Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed Mirage

Kaikkihan tunnetusti kaipaavat takaisin menneisyyteen, joten miksikäs Ubi ei "reboottaisi" sarjaansa.

ACII oli aikoinaan aivan mahtava jatko-osa ja Brotherhood täydensi tätä vielä hienosti. Kolmososaa en jaksanut pelata loppuun, Unity maistui taas tauon jälkeen ihan hyvin. Niitä mammuttimaisia rpg-creedejä en ole edes kokeillut.

Tuo IGN:n previkka herätti enemmänkin sellaista "siis mitä, tätäkö pitäisi pelata vuonna 2023?"-fiilistä. Näyttää kaikin puolin muulta kuin vakuuttavalta. Grafiikka ml.
 
Alunperin tuo parkour ja salamurhaaminen oli se mikä sai minut hyppäämään tähän sarjaan mukaan. Joten hyvä jos on taas focus niissä, eikä peliä ole ahdettu täyteen muilla asioilla jotka eivät pelisarjaan sovi.
 
Tuo IGN:n previkka herätti enemmänkin sellaista "siis mitä, tätäkö pitäisi pelata vuonna 2023?"-fiilistä. Näyttää kaikin puolin muulta kuin vakuuttavalta. Grafiikka ml.

Kuten jo sanoinkin niin mielellään ottaisin taas jotain ihan muuta AC:ta kuin nämä viimeisen vuosikymmenen (tjsp) aikana tehdyt. Varsinkin Origins ja siitä uudemmat vei pelisarjaa ihan väärään suuntaan. Ei se silti tarkoita että pitäisi takaisin ykköseen palata takaisin, mutta en jaksais mitään Valhallan raidejakaan yms. mitkä ovat erittäin kaukana siitä minkä takia haluan pelata AC:ta :D Tuo previkka ei jättänyt muhunkaan kovin luottavaista fiilistä, mut toivottavasti sieltä nyt tulis kuitenkin ihan nykypäivään sopiva teos.

Plussaa tulee siitä ettei tässä ilmeisesti ole ollenkaan niitä nykypäivään liittyviä osioita, jotka olis kyllä voinut jättää pois jo alusta asti :D Toisaalta se myös laittaa miettimään onko tämä tosiaan vain joku juosten kustu väliteos ja ensi vuonna pamahtaa sit joku vielä Valhallaa isompi pääpeli.
 
Sieltä on tulossa useampi AC peli ja tämä nyt on tämmöinen paluu juurille peli. Ei kaikkien AC pelien ole pakko olla massiivisia RPG pelejä, ihan mielellään pelaan tämmöistä tiukempaakin pakettia, tästähän se koko homma lähti aikoinaan. Tässä mennään myös kiipeilyssä juurille, nyt pitää löytää oikeasti ne kiipeilyreitit, tuokin tuo hyvää vaihtelua kun ei voi vaan nappipohjassa painaa menemään.

 
Sieltä on tulossa useampi AC peli ja tämä nyt on tämmöinen paluu juurille peli. Ei kaikkien AC pelien ole pakko olla massiivisia RPG pelejä, ihan mielellään pelaan tämmöistä tiukempaakin pakettia, tästähän se koko homma lähti aikoinaan. Tässä mennään myös kiipeilyssä juurille, nyt pitää löytää oikeasti ne kiipeilyreitit, tuokin tuo hyvää vaihtelua kun ei voi vaan nappipohjassa painaa menemään.


Juu, kyllä minullekin se sopii, että on vähän vaihtelua pelisarjassa. Vähän kuitenkin liikaa näyttää sen ensimmäisen AC-pelin kopiolta tämä, ja ikävä kyllä se peli ei ainakaan omaan silmääni ole arvokkaasti vanhentunut - oikein millään tavalla. Pelimekaniikat ovat kovin itseään toistavia ja liian yksinkertaisia, että ainakaan oma mielenkiintoni kovin hyvin säilyisi. Siksi koen tämän aika vahvana ale-pelinä.

