Ei ihan pelkästään sillä toki, mutta varsinkin tässä tapauksessa se kertoo panostuksen tasosta viimeisimpiin pelisarjan peleihin nähden, kun kuitenkin saman puljun aiemmat pelit ovat merkittävästi isompia ja kuitenkin suuri osa pelin peli-ideastakin on edelleen samaa.
Sinulle on kyllä mennyt hyvin läpi tuo toinen rahastus eli "bigger is better", jossa levitetään ja copypastetaan se pieni sisältö helvetin laajalle ja sitten voidaan mainostaa että "we have the biggest map and most sidemissions ever".
Rahalle vastinetta. Vai oliko sittenkään? Jos sitä samaa haluaa tehdä sata tuntia tai enemmän, niin mikä estää pelaamasta uusiksi? Paljon parempi vaihtoehto muutenkin jos pelissä olisi uudelleenpeluuarvoa, jolloin se ei ehkä edes toistaisi itseään toisella pelikerralla.
Ei siis sillä että uskoisin Miragen olevan lyhyempänäkään muuta kuin Ubisoft-peli mutta ei se kaava ole venytettynä yhtään sen parempi.
Kaikki tämä kertoo pirun pienestä panostuksesta resurssien osalta myöskin, eli suhteellisen helppo rahastuspyrkimyshän tuossa on toki Ubilla ikävä kyllä takana. 60 euron hintaa kuitenkin pyydetään, kun pelin pitäisi maksaa Ubin todellisiiin panostuksiin nähden julkaisussa jotain 30 euroa tai aivan enintään 40 euroa, jotta tuollaisen ostamisessa olisi julkkarissa mitään järkeä.
Minusta yhtä lailla helppoa rahastusta on tehdä sisältöä Miragen verran ja laajentaa se sitten Valhallan mittoihin. Siltä ne uudet AC-pelit on nimittäin tuntuneet. Sitä mielenkiintoista ja eroavaa sisältöä kun on varmasti alle puolet pelistä.
Joskus vähemmän on enemmän.
Juuri näin!
Rahatuksessakin juuri näin.
Ja joskus rahastuksessa "enemmän" ja on "enemmän", vaikka se olisi sitä samaa
Valhalla on tällä hetkellä 140 gigainen lisäreineen. Ja varsin pian siihen tuli myös peruspelissä päivityksiä, joilla se oli yli 60 gigainen ilmankin lisäreitä. Pointti on edelleenkin se, että tuosta Miragesta vaan näkyy ja huokuu kaikesta se, että se on nopeasti kasaan kyhätty rahastusviritelmä Assassins Creedin vaatteissa.
Minusta taas kaikki Ubisoft-tuotanto on enemmän tai vähemmän "nopeasti kasaan kyhätty rahastusviritelmä", joka on aina se aiempi peli tarpeeksi isoilla muutoksilla että menee kuluttajille läpi.
Ja tässä kohtaa nostan esiin että on Ubi tehnyt ajoittain muutakin, kuten Grow Home, Child of Light, Raymanit jne.
Isoksi firmaksi siis osaa tehdä muutakin kuin varman päälle tehtyjä AAA-"rahastuksia" mutta vähän hölmöä tässä keskustella että onko Assassin's Creed rahastus kun se on tiiviimpi vai onko se rahastus kun se on paisutettu. Vastaus on "on".
Kaikki pätkät mitä olen pelistä nähnyt tuovat totaalisesti mieleen tuon ensimmäisen ja ylivoimaisesti huonoimman Assassins Creed pelin. Geneerisempää AAA-peliä saa hakea, kuin mitä tuo ensimmäinen AC-peli oli. Toki ainakin videoiden perusteella haastaja on löytynyt juurikin Miragen copy-paste-savimajamaailmasta. Ja kaikki ominaisuudet mitä pelistä on kerrottu ovat olleet totaalisen epäkiinnostavia ja käytännössä vain sellaisia pieniä viilauksia siihen alkuperäisen Assassins Creedin yksinkertaiseen ja itseään toistavaan pelaamiseen.
Outoa että puhut itseääntoistavasta ja yksinkertaisesta vaikka sama pätee kyllä niihin uusiinkin peleihin. Toisaalta se pätee kaikkiin peleihin, sillä pakkohan niissä on olla se "core loop", jota toistetaan. Siitäkin saa joko mielenkiintoista tai ei. AC-pelit on väljääntyneet ajat sitten enkä usko että sitä pelastaa Miragen paluu juurille eikä se että sitä copypastea venytetään uudempien pelien tavoin yli 100 tuntisiksi ja paisutetaan pelin gigamäärää.
Minusta on vähän surkuhupaisaa että peliä edes arvotetaan gigatavujen perusteella. En muista että isokokoiset pelit olisivat ikinä olleet niitä parhaita pelejä. Souls-pelit on esimerkiksi olleet usein aika pienikokoisia.
PS. Muistutan tässä että myös esim. Elden Ring vie 45 gigaa, eli on paska, nopea rahastus.
