Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jarmo Hänninen sanoi:
On hieno tunne kun naisalikessu/miesylikessu huutaa vieressä ja valaa uskoa tulevasta eli siis oikeasti kannustaa eteenpäin. Siinä samassa porukka kiroili alikessut ja muut huutajat alimpaan helvettiin, mutta kuten sanottua valoivat sen verran uskoa ja vastaavaa, että kaikki pääsi perille saakka.

Siis onko se ihan "oikeaa" kannustamista vai onko se tällaista: "No mikä ******* alokasta vaivaa kun ei jalka nouse?"
 
Vastaus: Armeijassa

Finlandia sanoi:
Siis onko se ihan "oikeaa" kannustamista vai onko se tällaista: "No mikä ******* alokasta vaivaa kun ei jalka nouse?"

Ihka oikeaa - ja usko pois, että olimme hieman hämmentyneitä. Seuraavalla marssilla kun vittuiltiin takaisin niin alkoi tulla jo toisenlaista palautetta :D
 
Vastaus: Armeijassa

Monta hauskaa muistoa on intistä. Ja tuli siellä opittua hyödyllisiäkin asioita.

Eipä ollut kuntoni kummoinen, sellaista keskitasoa. Mutta sisulla selvisi tiukoistakin tilanteista ja siitähän voi olla vain ylpeä. Ja näin sen pitäisi mennäkin: eihän me kuitenkaan olla mikään jenkkipullamössökansa, joka alkaa itkemään parin päivän jälkeen kun ei ole saanut hampurilaista ja kokakolaa. EIHÄN?!

Suomalaiseen henkeen kuuluu sisu. Sitä pitää käyttää.

Intissä jeesataan tupakaveria ja se luo oikeasti todella hyviä kaverisuhteita ja luo fiilistä mitä ei ole sen jälkeen enää pahemmin kokenut. Välillä olin ihan pihalla joissain asioissa, mutta aina joku jeesasi. Ja jos joku pyysi apua, tottakai autoin. Mikäs sen mukavampaa.

Inttikokemukset myös avartavat silmiä. Näkee vähän muunlaistakin interaktiivisuutta kuin vain pleikkarin ääressä nyhjötellessä.

Hyväksyn luonnollisesti sivarit ja totaalikieltäytyjät. Heillä on varmasti omat syynsä siihen. Mutta vähän harmittavat nämä intinkeskeyttäjät, jotka keskeyttävät sen takia että on tietokonetta ikävä. Pitäisi sitä olla pokkaa sen verran, että osaa hetken verran purra hampaita yhteen. Ei elämässä kaikki aina suju toivotulla tavalla.

Terkkuja Hangon Rannikkopatteristoon ja Russarön saarelle.
 
Vastaus: Armeijassa

Tonppa sanoi:
Monta hauskaa muistoa on intistä. Ja tuli siellä opittua hyödyllisiäkin asioita.

Eipä ollut kuntoni kummoinen, sellaista keskitasoa. Mutta sisulla selvisi tiukoistakin tilanteista ja siitähän voi olla vain ylpeä. Ja näin sen pitäisi mennäkin: eihän me kuitenkaan olla mikään jenkkipullamössökansa, joka alkaa itkemään parin päivän jälkeen kun ei ole saanut hampurilaista ja kokakolaa. EIHÄN?!

Suomalaiseen henkeen kuuluu sisu. Sitä pitää käyttää.

Intissä jeesataan tupakaveria ja se luo oikeasti todella hyviä kaverisuhteita ja luo fiilistä mitä ei ole sen jälkeen enää pahemmin kokenut. Välillä olin ihan pihalla joissain asioissa, mutta aina joku jeesasi. Ja jos joku pyysi apua, tottakai autoin. Mikäs sen mukavampaa.

Inttikokemukset myös avartavat silmiä. Näkee vähän muunlaistakin interaktiivisuutta kuin vain pleikkarin ääressä nyhjötellessä.

Hyväksyn luonnollisesti sivarit ja totaalikieltäytyjät. Heillä on varmasti omat syynsä siihen. Mutta vähän harmittavat nämä intinkeskeyttäjät, jotka keskeyttävät sen takia että on tietokonetta ikävä. Pitäisi sitä olla pokkaa sen verran, että osaa hetken verran purra hampaita yhteen. Ei elämässä kaikki aina suju toivotulla tavalla.

Terkkuja Hangon Rannikkopatteristoon ja Russarön saarelle.

Asiatekstiä ja totta joka sana. Sitäpaitsi... Rannikkopatteristot ovat parhaita ;)
 
Vastaus: Armeijassa

Niin ja vekaranjärvelle hamuaville tiedoksi, että on ihan sama ilmoitatteko kutsunnoissa haluavanne jääkäriksi, tykkimieheksi vai viestimieheksi. Todella moni kaveri ainakin pistetiin eri paikkaan kuin mihin oli hakenut. Itse kyllä pääsin perustykäriksi, kuten toivoinkin :)
Muista paikoista en sitten tiedä.
 
