Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hartzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Yhdistetty Playstation 3 ja PSP -versio löytyy jo PSN Storesta.

PSP on myyty ja pleikkaria ei ole. Lähinnä siis xbox-tiedustelua oli, kun en muistanut että se löytyy jo pleseltä. Onko tuo myöhemmin julkaistava sitten oikea peli, vai samaa linkoamista? Mistä johtuu että boksiversio ei ole vielä livessä?

Jännä muuten, että miten tuo Rio tuntuu keveämmältä (android) kuin originaali AB, vaikka visuaalisestihan on paljon hienompi tämä Rio.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

PSP on myyty ja pleikkaria ei ole. Lähinnä siis xbox-tiedustelua oli, kun en muistanut että se löytyy jo pleseltä. Onko tuo myöhemmin julkaistava sitten oikea peli, vai samaa linkoamista? Mistä johtuu että boksiversio ei ole vielä livessä?

Nuo minis-pelit eivät tapaa olla ihan samalla tasolla tuotannollisesti kuin puhtaasti PSN:ssä tai Live Arcadessa julkaistavat pelit. Mahdollisesti näitä latauspalveluita varten tehdään omaa, vähän tuhdimpaa ja korkearesoluutioisempaa painosta Angry Birdsistä.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Mahdollisesti näitä latauspalveluita varten tehdään omaa, vähän tuhdimpaa ja korkearesoluutioisempaa painosta Angry Birdsistä.

Tälläistä "oikeaa" versiota lupailtiin alkuvuodesta ja silloin taidettiin mainita loppuvuosi julkaisuajankohdaksi. Luvassa pitäisi olla versiot niin Xboxille, PS3:lle kuin Wiillekin.

PS3:lle tulossa vielä oma Angry Birds - Uutiset - PlayStationFIN


Angry Birds tällä viikolla PS3:lle ja PSP:lle - Uutiset - PlayStationFIN
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Tuo PSP Minis -versio on visuaalisesti vähän "sinne päin", eli toimii ihan jees PSP:n ruudulla, mutta ei kauhean hyvin tv:n kautta (molemmat testattu). Ja se "tökkii" välillä muutenkin. Ohjauskin vaatisi ehkä vielä hiomista. Tuon version porttasi ulkopuolinen Abstraction Games - Rovio ei ollut tuossa varsinaisesti mukana.

Eli kyllä tässä vielä odotellaan niitä ihan kunnon AB-versioita konsoleille ja niitähän on luvattu jossain vaiheessa tulevan. Eiköhän (tai sitten Rovio on palkannut Petri Järvilehdon turhaan hoitamaan tuota puolta) sieltä tule kunnon HD-tasoiset versiot mm. sekä Liveen että PSN-puolelle - w achievements/trophies (AB on kuin tehty pelin sisäisille palkinnoille ja niitähän on jo Applen Game Centerissä). 3D voisi myös toimia tuossa pelissä.

Onko tuo myöhemmin julkaistava sitten oikea peli, vai samaa linkoamista?

Nykyinen AB/Rio/Seasons ei siis ole "oikea peli"? Rovio ei ole sen tarkemmin paljastanut suunnitelmiaan (mitä nyt visioinut, että AB voi olla kuin Mario tai Mikki Hiiri - eli levittäytyy yli genre-rajojen myös peleissä), mutta itse uskon että konsoleille tulee nyt ensin sitä "samaa linkoamista" - mitä nyt ehkä hiotummin ja uusia kenttiä/jippoja sisältäen. Ehkä Rovion kannattaa vielä lypsää rahat myös konsoliporukalta tuolla vanhalla konseptilla ennen kuin se tuo jotain "AB tasohyppelyä" tms markkinoille..
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Nykyinen AB/Rio/Seasons ei siis ole "oikea peli"?

Helppoa viihdettä lähinnä jos tylsistyttää. Kai sitä oikeaksi peliksi voi luonnehtia myös, mutta itse vaadin pelikokemukseltani omistautumista ja pitkäjänteisyyttä, jota tuollaiselta välipalalta edes oleta saavani. Nykyihmisten hömpötyksiä siis, kun ei muka aikaa ole oikealle pelaamiselle. En pidä oikein minään noita ns. minipelejä, jos siis ne rinnastetaan oikeaan ja syvempään pelikokemukseen. Puolensa toki tälläkin ja kivahan sitä on aikansa sutia sormella, jos parempaa tekemistä ei ole. :o
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Kiva tulla Angry Birds ketjuun vain todetakseen, ettei kyseessä ole varsinainen peli vaan "nykyihmisten hömpötys". Rima on nyt todella alhaalla, liekö heinäkuun helteet syynä.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Onhan se totta, että Angry Birds, Fruit Ninja yms. ajantappopelit eivät ole samalla tapaa "oikeita pelejä" kun keskivertokonsolipelit. Ei se niiden arvoa kuitenkaan yhtään vähennä; eri tarkoituksiin eri viihdytyskeinot.

