Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

Vastaus: Armeijassa

Saako tiedustella missä päin olit tykistössä? Meinaan vaan kun itsellä tuli Niinisalon tykistöpatterissa nuo suksetkin tutuksi (mm. se perinteinen Jämiltä varuskuntaan hiihto, n. 15-20 km vissiin) ja vähintään loppumarssi piti kaikkien suorittaa (muistaakseni myös sen 20 km). Pitäähän se silti paikkansa ettei tykistössä mitään turhia marssita. :D

Oliko kenties ns. hiihtokarnevaali? :D

Kauniita muistoja kyseiseen päivään liittyen. Muissa pattereissa jengi kävi skappareiden johdolla voitelemassa sukset edellisenä päivänä, me saatiin sukset vasta aamulla eikä toivoakaan voitelusta. Lämmittihän se mieltä, kun koko 22(?)km aikana oli yksi alamäki jossa ei tarvinnut työntää lisää vauhtia. ;) Ja intin sukset tuntevat tietävätkin, ettei niillä vehkeillä luistella edes jäällä.

Itse palvelin niinisalossa vuonna 2009 ja juurikin 3. patterissa.
Ainakin patterin yksikköupseeri Yliluutnantti K jäi mieleen "rankkana" jätkänä :rolleyes:
En sitten teidä onko kyseinen skappari enää siellä.

Mitä Niinisaloon tulee niin, ihan mukava paikka.
Itsellä ei ole mikään hyvä kunto, mutta silti ihan hyvin siellä pärjäilin.

Olipa jäänyt huomaamatta tämä viesti. Ei tullut ylil K tutuksi, mutta ylik W kylläkin. Muihin pattereihin sitten olikin jäänyt luutnantti Die Hard ja muut legendat.

Ja sitten vielä tänään vapaudestaan luopuneille infoa. Juttelin tuossa juuri vanhan kalakaverini Puheloisen Arskan kanssa, ja hän jutteli sen tyyppisiä, että 1/11 ei näillä puheilla kotiudu koskaan. :eek:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Oliko kenties ns. hiihtokarnevaali? :D

Lämmittihän se mieltä, kun koko 22(?)km aikana oli yksi alamäki jossa ei tarvinnut työntää lisää vauhtia. ;) Ja intin sukset tuntevat tietävätkin, ettei niillä vehkeillä luistella edes jäällä.

Kyllä tästä varmaan on kyse. Jonkinlainen perinnehiihtohan se on Niinisalon varuskunnassa. Ja tuon suksiasian voin allekirjoittaa täysin. :D Ylämäessä ne luistavat alaspäin ja alamäessä ylöspäin (valehtelematta oli tuossa hiihtokarnevaalissa sellainen suksipari alla, että alamessä joutui oikeasti antamaan vauhtia alas päästäkseen). Tämä vielä yhdistettynä niihin suoraan 60-luvulta oleviin suksisiteihin, mitkä irtoavat heti jos koittaa vähänkin suuremman "askeleen" ottaa.

Olit varmaan heti Alikkien suosikki. :D
Kenties. :p
Meillä oli kyllä melko rennot alikit (tietty ne pari yli-innokasta siellä joukossa) koko palvelusajan ettei siitä jälkeenpäin saanut kuulla. Ja tulihan tuota itsekin silloin naurettua paikanpäällä.
 
Vastaus: Armeijassa

Pikkuveljeni aloitti tänään Sandiksessa palveluksen ja ensimmäisten epämääräisten tietojen mukaan pääsi/joutui heti AUK:iin :confused: Mahtaako olla kyse väärinkäsityksestä tai sitten Sandiksessa on ihan oma käytännöt :p
 
Vastaus: Armeijassa

Ainakin Kontiorannassa AUK oli omassa rakennuksessaan, johon laitettiin alokkaita p-kaudelle. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut automaattista 12 kk:n palvelusta, vaan kyseessä oli tavallaan komppanian nimi. Ei kai ketään voida määrätä varsinaiseen AUK:n ennen mitään kokeita (lääkäreiden RUK-pestit ovatkin sitten jo eri asia).
 
Vastaus: Armeijassa

Pikkuveljeni aloitti tänään Sandiksessa palveluksen ja ensimmäisten epämääräisten tietojen mukaan pääsi/joutui heti AUK:iin :confused: Mahtaako olla kyse väärinkäsityksestä tai sitten Sandiksessa on ihan oma käytännöt :p
"Pällikokeista" pitää saada ainakin tarvittava päärä pisteitä eli ei voi mitenkään vielä sanoa varmaksi.
 
Vastaus: Armeijassa

Pikkuveljeni aloitti tänään Sandiksessa palveluksen ja ensimmäisten epämääräisten tietojen mukaan pääsi/joutui heti AUK:iin :confused: Mahtaako olla kyse väärinkäsityksestä tai sitten Sandiksessa on ihan oma käytännöt :p

Todennäköisesti tässä kysymys jonkun alikin heittämästä läpästä, että "tämä tupa menee sitten kokonaisuudessaan AUK:iin" tms. Ihan ensimmäisen päivän naamakerroin-perusteisia valintoja tuskin nykyisinkään suoritetaan. Vaikkei ne kriteerit sinne (yleensä) kovin paljoa kummoisemmat ole.
 
