Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

Vastaus: Armeijassa

Viime yönä tuli katseltua ikään kuin vahingossa jonkinlaista dokumenttia suomalaisesta taistelusukeltakoulutuksesta Youtubesta. Kovia hemmoja, ei voi kyllä muuta sanoa.

Youtube- Taistelusukeltajat osa 1/9

"Tauko paikalla, saa polttaa." :D

Loistava dokkari kyllä, tuli viime talvena katsottua. Tänä vuonna tulee telkkarista paljon armeijan harmaasta arjesta kertovia sarjoja. TV2 on esittänyt 13.1 alkaen Taistelulentäjät sarjaa. Maikkari esittää kevään aikana Kasarmi-sarjaa. Sarja kertoo Vekaranjärven varuskunnan arjesta. Jimillä seurataan 7. helmikuuta alkaen Miinalaiva Pohjanmaan koettelemuksia koulutuspurjehduksella. Varmaan kaikkia tulee seurattua.
 
Vastaus: Armeijassa

Viime yönä tuli katseltua ikään kuin vahingossa jonkinlaista dokumenttia suomalaisesta taistelusukeltakoulutuksesta Youtubesta. Kovia hemmoja, ei voi kyllä muuta sanoa.

Youtube- Taistelusukeltajat osa 1/9

Pari jaksoa katottuna ja todellakin tuon homman kokonaan suorittaville voin nostaa hattua. Ite en oikein oo varma, mutta alko tuo homma kiinnostaa vaikka näyttikin niin raastavan mehut pois jokaisesta miehestä.

Edit: BTW 200 viesti tuli täyteen...
 
Vastaus: Armeijassa

Minkäslainen käytäntö armeijalla on erikoisruokavalioiden suhteen? Itse olen allerginen lähes kaikelle vihreälle (mukaanlukien herneet), joten kiinnostaisi tietää minkälaista sapuskaa siellä tarjotaan. Onko hernekeitto vieläkin vallitseva ruokalaji?
 
Vastaus: Armeijassa

Noniin, kolme viikkoa takana ja ensimmäiset lomat kyllä maistuu aivan mahtavalle. Ensimmäiset vempat tuli haettua jo viikon ja yhden päivän jälkeen, jalat kun ei meikäläisellä jostain syystä kestä (sairaalloinen ylipaino ja pienet varusteet).

Meikäläisen täytyy ikävä kyllä sanoa että ei musta sotilasta saa. Ensimmäinen viikko ja neljä päivää oli aivan tuskaa: liian pieniä varusteita! Meille jaettiin esim. lenkkarit, suihkusandaalit ja kahdet maiharit, ja meikäläiselle kävi jalkoihin vain toiset niistä maihareista hyvin. Lenkkarit puristi jalkoja, sandaalit ei mennyt edes kunnolla jalkaan, kolmista palvelushousuista vain lomahousut menivät heittämällä jalkaan, taisteluliivin vyö liian lyhyt, samoin kuin housujen.... Listaa riittää. Kyllä niitä on vaihdeltu jo suurempiin. Paitsi kypärää, se oli liian iso, piti pienempään vaihtaa (ihme).

Oli kolmas päivä, kun kyllästyin oikeastaan kyseiseen laitokseen. Sotilaan leikkiminen alkaa jo tympimään. Sen tekee sotilaallinen ilmapiiri: meikäläiselle ei esim. huutaa tartte, mulle voi puhua. Välillä oikeen harmitti kun näki traktorikuskejakin liikkeellä tekemässä lumitöitä :( töitä minäkin voisin tehdä.
Ennen ku joku menee sanomaan "niitä sotilaan taitoja täytyy oppia" niin joo, ymmärrän. Täytyyhän sitä varautua jos tulee syy lähteä puolustamaan Suomen maata mutta kuten yksi kantahenkilökuntaan kuuluva kersanttikin totesi meille yhdessä taisteluharjoituksessa: "Tuskin meikäläisen elinaikana ikinä mitään sotaa syttyy". Hän on käynyt palveluksen vuonna -06, että silleen.

Minkäslainen käytäntö armeijalla on erikoisruokavalioiden suhteen? Itse olen allerginen lähes kaikelle vihreälle (mukaanlukien herneet), joten kiinnostaisi tietää minkälaista sapuskaa siellä tarjotaan. Onko hernekeitto vieläkin vallitseva ruokalaji?

On siellä hernekeittoa, muttei niin usein kuin luulisi. Samassa tuvassa missä olen niin oli sellainen kaveri millä oli erityisruokavaliolinjalla oma nimi linjastossa, mistä hän sitten ruokansa otti. En tiedä mitä allergioita oli mutta aina oli esim. eri leipää kuin muilla.

