Kuka toivoo ja kuka ei. Itselleni ne ensimmäiset Assassins Creedit ovat jo niin kaluttuja pelejä, ja niiden ideat ovat nimenomaan itseään toistavia pelimekaniikaltaan, että en kyllä ymmärrä, miten niitä nyt sitten jotkut niin kovasti kaipaavat? Mutta onhan niitä makuja toki kovin erilaisia, ja hyvähän se niinkin on.
Minä kaipaan vanhoista osista eniten sitä että ne eivät olleet massiivisiksi paisutettuja. Pelimekaniikat ja muu on parempaa uusissa. Minun "unelmani" olisi tiiviimpi peli uusien pelien mekaniikoilla. Uusista tosin voi osan mekaniikoistakin suoraviivaistaa tai jättää pois. Onko pakko esimerkiksi olla kykypuut ja ihmekykyjä puhtaamman salamurhailun sijasta? Ja salamurhan pitäisi onnistua kenelle vain eikä niin että jos on tarpeeksi iso ukko niin vain osa elämäpalkista lähtee pois.
Toki asiassa painaa itselläni varmaankin sekin, että olen itse erityisesti roolipelien ja hahmojen kehittämisen, sekä avoimien maailmojen ystävä peleissä, ja vastaavasti kovin suuri hiippailupainotteisuus on peleissä minulle selkeä turnoffi. Pieninä annoksina menee, mutta jos koko pelin ideana on vain hiippailu ja salamurhailu, niin tuppaa väsy aika nopeasti tulemaan.
Minua taas aina vähän tympii kun AC-pelejä sanotaan edes salamurha- tai hiippailupeleiksi. Kuinka paljon niissä oikeasti lopulta salamurhataan tai hiippaillaan sen sijaan että juostaan kohteen luo, tapellaan vihollislaumojen kanssa ja hypitään katoilla? Missä se "sala" on? Missä se hiippailu on?
Se täytyy uudemmille osille antaa plussaa että niissä on oikeasti sentään vapautta lähestyä kohdetta muutenkin kuin tiettyä valmista puskajonoa kulkemalla. Ja myös hiippailu onnistuu uudemmissa osissa merkittävästi tyydyttävämmin kuin originaaleissa.
Ja silti puhutaan aina että muka uudet olisivat menneet kauas alkuperäisestä "sala"-murhaamisesta vaikka uudemmissa sitä voi tehdä paljon vapaammin ja sujuvammin.
Ehkä ne originaaleja kaipaavat kaipaavatkin ihan jotain muuta kuin hiippailua tai "sala"-murhaamista
Tämä Mirage näyttää kovin paljon Assassins Creed ykkösen copy paste-veljeltä, eikä se ole nykyaikana mielestäni millään tavalla hyvä asia. Todella tylsältä näyttää ainakin niissä videoissa mitä olen pelistä nähnyt. Takuuvarmaa alelaarikamaa itselleni - jos sitäkään.
Samoilla linjoilla tästä. Ei ole mitään ihmeellistä näyttänyt ja ainoastaan tiiviimpi kokemus saisi tuota harkitsemaan vaikka Valhallan sijasta.
Pienempi maailma ja focus enemmän hiippailuun ja salamurhaamiseen.
Tämä juuri. Uusissa osissa hiippailu onkin jo merkittävästi parempaa kuin vanhoissa. Salamurhat vielä kuntoon niin olisi potentiaalia. Eikä mitään roolipeli-shittiä että liian kovalla levelillä olevalle hahmolle ei onnistu salamurha. Se pitää onnistua kenelle vain mutta kohteen luo pääsystä voi tehdä haasteen.
Jos arvostelut eivät pahasti lyttää niin kyllä tämä jossain vaiheessa kokeluun lähtee. Hieman skeptinen olen tosin, varsinkin jos on ajatuksena ollut alunperin Valhallan dlc.
Sama homma mutta veikkaan että tulee Valhalla tapaan ostettua alelaarista pelivuoroa odottelemaan. Minä näen että Valhallan pohja voi vain hyödyntää peliä sillä uusissa peleissä kuitenkin ollaan edistytty monissa asioissa. Hiippailu on vapaampaa, tilanteiden lähestyminen myös, ohjaus ylipäänsä.
Uusissa AC-peleissä on painolastina se että niitä on pitänyt paisuttaa. Siellä on massiivisen maailman lisäksi roolipelielementtejä ja ihmekykyjä sen sijaan että focus olisi salamurhaamisessa ja hiippailussa. Niissä pärjää vähemmälläkin mutta ilmeisesti se ei ole myyvää, toisin kuin "we have to biggest world in any game".
Mulle kävis jopa ihan sellainen AC-peli joka ois tehty Hitmanien tyyliin, ei olis edes mitään avointa maailmaa, vaan monipuolisia tasoja, joissa se salamurhaus tehtäis mitä luovimmilla tavoilla. Ei tarvittais mitään post-level salamurha-arvosteluja, vaan sulla on sun kohde, juoni kulkee eteenpäin, ja tapa nirhata kohde olis vapaa kentän tuomien keinojen puitteissa. Vois toimia yllättävän hyvin, Hitmanit olleet ainaki ihan timantteja pelejä.
Tämä olisi hyvin pitkälti sitä mitä ehkä AC-peleiltä on jollain tapaa aina toivonut. Sitä salamurhaamista
Olisi melkoinen unelmapeli.
