Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed Mirage

Tuohon kokoluokkaan juurikin veikkailin pelin sijoittuvan ohjelmalliselta kooltaan. Muistaakseni totesin ketjussa aiemmin olevani todella yllättynyt, jos peli ylittää kooltaan 40 gigaa. Sellainen välipalarahastuksen maku tässä on itselleni kajastanut koko ajan. Kerätään pienehköillä panostuksilla rahat pois nostalgiahenkisiltä tällaisella ”paluu juurille”-viritelmällä.
AC: Valhalla oli julkaisussa vain 45 gigaa, niin ei tuosta koosta voi oikein vetää johtopäätöksiä, että onko "välipala" vai ei.

Eikö tuo koko vain kerro sen, että nämä konsoleiden pakkausmenetelmät voisivat olla parantuneet vuosien saatossa.
 
AC: Valhalla oli julkaisussa vain 45 gigaa, niin ei tuosta koosta voi oikein vetää johtopäätöksiä, että onko "välipala" vai ei.

Eikö tuo koko vain kerro sen, että nämä konsoleiden pakkausmenetelmät voisivat olla parantuneet vuosien saatossa.
Valhalla on tällä hetkellä 140 gigainen lisäreineen. Ja varsin pian siihen tuli myös peruspelissä päivityksiä, joilla se oli yli 60 gigainen ilmankin lisäreitä. Pointti on edelleenkin se, että tuosta Miragesta vaan näkyy ja huokuu kaikesta se, että se on nopeasti kasaan kyhätty rahastusviritelmä Assassins Creedin vaatteissa. Kaikki pätkät mitä olen pelistä nähnyt tuovat totaalisesti mieleen tuon ensimmäisen ja ylivoimaisesti huonoimman Assassins Creed pelin. Geneerisempää AAA-peliä saa hakea, kuin mitä tuo ensimmäinen AC-peli oli. Toki ainakin videoiden perusteella haastaja on löytynyt juurikin Miragen copy-paste-savimajamaailmasta. Ja kaikki ominaisuudet mitä pelistä on kerrottu ovat olleet totaalisen epäkiinnostavia ja käytännössä vain sellaisia pieniä viilauksia siihen alkuperäisen Assassins Creedin yksinkertaiseen ja itseään toistavaan pelaamiseen.

Tässä on vähän ehkä sama tilanne kuin Jim Ryanin aikaisen Playstationin kanssa - minua alkaa tosissaan harmittaa, kun pelialan pitkäaikaista maineikasta toimijaa aletaan oikein olan takaa viedä mielestäni aivan väärään suuntaan. Kuten jo muualla totesin Mirage on vain osa tätä harmistustani aiemmin fanittamani Ubisoftin viimeaikaisia huonoja suuntauksia kohtaan. Se mitä Far Crylle tehtiin kutosessa oli varsin surkeaa ja mitä ilmeisesti suunnitellaan seuraavaan osaan, kuulostaa vielä surkeammalta.

Sinänsä on mielestäni varsin turhaa puhua pelien pakkausmenetelmien jotenkin merkittävästi pienentäneen pelien kokoa, kun Horizon Forbidden West on 100 gigainen, Baldur’s Gate 3, Starfield ja myös Cyberpunk 2077 yhden lisärinsä kanssa ovat yli 100 gigaisia pelejä. Lähes kaikki isot AAA-pelit ylittävät Miragen ohjelmallisen koon pleikkarilla ja boxilla tällä hetkellä merkittävästi, ja tosiaankin monet huitelevat tällä hetkellä 100 gigan paikkeilla tai ylikin. Ja nyt en sitten tosiaan puhu automaattisesti pelien paremmuudesta, vaan nimenomaan satsauksista nykyajan isojen AAA-pelien tekemisessä. Kovat satsaukset toki johtavat varsin usein myös paremmuuteen selvästi pienempiin AAA-peleihin
verrattuna, mutta siltikään se ei toki ole automaattinen tae paremmuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee jotenkin hieman "call of duty" fiilikset kun kaikki on jo kokeiltu nii sit aletaan tekee MW remakeja ja MW2 ym, eli ympyrä sulkeutuu ja alotetaa alusta.