EDIT: Onko kenelläkään muuten tietoa, että mitä komennusmies oikein tekee?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Minkäslainen käytäntö armeijalla on erikoisruokavalioiden suhteen? Itse olen allerginen lähes kaikelle vihreälle (mukaanlukien herneet), joten kiinnostaisi tietää minkälaista sapuskaa siellä tarjotaan. Onko hernekeitto vieläkin vallitseva ruokalaji?
Meillä oli hernari kerran viikossa (torstai). Kunhan omat allergiat ilmottaa niin saa kyllä vaihtoehtosapuskaa. Tosin leirellä tuppasi tulemaan erikoissafkat myöhässä ja joskus jopa ei ollenkaan, tällöin olet tosin oikeutettu ruokarahaan jonka summaa en tähän hätään muista. Eli leireille vaan sitten omaa evästä mukaan, kasarmilla pärjäät jos on ruokavalio ilmoitettu.

EDIT: Onko kenelläkään muuten tietoa, että mitä komennusmies oikein tekee?
Palloilee varusvarastolla tms. jossa "ei tarvitse tehdä mitään"
 
Vastaus: Armeijassa

Meillä oli hernari kerran viikossa (torstai). Kunhan omat allergiat ilmottaa niin saa kyllä vaihtoehtosapuskaa. Tosin leirellä tuppasi tulemaan erikoissafkat myöhässä ja joskus jopa ei ollenkaan, tällöin olet tosin oikeutettu ruokarahaan jonka summaa en tähän hätään muista. Eli leireille vaan sitten omaa evästä mukaan, kasarmilla pärjäät jos on ruokavalio ilmoitettu.
Itse kävin intin kasvisruokavaliolla 2/10. Kasarmille ruoka tuli tosiaan hyvin, mutta leireillä ei sitten millään. Loppusota oli pahin pohjanoteeraus, kaksi (2) ateriaa saapui sen viikon aikana. Mistään hyvitys ruokarahoista ei ole missään vaiheessa ollut mitään puhettakaan, ekaa kertaa kuulin vasta nyt. Varmaan vaihtelee vähän paikoittain? Noh, ikinä en valittanut, koska oma valintahan tuo ruokavalio minulla on.
 
Vastaus: Armeijassa

Lääkintäkuskiksi pääsin eli 9kk nakki tiedossa. Muuten meno on ihan tasaantunnut, mutta tämä perkeleen paskaolo ei lähe sitten millään. 39,5 kuume yöllä, nyt perus 38:sia joka on ihan liikaa omalle pääkopalle. Onneksi sentään en ole gineksissä. Kuitenkin tulevalla viikolla ei saisi yhtään olla vemppana sillä meillä on autokoulu juuri menossa ja kaikki poissaolot pitää rästiä. Eli vaikka 4 päivää vp:tä niin neljä rästi lauantaita tiedossa. Noh maanantaina näkee että mitä pitää tehdä.
 
Vastaus: Armeijassa

Muistaako yksikään hieman vanhempi jantteri silloisen MTV:n(nykyinen MTV3) sarjaa Suomen varuskunnista vuosilta -92 -93? Ei mitään muistikuvaa ohjelman nimestä eikä oikein sisällöstäkään. Palvelin keväällä -93 PstK/SavPr:ssa ja meidän komppania valittiin prikaatin esittelijäkomppaniaksi. Muistaakseni päivä tai kaksi meni kuvauksissa, joissa oli tetsausta, ohimarssia ja sun muuta mielenkiintoista. Taisi meikäläisenkin lärvä näkyä ihan lähikuvissakin kun tekele esitettiin.
Jos joku muistaa ohjelman nimen niin ilmoitelkaa, olis kiva juutuubista etsiä jospa löytyisi materiaalia.
 
Vastaus: Armeijassa

Itsellä ainakin on jokin erittäin hämärä muistikuva ohjelmasta, jossa jotkin inttiporukat kilpaili. Olikohan kolmen ukon porukat tekemässä erilaisia tehtäviä ja apinarata joka jakson lopussa. Nimestä tai tarkemmasta sisällöstä ei mitään hajua ole jäänyt mutta jostain syystä on jäänyt tunne, että ohjelma näkyi kakkosella.
 
Vastaus: Armeijassa

Itsellä ainakin on jokin erittäin hämärä muistikuva ohjelmasta, jossa jotkin inttiporukat kilpaili. Olikohan kolmen ukon porukat tekemässä erilaisia tehtäviä ja apinarata joka jakson lopussa. Nimestä tai tarkemmasta sisällöstä ei mitään hajua ole jäänyt mutta jostain syystä on jäänyt tunne, että ohjelma näkyi kakkosella.

Toi soittaa kyllä jotain kelloa, mutta ei kyllä ole mitään muistikuvaa mistään kilpailusta. Tai en ainakaan itse ollut osallistujana.. Ja kanavasta en ole varma, oli muistaakseni kolmonen, muttaa saattoi olla ylenkin kanava.
 
Vastaus: Armeijassa

Toi soittaa kyllä jotain kelloa, mutta ei kyllä ole mitään muistikuvaa mistään kilpailusta. Tai en ainakaan itse ollut osallistujana.. Ja kanavasta en ole varma, oli muistaakseni kolmonen, muttaa saattoi olla ylenkin kanava.

Taisipa siinä aina alussa jonkinmoinen esittely olla joukkueiden palveluspaikastakin. Tosin kuten sanoin, muistikuvat ovat todella hataria.
 