Sellainen fiilis tästä kyllä väistämättä on tullut, että on sellainen välimallin pienemmän satsauksen kyhäelmä, jolla kerätään rahaa pois ilman kovin suuria panostuksia. Isomman satsauksen AC-pelit sitten tulossa taas myöhemmin. Siihen viittaa sekin, että Mirage olisi tosiaan alunperin suunniteltu Valhallan? DLC:ksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisi kunnon salamurhausta ilman yliluonnollisia kykyjä niin voisi kiinnostaa. Tälläisenään ei. Tavoite kehityksessä saisi olla parempi peli kuin 16 vuotta vanha AC1, eikä huonompi.
 
Ei kannata mennä tuohon ansaan että kuvittelee pelin olevan AC1 uusilla skineillä, ollaan aika helvetin kaukana siitä, ollaan myös kaukana jotain remakesta. Tämä on on ihan kylmäverinen peli jos testaajiin on luottaminen, eläkää antako tuon ulkonäön hämätä liikaa.
 
Ei kannata mennä tuohon ansaan että kuvittelee pelin olevan AC1 uusilla skineillä, ollaan aika helvetin kaukana siitä, ollaan myös kaukana jotain remakesta. Tämä on on ihan kylmäverinen peli jos testaajiin on luottaminen, eläkää antako tuon ulkonäön hämätä liikaa.
No videoiden perusteella tekeminenkin on ihan sitä samaa yksinkertaista itseään toistavaa settiä kuin oli aikoinaan AC1:ssä. Miten tämä nyt sitten sinun mielestäsi siitä jotenkin muuten eroaa kuin parempien grafiikoiden osalta?

Ympäristöt ja hahmot näyttävät samoilta, mutta vain tarkemmilla grafiikoilla ja itse tekeminen on sitä tappavan tylsää rinse and repeat-salamurhailua kutakuinkin samoilla jutuilla kuin 16 vuotta sitten.

Kai sitä AC 1:n pelaamista jotkut sitten tosiaan kaipaavat? Itselleni AC 1 on kuitenkin ylivoimaisesti koko pelisarjan huonoin peli - ja suurella erolla seuraaviin. Joten sen takia tämä jotenkin harmittaa, miten paljon nimenomaan kaikin puolin sen ykkösen kuviota Miragessa näytettäisiin peesaavan. Itse en ole ainakaan mitään tuosta pelivanhuksesta aidosti poikkeavaa nähnyt videoissa ja kuvissa, joita Miragesta olen tähän mennessä nähnyt. Jos itse olet jotain sellaista (paremmilta näyttävien skinien lisäksi) nähnyt, niin kerro ihmeessä mitä sellaiset asiat ovat?
 
Kuka toivoo ja kuka ei. Itselleni ne ensimmäiset Assassins Creedit ovat jo niin kaluttuja pelejä, ja niiden ideat ovat nimenomaan itseään toistavia pelimekaniikaltaan, että en kyllä ymmärrä, miten niitä nyt sitten jotkut niin kovasti kaipaavat? Mutta onhan niitä makuja toki kovin erilaisia, ja hyvähän se niinkin on.
Minä kaipaan vanhoista osista eniten sitä että ne eivät olleet massiivisiksi paisutettuja. Pelimekaniikat ja muu on parempaa uusissa. Minun "unelmani" olisi tiiviimpi peli uusien pelien mekaniikoilla. Uusista tosin voi osan mekaniikoistakin suoraviivaistaa tai jättää pois. Onko pakko esimerkiksi olla kykypuut ja ihmekykyjä puhtaamman salamurhailun sijasta? Ja salamurhan pitäisi onnistua kenelle vain eikä niin että jos on tarpeeksi iso ukko niin vain osa elämäpalkista lähtee pois.

Toki asiassa painaa itselläni varmaankin sekin, että olen itse erityisesti roolipelien ja hahmojen kehittämisen, sekä avoimien maailmojen ystävä peleissä, ja vastaavasti kovin suuri hiippailupainotteisuus on peleissä minulle selkeä turnoffi. Pieninä annoksina menee, mutta jos koko pelin ideana on vain hiippailu ja salamurhailu, niin tuppaa väsy aika nopeasti tulemaan.
Minua taas aina vähän tympii kun AC-pelejä sanotaan edes salamurha- tai hiippailupeleiksi. Kuinka paljon niissä oikeasti lopulta salamurhataan tai hiippaillaan sen sijaan että juostaan kohteen luo, tapellaan vihollislaumojen kanssa ja hypitään katoilla? Missä se "sala" on? Missä se hiippailu on?