Tässä ehkä nyt mentiin mun mielestä liikaa sinne "back to roots" meininkii, tämä vaikuttaa äkkiseltään joltain alkuperäisen ACeen remakelta. Ei tästä kyl paljon pelikuvaa vai onko ollenkaa vielä semmosta edes näytetty?

Jotain shöshöshö cinematic trailereita vaa nii paha viel sanoo. Mun mielestä AC Valhalla tuntui paljon mielenkiintoisemmalta ja olikin itseasiassa mulle pitkäst aikaa AC josta olin kiinnostunut sitten Black Flagin ja se koko jööti tulikin pelattua läpi kaikkinee lisäosineen. Tuskin nyt on kaikkia maailman koloja vielä käytetty etteikö jotain uutta olis voinut ihan jo ympäristön puolesta keksiä, vaikka AC Japani mitä on jo kuulemma pitkään unelmoitu.

Onko tässä edes mitään muita maisemia sit ku ne savimajat ja sitä ympäröivä hiekka? Ehkä sit kaikkia luolia ym salahuoneita. Noh pitää kattoo sit ku saa oikeeta pelikuvaa ja arvostelui.
 
Mun mielestä taas Valhalla oli se kokeilu kun kaikki oli jo tehty ja kokeiltu. Ite jaksoin sitä 10h ja totesin, että varmasti hyvä peli, mutta ei tämä ole enää AC peli.

Itse olen tästä innoissani ja mitä enemmän pelistä katsoo previewejä niin sitä paremmalta kuulostaa. Intiimimpi kartta, viholliset oikeasti tappaa sut hetkessä jos jäät kiinni, joten täytyy oikeasti olla taas salamurhaaja. Kuulema tehtäviä voi suorittaa eri tavalla eli rauhanomaisesti vain kohde eliminoimalla tai tappamalla kaikki mikä liikkuu :D

En ymmärrä miksi isoa pelialuetta pidetään aina positiivisena, omasta mielestä ne on lähes poikkeuksetta tyhjiä laatikoita, joka vaan aiheuttaa sen, että ennen pitkää tehtävät tulee pikamatkustettua kun ei jaksa joka tehtävän väliseen siirtymään käyttää 5min.

Ekasta osasta on jo yli 15 vuotta, joten johan se on aika palata savimajoihin ja heinäkasoihin.

 
pelialan pitkäaikaista maineikasta toimijaa aletaan oikein olan takaa viedä mielestäni aivan väärään suuntaan.
Näin tehtiin AC-sarjan kanssa Originistä eteenpäin. Tehtiin sarjasta ihan jotain muuta, kun se oli.
Geneerisempää AAA-peliä saa hakea, kuin mitä tuo ensimmäinen AC-peli oli
Kun peli aikanaan tuli, mitään tuollaista ei oltu aiemmin nähty, joten älyvapaata kutsua sitä geneeriseksi peilaamalla nykypäivän tarjontaan. Siitä ollaan samaa mieltä, että ensimmäinen peli oli itseään toistava loppuakohden mutta se johtui aivan jostain muusta, kun pelattavuudesta.
Valhalla on tällä hetkellä 140 gigainen lisäreineen.
Tämä koolla pelin laadun määrittely menee kyllä kokoajan vaan päättömämmäksi. Se että pelin koko yleensäkkään määrittelisi pelin laatua millään tavalla on jo ehkä naurettavinta paskaa mitän olen vähään aikaan kuullut niin nyt otetaan vielä pelin monivuotiset lisäritkin laskuihin, että saadaan omaa mielipidettä jotenkin huterasti pönkitettyä.
Tuskin nyt on kaikkia maailman koloja vielä käytetty etteikö jotain uutta olis voinut ihan jo ympäristön puolesta keksiä, vaikka AC Japani mitä on jo kuulemma pitkään unelmoitu.
Ja vielä kerran, Ubisoft on sanonut, että sieltä on tulossa myös nykykaavaa noudatteleva uusi AC peli sitä kaipaaville. Nimenomaan vieläpä sinne Japaniin sijoittuvana. Jännä nähdä pystyvätkö vastaamaan laadulla ja tunnelmalla Ghost of Tsushimaan, joka käytännössä on Assassins Creed japanissa.

