Vastaus: Armeijassa
Noniin, kolme viikkoa takana ja ensimmäiset lomat kyllä maistuu aivan mahtavalle. Ensimmäiset vempat tuli haettua jo viikon ja yhden päivän jälkeen, jalat kun ei meikäläisellä jostain syystä kestä (sairaalloinen ylipaino ja pienet varusteet).
Meikäläisen täytyy ikävä kyllä sanoa että ei musta sotilasta saa. Ensimmäinen viikko ja neljä päivää oli aivan tuskaa: liian pieniä varusteita! Meille jaettiin esim. lenkkarit, suihkusandaalit ja kahdet maiharit, ja meikäläiselle kävi jalkoihin vain toiset niistä maihareista hyvin. Lenkkarit puristi jalkoja, sandaalit ei mennyt edes kunnolla jalkaan, kolmista palvelushousuista vain lomahousut menivät heittämällä jalkaan, taisteluliivin vyö liian lyhyt, samoin kuin housujen.... Listaa riittää. Kyllä niitä on vaihdeltu jo suurempiin. Paitsi kypärää, se oli liian iso, piti pienempään vaihtaa (ihme).
Oli kolmas päivä, kun kyllästyin oikeastaan kyseiseen laitokseen. Sotilaan leikkiminen alkaa jo tympimään. Sen tekee sotilaallinen ilmapiiri: meikäläiselle ei esim. huutaa tartte, mulle voi puhua. Välillä oikeen harmitti kun näki traktorikuskejakin liikkeellä tekemässä lumitöitä

töitä minäkin voisin tehdä.
Ennen ku joku menee sanomaan "niitä sotilaan taitoja täytyy oppia" niin joo, ymmärrän. Täytyyhän sitä varautua jos tulee syy lähteä puolustamaan Suomen maata mutta kuten yksi kantahenkilökuntaan kuuluva kersanttikin totesi meille yhdessä taisteluharjoituksessa: "Tuskin meikäläisen elinaikana ikinä mitään sotaa syttyy". Hän on käynyt palveluksen vuonna -06, että silleen.
Minkäslainen käytäntö armeijalla on erikoisruokavalioiden suhteen? Itse olen allerginen lähes kaikelle vihreälle (mukaanlukien herneet), joten kiinnostaisi tietää minkälaista sapuskaa siellä tarjotaan. Onko hernekeitto vieläkin vallitseva ruokalaji?
On siellä hernekeittoa, muttei niin usein kuin luulisi. Samassa tuvassa missä olen niin oli sellainen kaveri millä oli erityisruokavaliolinjalla oma nimi linjastossa, mistä hän sitten ruokansa otti. En tiedä mitä allergioita oli mutta aina oli esim. eri leipää kuin muilla.
EDIT: Onko kenelläkään muuten tietoa, että mitä komennusmies oikein tekee?