Se täytyy uudemmille osille antaa plussaa että niissä on oikeasti sentään vapautta lähestyä kohdetta muutenkin kuin tiettyä valmista puskajonoa kulkemalla. Ja myös hiippailu onnistuu uudemmissa osissa merkittävästi tyydyttävämmin kuin originaaleissa.

Ja silti puhutaan aina että muka uudet olisivat menneet kauas alkuperäisestä "sala"-murhaamisesta vaikka uudemmissa sitä voi tehdä paljon vapaammin ja sujuvammin.

Ehkä ne originaaleja kaipaavat kaipaavatkin ihan jotain muuta kuin hiippailua tai "sala"-murhaamista :D

Tämä Mirage näyttää kovin paljon Assassins Creed ykkösen copy paste-veljeltä, eikä se ole nykyaikana mielestäni millään tavalla hyvä asia. Todella tylsältä näyttää ainakin niissä videoissa mitä olen pelistä nähnyt. Takuuvarmaa alelaarikamaa itselleni - jos sitäkään.
Samoilla linjoilla tästä. Ei ole mitään ihmeellistä näyttänyt ja ainoastaan tiiviimpi kokemus saisi tuota harkitsemaan vaikka Valhallan sijasta.

Pienempi maailma ja focus enemmän hiippailuun ja salamurhaamiseen.
Tämä juuri. Uusissa osissa hiippailu onkin jo merkittävästi parempaa kuin vanhoissa. Salamurhat vielä kuntoon niin olisi potentiaalia. Eikä mitään roolipeli-shittiä että liian kovalla levelillä olevalle hahmolle ei onnistu salamurha. Se pitää onnistua kenelle vain mutta kohteen luo pääsystä voi tehdä haasteen.

Jos arvostelut eivät pahasti lyttää niin kyllä tämä jossain vaiheessa kokeluun lähtee. Hieman skeptinen olen tosin, varsinkin jos on ajatuksena ollut alunperin Valhallan dlc.
Sama homma mutta veikkaan että tulee Valhalla tapaan ostettua alelaarista pelivuoroa odottelemaan. Minä näen että Valhallan pohja voi vain hyödyntää peliä sillä uusissa peleissä kuitenkin ollaan edistytty monissa asioissa. Hiippailu on vapaampaa, tilanteiden lähestyminen myös, ohjaus ylipäänsä.

Uusissa AC-peleissä on painolastina se että niitä on pitänyt paisuttaa. Siellä on massiivisen maailman lisäksi roolipelielementtejä ja ihmekykyjä sen sijaan että focus olisi salamurhaamisessa ja hiippailussa. Niissä pärjää vähemmälläkin mutta ilmeisesti se ei ole myyvää, toisin kuin "we have to biggest world in any game".

Mulle kävis jopa ihan sellainen AC-peli joka ois tehty Hitmanien tyyliin, ei olis edes mitään avointa maailmaa, vaan monipuolisia tasoja, joissa se salamurhaus tehtäis mitä luovimmilla tavoilla. Ei tarvittais mitään post-level salamurha-arvosteluja, vaan sulla on sun kohde, juoni kulkee eteenpäin, ja tapa nirhata kohde olis vapaa kentän tuomien keinojen puitteissa. Vois toimia yllättävän hyvin, Hitmanit olleet ainaki ihan timantteja pelejä.
Tämä olisi hyvin pitkälti sitä mitä ehkä AC-peleiltä on jollain tapaa aina toivonut. Sitä salamurhaamista :D

Olisi melkoinen unelmapeli.

AC-peleissä ei hiippailussa ja salamurhaamisessa ole lähellekään vastaavaa monipuolisuutta, enkä millään usko Miragessakaan niin olevan. Toki AC-pelisarjan mukana olen itsekin alusta alkaen pysynyt, joten eiköhän tämäkin tule jossain vaiheessa sentään alesta hankittua. Toivon kuitenkin, että paluu RPG-painotteiseen pelaamiseen tapahtuu pelisarjassa taas tulevaisuudessa - ainakin jossakin vaiheessa.
Uudemmissa hiippailut ja salamurhat on jo merkittävästi paremmalla tolalla kuin niissä, joiden perään porukka haikailee.