Vastaus: Armeijassa

Noniin vikoilla lomilla ollaan. 6.10 loppuu oma sotiminen siis. Paska keikka mutta tulipahan tehtyä.
 
Vastaus: Armeijassa

Meikäläisen täytyy ikävä kyllä sanoa että ei musta sotilasta saa. Ensimmäinen viikko ja neljä päivää oli aivan tuskaa: liian pieniä varusteita! Meille jaettiin esim. lenkkarit, suihkusandaalit ja kahdet maiharit, ja meikäläiselle kävi jalkoihin vain toiset niistä maihareista hyvin. Lenkkarit puristi jalkoja, sandaalit ei mennyt edes kunnolla jalkaan, kolmista palvelushousuista vain lomahousut menivät heittämällä jalkaan, taisteluliivin vyö liian lyhyt, samoin kuin housujen.... Listaa riittää. Kyllä niitä on vaihdeltu jo suurempiin. Paitsi kypärää, se oli liian iso, piti pienempään vaihtaa (ihme).

Varusteet on aina väärää kokoa ensimmäisellä yrittämällä. Toki siinä voisi pyytää vaikka M kokoa, jos tietää sellaista käyttävänsä. Se meno varastossa oli kuitenkin ainakin omalla kohdalla niin vauhdikasta ettei siinä paljoa kerennyt puhumaan kun kamat lensivät jo syliin.

Toki kamojen vaihdossa voi sitten tutustua toisiin tyyppeihin, mutta eiköhän se syy väärän kokoisiin kamoihin ole ihan vaan se nopeus ja ehkä joku typerä "kosto" siitä että jakaja oli itsekkin saanut aikanaan väärän kokoisia kamoja :p

Itse muista saaneeni jotkut koon 38 kengät ja oma koko on päälle 44 joten eihän ne mahtuneet jalkaan millään. Ja muillekkin jaettiin sen verran pientä kokoa ettei isoja ollut tarpeeksi, joten pari ekaa päivää vetelin sitte omilla lenkkareilla menemään. Toki aikamoinen härövarustus, kun takkikin oli kokoa liian pieni jne. Ja jos joku tuli avautumaan minkä takia kuljin omissa kengissä sanoin vain ettei annettu maihareita mitkä olisivat mahtuneet jalkaa joten näillä mennään :p
 
Vastaus: Armeijassa

Aloitin oman varusmiespalveluksen 8 heinäkuuta Kajaanissa 2 Jääkärikomppaniassa. P kausi ollu aika yhtä hel*ettiä, mutta onneks E kausi alkaa ja pääsinpä Teka kuskiksi, niin ilmeisesti loppu palvelusaika on melkoista leebeniä. :D Ainiin ja TJ 166.
 
Vastaus: Armeijassa

P kausi ollu aika yhtä hel*ettiä
Älä viitsi, se on ihan suklaata nykyään, mutta olisitpa ollut vuonna 2000. Silloin joutui joskus jopa juoksemaan! Kerran tuli juostessa outo olo, ja otsastani alkoi valumaan suolaista nestettä! Kainalotkin kastuivat!
 
Vastaus: Armeijassa

Tämä tuntuu olevan yleisin hokema mitä kuulee kun intistä keskustellaan :)

Eikä vain tunnu, vaan on. Pitää muistaa, että aika kultaa muistot ja asiaan kuuluu myös se, että mitä kauemmin omasta palvelusajasta on, sitä rankemmiksi silloiset kokemukset muuttuvat :D Vuodesta toiseen samaa virttä :)
 
Vastaus: Armeijassa

Kyllähän tuossa jotain perääkin on. Sitten vuoden 2000 asepalvelusta on mm. kevennetty (esim. alussa marssitaan lenkkarit jalassa, jaosten/joukkueiden jakaminen kunnon perusteella) sekä lyhennetty (362/270/180 vrk -> 347/255/165 vrk). Tuskinpa asepalvelus on noiden seikkojen vuoksi viime vuosina ainakaan rankemmaksi muuttunut. Ns. syväjohtaminen on sekin lisääntynyt. Myös määrärahojen supistuminen on vaikuttanut mm. leirivuorokausien vähenemisenä. Vahva veikkaukseni onkin, että esim. 2000-luvun alkupuolen loppusodan pituus (2-3 viikkoa) on nykyään huomattavasti lyhyempi.

http://http://yle.fi/uutiset/varusmiehen_sangyn_rajayttaminen_toi_sakkotuomion/6683860

Tämäkin tuo jo näköjään sakkotuomion. Toista oli ennen. Pidettiin täysin normaalina toimintana, jotta peti tuli kunnolla pedattua.


T: Alik. I/01
 
Vastaus: Armeijassa

Itse olin vekaralla sissinä vuonna -94 ja 330 päivää meni kuin partiolaisleirillä. Aivan liian löysää meininkiä, sekä simputuksen sekä koulutuksen rankkuuden puolesta. Lähestulkoon kaikki omasta porukasta tunsivat samoin jo silloin. Pari hassua rankempaa reissua oli onneksi, että sai tuntumaa omiin psyykkisiin rajoihin eikä pelkästään huumorin rajoihin :)
 
Ylös Bottom