Pelielitismin portaat ovat sinänsä kärjistetysti aika hienot. Ei-pelaajat halveksivat kaikkia peleihin aikaansa haaskaavia, PC-pelaajat halveksivat konsolipelaajia, konsolipelaajat kasuaalipelaajia ja (mobiili) kasuaalipelaajat ovat olevinaan ei-pelaajia.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Moni meistä on konsoli-, PC- ja mobiilipelaaja. Juuri sen takia nyt yllä nähdyt määritelmät "elitismistä" ja niiden ilmenemismuodoista pistävät naurattamaan. Ei tuollaisia ole oikeasti muualla kuin keskusteluketjujen marginaalissa. Olisi ehkä aika jo herätä. Todeta myös Angry Birds ihan oikeaksi peliksi, joka on vieläpä synonyymi mobiilipelaamiselle.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Pelaaja on pelaaja, oli alusta mikä tahansa. Itse pelaan Angry Birdsiä (ja muutenkin iPhonea) vain kun on tylsää, mutta voihan mobiilipelitkin olla harrastus yhtälailla kuin PC-, Xbox-, ja PS - pelit.

Tänään näin App Storessa pelin, joka kantoi nimeä ''Angry Bulls''. Varmaan taas AB kopio... Joskus latasin pelin nimeltä Angry Bombs, ja se oli kopio Angry Birdsistä, mutta pommeilla. Saisivat keksiä jotain omaa, eikä matkia muita.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Kiva tulla Angry Birds ketjuun vain todetakseen, ettei kyseessä ole varsinainen peli vaan "nykyihmisten hömpötys". Rima on nyt todella alhaalla, liekö heinäkuun helteet syynä.

Ymmärsit väärin ja teet sen ihan tahallasi. Jos on sisälukutaito tuolla tasolla, niin varmaan olisi järkevää jättää kommentoimatta. JA TODELLAKIN jos pelkän vittuilun johdosta pitää kommentoida, niin sama varmaan olisi jättää se tekemättä? Mobiilipelaaminen on ns. light-pelaamista, johon viittasin. Helppoa ja mutkatonta ja kyllä ihan pelaamista, mutta haasteettomuus tekee siitä hampaattomien huvia. Enhän tuota itsekään kieltäydy mobiilipeleiltä, en vain pelaa niitä yhtä totisesti kuten ns. oikeita pelejä ja se haasteettomuus näkyy pitkässä juoksussa, kun into kuolee hyvin äkkiä. Lisäksi nämä minipeijaiset on sellaisia yhden tempun ihmeitä aina hyvin vähäisillä varianteilla.

Kannattaisi varmaan nostaa sitä omaa rimaa ennen kuin alkaa kuittailemaan.

Edit: pääsyynä oli tähän osallistumiseeni se, että halusin tietää millaista materiaalia Rovio on tuottamassa kotikonsoleille, ei niinkään haukkuminen tai mobiilipelaamisen lyttääminen.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Rovion brändikehityksestä vastaava Ville Heijari sanoo, että yhtiön arvo on heidän mielestään jo PopCapia suurempi.
Aika rohkea arvio, mutta toisaalta Angry Birds taitaa olla tällä hetkellä maailman tunnetuin peli-brändi. Toisaalta taas Popcapin pelit tuottavat varmaan enemmän kassavirtaa. Tosin Plants vs. Zombiesin jälkeen on ollut vähän hiljaista uusien IP:iden rintamalla.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

..mutta itse vaadin pelikokemukseltani omistautumista ja pitkäjänteisyyttä, jota tuollaiselta välipalalta edes oleta saavani.

Ironista sinänsä mainita "pitkäjänteisyys", koska itse olen pelannut AB-pelejä nyt jo varmaan pari vuotta tms.. Ei mikään konsolipeli pääse tuossa edes lähelle omalla kohdalla.

Mutta niin, "2 vuotta" tarkoittaa nimenomaan lyhyitä pätkiä siellä täällä ja välillä kuukauden-parin taukoja - ei sellaista pelaamista kuin konsoleilla tai ns. HC-peleissä. Mutta sitähän mobiilipelien "uusi aalto" aika pitkälti on.

Tuo AB-viha on tosiaan jo yllättävän korkealla tasolla, lukekaapa vaikka EG:n viimeisimmän uutisoinnin kommentteja:
Rovio values self "north of PopCap" News - - Page 1 | Eurogamer.net
Vähän tässä kateus haiskahtaa..

pääsyynä oli tähän osallistumiseeni se, että halusin tietää millaista materiaalia Rovio on tuottamassa kotikonsoleille, ei niinkään haukkuminen tai mobiilipelaamisen lyttääminen.

