Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Armeijassa

Jiz sanoi:
Muistakaa se mitä meidän papa ovat tehneet. Sitä kun hieman mietitte niin toivottavasti itsekkin sen tajuatte, että on aika helppo homma palvella puolivuotta. Armeijasta saa itselleen hankalan paikan jos haluaa, mutta siellä ei vaadita sen enempää mitä suomalaiselta mieheltä voidaan kohtuudella vaatia.

Jee... hieno korostus. Tämäkin armeija keskustelu on menossa kohta aivan tyhjänpäiväiseksi vammailuksi. Vain armeijan käyneet ovat miehiä?
 
Vastaus: Armeijassa

Misteri sanoi:
Vain armeijan käyneet ovat miehiä?

Eeei välttämättä :)

Sitä vaan, että ei kannata armeijaa jättää väliin jos nyt on kuullut joka puolelta niitä kauhujuttuja, että miten kovia marsseja nyt oli ja rakkuloita tuli palleihin saakka. Kaikki huuti ja tappeli. Luoteja vinkui harjoituksissa ja oli rankkaa kun kannettiin panssarivaunu sen rapistuneen sillan yli, joka vielä räjähti.

Kaikki huhut ja muut puheet eivät pidä paikkansa. Aikaisemmin (noin yli 20 vuotta sitten) homma oli HUOMATTAVASTI rankempaa - oikeasti.

Kyllä meikäläinen ainakin kunnioittaa sitä, mitä veteraanit sodissamme tekivät. Monien kymmenien ja satojen kilometrien marsseja taisteluun ja sitten monta päivää möyritään tantereella ja yritetään pitää vihollinen poissa Suomen kimpusta. Perkeles...
 
Vastaus: Armeijassa

Ainhan tietyt ihmiset laulaa näitä "En halua oppia tappamaan, en halua mennä armeijaan..." juttuja. Ymmärtäisin nämä laulut, jos elettäisi vaikkapa USA:ssa, missä kyse on nykyään aina offensiivista jollain tekosyyllä.

Suomellahan on nimenomaan puolustusvoimat, jossa opetetaan varautumaan tilanteeseen, että joku pyrkii tänne väkivalloin rynnimään. Siinä tilanteessa ei ole muita vaihtoehtoja kuin paeta maasta, tai pyrkiä pysäyttämään se vihulainen väkivalloin tai ilman. Harvemmin ko. tilanteessa mennään keskustelemaan hattu kourassa, vaan se vihulainen on pysäytettävä lyijyllä.
Tämä on kuitenkin teoreettinen ja toivottavasti epätodennäköinen tilanne. Tietyllä valmiustilalla luodaan kuitenkin uskottava kuva siitä, että tänne ei ihan helposti kävellä. Eli että kukaan ei sitä lähde kiihdyspäissään yrittämään, vaan että harkitsee toisenkin kerran.

Suoritin oman kansalaisvelvollisuuteni kymmenen vuotta sitten ilmavoimissa palvellen ja ihan mukavana kokemuksena sitä pidin.
 
Veteraani saarnaa

Ei siihen inttiin kannata mitenkään kammoksuen suhtautua. Kyseessähän on maan suurin live-roolipeli; sellaisena se ainakin pitää ottaa. Ja kuten Jarmo tuossa heittikin, on asepalveluksen suorittaminen nykyään helppoa - toisinaan jopa kivaa.

Näin Auschwitzin vapautuksen muistopäivänä on hyvä pitää mielessään, ettei sotiminen ole mukavaa puuhaa. Sen pohjalta ymmärrän pasifistien ajatusmaailmaa. En kuitenkaan jaksa uskoa että armeijassa opittuja taitoja - ainakaan tappamista - tarvitsee meidän aikanamme käyttää tosielämässä. Suomen puolustusvoimien tarkoitus on toimia lähinnä ennaltaehkäisevänä pelotteena, ei niinkään aggressiivisena hyökkäyskoneistona. Vähän niin kuin osa harrastaa nyrkkeilyä kuntoilun vuoksi, eikä siksi, että voisi motata ensimmäistä vastaantulijaa otsikkoon.