Saa Miragea kritisoida mutta ehkä perusteluja kannattaa etsiä jostain muualta kuin gigatavuista.
minua alkaa tosissaan harmittaa, kun pelialan pitkäaikaista maineikasta toimijaa aletaan oikein olan takaa viedä mielestäni aivan väärään suuntaan. Kuten jo muualla totesin Mirage on vain osa tätä harmistustani aiemmin fanittamani Ubisoftin viimeaikaisia huonoja suuntauksia kohtaan. Se mitä Far Crylle tehtiin kutosessa oli varsin surkeaa ja mitä ilmeisesti suunnitellaan seuraavaan osaan, kuulostaa vielä surkeammalta.
Ubilla nyt tuntuu että on aina ollut huono suunta
Vähän se piristyi Originsissa mutta sitten jo Odyssey alkoi tekemään samaa mitä aiemmin eli toistaa samaa vanhaa ja paisuttaa pullataikinaa. Far Cry on mennyt tosiaan vielä enemmän huonoon suuntaan mutta miksi suhtautua lähtökohtaisesti negatiivisesti uudistuksiin jos se suunta on ollut huono? Ehkä se uudistus on vihdoin samaa mitä Origins oli AC-peleille. Ja kuten niiden kanssa niin veikkaan että Ubi onnistuu senkin sitten paisuttamaan väljäksi ja jo seuraava peli tuntuu väsyneeltä.
Ei ihme että kaivataan niitä ensimmäisiä pelejä kun ne tuntuivat vielä tuoreilta. Nostalgiahan siinä myy. Ei ne peleinä niin erikoisia ole enää nykyään mutta samalla painaa tuo nykysuuntauksen pullataikinamaisuus, joka väsyttää vielä pahemmin.
Varmasti ihmiset siis tapaani toivovat että otetaan hyvät jutut sieltä juurilta ja yhdistetään sopivasti uusiin asioihin. En siis ihmettele jos Miragea odottaa mielenkiinnolla eikä pelolla.
Itse olen tästä innoissani ja mitä enemmän pelistä katsoo previewejä niin sitä paremmalta kuulostaa. Intiimimpi kartta, viholliset oikeasti tappaa sut hetkessä jos jäät kiinni, joten täytyy oikeasti olla taas salamurhaaja. Kuulema tehtäviä voi suorittaa eri tavalla eli rauhanomaisesti vain kohde eliminoimalla tai tappamalla kaikki mikä liikkuu
Kuulostaa kieltämättä loistavalta vaikka se vähä, mitä olen jaksanut pelistä katsoa, ei sitten taas ole vielä innostanut. Odottelenkin lähinnä arvosteluita ja muiden kommentteja ennen ostoa. Tiiviys on kuitenkin lähtökohtaisesti minulle vain plussaa. Jo alueista saisi sen kautta mielenkiintoisempia vaikka miljöö muuten olisikin "samaa savimajaa". Eikö se ole muutenkin realistista koska sitähän se on ollutkin?
Enkä kyllä muista Odysseysta tai Originsistakaan kauheasti mitään pyramideja erikoisempia yksilöllisiä paikkoja. Samaa aavikkoa ja ajanjakson aikaista pytinkiä ja tönöä palmuineen oli tarjolla joka puolella. Ei se geneerisyys tai toisto yhtään vähene vaikka se levitettäisiinkin isommalle alueelle.
En ymmärrä miksi isoa pelialuetta pidetään aina positiivisena, omasta mielestä ne on lähes poikkeuksetta tyhjiä laatikoita, joka vaan aiheuttaa sen, että ennen pitkää tehtävät tulee pikamatkustettua kun ei jaksa joka tehtävän väliseen siirtymään käyttää 5min.
Jonkinlainen kompromissi tuohon olisi hyvä saada. Lähtökohtana juuri se että ihmiset ei ajattelisi että isompi on aina parempi vaan että olisi sen kokoinen pelialue kuin mihin kehittäjien rahkeet riittää ja se olisi sitten niin hyvä ja monipuolinen kuin mahdollista.
Strayssä oli aika tiiviit mutta juuri sopivan isot alueet, joita oli mielenkiintoista tutkia. En olisi kauheasti isompaa halunnut koska olisi tuntunut liian työläältä joku isompi kaupunki.
Ekasta osasta on jo yli 15 vuotta, joten johan se on aika palata savimajoihin ja heinäkasoihin.
Toivottavasti niistä ilmiselvistä pelillisistä piiloista on kuitenkin päästy vähän monipuolisempaan stealthiin
PS. Hmm... Mirage on vain 45 euroa! Ainakin helppo ostaa kun hinta on tuo ja ei kestä ikuisesti läpäistä. Eli jos alkaa pudota edes yli 8/10 ja sellaisia kommentteja että on muutakin kuin mitä AC-pelit yleensä, niin voipipa lähteä aika pikaisesti ostoon.
Ei muuten olisi yhtään hullumpi idea muidenkin kehittäjien vähän tiivistää pelejään ja laittaa 45 euroa hinnaksi. Ainakin minulla nousee heti ostohalut vaikka olen ollut nimenomaan epäilevä tätä Miragea kohtaan. Mutta en silti ole ostamassa ennen kuin tulee joku "varmistus" että se kannattaa. Minulle ei riitä vain "remake ykkösestä", joten jotain muutakin sen pitäisi tarjota. Toivotaan parasta