Konsoleille tulevista peleistä ei olla vielä paljastuksia annettu. Mutta oletus on, että "lintujen linkoaminen" jatkuu myös konsoleilla - vanhojen ja/tai uusien kenttien kera. Mutta Roviohan voi tietysti yllättää kaikki.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Aika rohkea arvio, mutta toisaalta Angry Birds taitaa olla tällä hetkellä maailman tunnetuin peli-brändi.

Brändin merkitys korostuu hyvin noissa tablettien esittelyissä. Angry Birdsin kuvake työpöydällä jo kertoo pelipuolelta sen kaiken olennaisimman. Tilanteessa, jossa juuri muuta ei siitä genrestä yleisesti edes tunneta.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Mobiilipelaaminen on ns. light-pelaamista, johon viittasin. Helppoa ja mutja kyllä ihan pelaamista, mutta haasteettomuus tekee siitä hampaattomien huvia.

Aikamoisen karkea yleistys, joka nollaa kaiken mobiililaitteilla pelaamisen haasteettomaksi ajan tappamiseksi. Tuntuu, että et ole hirveän paljoa aikaa uhrannut eri mobiililaitteiden peleihin tutustumiseen.

Varsinkin iOS-laitteilla on paljon minipelejä, mutta siltäkin alustalta löytyy paljon haastavia pelejä, joihin saa tuhrattua tuntikaupalla aikaa päästäkseen huipputasolle,eikä pelkkä ajankäyttö tee mestaria.

Angry birds tarjoaa sekin haasteita riittämiin, vaikka peliin perehtymätön erehtyykin luulemaan sitä pelkäksi aivottomaksi linkoamiseksi.

Ja mitä tulee markkina-arvoon, niin Angry Birdsiä arvokkaampaa brändiä ei mobiilipuolella tällä hetkellä ole.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Ei varmaankaan ole järkevää kieltää, etteikö Angry Birds olisi omalta osaltaan haastava fysiikkamoottorin tuomien erinäisten ratkaisukeinojen myötä, mutta varsinaiseen pelien ydintyyppiin ei peli ole edes millään muotoa verrattavissa. Angry Birds kuuluu pelien kategoriaan, mutta jokainen varmastikin myöntää, ettei se täytä kategoriansa rekisteriä läheskään siten, kuten ihan täysin yksittäisesimerkiksi Mass Effect PC:llä ja konsoleilla. Uskoisin, että Hinin haki lähinnä tätä.

On toisaalta myös huomattavaa, että mitä kevyemmin tuotettu, sitä vähemmän peli vaatii kehittäjältään todellista älyllistä luomistyötä. Rovion todellisista taidoista pelikehittäjinä ei voi sanoa juuri mitään Angry Birdsin pohjalta, siinä missä perinteisten pelien kehittäjien kykyjä on huomattavasti helpompaa arvioida ensiteoksesta lähtien.
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Mun puolesta ainakin iPhonen pelit saavat pysyä yhtä yksinkertaisina kuin ovat tälläkin hetkellä. Juuri sen takia niitä jaksaa pelata. Tänäänkin töissä vedin pari erää Flight Controlia. Ei tahtonut tulla hommasta mitään ja vaihdoin Fruit Ninjaan. Piti pelata vaan hetki, mutta "vielä yksi kun oli ennätys niin lähellä" oli aika tuttu ajatus ja tulihan se ennätyskin sieltä! Näitä ja monia muita on tullut nyt se pari vuotta pelattua ja vieläkin jaksaa koukuttaa.

Rovion tulevaisuus kiinnostaa toki. Samalla konseptilla ei voi rahastaa, jotain uutta on keksittävä. Siinähän se sitten tosiaan punnitaan mihin pojilla riittää rahkeet. Innolla odotan, sillä ovathan nuo linnut ja possut hurjan söpöjä!
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Rovion tulevaisuus kiinnostaa toki. Samalla konseptilla ei voi rahastaa, jotain uutta on keksittävä. Siinähän se sitten tosiaan punnitaan mihin pojilla riittää rahkeet. Innolla odotan, sillä ovathan nuo linnut ja possut hurjan söpöjä!

No samalla konseptilla voi rahastaa vielä jonkin aikaa ennen kuin laajempi kyllästymispiste on saavutettu. Toisaalta, onko mitään lähellekään näin addiktoivaa ja kaikille avautuvaa peliä edes lähimainkaan tiedossa? Angry Birds voi olla Rovion kohdalla ainutkertainen onnenkantamoinen. Hauskannäköiselle linnulle piti keksiä mielenkiintoinen toimintaympäristö, kuinka usein pelinkehitys lähtee tästä näkövinkkelistä? Onnistuivat pelkistämään pelimekaniikan kaikille avautuvaksi. Kaikkea ei tarvitse keksiä uudelleen, kunhan jalostaa olemassaolevista taas seuraavaan tasoon ja niin taisi käydä tässäkin tapauksessa.