Mun mielestä taas Valhalla oli se kokeilu kun kaikki oli jo tehty ja kokeiltu. Ite jaksoin sitä 10h ja totesin, että varmasti hyvä peli, mutta ei tämä ole enää AC peli.

Itse olen tästä innoissani ja mitä enemmän pelistä katsoo previewejä niin sitä paremmalta kuulostaa. Intiimimpi kartta, viholliset oikeasti tappaa sut hetkessä jos jäät kiinni, joten täytyy oikeasti olla taas salamurhaaja. Kuulema tehtäviä voi suorittaa eri tavalla eli rauhanomaisesti vain kohde eliminoimalla tai tappamalla kaikki mikä liikkuu :D

En ymmärrä miksi isoa pelialuetta pidetään aina positiivisena, omasta mielestä ne on lähes poikkeuksetta tyhjiä laatikoita, joka vaan aiheuttaa sen, että ennen pitkää tehtävät tulee pikamatkustettua kun ei jaksa joka tehtävän väliseen siirtymään käyttää 5min.

Ekasta osasta on jo yli 15 vuotta, joten johan se on aika palata savimajoihin ja heinäkasoihin.


Nimenomaan. Ja kun tämä osa ei ole uusien pelien ystäviltä pois. Jos ei halua perinteisempää AC:ta niin odottaa tuota AC Rediä niin saa taas järkäleen pelattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän ainakin yhden henkilön mielipide tästä pelistä ole jo tullut varsin hyvin selväksi lukuisissa viesteissä.. :D

Väittäisin että valtaosa pelaajista ja jopa pelitoimittajista on nimenomaan toivonut tällaista napakampaa kokemusta, eikä joka suuntaan rönsyilevää ja fillerillä/markkereilla täytettyä peliä kuten viimeisimmät osat.

Ainoastaan tämäntyyppinen AC värähtelee itselleni jossain määrin, Originsin jälkeen Odysseyta ja Valhallaa ei jaksanut edes aloittaa kun ne paisutettiin niin valtaviksi ja samalla kauas siitä mitä AC alunperin on ollut. Kuten joku sanoikin niin avoimen maailman haahuiluja on nykyään vähintään riittävästi niille jotka niitä jaksavat. Itse haluan käyttää hyvin rajallisen peliaikana tiiviimpiin ja enemmän pelaajan aikaa arvostaviin peleihin jossa ehtii lyhyen pelisession aikana muutakin kuin ihmetellä maisemia ja journalia miettien mitähän sitten tekisi.
 
Tuli tilattua ennakkoon. Tämmöinen kompakti ja selvästi lyhyempi peli on omaan makuun. 3 edellistä Assassins creed peliä olivat liian massiivisia omaan makuun. Ehtii pelata muitakin pelejä, kun ei ole pituutta 80-120 tuntia pelillä.
 
Ei ihan pelkästään sillä toki, mutta varsinkin tässä tapauksessa se kertoo panostuksen tasosta viimeisimpiin pelisarjan peleihin nähden, kun kuitenkin saman puljun aiemmat pelit ovat merkittävästi isompia ja kuitenkin suuri osa pelin peli-ideastakin on edelleen samaa.
Sinulle on kyllä mennyt hyvin läpi tuo toinen rahastus eli "bigger is better", jossa levitetään ja copypastetaan se pieni sisältö helvetin laajalle ja sitten voidaan mainostaa että "we have the biggest map and most sidemissions ever".

Rahalle vastinetta. Vai oliko sittenkään? Jos sitä samaa haluaa tehdä sata tuntia tai enemmän, niin mikä estää pelaamasta uusiksi? Paljon parempi vaihtoehto muutenkin jos pelissä olisi uudelleenpeluuarvoa, jolloin se ei ehkä edes toistaisi itseään toisella pelikerralla.

Ei siis sillä että uskoisin Miragen olevan lyhyempänäkään muuta kuin Ubisoft-peli mutta ei se kaava ole venytettynä yhtään sen parempi.