En myöskään pane yhtään pahakseni uusien pelien suuntaa mutta niiden massiivisuus vähän sotii itseään vastaan. Onko se idea sitten se, että "roolipelissä" pitää olla massiivinen kesto? Se vain kannattaisi Ubin muistaa että peli EI ole roolipeli vaikka siinä elementtejä niistä onkin, kuten niin monessa muussakin pelissä tuntuu pitävän olla.

Varmaan lopulta takana onkin se että rahalle pitää olla "arvoa". Eli pelin pitää kestää X määrä että sen voi ostaa tai se on riittävä. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin sinä taidat olla tuota mieltä? Usein ainakin olet "vastapuolella" kun puhutaan pelien kestoista, jolloin minä olen sillä kannalla että tiiviys on hyvä asia eikä mihinkään sataan tuntiin tarvitse jokaisen pelin aina pyrkiä jos siihen ei ole muuta syytä kuin että sillä yritetään myydä peliä enemmän.

Mutta tietysti jos se pelin kesto myy, niin ymmärtäähän sen miksi sitä tehdään. Minulle tuo on aiheuttanut sen että vaikka alesta ostettuun Originsin ihastuinkin, niin niiden keston vuoksi ne jää aina alelaari-kamaksi. Eikä se kesto itsessään ole ongelma: pelaan mielelläni pitkiä ja massiivisiakin pelejä mutta en sellaisia järkäleitä, joissa se merkittävä sisältö on vain copypastella paisutettu kestämään X määrä.

Eikä edes copypastettamalla tehty pituus välttämättä ole ongelma jos tekeminen on tyydyttävää, kuten vaikkapa proseduaalinen Remnant todistaa. Joten ehkä Assassin's Creedin koukku ei vain ole tarpeeksi tyydyttävä että se jaksaisi kohdallani kannattaa satatuntisia järkäleitä.

Se toistaa liikaa itseään olematta tarpeeksi tyydyttävä kestolleen.

Kuten jo sanoinkin niin mielellään ottaisin taas jotain ihan muuta AC:ta kuin nämä viimeisen vuosikymmenen (tjsp) aikana tehdyt. Varsinkin Origins ja siitä uudemmat vei pelisarjaa ihan väärään suuntaan. Ei se silti tarkoita että pitäisi takaisin ykköseen palata takaisin, mutta en jaksais mitään Valhallan raidejakaan yms. mitkä ovat erittäin kaukana siitä minkä takia haluan pelata AC:ta :D
Uudet on kieltämättä paisuneet vähän joka suuntaan mutta hyviä juttuja sieltäkin voi poimia siinä missä vanhoistakin. Pidän jopa hyvänä pohjana sitä että Mirage on ilmeisesti lähtenyt Valhalla lisärinä liikkeelle. Sen päälle on mahdollista rakentaa varsin mielenkiintoinenkin teos.

Plussaa tulee siitä ettei tässä ilmeisesti ole ollenkaan niitä nykypäivään liittyviä osioita, jotka olis kyllä voinut jättää pois jo alusta asti :D Toisaalta se myös laittaa miettimään onko tämä tosiaan vain joku juosten kustu väliteos ja ensi vuonna pamahtaa sit joku vielä Valhallaa isompi pääpeli.
Minusta taas nykypäivään olisi voinut panostaa rohkeasti enemmän kun se kerran oli ylipäänsä mukana. Jossain vaiheessa homma vain tuntui roikkuvan mukana ja lopulta sen kanssa luovutettiin. Kaikki tai ei mitään heti alusta lähtien ja pysyä siinä. Kyllä siinä ainakin potentiaalia oli ja välillä jopa yllätyin mitä tekivät sen kanssa. Ei vain ikinä lähtenyt kunnolla lentoon.

Ei kannata mennä tuohon ansaan että kuvittelee pelin olevan AC1 uusilla skineillä, ollaan aika helvetin kaukana siitä, ollaan myös kaukana jotain remakesta. Tämä on on ihan kylmäverinen peli jos testaajiin on luottaminen, eläkää antako tuon ulkonäön hämätä liikaa.
"Kylmäverinen" peli? :D Meinaatko siis täysiverinen? Jos meinaatkin, niin eihän sekään meinaa että se olisi silti mitään muuta kuin AC1 nykypäivään tuotuna. Täysiverinen peli se silti olisi vaikka olisikin vain AC 1 nykyaikana.