Mobiilipelejä pelatessa on huomannut monien ideoiden kumpuavan sieltä 8-bittisten kotimikrojen ajoilta. Ehkä Rovion seuraavan hitin juuret löytyvät sieltä. Mene ja tiedä.


Kauppalehden uutinen:

Rovio etsii taas lisärahaa - omistaja ei ollut tietoinen


Vasta maaliskuussa 30 miljoonan euron rahoituskierroksen päättänyt Rovio hakee lisää rahoitusta, Wall Street Journalin teknologiajulkaisu AllthingsD kertoo.

Lisärahoituksen hakemisesta kertoi Rovion brändijohtaja Wibe Wagemans MobileBeat-konferenssissa San Fransiscossa.

- Etsimme jatkuvasti rahaa, Wagemans sanoi.

Paneelikeskusteluun osallistui myös Accell Partnersin Rich Wong. Accell Partners oli juuri sama pääomasijoittaja, joka järjesti Rovion keväisen kierroksen. AllthingsD:n mukaan Wong oli yllättynyt lausunnosta.

- Voisitko tarkentaa, en ollut tietoinen tuosta, Wong kysyi Wagemansilta.

- Etsimme jatkuvasti hyvää rahaa, Wagemans tarkensi ja lisäsi, että yritys on erittäin voimakkaassa kasvuvaiheessa.

Hyvällä rahalla tarkoitetaan sijoittajaa, jolla on myös kontakteja tai erityistä liiketoimintaosaamista.

Lähde: http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20110783021&ref=il
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

Angry Birds voi olla Rovion kohdalla ainutkertainen onnenkantamoinen.

No sille tuo ainakin näyttää, kun katsoo firman historiaa: Rovio Mobile - Wikipedia, the free encyclopedia.

Mua hieman ihmetyttää, miten kauan tämä Angry Birds-hype voi oikein jatkua. Ekat versiot tuli kuitenkin jo 2009 ja hype senkuin kasvaa. Mulle toi peli ei niin hirveästi napannut, tosin ymmärrän kyllä millä meriiteillä se menestyy - omalla kohdalla kuitenkin peli jäi vain ajantappajaksi, jos pitää odotella jotain. Ja ajantappopelin paikankin on viime aikoina vienyt Pac-Man Champions, Stair Dismount ja Cut the Rope :-)
 
Vastaus: Angry Birds ja viihdemaailman valloitus

No sille tuo ainakin näyttää, kun katsoo firman historiaa: Rovio Mobile - Wikipedia, the free encyclopedia.

Mobiilipeleissä on aika ennen iPhonea (ja myöhemmin iPadia) ja aika sen jälkeen - vihaat tai rakastat Applea, niin heitä saa kiittää mobiilipelien ja pienempien firmojen noususta sillä saralla. Lähes kaikki Rovion aiemmat pelit on tehty Java-pohjalta*, joissa julkaisijat ja vielä niljakkaat ( ;) ) operaattorit veivät osa hillosta välistä (=kehittäjät eivät ainakaan päässeet rikastumaan). Ja laitteet ovat huimasti kehittyneet (+kosketusnäytöt). Ei sieltä mitään "Angry Birdsejä" edes voinut tulla, sanon mä.

Pointti siis se, että Rovion aiemmista peleistä vs AB:n menestys ei voi tehdä johtopäätöstä, että Rovio olisi saanut AB:n menestyksen jotenkin "tuurilla" tai "onnenkantamoisella". Heput tekivät mietityn, hiotun ja hyvän pelin juuri lentoon lähteneelle älypuhelimelle ja ehkä vielä silloin kun iPhonen pelitarjonta ei ollut aivan mielettömän massiivista (toki silloinkin oli hemmetisti kilpailua). Ja Roviolla oli hyvä liiketoimintamalli (vaikka peli ei ollut heti sarjassa "0,79e") - eli halpa peli johon tuodaan ilmaista lisäsisältöä ja jonka markkinoinnin hoitavat pelaajat itse ja se kuuluisa viidakkorumpu. Lyhyesti sanottuna Rovio oli ainakin jo vahvasti hajulla mobiilipelien markkinoinnin suunnasta - vaikka AB:n menestyksessä tuuria olikin.

(*..ja itseasiassa moni unohtaa, että Rovion Bounce-pelit ovat levinneet todella moneen Nokian luuriin aikanaan. Tosin pelit sitten myös julkaisikin Nokia itse, eli ei suurta ylimääräistä rahavirtaa Rovioon päin.. Noista osa ei tosin ollut Java-osastoa.)
 
Ylös Bottom