Vastaus: Armeijassa

Ainakin Kontiorannassa AUK oli omassa rakennuksessaan, johon laitettiin alokkaita p-kaudelle.

Näin se näköjään Santahaminassakin menee, ja joutui heti portilta Kaartin Jääkärikomppanian aliupseerikouluun. Osa jää sille tiellä, osa siirtyy sitten muihin yksiköihin kun varsinainen AUK alkaa.

Tiedä sitten onko tuohon joukkoon valikoitu jollain ennakkoseulalla, vai ihan sattumanvaraisesti.

Peruskoulutuskauden ajan Aliupseerikoulussa koulutetaan alokkaita, joista osa jatkaa aliupseerikurssille ja osa siirtyy peruskoulutuskauden jälkeen muihin perusyksiköihin.
 
Vastaus: Armeijassa

Terveppä terve.

Tässä onkin sitten sellanen herra jolla jäi armeija kesken terveydellisten syiden takia.
Tänään tuli jälkitarkastuksessa käytyä ja totesivat vaan että selvä C:n mies. :D
 
Vastaus: Armeijassa

Pikkuveljeni aloitti tänään Sandiksessa palveluksen ja ensimmäisten epämääräisten tietojen mukaan pääsi/joutui heti AUK:iin :confused: Mahtaako olla kyse väärinkäsityksestä tai sitten Sandiksessa on ihan oma käytännöt :p

Itsekin jouduin alokaskauden viettämään Aliupseerikoulussa. Olin hieman hätää kärsimässä heti alussa, koska itseäni intti ei kiinnostanut sitten pätkääkään. Onneksi p-kauden jälkeen pääsin sitten ilmatorjuntaan perus tykäriksi :). Parolannummi II/09
 
Vastaus: Armeijassa

Mulla ei Latvian kansalaisena ole armeijaa, ei Latviassakaa ku siel on palkka-armeija...
Aamuja! :)
 
Vastaus: Armeijassa

Ekat noin pari viikkoa tullut oltua ja vihdoin VLV:lle päästy. Vitutusta on jo havaittu armeijan harmais... tai pikemminkin vihreissä, mutta sekin oli suurimmaksi osin hiihdon ansiota. Ei taida olla minun lajini se, edellisestä kerrasta lähemmäs 5 vuotta ehkä ja juuri sopivasti näin talvella sitä on armeijassa taatusti yli tarpeiden... kaatumisia oli ekalla kerralla riittävästi ja muutenkin metsässä hiihto oli aika erilainen kokemus tuttuun ladulla hiihtämiseen mitä on harvakseltaan tullut aiemmin tehtyä. Nooh, ehkä se siitä alkaa luonnistumaan. Jos ei luonnistu, niin too fuckin' bad.

Ammunta oli kyllä pirun hauskaa. Eihän ne rynkyt potki mitenkään hirveästi. Ja onhan niistä joitain vittumaisia alikessujakin alkanut pikkuhiljaa sietämään. Nukkuminenkin on ollut sangen helppoa ekan parin aamun jälkeen vaikka yläpedin sain. Tuvassa pari ärsyttävää persoonaa lopun miellyttävien joukossa, joista toinen saattuu olemaan punkkakaveri, mutta eiköhän niidenkin kanssa eläminen suju. Onhan se tähän mennessä jo mennyt omalla painollaan. Mutta, P-kauden jälkeen taas vaihtunee tuvat joten eipä tuossa varmaan kerkeä mitään uskomattomia ystävyyssuhteita punomaan..?

Lihakset + jalat tietysti kipeinä ja painoakin taisi pudota noin 2-4 kg (!) ekan parin viikon aikana. Armeijaa ennen jo jotain 7-8 kg. Juu, maanantaina sitten takaisin... saahan nähdä miten paljon lisää rupeaa vituttamaan armeijan edetessä, vaikka nyt muulta tuntuisikin. :D
 
Vastaus: Armeijassa

Mutta, P-kauden jälkeen taas vaihtunee tuvat joten eipä tuossa varmaan kerkeä mitään uskomattomia ystävyyssuhteita punomaan..?

Omalta osaltani juuri P-kauden tuvasta jäi parhaat kaverisuhteet elämään, sillä juuri sen porukan kanssa siinä tilanteessa oltiin samalla tasolla. P-kauden jälkeen sitten tuvat muuttuivatkin jatkuvasti porukan tullessa eri paikoista ja vanhan inttikaveri-porukan jo omatessa, niin ei siten jäänyt enää kovinkaan kummoisia fiiliksiä. Saattoi tosin vaikuttaa, että lähes koko tupa oli sitten sitä "parasta A-ryhmää", eli yhdeksästä miehestä 5 RUK:iin ja vielä 1 AUK:iin.