Kaikki tämä kertoo pirun pienestä panostuksesta resurssien osalta myöskin, eli suhteellisen helppo rahastuspyrkimyshän tuossa on toki Ubilla ikävä kyllä takana. 60 euron hintaa kuitenkin pyydetään, kun pelin pitäisi maksaa Ubin todellisiiin panostuksiin nähden julkaisussa jotain 30 euroa tai aivan enintään 40 euroa, jotta tuollaisen ostamisessa olisi julkkarissa mitään järkeä.
Minusta yhtä lailla helppoa rahastusta on tehdä sisältöä Miragen verran ja laajentaa se sitten Valhallan mittoihin. Siltä ne uudet AC-pelit on nimittäin tuntuneet. Sitä mielenkiintoista ja eroavaa sisältöä kun on varmasti alle puolet pelistä.

Joskus vähemmän on enemmän. ;)
Juuri näin!
Rahatuksessakin juuri näin. ;)
Ja joskus rahastuksessa "enemmän" ja on "enemmän", vaikka se olisi sitä samaa :D

Valhalla on tällä hetkellä 140 gigainen lisäreineen. Ja varsin pian siihen tuli myös peruspelissä päivityksiä, joilla se oli yli 60 gigainen ilmankin lisäreitä. Pointti on edelleenkin se, että tuosta Miragesta vaan näkyy ja huokuu kaikesta se, että se on nopeasti kasaan kyhätty rahastusviritelmä Assassins Creedin vaatteissa.
Minusta taas kaikki Ubisoft-tuotanto on enemmän tai vähemmän "nopeasti kasaan kyhätty rahastusviritelmä", joka on aina se aiempi peli tarpeeksi isoilla muutoksilla että menee kuluttajille läpi.

Ja tässä kohtaa nostan esiin että on Ubi tehnyt ajoittain muutakin, kuten Grow Home, Child of Light, Raymanit jne.

Isoksi firmaksi siis osaa tehdä muutakin kuin varman päälle tehtyjä AAA-"rahastuksia" mutta vähän hölmöä tässä keskustella että onko Assassin's Creed rahastus kun se on tiiviimpi vai onko se rahastus kun se on paisutettu. Vastaus on "on".

Kaikki pätkät mitä olen pelistä nähnyt tuovat totaalisesti mieleen tuon ensimmäisen ja ylivoimaisesti huonoimman Assassins Creed pelin. Geneerisempää AAA-peliä saa hakea, kuin mitä tuo ensimmäinen AC-peli oli. Toki ainakin videoiden perusteella haastaja on löytynyt juurikin Miragen copy-paste-savimajamaailmasta. Ja kaikki ominaisuudet mitä pelistä on kerrottu ovat olleet totaalisen epäkiinnostavia ja käytännössä vain sellaisia pieniä viilauksia siihen alkuperäisen Assassins Creedin yksinkertaiseen ja itseään toistavaan pelaamiseen.
Outoa että puhut itseääntoistavasta ja yksinkertaisesta vaikka sama pätee kyllä niihin uusiinkin peleihin. Toisaalta se pätee kaikkiin peleihin, sillä pakkohan niissä on olla se "core loop", jota toistetaan. Siitäkin saa joko mielenkiintoista tai ei. AC-pelit on väljääntyneet ajat sitten enkä usko että sitä pelastaa Miragen paluu juurille eikä se että sitä copypastea venytetään uudempien pelien tavoin yli 100 tuntisiksi ja paisutetaan pelin gigamäärää.

Minusta on vähän surkuhupaisaa että peliä edes arvotetaan gigatavujen perusteella. En muista että isokokoiset pelit olisivat ikinä olleet niitä parhaita pelejä. Souls-pelit on esimerkiksi olleet usein aika pienikokoisia.

PS. Muistutan tässä että myös esim. Elden Ring vie 45 gigaa, eli on paska, nopea rahastus.