Minusta taisikin tulla melkoinen kiusankappale tähän aiheeseen. Kävin puolustusvoimien sivuilla hakemassa tietoa ja törmäsin seuraavanlaiseen tekstiin:

"Paras ammattitaito hankitaan kuitenkin käytännön harjoituksissa. Jokainen tykkimies hankkii kannuksensa Länsi-Euroopan suurimmalla ampuma-alueella Lapin luonnonkauniissa maisemissa Rovajärvellä."

Tarkoittaako tämä sitä, että jokaisen tykkimiehen täytyy armeija-aikanaan käydä tuolla Rovajärvellä harjoittelemassa?
 
Vastaus: Armeijassa

Jos tuo pelottaa, niin hae nyt ihmeessä vaikka ilmavoimiin.

Ja jos kunnon puolesta epäilyttää, niin lenkille vaan. Pari kertaa viikossa lyhyitä, viiden kilometrin lenkkejä tjs. Ei kovin paljoa tarvi juoksennella, niin intissä ei tee pahaa ;)
 
Vastaus: Armeijassa

Finlandia sanoi:
Tarkoittaako tämä sitä, että jokaisen tykkimiehen täytyy armeija-aikanaan käydä tuolla Rovajärvellä harjoittelemassa?

:D tai sitten reserviaikana. Kertausharjoituksissa nimittäin kutsui Rovajärvi vuonna 2001. Toukuun pari viimeistä viikkoa ostiin pohjoistuulen raiskattavana. On muuten mukavaa olla apusuuntaajan pallilla "vanhoilla" tykeillä kun ammutaan täyspanoksia. :rolleyes:
 
Vastaus: Armeijassa

remform sanoi:
Ilmavoimissa palvelin ja 28 kertaa heräsin Rovajärveltä. Harjoittelee siellä muutkin kuin tykkimiehet.

Tosiaan täsmennys; hae erikoisjoukkoihin, kuten ilmavoimiin (tarkoittaen lentäjäksi, viestiin, tai apumekaanikoksi). Perus kiväärimies tetsaa ilmavoimissakin ihan normaalisti.
 
Vastaus: Armeijassa

Jarmo Hänninen sanoi:
Asiatekstiä ja totta joka sana. Sitäpaitsi... Rannikkopatteristot ovat parhaita ;)

Ehei, laskuvarjojääkäreistä ne tosimiehet löytyvät. Tosin olen ymmärtänyt, että 180 cm on jonkinlainen yläpituusraja? Harmi, tällöin itse olen jo aivan liian iso. :cool:
 
Vastaus: Armeijassa

Sormusaave sanoi:
Ehei, laskuvarjojääkäreistä ne tosimiehet löytyvät. Tosin olen ymmärtänyt, että 180 cm on jonkinlainen yläpituusraja? Harmi, tällöin itse olen jo aivan liian iso. :cool:

Ala sotilaspoliisiksi, koostasi on silloin etua. 178cm taitaa olla joissakin paikoissa alaraja spollehommiin. Ja koulutuskin on kohtuu kovaa (riippuen varmaankin joukko-osastossa jonkun verran) mutta varmasti mielenkiintoista.
 
Vastaus: Armeijassa

Finlandia sanoi:
Tarkoittaako tämä sitä, että jokaisen tykkimiehen täytyy armeija-aikanaan käydä tuolla Rovajärvellä harjoittelemassa?

Itse vietin Rovajärvellä nelisen viikkoa marras- joulukuussa 2000 eikä se ollut ollenkaan kauheeta. Siellä oli luonto parhaimmillaan vaikka välillä oli aikamoista loskaa. Paikka mielytti vaikka joukkue toverit ottikin pannuun.
 
Vastaus: Armeijassa

Ainakin jos Kajaaniin joutuu / pääsee, niin rova tullee tutuksi. Tosin viime saapumiserän (2 / 04) eivät sielä olleet. Ainakaan läheskään kaikki, esim. 1 ja 3JK jättivät kokonaan väliin. Itse viihdyin tuola 23 aamua.
 
Vastaus: Armeijassa

Finlandia sanoi:
Tarkoittaako tämä sitä, että jokaisen tykkimiehen täytyy armeija-aikanaan käydä tuolla Rovajärvellä harjoittelemassa?
Jep. Ellet hanki poistumiskieltoa, perheenjäsenesi kuolee (kaveri sai tuolla kaksi ensimmäistä leiripäivää vapaata) tai saat sydänkohtauksen (huom. sydänlihastulehdus ei riitä, yksi meillä sai semmosen ja se otettiin silti rovalle mukaan). Eli rova on tykistön puhutuin leiri ja sitä on lähes mahdoton välttää. Se on koko suomen tykistön yhteisharjoitusleiri.

Omalta osaltani oli aika tuskaiset 16 päivää metässä. Oli toukokuu ja jätin tyhmänä lämpöisimmät talvivaatteet kasarmille. Noh, koko leirin aikana ei ollut ensimmäistäkään päivää jolloin ei olisi satanut joka lunta, räntää tai vettä. Oli hieman kylmä.

