Nyt kun on tullut parisen kymmentä tuntia pelailtua Kingdom Come: Deliverancea, niin pakko vähän avautua ja vähintään kyseenalaistaa pelien tiettyjä "realistisia" pelimekaniikkoja. Käytän esimerkkinä nyt tuota Kingdom Comea mutta ei koske pelkästään kyseistä peliä.
Eilen pelailin Deliverancea ja olin alkamassa juuri ryöstämään erästä räätäliä mutta näkö sumenee ja kuva heiluu. Ahaa, ukko on nälkäinen ja väsynyt. No, eipä siinä, mennäänpä sitten vetämään papua naamaan ja unta palloon. Hetki kellotaulun tuijotusta ja taas on jonkin aikaa mittarit täynnä, eli pystyy jatkamaan pelaamista. Olipa ihanan realistista.
Mietin siinä tuon jälkeen että noinkohan tuo kokemustani paljonkin paransi tai laajensi? Joka tapauksessa homma on vain parin mittarin tuijotusta ja mekaanisten suoritusten tekemistä hyvissä ajoin, ennen kuin palkki on liian tyhjä. Kyse ei ole edes mistään selviytymispelistä vaan ihan vain arjesta keski-ajalla. Eikä siinä jos siitä haluttaisiin tehdä haastavaa mutta kun nukkumisessa ja syömisessä ei ole yhtään minkäänlaista haastetta: sen kun syöt lähimmästä padasta ja nukut sen verran ettei väsytä. Mitään positiivista tuo ei peliin tuo, vaan ainoastaan häiritsee ja pahimmillaan katkaiseen pelaamisen "flown". Ja vaikka tuota ajatellen pitäisi ruokaa mukana, niin silti se on pelkkä tylsä "paina X että palkki nousee"-suoritus, joka pitää aina tietyn välein tehdä. Nukkuakaan ei voi missä vain, ei edes heinäladon heinissä, joten siinäpä sekin realismi. Tuo olisi täysin realistinen suunta jos väsyttää: painu heinäkasaan tutimaan, mutta ei, on pakko olla sänky tai muu peti.
Mietin myös että jos kerran nälkä ja väsymys on niin oleellisia asioita tässä pelissä, niin miksei vessassa tarvitse käydä? Pelissä kuitenkin vessojakin on, joten mikä helvetin muumi tämän pelin sankari on? Miksi se "realistisuus" jätetään vain tiettyyn pisteeseen? Pitäisin jopa positiisen huvittavana sitä että homma tehtäisiin sitten loppuun asti. Seksiä voi harrastaa, syödä voi, nukkua voi mutta ruoka ja juoma maagisesti imeytyy hahmon sisuksiin.
Jos siis "realistisuutta" pitää pelissä olla, niin miksi se sitten kuitenkin jätetään vain puoliväliin?
Toinen asia, joka kyseisessä pelissä kyrsii, on kamojen paskoontuminen. Ei siis sillä ulosteella, ainakaan pelihahmon omalla, koska tässä ei tosiaan voi ulostaa mutta siis likaantuminen. Niitä ryysyjä pitäisi olla jatkuvasti jynssäämässä, joten en ole itse jaksanut paskaakaan välittää siitä jos hahmo vähän paskalle lemuaa. Olkoot. Siihen ei kuole eikä se haittaa suoranaisesti pelaamista. Ärsyttää toki vain.
Järkevä ominaisuus on tietysti se että aseet kuluvat. Se on oikeasti loogista. Tosin senkin voi toteuttaa eri tavoin mutta lähtökohtainen ajatus on hyvä. Itse asiassa myös vaatteiden likaantuminen on hyvä, jos se menisi loogisemmin: juokset tunkion tai ojan läpi, joten totta kai olet likainen. Ei niin että likaa tulee automaattisesti koko ajan, siitä huolimatta että toki oikeasti vaatteet alkavat hiestä ja muusta haisemaan ilmankin tunkioilla juoksemista mutta jonkinlainen pelillisempi syy/seuraus-suhde olisi minusta mukavampi.
Ei nämä asiat automaattisesti edes ole huonoja mutta ne voi toteuttaa niin että ne ovat vain turha taakka. Usein käy myös niin että nämä asiat on millään tavalla "haasteita" vain alussa ja ne menettävät merkityksensä hyvin pian pelituntien kertyessä. Nytkin KC:ssa on Henryllä 6K massia taskussa, joten voisi ostaa piirakoita ja vaihtovaatteita halutessaan taskut täyteen. Nuo "realistisuudet" vain ennemmin tai myöhemmin käyvät täysin turhiksi rasitteiksi, jotka eivät tuo mitään positiivista pelikokemukseen.
Onneksi tuo kyseinen peli muuten on varsin viihdyttävä teos, harmitti vain kun jäi hyvä ryöstöretki kesken noin turhan pelimekaniikan vuoksi.
Ja niille, jotka sanoo että "turhaa valitusta, sen kun syö/käy pesulla/nukkuu aina ennen muita tekemisiä, niin mitä noilla sitten on merkitystä jos niiden tekeminen on niin turha/triviaali asia kuin painaa X kattilalla, pesuvadilla tai sängyllä? Ei minulla ainakaan immersio siitä hajoa jos satun miettimään että tämäkin tyyppi on viikon heilunut ruuatta ja nukkumatta. Se on peli. Ja jos tuo pitää mukana olla, niin immersio hajoaa viimeistään kun noita asioita rajataan: et voi nukkua missä vain (edes huonoilla unilla), etkä voi käydä vessassa.