Saa Miragea kritisoida mutta ehkä perusteluja kannattaa etsiä jostain muualta kuin gigatavuista.

minua alkaa tosissaan harmittaa, kun pelialan pitkäaikaista maineikasta toimijaa aletaan oikein olan takaa viedä mielestäni aivan väärään suuntaan. Kuten jo muualla totesin Mirage on vain osa tätä harmistustani aiemmin fanittamani Ubisoftin viimeaikaisia huonoja suuntauksia kohtaan. Se mitä Far Crylle tehtiin kutosessa oli varsin surkeaa ja mitä ilmeisesti suunnitellaan seuraavaan osaan, kuulostaa vielä surkeammalta.
Ubilla nyt tuntuu että on aina ollut huono suunta :D Vähän se piristyi Originsissa mutta sitten jo Odyssey alkoi tekemään samaa mitä aiemmin eli toistaa samaa vanhaa ja paisuttaa pullataikinaa. Far Cry on mennyt tosiaan vielä enemmän huonoon suuntaan mutta miksi suhtautua lähtökohtaisesti negatiivisesti uudistuksiin jos se suunta on ollut huono? Ehkä se uudistus on vihdoin samaa mitä Origins oli AC-peleille. Ja kuten niiden kanssa niin veikkaan että Ubi onnistuu senkin sitten paisuttamaan väljäksi ja jo seuraava peli tuntuu väsyneeltä.

Ei ihme että kaivataan niitä ensimmäisiä pelejä kun ne tuntuivat vielä tuoreilta. Nostalgiahan siinä myy. Ei ne peleinä niin erikoisia ole enää nykyään mutta samalla painaa tuo nykysuuntauksen pullataikinamaisuus, joka väsyttää vielä pahemmin.

Varmasti ihmiset siis tapaani toivovat että otetaan hyvät jutut sieltä juurilta ja yhdistetään sopivasti uusiin asioihin. En siis ihmettele jos Miragea odottaa mielenkiinnolla eikä pelolla.

Itse olen tästä innoissani ja mitä enemmän pelistä katsoo previewejä niin sitä paremmalta kuulostaa. Intiimimpi kartta, viholliset oikeasti tappaa sut hetkessä jos jäät kiinni, joten täytyy oikeasti olla taas salamurhaaja. Kuulema tehtäviä voi suorittaa eri tavalla eli rauhanomaisesti vain kohde eliminoimalla tai tappamalla kaikki mikä liikkuu :D
Kuulostaa kieltämättä loistavalta vaikka se vähä, mitä olen jaksanut pelistä katsoa, ei sitten taas ole vielä innostanut. Odottelenkin lähinnä arvosteluita ja muiden kommentteja ennen ostoa. Tiiviys on kuitenkin lähtökohtaisesti minulle vain plussaa. Jo alueista saisi sen kautta mielenkiintoisempia vaikka miljöö muuten olisikin "samaa savimajaa". Eikö se ole muutenkin realistista koska sitähän se on ollutkin?

Enkä kyllä muista Odysseysta tai Originsistakaan kauheasti mitään pyramideja erikoisempia yksilöllisiä paikkoja. Samaa aavikkoa ja ajanjakson aikaista pytinkiä ja tönöä palmuineen oli tarjolla joka puolella. Ei se geneerisyys tai toisto yhtään vähene vaikka se levitettäisiinkin isommalle alueelle.

En ymmärrä miksi isoa pelialuetta pidetään aina positiivisena, omasta mielestä ne on lähes poikkeuksetta tyhjiä laatikoita, joka vaan aiheuttaa sen, että ennen pitkää tehtävät tulee pikamatkustettua kun ei jaksa joka tehtävän väliseen siirtymään käyttää 5min.
Jonkinlainen kompromissi tuohon olisi hyvä saada. Lähtökohtana juuri se että ihmiset ei ajattelisi että isompi on aina parempi vaan että olisi sen kokoinen pelialue kuin mihin kehittäjien rahkeet riittää ja se olisi sitten niin hyvä ja monipuolinen kuin mahdollista.

Strayssä oli aika tiiviit mutta juuri sopivan isot alueet, joita oli mielenkiintoista tutkia. En olisi kauheasti isompaa halunnut koska olisi tuntunut liian työläältä joku isompi kaupunki.