Ja nyt kun juttutuulella ollaan, niin kerrotaan vielä yksi kiva tarina rovalta :)
Olin kahdeksan tuntia tykkivartiossa lumituiskussa. Vartion loputtua huokaisin helpotuksesta, että kohta pääsee lämpöiseen telttaan nukkumaan. Kunnes tuli yksi yllätys lisää: vääpelimme ei päässyt hakemaan halkoja yötä varten, koska reitti halkopaikalle olisi lävistänyt toisen tulipatterin ampumalinjan (turvallisuusmääräys siis). Eli seuraavan yön kipinävuoro meni lumen seasta risuja etsiskellessä ja kantoja kirveellä hajottaessa. Ja koska kannot olivat täynnä tervaa, meni kaaminamme aina tukkoon. Eli vähän väliä sai sitäkin putsailla. Valopetrooli ei auttanut kuin hetkellisesti. Noh, kipinävuorosta selvittyäni nukuin pari tuntia, kunnes oli herätys. Teltalle annettiin aikaa viisi minuuttia olla kasattuna auton lavalla. Eihän siinä muuten mitään ois ollu, mutta kun meillä oli teltassa kesänavet, niin ne oli keränny sellaiset 30cm lunta päälle. Tarvittiin koko ryhmä kantamaan yhtä hemmetin naamioverkkoa :p
Aamupalalle selvittyäni ja saman rumban jatkuessa pitkin päivää ryhdyin tosissani miettimään, että tiputtaisinko ammuslaatikon jalkani vaiko käteni päälle, ja päässyt sen avulla költsimään JSP:lle. Hammasta purren kuitenkin suoritin leirin kunniakkaasti. Tuskaan sopeutui ja osasi arvostaa nyt jopa kasarmia. Sehän oli suorastaan yhtä taivasta rovaan verrattuna.

Eli lyhyesti sanottuna: ne jotka sanovat impaa pahaksi leiriksi, eivät ole olleet rovalla. Jos joku rovan käynyt taas sanoo sitä helpoksi, on hän mitä luultavimmin ollut siellä saunanlämmittäjänä tai komentoryhmässä kasaamassa telttoja.

EDIT: Jaa tuolla olikin ylempänä sanottu, että kaikki eivät sinne joudu. Noh, vekaranjärveltä sinne lähtee puolen vuoden välein koko tykistö ja muutama jääkäri. Enhän minä muista prikaateista tiedä :)
 
Vastaus: Armeijassa

unohtumattominta oli todella hyvin järjestetty loppusota armeijassa.
kovin moni asia ei ole mukavampaa kuin kyykkiä 15tuntia poterossa väijyksissä ilman taukoja.
on se mukaa katsottavaa kun vuorokaudenajat vaihtuu ja vettä sataa. :)

siinä oli jo hajoamispiste lähellä.
 
Vastaus: Armeijassa

Griever sanoi:
EDIT: Jaa tuolla olikin ylempänä sanottu, että kaikki eivät sinne joudu. Noh, vekaranjärveltä sinne lähtee puolen vuoden välein koko tykistö ja muutama jääkäri. Enhän minä muista prikaateista tiedä :)
Hyrylästä myös, vaikka onkin ilmatorjuntatykistöä.
 
Vastaus: Armeijassa

Sormusaave sanoi:
Ehei, laskuvarjojääkäreistä ne tosimiehet löytyvät.
Aivan, tosin en päässyt sinne, koska näköni oli hunontunut vähän liikaa juuri ennen valinta kokeita. Kokeissa kyllä kävin ja fyysiset kokeet meni loistavasti. Jouduin sitten tyytymään Kajaanin Tiedusteluun :(
 
Vastaus: Armeijassa

Itselläni on nyt 5 viikkoa takana Kymen pioneeripataljoonassa (2. PionK). Varmaan joku konsolifininkin käyttäjä tuolla asepalveluksensa suorittanut? Tavoitteista sen verran, että AUK 1:stä kohti tähyillään, parin viikon päästä pitäisi saada tietää noista valinnoista.

On se muuten kumma juttu, jo ensimmäisen kuukauden aikana on tuolta jäänyt käteen niin ikimuistoisia asioita, ettei näitä kokemuksia kovin helpolla pois vaihtaisi. Saas nähdä mitä on kasassa palvelusajan loputtua. :p
 
Vastaus: Armeijassa

Sormusaave sanoi:
Ehei, laskuvarjojääkäreistä ne tosimiehet löytyvät. Tosin olen ymmärtänyt, että 180 cm on jonkinlainen yläpituusraja? Harmi, tällöin itse olen jo aivan liian iso. :cool:
Perinteisen "mun joukko-osasto on kovin" systeemin unohtaen, aika yleisesti taidetaan sukeltajakoulutusta pitää vaativimpana. Tosin tuollahan nyt ei ole mitään väliä, kaikkia tarvitaan kun yhteistyötä pitää tehdä.

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/esukeltajat/
 
Ylös Bottom