Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Analogisen tatin liiketunnistus...Xbox/PS2

Corca

KonsoliFIN Alumni
Ihastuin aikoinaan uraa uurtavaan N64:n ohjaimen analogitattiin, joka on mielestäni edelleen paras analogitatti, mikä löytyy. Olen nimittäin pelannut useita PS2-pelejä(SSX, PES, GTA3, XG3 yms.) ja huomannut, että herkin liike tatilla ei liikuta pelihahmoa/ajoneuvoa mihinkään. vasta hieman reilumpi liike saa aikaan muutoksia ruudulla. Vain GT3 on päässyt lähelle "herkintä" reaktiota tatilla ohjaamisessa.

Pelasin tänään eräässä PC-kaupassa Xbox-demolaitteella Rallysport Challenge-peliä...ja tatin herkkyys oli kyllä luokaton. Vasta kunnollinen muutos tatin kulmassa vaikutti auton kääntymiseen radalla eli ajaminen ei ollut sulavaa ja tarkan hienosäädön puuttuessa aidon oloista, vaan hieman kulmikasta epäherkän tatin takia. En tiedä muista Xboxin peleistä mikä on tilanne...

Eli testatkaapa muutamilla peleillä noita tatteja...liikkuuko pelihahmo pienimmästäkin liikkeestä?

Itse "teknisiin" asioihin huomiota kiinnittävänä pelaajana huomasin molempien konsoleiden tattien epäherkkyyden. Tämä on tietysti peliohjelmoijista kiinni, mutta jatkossa toivoisi tattien analoogisuutta käytettävän 100%, eikä vain "tietystä kulmasta" lähtien...

Muilla kokemusta asiasta?
 
N64:n tatti on tosiaan poikkeava muista, huomaat että se toimii todella tarkoilla rattailla jos avaat sen. Muut eivät tälle linjalle ole oikein lähteneet sillä tuo ratkaisu myös kuluu nopeasti. GameCubella on muuten taas uusi ratkaisu sillä tatti on melko tarkka. En vaan ole uskaltanut sitä vielä auki repiä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
N64:n tatti on tosiaan poikkeava muista, huomaat että se toimii todella tarkoilla rattailla jos avaat sen. Muut eivät tälle linjalle ole oikein lähteneet sillä tuo ratkaisu myös kuluu nopeasti. GameCubella on muuten taas uusi ratkaisu sillä tatti on melko tarkka. En vaan ole uskaltanut sitä vielä auki repiä.
Pieni korjaus...kuluminen riippuu pelaajasta eli rempomalla sai kyllä N64-tatin rikki aika nopeasti.. Itsellä alkuperäinen ohjain vuodelta -97 toiminut täydellisesti rikkoontumatta/vaurioitumatta vuoteen 2001, kun jouduin konsolin mukana jouduin ohjaimen myymään. Ainoastaan sitä "kuuluisaa ohjaintattijauhetta" oli jonkin verran tattikeskiössä, muuten oli kunnossa. ;)
 
Mulla ei tosta N64 ohjaimesta oo kokemusta, kun joka kerta kaupassa oli joku kerennyt rikkoon sen tatin.:mad: Mut pleikalla on sen verran kokemusta, että toi tarkkus on kans paljon kiinni ohjelmoijista. Yleensä kun olen fsp pelejä pelaillu niin toi ohjaus on melko tarkka. Half-Life tosin oli minun mielestä aika heikko kun yleisesti vertaa. Time Splittersin ohjaus on mun mielestä paras mitä sen tyylisillä peleillä on tullut vastaan. Yleensä vika oli omassa tunaroinnissa, jos ei osunut toisiin. Myös noiden dualshockin muiden analogisten nappien jippoja on ruvettu käyttään aika hyvällä menestyksellä. Varsinkin GT3 parhaassa ajokortti kokeessa pitää ajaa tosi tehokkaalla autolla ilman luistonestoja ym. vasta kun opettelin tuon kaasun ja jarrun painamisen niin pääsin radan läpi. Myös MGS2:ssa kulman taakse kurkitaan sen mukaan kuinka kovaa olkanappia painaa sekä jokin ase myös nostetaan painamalla nappia ja samaa nappia painamalla kovempaa ase laukeaa, siinä tuli pari kertaa hälytettyä vartijat! No aihe hieman erkani noista tateista mutta anologisuudessa pysyttiin.:)
 
vielä tosta rallisportista...

itse omistan sen pelin, ja mielestäni ohjaus on hyvä.

kai tajusitkin että kun tahdot "kääntyä" niin pitää sitä oikeassa autossakin vääntää rattia kunnolla, rallisportissa pieni ohjausliike vain "heilauttaa" autoa haluttuun suuntaan.

ja kun nyt otin xboxin puheeksi, niin on pakko mainita ne liipasimet... neku myös tunnistavat painamisen voiman. Ja se ainakin toimii rallisportissa mainiosti, jarrut mukaanlukien.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
vielä tosta rallisportista...

itse omistan sen pelin, ja mielestäni ohjaus on hyvä.

kai tajusitkin että kun tahdot "kääntyä" niin pitää sitä oikeassa autossakin vääntää rattia kunnolla, rallisportissa pieni ohjausliike vain "heilauttaa" autoa haluttuun suuntaan.

ja kun nyt otin xboxin puheeksi, niin on pakko mainita ne liipasimet... neku myös tunnistavat painamisen voiman. Ja se ainakin toimii rallisportissa mainiosti, jarrut mukaanlukien.
Tiedän kyllä miten auto kääntyy...:p

Mutta testaapa sillä tatilla aivan hienovaraista liikettä jommalle kummalle sivulle...eipä säädä auto itseään mihinkään suuntaan eli tätä hienovaraista auton sivuttaissuunnassa ohjaamista ei pysty pelissä tekemään. Muuten peli oli kyllä mainio.
 
rallisportista...