Ekasta osasta on jo yli 15 vuotta, joten johan se on aika palata savimajoihin ja heinäkasoihin.
Toivottavasti niistä ilmiselvistä pelillisistä piiloista on kuitenkin päästy vähän monipuolisempaan stealthiin :p

PS. Hmm... Mirage on vain 45 euroa! Ainakin helppo ostaa kun hinta on tuo ja ei kestä ikuisesti läpäistä. Eli jos alkaa pudota edes yli 8/10 ja sellaisia kommentteja että on muutakin kuin mitä AC-pelit yleensä, niin voipipa lähteä aika pikaisesti ostoon.

Ei muuten olisi yhtään hullumpi idea muidenkin kehittäjien vähän tiivistää pelejään ja laittaa 45 euroa hinnaksi. Ainakin minulla nousee heti ostohalut vaikka olen ollut nimenomaan epäilevä tätä Miragea kohtaan. Mutta en silti ole ostamassa ennen kuin tulee joku "varmistus" että se kannattaa. Minulle ei riitä vain "remake ykkösestä", joten jotain muutakin sen pitäisi tarjota. Toivotaan parasta :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua ennakkoon. Tämmöinen kompakti ja selvästi lyhyempi peli on omaan makuun. 3 edellistä Assassins creed peliä olivat liian massiivisia omaan makuun. Ehtii pelata muitakin pelejä, kun ei ole pituutta 80-120 tuntia pelillä.
Täällä myös storesta lähti ennakkoon ja 5-6.10 sopivasti lomapäiviä niin voi pelin aloitella heti.

P.S. Menkää taisteluketjuun vänkäämään ennen kun iso paha @TT-2k tulee ja pistää ruotuun.
 
Sanoisin, että löytyy tietty porukka joka jostain syystä ostaa aina näitä avoimen maailman pelejä, mutta eivät ole sisäistäneet sitä avoimen maailman juttua oikein ollenkaan. Eli tarkoitushan on juurikin, että avoimet pelimaailmat ovat hyvinkin laajoja ja sisältävät mahdollisimman paljon eri vaihtoehtoja pelaamiseen. Pelaaja voi itse valita mitä siellä tekee ja milloin sitten haluaakin edetä suoraviivaisemmin tarinassa eteenpäin. Pakkoa siihen ei kuitenkaan ole, vaan pelimaailmassa voi tehdä ihan mitä huvittaa ja niin kauan kuin huvittaa. Pelaaja määrittää itse hyvinkin pitkälle pelikokemuksensa.

Mutta jos on pelaamisessaan pakkomielteinen ja kovin perfektionistinen ja pedantti niin, että tulee paha olo siitä, jos ei suorita kaikkea valtavaa määrää mitä pelimaailma tarjoaa, niin silloin en kyllä ainakaan itse suosittele vapaan maailman pelejä ollenkaan. Tarkkaan ohjatut ja rajatut putkijuoksut ovat varmaankin silloin se juttu sellaisille pelaajille. Tästä kuviosta kertoo kyllä heti, jos nuo kolme viimeisintä AC-peliä aiheuttavat jonkun selkeän ”peliähkyn”. Itse en kokenut sellaista hetkeäkään yhdenkään niistä parissa. Pelasin niitä vapaasti tutkien ja mielenkiintoisia historiallisia hahmoja, paikkoja ja rakennuksia bongaillen ja samalla sivutehtäviä tehden, kunnes sitten välillä etenin parin tai kolmen tehtävän verran taas tarinaa eteenpäin, kun siltä alkoi tuntua. Näin pelaan muutenkin aina käytännössä mitä tahansa avoimen maailman peliä, ja yleensä on ollut hyvinkin mielekästä pelaamista. Toki saatan noissa avoimen maailman peleissä jättää todella paljonkin suorittamatta asioita, jos ne eivät minua oikein kiinnosta, eivätkä ole pelissä etenemisen kannalta tärkeitä asioita. Väkisin en suorita yhtään mitään platinoiden tai muidenkaan saavutusten takia.