Juu, maanantaina sitten takaisin... saahan nähdä miten paljon lisää rupeaa vituttamaan armeijan edetessä, vaikka nyt muulta tuntuisikin. :D

Voi kuule, jos nyt syö miestä, niin odotappas vain niitä sunnuntai-iltoja kun menet leiriviikkoa varten opettelemaan miesten kouluun. :)
 
Vastaus: Armeijassa

Vähän samoja mietteitä Xolarin kanssa. Ekat 2 viikkoa siis takana ja fiilikset melko neutraalit. Kaikkien tupalaisten kanssa olen tullut toimeen, harmillisesti yksi pakotettiin lähtemään pois. Autok:ssa olen joten E-kortti ja ammattipätevyyden teen tai sitten jos hyvä tuuri käy niin pääsen lääkintäkuskiksi. Olisi 9kk nakki ja pääsisi kuukaudeksi tuohon Hennalan kasarmille jonka vieressä asun. Hieman kyllä kyrpii etten hennalaan mennyt sillä todellakin 2 min kävelymatka olisi aina himaan eikä tarvisi busseilla kikkailla. Ja hennalassa pääsisi 6kk:lla...

Noh jotain hyvääkin löytyy. Meidän p-kausi kestää 4 viikkoa vaan, sitten alkaa pelkkää autokoulua eli ei sykkimistä. Muutenkin autosotamiehet eivät pistä tetsaria päälle enään ikinä p-kauden jälkeen :D

EDIT: Ainiin eli minkä helvetin takia liian moni varusmies joutuu asumaan homepesässä? Itse olen saanut aivan käsittömättömän yskän. Kurkku ei toimi ikinä aamuisin ja laatta meinaa lentää yskäkohtauksien aikana. Ties minkä astman tai ameeban saan tuolta sillä olen muutenkin yliherkkä pölylle ja muulle shaiballe.
 
Vastaus: Armeijassa

EDIT: Ainiin eli minkä helvetin takia liian moni varusmies joutuu asumaan homepesässä? Itse olen saanut aivan käsittömättömän yskän. Kurkku ei toimi ikinä aamuisin ja laatta meinaa lentää yskäkohtauksien aikana. Ties minkä astman tai ameeban saan tuolta sillä olen muutenkin yliherkkä pölylle ja muulle shaiballe.

Sama vaivasi muakin P-kaudella Upinniemessä. Kurkku aivan tukossa, ei höyryhengittelyt sun muut auttaneet. Oli kyllä tuskainen kahdeksan viikkoa. P-kauden jälkeen siirryin Turun Pansioon ja kaikki vaivat hävisivät.
 
Vastaus: Armeijassa

EDIT: Ainiin eli minkä helvetin takia liian moni varusmies joutuu asumaan homepesässä? Itse olen saanut aivan käsittömättömän yskän. Kurkku ei toimi ikinä aamuisin ja laatta meinaa lentää yskäkohtauksien aikana. Ties minkä astman tai ameeban saan tuolta sillä olen muutenkin yliherkkä pölylle ja muulle shaiballe.

Taitaa olla sama juttu lähes jokaisessa varuskunnassa, että vähintään yksi rakennus on umpihomeessa. Niinisalossa se oli AUK/3.ptri:n homevaja, jonka remontti tosin ainakin sittemmin aloitettiin. Kai se niin on, että kun varuskuntien rakennukset on rakennettu kaikki eri aikaan, niin aina vähintään yksi talo on nähnyt aamuja muutamia vuosikymmeniä.

Ja hassu juttuhan on myös se, että näissä rakennuksissahan ei tietenkään oikeasti ole hometta, mikäli henkilökunnalta kysyy. Näin meillekin se asia ilmoitettiin, siitäkin huolimatta, että muutamat taistelutoverit olivat lääkärien määräyksistä muuttaneet toisiin rakennuksiin homeallergian takia... :confused:
 
Vastaus: Armeijassa

En väheksy noita home ongelmakesteluja, mutta omia huomiota aikoinaan.
Aluksi mopattiin tupa 3 kertaa päivässä. Sitten alkoi homma lipsumaan ja sen huomasi heti kuivana kurkkuna ja pakonomaisena yskimisenä. Pitää muistaa, kun niin pienessä tilassa asuu paljon ihmisiä ja kuljetaan edes takaisin, niin sitä paskaa tosiaankin leijailee ilmassa. En tiedä pitääkö teidän tänäpäivänä nukkua huovalla? Jo pelkästään niistä tuli tupa täyteen villakoiria.
Pitääkö teidän siivota omatupa, vai onko sekin nykyään simputusta?
 
Vastaus: Armeijassa

Viime yönä tuli katseltua ikään kuin vahingossa jonkinlaista dokumenttia suomalaisesta taistelusukeltakoulutuksesta Youtubesta. Kovia hemmoja, ei voi kyllä muuta sanoa.

Youtube- Taistelusukeltajat osa 1/9
 
Ylös Bottom