Mutta eiköhän kaksi asiaa ole varmoja: Mirage on AC 1 pastissi ja Valhallan kaltaisia pelejä tulee jatkossakin. Vanhan mallin pelejäkin tulee lisää jos ne vain myy, tietysti.
 
Heitetään nyt vielä kerran oma lusikka tähän "mitä toivon AC Miragen olevan tai mitä ylipäätään AC -pelit voisivat olla" -soppaan.

Uusissa AC -peleissä on paljon hyvää. Valhallan jaksoi pelata läpi, vaikka se oli turhaan paisutettu ja hölmösti leveleillä alueiltaan rajattu peli. AC Valhalla oli näyttävä, pyöri sulavasti ja oli myös peruspelimekaniikoiltaan kattava. Se mikä AC Valhassa eniten pisti vastaan oli aivan liian iso kartta siihen nähden mitä siellä tehtiin ja se kuinka roolipeleistä tutut kykypuu ja hahmon levelit eivät olleet toteutettu parhaalla mahdollisella tavalla. Kykypuu oli aivan liian laaja (ja sitä kautta "yhdentekevä") ja hahmo sai aivan liikaa leveleitä pelin aikana, joka taas johti siihen että pelin kartan leveleillä jaetut alueet olivat turhan ison leveligrindauksen takana.

Minua ei haittaa yhtään jos AC -pelit jakautuisivat jatkossa kahteen eri kategoriaan:
1. isoihin toimintaroolipeleihin
2. ohjatumpiin kompakteihin salamurhaamispeleihin

AC-pelit ovat tottakai kehittyneet sarjan ensimmäisestä osasta paljon. Eikä näitä pelimekaanisia uudistuksia tietenkään kannata heittää romukoppaan, vaikka tehtäisiin rajatumpi AC -peli. Ensimmäisestä Assassin's Creedistä hakisin enemmänkin pelin rakenteen ja sitä kautta tarinavetoisemman tunnelman. Ehkä ottaisin mukaan myös enemmän tarkkuutta vaativan kiipeilyn, mutta en varsinaisesti sitä että palataan ajassa taaksepäin ja tehdään suora kopio ensimmäisestä pelistä. Kompaktimpi AC -peli ei leveleitä kaipaisi muuta kuin siinä mielessä, että hahmolle saisi avattua uusia kykyjä ja tällä tavoin peli tuntuisi tuoreelta uusien aseiden ja temppujen avautuessa. Tämänkin tosin voisi toteuttaa ilman leveleitä esim. niin että tarinan edetessä uusia juttuja aukeaisi.

MIelestäni samoilla hahmoon liittyvillä pelimekaniikoilla onnistuisi helposti molempien kategorioiden pelit. Niinkuin @shamaniac tuossa yllä sanoo, niin onhan hiippailu ynnä muu mennyt ensimmäisestä osasta eteenpäin.

Vielä loppuun oma "hot take". Ottaisin mieluusti takaisin nykyajan osiot isompana osana peliä. Sarjan ensimmäinen peli aloitti hienon idean siitä kuinka nykyajan saa sotkettua eri historian aikakausiin ja silti pystyisi pitämään vaikka saman päähenkilön kokoajan. Minusta tämä oli loistava premissi, joka harmillisesti kuihtui pikkuhiljaa pelien edetessä pois. Tai ainakin se jäi niin pieneen roolin, että melkein sama onko sitä vai ei.
 
itselle eniten ärsyttää että tähän on käytetty omasta mielestäni vähän turhaan resursseja uskoisin että aika moni minä mukaan lukien ottaisi mielummin vaikka kaikkien aikojen parhaimman AC pelin, AC IV black Flagsin remaken joka on ollut kovasti huhuissa. tunnari jo alkaa heti soimaan päässä kun miettikiin tuota peliä :), tuo on myös peli johon palaan aina uudelleen.

