Alien-pelistä on vierähtänyt kotvanen.
 
Vastaus: Aliens: Colonial Marines [PS3/X360]

Kyllä minä ainakin vierittäisin tämän katastrofin syyn nimenomaan Gearboxin harteille. Itsehän he ottivat tuon projektin alun alkaen työstääkseen, vieläpä hehkuttaen intoaan ja samalla hypettivät kuinka tuosta tulee paras Aliens-peli koskaan. Ilmeisesti into ei ollut kovin suuri jos kerta kampanja ulkoistettiin, eikä sitä edes valvottu paskan vertaa Gearboxin toimesta. Herää myös kysymys, että eikö Gearboxilla pidetty backuppina minkäänlaista koodia siitä, mitä olivat jo saaneet aikaiseksi - jos olisi, niin eikö silloin tuon yksinpelin olisi voinut tehdä sen pohjalta ilman, että olisi tarvinut ottaa Timegaten räpellystä ja tehdä sitä lähes kokonaan uusiksi ja vieläpä päin helvettiä? Aikaa olisi varmasti säästynyt ja lopputulos olisi ollut varmasti edes paremman näköinen.

Minulle henkilökohtaisesti tämä projekti on koko pelaajahistoriani suurimpia kusetuksia, jota ei lievennä yhtään se, että peliä mainostettiin ja demottiin aivan eri demolla ja moottorilla, mitä pelissä edes käytettiin. Toki bullshotteja yms. tulee vastaan useinkin, mutta se miten tätä roskaa on mainostettu kuusi vuotta ULTIMATE ALIENS EXPERIENCENÄ on niin törkeää kusetusta, ettei tosikaan. Siinä ei paljoa hyvät aikeet paina, kun kuluttajaa työnnetään pitkin paskaisia katuja suoraan helvettiin.

Jos on pokkaa ottaa alleen noin kunnianhimoinen projekti, mutta ei resurssit riitä viemään projektia loppuun, niin turha siitä on syytellä firmoja, joille itse ulkoistaa hommansa.

Ainoa keino, jolla antaisin tämän kusetuksen anteeksi olisi se, että Wii U -versio hiottaisiin rauhassa loppuun vastaamaan sitä peliä, joka tuon oksennusläjän olisi alunperin pitänyt olla. No, tuosta ei tosin taida olla pelkoa, sillä liekö Wii U:n versio koskaan edes kokee julkaisua.

Sillä välin minun puolestani Randy voi kumppaneineen työntää Borderlandsia poikittain perseeseensä.
 
Ylös Bottom