Onneksi rallisport on arcade tyyppinen peli joten padillä ohjaaminen onnistuu hyvin. Eipä tekisi mieli pelailla PC:llä esim. Rally Trophyä taikka GPL:ää ilman rattia vaikka käytössä olisi kuinka herkkä padi tahansa.

Tosin kyllä poksin tatit voisi ainakin minun makuun olla liikeradaltaan pikkaisen isompia, ehkä herkkyysikin siitä paranisi
 
On totta että n64:n tatissa herkyys oli omaaluokkaansa.
Se menikin myös turhan helposti rikki vaikka yritin varoa etten painaisi sitä liian kovaa. Ps2/ps tatti on aika luolkaton. Toisin kuin cuben tatti mikä ottaa vastaan kevyimpiäkin painnalluksia.

:rolleyes:
 
Ainakin Oddworldissa Abe hipsuttelee ihan nätisti kun tattia vähän liikuttaa. Ongelma on vaan pitää se siinä asennossa kun se lähtee aika herkästi liikkumaan nopeammin.
 
Re: PGR

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet
pgr:ssä tatti toimii loistavasti ja hienosäätö onnistuu loistavasti...
N64 tatti on liian löysä.
No varsin päinvastainen kokemus tateista ;)

En ala asiasta väittelemään, mutta ainakaan tämän kyseisen Pc-kaupan demokoneella peliä pelatessani sai tattia kääntää jonkin verran ennenkuin auto alkoi kääntymään, eikä kääntynyt ihan hienovaraisesti sittenkään...

Ilmeisesti jotkut pitävät hieman erilaisesta tatin herkkyydestä kuin toiset.
 
Re: Re: PGR

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca

No varsin päinvastainen kokemus tateista ;)

En ala asiasta väittelemään, mutta ainakaan tämän kyseisen Pc-kaupan demokoneella peliä pelatessani sai tattia kääntää jonkin verran ennenkuin auto alkoi kääntymään, eikä kääntynyt ihan hienovaraisesti sittenkään...

Ilmeisesti jotkut pitävät hieman erilaisesta tatin herkkyydestä kuin toiset.

pgr:ssä on myös 29 erilaista autoa jotka käyttäytyvät myös eri tavalla ja reagoivat ohjaukseen. hienovarainen, tasainen "ratin" kääntö/ohjaus onnistuu perus xboxin padilla varsin mainiosti, voin sen kertoa.
 
Re: Re: Re: PGR

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kameli


pgr:ssä on myös 29 erilaista autoa jotka käyttäytyvät myös eri tavalla ja reagoivat ohjaukseen. hienovarainen, tasainen "ratin" kääntö/ohjaus onnistuu perus xboxin padilla varsin mainiosti, voin sen kertoa.
No niin, nyt tuli jo sellainen vastaus, mihin voin jo olla tyytyväinen. Eli autot vaikuttavat tattien herkkyyteen. Mielenkiintoinen ominaisuus ja hyvä tietää. Kiitos. ;)
 
N64:n tatti on melko heikko. Varovasti käsittelykin menee poskelleen, kun peli tilanteessa tulee kiire kääntyä. Pleikkari tatti ei ehkä ole herkyydeltään yhtä hyvä, mutta muodoltaan ja kestävyydeltään se on parempi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut

ja kun nyt otin xboxin puheeksi, niin on pakko mainita ne liipasimet... neku myös tunnistavat painamisen voiman. Ja se ainakin toimii rallisportissa mainiosti, jarrut mukaanlukien.

Ja nyt on pakko ottaa GC puheeksi. Nimittäin nuo liipasimet ovat paljon, siis paljon, paremmat kuin boxin vastaavat. Suosittelen oikeasti kokeilemaan, ristiohjainta lukuunottamatta koko ohjain on aivan omaa luokkaansa *kaikki* konsoliohjaimiet mukaanlukien.


Ainiin, ja nyt en edes hypetä.. ps2-fanboy minähän alunperin olin! :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kani
Ja ennenkaikkea PS2:n tatti on tuntumaltaan paras mitä pädeissä on nähty.

Tämähän on vain mielipideasia - joten turha tästä on sotaa tehdä mutta... olen täysin eri mieltä ja tässä minun suuri_tuomioni(tm):
1. GC
2. XBOX
3. N64
4. Dualshock 2/DC -- tasoissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kani
Ja ennenkaikkea PS2:n tatti on tuntumaltaan paras mitä pädeissä on nähty.
Voidaan keskustella taas sillä kuuluisalla "minun mielestäni"-tyylillä...ettei taas vain vahingossa yleistetä.

Minun mielestäni Ps2-tatti ei ole paras, mutta kyllä sillä mies ja auto ruudulla liikkuu. Isompi liikerata tatilla saisi olla, mutta muuten hyvä ja tuntumakin ok.
 
Ylös Bottom