Jos AC black Flags teemainen peli tehtäisiin AC ARPG (Valhalla, Odyssey, Origins) tyyliin niin tuossa olisi itselläni sellainen peli että voisipa hyvin mennä sinne best games of all time listoille. itse olen niin pirates fani ku henkeen ja vereen voi olla, sen takia yleensä aina kun joku uusi pirates peli tulee steamiin tai konsoleille niin pistän sen testiin. oli se sitten hyvä tai ei. hyviä pirates pelejä ei ole koskaan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
itselle eniten ärsyttää että tähän on käytetty omasta mielestäni ainakin turhaan resursseja uskoisin että aika moni minä mukaan lukien ottaisi mielummin vaikka kaikkien aikojen parhaimman AC pelin, AC IV black Flagsin remaken joka on ollut kovasti huhuissa.
AC IV Black Flag oli kyllä hyvä peli, mutta ei se oikeastaan remakea kaipaa. Sehän on viime sukupolven peli ja toimii näillä uusillakin konsoleilla ihan suoraan. Eikä se ole mitenkään huonosti vanhentunut muutenkaan. Tässä mielessä siis minä ainakin ennemmin otan uuden pelin kuin "turhan" remaken. Se onkin sitten eri asia jos tehtäisiin Black Flag 2. Se olisi kova juttu.

Mutta miksi AC Mirage olisi turhaa resurssien käyttöä yhtään sen enempää kuin joku toinen AC -peli? Kuten ketjussakin on jo nähty, niin moni kaipaa vanhan kansan Assassin's Creediä. Pelin myynnit ja menestys sitten kertoo oliko oikeasti turhaa resurssien käyttöä.
 
Mutta miksi AC Mirage olisi turhaa resurssien käyttöä yhtään sen enempää kuin joku toinen AC -peli? Kuten ketjussakin on jo nähty, niin moni kaipaa vanhan kansan Assassin's Creediä. Pelin myynnit ja menestys sitten kertoo oliko oikeasti turhaa resurssien käyttöä.

Se just et se Black flagsin remake kun on ollut tosiaan huhuissa jo pidemmän aikaa, ja mitä seurannut keskustelua twitterissä ja muualla niin aika moni olisi halunnut sen paljo mielummin, vähä sama homma Capcomin Exoprimalin kanssa sekin oli täysin turha tekele, jota kukaan ei oikein halunnut, sen sijaan capcom oisi voinut tehdä vaikka Dino Crisisin remaken, et tuntuu et tässä vähä sama homma, no voi se tietty olla sekin että kun itse odotan tuota remakea niin paljon niin tällaiset sivuprojektit iinä välissä sitten harmittaa kovasti. no onneksi sieltä on tosiaan ensi vuonna tulossa se Japaniin sijoittuva AC ARPG, jopa tapauksessa kaikesta huolimatta toivon kyllä että peli menestyy, koska se antaa sitten paremman mahdollisuuden sille että se AC IV Black Flags remakekin on sieltä tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
2min kun katto pelikuvaa niin ei hitto taas noita samoja savimajoja, ihanku tän pelin olis pelannu monta kertaa jo aikaisemmin, jää ikävä kyllä täydellä hinnalla hyllyyn
 
Aika tiheältä ja isolta kaupungilta tuo Bagdad vaikuttaa, joten siinä mielessä voi olla raskaampikin kuin Valhalla, mutta kyllä näiden pelimoottori on sen verran hyvä että aivan varmasti pyörii hyvin myös konsoleilla.

 
Aika tiheältä ja isolta kaupungilta tuo Bagdad vaikuttaa, joten siinä mielessä voi olla raskaampikin kuin Valhalla, mutta kyllä näiden pelimoottori on sen verran hyvä että aivan varmasti pyörii hyvin myös konsoleilla.


Olen todella yllättynyt jos ylittää edes 40 gigaa pelin ohjelmallinen koko. Kyllä tuo niin selvästi vaikuttaa sellaiselta nopeasti kokoon kasatulta kevyehköltä rahastukselta. Saman toistoa kaikki kaupungin näkymissä.

Valhalla oli julkaisussa yli 60 gigainen muistaakseni, ja DLC-matskujen ja erinäisten päivitysten jälkeen kyseessä on peräti 140 gigainen järkäle. En usko Miragen pääsevän kovin lähelle edes tuota Valhallan yli 60 gigan julkaisukokoa. No, lähiaikoinahan se sitten nähdään.
 
Ylös Bottom