Vastaus: Arma 2
Nyt vanhat ofp jermut kaivautukaa vihdoin poteroistanne ja kertokaa vanhalle c-miehelle mitä täältä on tulossa??
Kaiken järjen mukaan vuoden tai vuosikymmenen kovin FPS-sotapelihän sieltä pitäisi olla tulossa, jos kaikki menee putkeen.
Arma 2 viralliset kotisivut:
ARMA 2-Bohemia Interactive
Eka ArmA (PC:llä) oli itselle OFP-pappana pettymys monellakin eri tasolla, joten lähtökohtaiset odotukset eivät olleet jatko-osan suuntaan kovin suuret. Sen verran sfäärisellä sykkeellä ovat Bohemian pojat kuitenkin tätä toista ArmAansa näperrelleet , että nyt on selvästikin isompi tavoiteparru monttuun paalutettu. Yksityiskohtia on irronnut sen verran kevyellä lapasella, että mitään kivenkovaa faktaa muun muassa eksoottisimmista moninpelitiloista tai niiden kokoluokasta (PC/X360) en ole toistaiseksi löytänyt.
Yksi pelimuoto on kuitenkin varmuudella tiedossa ja se on hottispala nimeltä
ArmA Warfare. ArmA Warfare vaikuttaa vahvasti variantille Operation Flashpointin yhdestä ehdottomasti kovimmista modeista nimeltä
CTI - Conquer the Island. ArmA Warfare on lähtökehykseltään hyvin lähellä RTS-klassikkopeli Command & Conqueria, mutta FPS-vinkkelistä pelattuna --> Kaksi sotilaallista osapuolta omine liikkuvine tukikohtineen (MHQ) koittavat tuhota toistensa tukikohdat. Simppeliä. Maustetta hommaan tuovat raharesurssit, joita virtaa omalle tukikohdalle tasaiseen tahtiin (alkuperäisessä CTI:ssä rahaa sai kaupunkien valtaamisesta ja vihuyksiköiden tuhoamisesta). Näillä pelaajakohtaisesti kanavoituvilla tukikohtarahoilla voi hankkia itselleen joko uusia aseita, teköälysotilaita, kulkuneuvoja, tankkeja, helikoptereita jne. Taisteluhekoja ei sitten ihan napeilla ostella, joten selkänahasta raavitaan pennoset tuhovoimaisimpiin leikkikaluihin. Kaikki teköälyohjeistetut yksiköt voi vielä erikseen määrätä monipuolisilla komennuksilla esimerkiksi skouttaamaan kilometrien päähän vihollislinjoja, tukemaan oman tukikohdan puolustustoimissa tai vaikkapa kulkemaan aina pelaajan rinnalla omissa hyökkäyksissä.
Tukikohta ja sen rakennukset ovat äärimmäisen haavoittuvia (yksi rakennus hajoaa CTI-modissa parista RPG-sinkolatingista tai tankkiammuksesta), joten otakuisin että ArmA Warfaressa on jokseenkin sama linjaus. Niinpä oman tukikohdan läheisyyteen kannattaa pelaajien yksissä tuumin levittää sekalainen joukko teköälysotilaita joko jalkaväkimuodossa tai panssareina. Nämä toimivat tehokkaana ensivasteena vihollisen hyökkäysyrityksille.CTI-modissa pystyi rakennukset korjaamaan erityisellä korjausrekalla, jonka ajoi tuhoutuneen rakennuksen viereen noin minuutiksi tai pariksi parkkiin. ArmA 2:n pelimuodon vastaavasta ominaisuudesta ei ole tietoa. CTI:ssä respattiin kuolon korjatessa joko valitun tukikohtarakennuksen tai MHQ:n viereen. ArmA Warfaressa lienee samantyyppinen ratkaisu.
Tiedustelupuolesta sen verran, että CTI:ssä oli erillinen komentokeskusrakennus, jonka avulla pelaajat näkivät omat liikkeensä kartalla (ja myös vihun jos optioista sen laittoi päälle). Tämän rakennuksen pystyi vielä päivittämään, jolloin se pystyi näyttämään kartalla vaikkapa vihollishelikopterin tai tankkipartion liikkeet. Oman komentokeskuksen tuhoutuminen tiesi aina ikävää "sokeutta", kun omaa tai tovereiden sijaintia ei enää päässytkään tarkistamaan kartalta. Komentokeskusta pidettiinkin vihullisjyvityksessä usein toisena targettina heti elintärkeän MHQ:n jälkeen. Mahdollisen komentokeskuksen ominaisuuksista ArmA Warfaressa ei ole tietoa.
Anyways, tähän RTS-tyyppiseen FPS-sotasoppaan kun lisätään 225 kilometrin kokoinen saari, ja karkeasti noin 1-4 tunnin edestä vihulaistukikohdan tuhoamisobjektiivia, niin johan on jos ei vaativammallekin militanttikäpistelijälle kelpaa.
Kaikki yllämainittu ennakkoheruttelu siis ArmA 2:n vahvistettuun ArmA Warfare -pelimuotoon liittyen. Siitä tullee vuorenvarma hitti ja FPS-sotapelimuotojen tuleva suunnannäyttäjä konsolialustoilla, jos toteutus ja suorituskyky ovat edes jossain tikissä.
Mutta, kaikesta tästä Bohemia-heppujen mahtipontisesta "armallisuudesta" huolimatta kannattaa pitää silmällä myös Codemastersin
http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...peration-flashpoint-dragon-rising-[hype].html -vastinetta. Vaikka alkuperäiset OFP-uskolliset tätä kovasti laittavatkin kakkoskastiin, niin ei kannattaa tuo jokatapauksessa katsastaa. Voipi yllättää hyvinkin positiivisesti.
Mjooh, toivottavasti ylläolevasta höpinästä saa tähän aikaan kynäiltynä jotain selvää. Jatketaan tarinointia ja fiilistelyä myöhemmin, kun lisätietoja tihkuupi. ArmA Warfareen liittyviä peruskyssäreitä voipi sitten vapaasti heittää, jos joku jäi kaihertamaan mieltä. Koitan vastailla sen mukaan, miten tietoa on heijastaa takaisin CTI-modin pohjalta.