Sanoisin myöskin, että silmä käteen pelatessa, jos nuo viimeisimmät AC-pelit ovat joidenkin mielestä jotain copy pastea. Noissahan ovat nuo tunnetut alueet ja rakennukset nimenomaan mallinnettu hyvinkin tarkasti oikeiden esikuviensa pohjalta, ja noita todellakin riittää pelimaailmassa pilvin pimein tarkoin yksityiskohdin tehtyinä. Silmä käteen todellakin pelatessa, jos ei noita oikeasti huomaa tai ymmärrä. Toki ihminenhän on aina rakentanut tietyt alueet jonkin tietyn systeemin tai kaavan mukaan, joten tiettyjen alueiden rakennukset ovat varsin paljon copy pastea oikeassa elämässäkin. Jos tätäkään eivät jotkut ole hahmottaneet maailmaa kiertäessään, niin sitten asiaan ei varmaan ole mitään tehtävissä - isot ja realistisesti mallinnetut pelit ovat sitten sellaiselle henkilölle ilmeisesti aina copy pastea, vaikka kuinka realistisesti olisikin oikeaa maailmaa mallinnettu.

Elden Ring oli muuten nimenomaan iso peli Fromsoftin peliksi, kun oli sen 46 gigaa julkaisussa. Bloodborne seuraavaksi suurimpana pääsee lisäreiden kanssa vain hieman yli 30 gigaan ja Dark Souls 3 pääsee lisäreineen vain hieman yli 20 gigan kokonsa puolesta. Ja muuten pakko sanoa, että tuossa ne parhaat Fromsoftin pelit sitten ovatkin ja juurikin kokojärjestyksessä, eli suurin ja kaunein on Elden Ring, toiseksi sijoittuu itselleni selkeästi Bloodborne ja yhtä selkeä kolmonen on Dark Souls 3.

Koko korreloi usein, mutta ei kuitenkaan aina, pelin laatuun. Tästä kertoo hyvin samainen Soulsborne-sarja, jossa sarjan toiseksi huonoimmaksi peliksi itselleni (Sekiro selvästi huonoin, mutta onkin pikkupeli, jossa pikkupelin heikkoudet myös näkyvät suppeassa pelimaailmassa ja yksipuolisena pelattavuutena) jää selkeästi Demon’s Souls. Siis nimenomaan tuo (grafiikka)remake, joka on kuitenkin ohjelmalliselta kooltaan suurin Soulsborne-peli (jossa resurssit ovat selkeästi menneet näyttäviin grafiikkoihin, mutta ei sitten oikein mihinkään muuhun), kun on yli 50 gigaa ohjelmalliselta kooltaan. Grafiikat ovat siis varsin hienot, mutta pelattavuus ei oikein kanna nykypäivänä ja pelimaailmakin on loppujen lopuksi varsin pieni ja suppea. Tai nuo muut Soulsbornet ovat vaan laittaneet pelimaailmojen laajuudessa ja monipuolisuudessa niin paljon pökköä pesään, ettei graafinenkaan kasvojenkohotus pelasta oikein varsin keskinkertaista peliä pelisarjan nykystandardeilla tarkasteltuna.

Pointtini on juurikin siinä, että kun nyt Ubisoftin siirtyy yhdessä ja samassa pelisarjassa (AC-sarjan pelit) samalla pelimoottorilla ja samalla pelin perusidealla ja tarinapohjalla yli 100 gigan peleistä yhtäkkiä hieman yli 30 gigan peliin, niin kertoohan se sinänsä täysin eri kokoluokan satsauksesta kuin aiemmin.

Erittäin nopeastihan Mirage on valmiiksi tehtykin, joka myös kertoo siitä, että satsaukset ovat pienempiä kuin aiemmin. Ja sitten geneerisyys pelin miljöössä ja pelattavuudessa ovat selkeä askel taaksepäin aikaisempien sarjan pelien vapauteen ja valinnan mahdollisuuksiin nähden. Mallia kun otettu juurikin ehkä kaikkien aikojen yksipuolisimmasta ja tylsimmästä avoimen maailman pelistä, eli Assassins Creed ykkösestä.

AC2 oli sitten paljon parempi peli, mutta ainakaan itselleni se ei ollut sitä varsin itseään toistavan salamurhailun takia, vaan nimenomaan erinomaisen päähenkilön ja muidenkin mielenkiintoisten hahmojen sekä hienosti toteutettujen ja tunnelmallisten muinaisten italialaisten kaupunkien takia. Tarinakin oli varsin hyvin otteessaan pitävä.