Siviilipalveluksessa ei ole mielestäni mitään vikaa. Monet kavereistani kävivät sivarin. Ja kyllä: he ovat yhtä miehekkäitä, kuin minäkin. Pahoin vain pelkään, että turhan moni jättää palvelukseen astumisen nimen omaan kaiken armeijasta kuullun ennakkopelottelun vuoksi.

Sen vuoksi annan yleispätevän neuvon: Kokemuksena armeija on vertaansa vailla, mutta elämässä pärjää hyvin ilmankin. Ottakaa asioista selvää ja tehkää omat valintanne. Älkää aina kuunnelko muita. Hankkikaa sellaisia kokemuksia, joita voi myöhemmin muistella tyytyväisenä.
 
Vastaus: Armeijassa

Jarmo Hänninen sanoi:
Kokeile edes. You might like it ;)
Kokeile?
Kokeiltu jo.

Siksihän se naurattaakin niin paljon.
Armeijaan menossa ei ole mitään hienoa imo. ;)

feldonilta kyllä tuli paras kommentointi tässä ketjussa. Hattua nostan sille.

Ei kyllä miehuutta mitata millään tasolla sillä käykö sivarin, totaalin vai armeijan. Naurettavaa jauhaa edes mitään semmoista.

Sinne vaan missä tuntee olevansa tyytyväisin~
 
Vastaus: Armeijassa

nallet sanoi:
feldonilta kyllä tuli paras kommentointi tässä ketjussa. Hattua nostan sille.

Ei kyllä miehuutta mitata millään tasolla sillä käykö sivarin, totaalin vai armeijan. Naurettavaa jauhaa edes mitään semmoista.

Olen aivan samaa mieltä.

(Olen käynyt armeijan)
 
Vastaus: Armeijassa

Feldonilta hyvää asiaa...pelottelu eri asioissa nyt kuuluu asiaan oli sitten kyse intistä tai joistain pääsykokeista yms. :cool:
 
Vastaus: Armeijassa

Tuo Hännisen Jarmon juttu sai minut melkein putoamaan tuolilta. Kiitos siitä. Ja tosiaankin hienoa tekstiä, feldon.

Armeijasta saa kyllä lukea aika ristiriitaista juttua. Jotkut kiroavat alimpaan helvettiin, mutta toiset (esim. juuri feldon) sanovat että se voi olla jopa kivaa. Myönnän, että minua pelottaa vähän armeijaan meno. Lähinnä huonon fyysisen kunnon takia. Olen pohdiskellut sivariin menoa, mutta en ole kunnolla päättänyt mitään.

Toinen asia on palveluspaikan valinta. Minä en tiedä mihin minä haluaisin, enkä ole oikein perillä siitä, mitä kaikkea armeijassa voi tehdä ja mitä tehtäviin vaaditaan.
 
Vastaus: Armeijassa

Jarmo Hänninen sanoi:
Kauhavalla vai Tikkakoskessa? :rolleyes:

Onhan Ilmavoimien joukko-osastoja muuallakin kuten IMHO Suomen paras joukko-osasto Lapin Lennosto. ;)

Eipä sillä juuri ole väliä käykö intin vai siviilipalveluksen. Molemmissa on hyvät puolensa, mutta kuten täälläkin on sanottu niin ei se sivarius tee kenestäkään yhtään vähempää miestä. Kaikille varusmiespalvelus ei sovi (eikä kyse ole tyhmyydestä, laiskuudesta tai huonosto kunnosta), joten hyvähän se vain on että on vaihtoehtoja.

Luulisin kyllä että intistä jää paremmat muistot kuin sivarista, harvapa muutaman kaljan jälkeen rupeaa sivariaikojaan muistelemaan mutta inttijuttujahan jauhetaan monesti.
 
Vastaus: Armeijassa

Niin joo, nyt voikin olla hyvä paikka kysyä:

Kuinka pulassa olen armeijassa minä, jonka kunto on kuonaa ja laardi velloo rinnan alla normaalia vahvempana klerroksena?
 
