Jaha. Taas meikäläinen olisi heittämällä laittanut samaan laariin. Itselle näissä on silti niin paljon samaa että itse kokee olevan "samaa genreä". Mennään jonnekin riehumaan, kerätään kamaa ja poistutaan paniikissa tai kuollaan. Aika myös molemmissa? Onko ainoa ero sitten se, että (googlen mukaan) tässä pitää käydä hakemassa kamat takaisin jos kuolee - samalla tapaa kuin sielut soulsissa, vai?
Mutta onpahan taas tarkkoja genrerajat. Siis jos ei ole isompia eroja mitä nyt nopeasti googlailin. Vai oliko vielä se että on PvP? Se toki tekee aika paljon mutta jos huumoria heitellään niin aika usein Helldiversissa on meno melko PvP, ihan vahingossa siis.
No onhan nämä nyt ihan erityylisiä pelejä ja todellakin ihan eri genren pelejä. Ensinnäkin Helldiversissa ei ole mitään varsinaista loottia mitä kerätään vaan siinä on tehtäviä mitä käydään suorittamassa. Lootti on oleellinen ja iso osa Arcia.
Helldiversissa, kuten jo sanoit, ei ole PVP:tä mikä on valtava ero siihen fiilikseen mikä näistä tulee, joutuu pelkäämään AI:n lisäksi myös muita pelaajia ja joskus taas voi kohdalle osua pelaajia, jotka haluaa auttaa.
Arcissa kun kuolet niin menetät kamat, eikä sinulla ole mahdollisuutta saada niitä soulsien tyyliin takaisin muutakun ottamalla uuden runin ja loottimalla uusia mestoja. Et voi palata paikkaan johon kuolit ja kerätä kamoja, koska ne on jonkin toisen pelaajan taskussa plus jokainen runi on uusi. Helldiversissa taas valitset tehtävän mitä lähdet suorittamaan ja kun olet sen suorittanut niin poistut paikalta. Halutessasi voit tehdä jootain sivutehtäviä. Mutta kuollessasi et varsinaisesti menetä mitään ja voit yrittää heti uudestaan. Sinulla on myös useampia ”elämiä” Helldiversissa eli kuolema ei tarkoita heti game overia toisin kuin Arcissa (tai muissa extraction shootereissa).
Vähän off topic jo mutta toinen loistava extraction shooter, Hunt Showdown idea taas on seuraava: spawnataan kenttään, etsitään kolme vihjettä, joiden avulla löydetään ison monsun olinpaikka, tapetaan se, odotellaan, että sen saa karkotettua, napataan tältä bounty ja koetetaan päästä bountyn kanssa extractille. Koko tämän ajan useampi muu tiimi yrittää samaa asiaa ja yrittää saada sinut hengiltä ja varastaa bountyn itselleen. Jos kuolet menetät hahmon, jolla pelasit ja kaikki tämän varusteet ja traitit(kykyjä joilla saa muokattua hieman hahmoa mieleisekseen) ja joudut hankkimaan pelin valuutalla uuden hahmon ja uudet varusteet.
Ero siis Helldiversin ja extraction shoottereiden välillä on kuitenkin merkittävä. Suurimmat erot juurikin PVP läsnäolo ja pysyvä menetys jos kuolet kentässä.
PS Ne jotka nyt on Arcista innostuneet ja Extraction shootterit on uusi tuttavuus niin antakaa ihmeessä myös Huntille mahdollisuus. Aivan upea genren peli ja mielestäni aivan hävyttömän aliarvostettu ja tuntematon monelle.