Hiippailu ja salamurhailu alkoivat tuossakin pelissä varsin usein tympimään, mutta jo mainitsemani seikat pitivät mielenkiinnon pelissä kuitenkin varsin hyvin loppuun asti.

AC2:een nähden ongelmana Miragessa on myöskin se, että Basim on epäkiinnostava ja luotaantyöntävä hahmo, mikä tuli selväksi jo Valhallan aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Sit se on just niin.
Juurikin näin. Toisille just niin, ja toisille sitten taas ihan toisin. Ihan ok toki niin. Ei tämä ole kuin vain keskustelua peleistä ja pelisuuntauksista. Ei näistä todellakaan voida kaikkien kesken olla samaa mieltä. Eikä missään tapauksessa pidä ollakaan.
 
Mirage kyllä ihan varovaisesti kiehtoo ja mielenkiinnolla odotan arvosteluja, vaikka viimeisin Creed jonka jaksoin pelata läpi asti oli Syndicate ja sarjan paras taitaa olla itselle edelleen Black Flag. Valhalla ja parit edelliset olivat omalla kohdalla hieman liian massiivisia siihen nähdä miten paljon puutteita niissä oli ja eivät olleet riittävän palkitsevia pelattavuuden ja juonen osalta.

Siinä mielessä Miragen tiiviimpi paketti saattaisi toimia paremmin, vaikka enpä mitenkään myyty ollut tuon viimeisin traikun jälkeen mutta annetaan mahdollisuus ja hyvinkin saatan hankkia jos saa edes kohtuu hyviä arvosteluja ja kunhan tietää enemmän pelistä.

Mielenkiintoisesti huomasin että Assassin's Creed II on ainoa sarjan peli jolla on 90 Metacriticissä, kaikki muut ovat alle. Ei ole ihan semmoista huippu arvostelumenestystä tullut sarjassa viime vuosina vaikka toki hyviä pelejä ollut ja hyviä arvosteluja monet saaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoisen hidden bladen @HideoMiyamoto vetäs hihastaan otsikkoon :D

Mielestäni pelin hinta n. 45e kompensoi myös sitä, että pelissä on pienempi kartta ja pelkistetympi peli kuin Valhalla. Moni muu toimija olisi laittanut täyden 70e lapun siitä huolimatta

Kuten moni muukin sanonut; jos ei nappaa niin sen kertominen riittää kertaalleen.
 
Itse keksimälläni "mitä enemmän viestejä foorumilla, sitä enemmän painoarvoa määräyksillä" -säännöllä* julistan, että jos peli ei kiinnosta tai Ubi on ihan paska lafka, niin voi mennä muualle kitisemään.

* Ei tällaista sääntöä oikeasti ole. Ei vaikka kuinka keksisin sellaisen ja väittäisin, että näin se menee.
 
Rahatuksessakin juuri näin. ;)
Aha. Jos tälle linjalle lähdetään, niin kaikki pelithän ovat rahastusta. Mun mielestä se vasta onkin rahastusta, että laitetaan 80€ hintalappu pelille ja lisätään kymmeniksi tunneiksi itseään toistavaa copy-pastea maailmaan, joka on iso, mutta tyhjä. Se että peli maksaa viiskymppiä, eikä lisätä turhaa sisältöä ja lätkäistä kaheksankympin hintaa, niin ei mielestäni kovin pahalta rahastukselta kuulosta. Itsehän Miragesta en ole kovin kiinnostunut, mutta vähentää reilusti kynnystä hankkia peli joskus myöhemmin kun tietää ettei ole toistasataa tuntia pelkkää copy-pastea.
 
Minusta ensimmäinen ja toinen AC oli parasta mitä rahalla sai.
Toivottavasti mennään takaisin juurille tämän uuden julkaisun myötä.

Jotain xyz AC tuossa välissä pelasin muttei sytyttänyt.
Odysseystä toisaalta nautin erittäinkin paljon vaikkei siinä ollutkaan enää tätä alkuperäistä tunnelmaa.
Valhallaa yritin pariinkin kertaan muttei vaan lähtenyt sekään.
 
Ylös Bottom