AC-peleissä ei hiippailussa ja salamurhaamisessa ole lähellekään vastaavaa monipuolisuutta, enkä millään usko Miragessakaan niin olevan. Toki AC-pelisarjan mukana olen itsekin alusta alkaen pysynyt, joten eiköhän tämäkin tule jossain vaiheessa sentään alesta hankittua. Toivon kuitenkin, että paluu RPG-painotteiseen pelaamiseen tapahtuu pelisarjassa taas tulevaisuudessa - ainakin jossakin vaiheessa.
Uudemmissa hiippailut ja salamurhat on jo merkittävästi paremmalla tolalla kuin niissä, joiden perään porukka haikailee.
En myöskään pane yhtään pahakseni uusien pelien suuntaa mutta niiden massiivisuus vähän sotii itseään vastaan. Onko se idea sitten se, että "roolipelissä" pitää olla massiivinen kesto? Se vain kannattaisi Ubin muistaa että peli EI ole roolipeli vaikka siinä elementtejä niistä onkin, kuten niin monessa muussakin pelissä tuntuu pitävän olla.
Varmaan lopulta takana onkin se että rahalle pitää olla "arvoa". Eli pelin pitää kestää X määrä että sen voi ostaa tai se on riittävä. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin sinä taidat olla tuota mieltä? Usein ainakin olet "vastapuolella" kun puhutaan pelien kestoista, jolloin minä olen sillä kannalla että tiiviys on hyvä asia eikä mihinkään sataan tuntiin tarvitse jokaisen pelin aina pyrkiä jos siihen ei ole muuta syytä kuin että sillä yritetään myydä peliä enemmän.
Mutta tietysti jos se pelin kesto myy, niin ymmärtäähän sen miksi sitä tehdään. Minulle tuo on aiheuttanut sen että vaikka alesta ostettuun Originsin ihastuinkin, niin niiden keston vuoksi ne jää aina alelaari-kamaksi. Eikä se kesto itsessään ole ongelma: pelaan mielelläni pitkiä ja massiivisiakin pelejä mutta en sellaisia järkäleitä, joissa se merkittävä sisältö on vain copypastella paisutettu kestämään X määrä.
Eikä edes copypastettamalla tehty pituus välttämättä ole ongelma jos tekeminen on tyydyttävää, kuten vaikkapa proseduaalinen Remnant todistaa. Joten ehkä Assassin's Creedin koukku ei vain ole tarpeeksi tyydyttävä että se jaksaisi kohdallani kannattaa satatuntisia järkäleitä.
Se toistaa liikaa itseään olematta tarpeeksi tyydyttävä kestolleen.
Kuten jo sanoinkin niin mielellään ottaisin taas jotain ihan muuta AC:ta kuin nämä viimeisen vuosikymmenen (tjsp) aikana tehdyt. Varsinkin Origins ja siitä uudemmat vei pelisarjaa ihan väärään suuntaan. Ei se silti tarkoita että pitäisi takaisin ykköseen palata takaisin, mutta en jaksais mitään Valhallan raidejakaan yms. mitkä ovat erittäin kaukana siitä minkä takia haluan pelata AC:ta
Uudet on kieltämättä paisuneet vähän joka suuntaan mutta hyviä juttuja sieltäkin voi poimia siinä missä vanhoistakin. Pidän jopa hyvänä pohjana sitä että Mirage on ilmeisesti lähtenyt Valhalla lisärinä liikkeelle. Sen päälle on mahdollista rakentaa varsin mielenkiintoinenkin teos.
Plussaa tulee siitä ettei tässä ilmeisesti ole ollenkaan niitä nykypäivään liittyviä osioita, jotka olis kyllä voinut jättää pois jo alusta asti
Toisaalta se myös laittaa miettimään onko tämä tosiaan vain joku juosten kustu väliteos ja ensi vuonna pamahtaa sit joku vielä Valhallaa isompi pääpeli.
Minusta taas nykypäivään olisi voinut panostaa rohkeasti enemmän kun se kerran oli ylipäänsä mukana. Jossain vaiheessa homma vain tuntui roikkuvan mukana ja lopulta sen kanssa luovutettiin. Kaikki tai ei mitään heti alusta lähtien ja pysyä siinä. Kyllä siinä ainakin potentiaalia oli ja välillä jopa yllätyin mitä tekivät sen kanssa. Ei vain ikinä lähtenyt kunnolla lentoon.
Ei kannata mennä tuohon ansaan että kuvittelee pelin olevan AC1 uusilla skineillä, ollaan aika helvetin kaukana siitä, ollaan myös kaukana jotain remakesta. Tämä on on ihan kylmäverinen peli jos testaajiin on luottaminen, eläkää antako tuon ulkonäön hämätä liikaa.
"Kylmäverinen" peli?
Meinaatko siis täysiverinen? Jos meinaatkin, niin eihän sekään meinaa että se olisi silti mitään muuta kuin AC1 nykypäivään tuotuna. Täysiverinen peli se silti olisi vaikka olisikin vain AC 1 nykyaikana.
Mutta eiköhän kaksi asiaa ole varmoja: Mirage on AC 1 pastissi ja Valhallan kaltaisia pelejä tulee jatkossakin. Vanhan mallin pelejäkin tulee lisää jos ne vain myy, tietysti.