Vastaus: Armeijassa

Et missään ongelmissa, niin ne roikkuu mullakin.
No tietty tuleehan se hiki joka vaiheessa jos ne roikkuu, nimim. kokemusta on :D
Ja vatuttaa tehokkaasti kyllä sielä kun kunto on huono, mutta semmosta se on, selviää sielä silti.
Paahat vaan menee tukka putkella.

Teet vaan parhaas, se riittää.
 
Vastaus: Armeijassa

Knight sanoi:
Niin joo, nyt voikin olla hyvä paikka kysyä:

Kuinka pulassa olen armeijassa minä, jonka kunto on kuonaa ja laardi velloo rinnan alla normaalia vahvempana klerroksena?

Etpä kovinkaan suuressa pulassa. Tietysti helpommalla pääsee varsinkin peruskoulutuskaudella jos on edes keskiverto kunto. Armeijassa on kyllä paljon hommia myös niille joita munat-turpeessa-tetsaus ei niin hirveästi kiinnosta, ja jotka eivät vaadi minkäänlaista kuntoa (esim. kuskit, spadet = keittäjät ja kirjurit).
 
Vastaus: Armeijassa

Enköhän jonkin sortin toukaksi ala.

"2000 Cooperissa puhki ja tuuletus oli kova"
 
Vastaus: Armeijassa

Finlandia sanoi:
Tuo Hännisen Jarmon juttu sai minut melkein putoamaan tuolilta. Kiitos siitä

No probs. Semmosta se laiffi on :)

Myönnän, että minua pelottaa vähän armeijaan meno. Lähinnä huonon fyysisen kunnon takia. Olen pohdiskellut sivariin menoa, mutta en ole kunnolla päättänyt mitään.

Kunto nousee ja kaveria autetaan aina. Joskus jopa tahtomattaankin. Itselläni ei olisi huonompi kunto voinut olla ennen armeijaa eikä ollut mitään tarkoitusta sitä edes parantaa ennen armeijaan menoa. Ensimmäisellä täyspakkausmarssilla tienylitykset ja juoksut meinasivat käydä hengästymisen päälle. Mutta sisulla pääsin loppuun asti ja hengissä. On hieno tunne kun naisalikessu/miesylikessu huutaa vieressä ja valaa uskoa tulevasta eli siis oikeasti kannustaa eteenpäin. Siinä samassa porukka kiroili alikessut ja muut huutajat alimpaan helvettiin, mutta kuten sanottua valoivat sen verran uskoa ja vastaavaa, että kaikki pääsi perille saakka.

Toinen asia on palveluspaikan valinta. Minä en tiedä mihin minä haluaisin, enkä ole oikein perillä siitä, mitä kaikkea armeijassa voi tehdä ja mitä tehtäviin vaaditaan.

Tykkimiehenä on hyvä olla ;) harmi, että Vaasan Rannikkopatteristoa ei enää ole, mutta eiköhän tuolta rannikoilta jotain muuta vastaava löydy. Tykkimieheksi ei vaadita kuin huumorintajua ja mielikuvitusta :cool: ja silläkin koulutus "alalla" on monta haaraa... on tulenjohtoa ja viestimiestä, mutta perustykäri on kyllä se paras... vaikka niitä ikivanhoja sodanaikaisia vitsejä saakin kuulla harva se kerta. Heh-hee
 
Vastaus: Armeijassa

Se on aivan sama minkälainen kunto on sinne mennessä, kyllä siellä pärjää. Varsinkin nyt kun tuo sopeuttava p-kausi tuli käyttöön heinäkuussa 2004, olin johtajana silloin ja huomasin että kaikki pärjää. Ainut vain että hyvä kuntoisilla kunto tippuu(senkin itse kokeneena), mutta huonokuntoisilla se kasvaa kovasti.
 
Vastaus: Armeijassa

No joo, itsekkin "ajattelin" monesti, että pitäisi kuntoilla ennen armeijaan menoa.
Mutta eipä siitä sitten mitään tullut, ja kyllä sinkomiehenä pärjäsi ihan kohtuullisesti.
rankkaa tuo kyllä jääkärinä oli, ja hyvästä kunnosta on ilman muuta apua, ja jos tiedät minne joudut, niin ei sinne kannata suoraan tietokoneen äärestä lähteä. ;)
 
Ylös Bottom