Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed Mirage

Tästä parin arvostelut kattonut nii porukka kyl diggaillut, vaikuttaa ihan ok menolta ja kyllä se kaupunki ympäristö ihan nättiä sekä sitä ympäröivä aavikko. Ei tämä nytkään kauheen kallis ole mutta voisin kuvitella että hyvin äkkiä tän voi saada entistä halvemmalla nii jossain vaiheessa lähtee ostoskoriin.
Kyllä tää itsellenikin menee sellaisena välipalana varmaankin. Vähän samaan tapaan niitä on ennenkin tehty AC-peleistä niitä välipalaversioita, kuten esim. AC3:n jälkeen se AC Rogue, ja ihan ok sekin oli, vaikka vähän suppeampi kuin AC3. Itselleni silti samalla tärkeää, että se isompi roolipelimäisempi eeposkin on sieltä vielä tulossa. Ja kun ilmeisesti Japaniin tulee sijoittumaan, niin siihen saadaan varmaan paljon upeaa ja mielenkiintoista sisältöä. Sitä ennen odotan kuitenkin Ubilta suurella mielenkiinnolla joulukuussa näillä näkymin ilmestyvää Avatar-peliä.
 
Kyllä tää itsellenikin menee sellaisena välipalana varmaankin. Vähän samaan tapaan niitä on ennenkin tehty AC-peleistä niitä välipalaversioita, kuten esim. AC3:n jälkeen se AC Rogue, ja ihan ok sekin oli, vaikka vähän suppeampi kuin AC3. Itselleni silti samalla tärkeää, että se isompi roolipelimäisempi eeposkin on sieltä vielä tulossa. Ja kun ilmeisesti Japaniin tulee sijoittumaan, niin siihen saadaan varmaan paljon upeaa ja mielenkiintoista sisältöä. Sitä ennen odotan kuitenkin Ubilta suurella mielenkiinnolla joulukuussa näillä näkymin ilmestyvää Avatar-peliä.
Mites ne paljon puhuttaneet savimajat nyt asettuu? :D

Toi Japani kuulostaa kyllä perkeleen hyvältä. Toivottavasti kuitenkin pidetään tää assassins kulma vahvana siinäkin, että ei saada vaan heikkolaatuisempaa ghost of tsushimaa
 
Mites ne paljon puhuttaneet savimajat nyt asettuu? :D

Toi Japani kuulostaa kyllä perkeleen hyvältä. Toivottavasti kuitenkin pidetään tää assassins kulma vahvana siinäkin, että ei saada vaan heikkolaatuisempaa ghost of tsushimaa
Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitinkin, niin ei tuo muinainen Bagdad edellenkään ole niitä itseäni kovin paljoa kiinnostavia ympäristöjä, ja juurikin tuon tylsähkön savimajaympäristön takia. Siitä huolimatta pari tuntia peliä pelattuani tuntui, että maailma oli vähemmän geneerisen näköinen kuin pelkäsin. Ja ehkä siksikin siedettävämpi, että hahmot olivat varsin hyvin ja aidon oloisesti toteutettuja, ja tarinakin herätti mielenkiintoni varsin hyvin ainakin alun perusteella,

Ainakin itse olen ymmärtänyt, että tuo Japaniin sijoittuva peli olisi kuitenkin sellainen massiivisempi rpg-tyyppinen eepos, enemmän noiden kolmen edellisen AC-pelien tyyliin. Sille tyylille on kuitenkin paljon kannattajia, joten vähän outoa se olisi sekään kokonaan hylätä. Jos todella resurssit riittävät, niin kai se sitten on ok, että noita vähän erityyppisiä AC-pelejä tehdään. Ja toki jos kumpaakin pelityyppiä ostetaan hyvin, niin se taitaa olla Ubille kannattavaakin.
 
Viimeksi muokattu:
En ehtinyt ihan julkaisuun, mutta revikka on nyt kummiskin pihalla. Arpoin pitkään 3 ja 4 tähden välillä, kallistuen lopulta neloseen luettuani oman tekstin muutamaan kertaan läpi. Eli mainio Assassin's Creed taas kyseessä:
 
Kohta on 10h täällä takana peliä ja hyvin maistuu, hiippaileminen, tutkiminen ja keräily ainakaan vielä kyllästyttänyt. Löysin jonkun luolankin mistä saa kultaista legendary kamaa, tosin se miekka jonka sieltä saa on vähän hazardi kun vähentää 50% helaa ja antaa 50% damagea. Daggeri jonka sieltä sai tosin antaa 10% helaa joka 5 iskulla joten vähän tasapainottaa tilannetta, eikä minulla toisaalta helan kanssa ole ollut mitään ongelmia toistaiseksi.

Löysin myös paikan jonka nimi oli Dome of the Ass, mutta se osoittautu pettymykseksi. :rolleyes:
 
Harmittavasti työt ja muu elämä ovat taas haitanneet peliharrastusta sen verran, että tämä on edennyt varsin hitaasti. Nyt on vajaa kymmenen tuntia takana, ja tähän saakka maistunut erinomaisen hyvin. Tarina vaikuttaa riittävän mielenkiintoiselta, ja pihvinä tietysti salamurhaaminen, josta saa mukavaa tyydytystä kun ukot tippuvat kerta iskusta. Parasta huvia onkin ollut lähestyä kohdetta, siivota aluetta riittävästi vartijoista, ja hypätä varjoista kohteen niskaan.

Vanhoja kökköyksiä on toki mukana, välillä Basim heittää takaperin voltit lähimpään puskaan, kun pitäisi kiivetä ylös jne. Graafisesti peli on 1440p resolla ja kaikilla herkuilla oikein mainion näköinen, varsinkin kun sai chromatic aberrationin modilla poistettua.

Mielenkiinnolla odotan mihin tarina vielä vie, oletan että jotain linkkiä Valhallaan vielä rakennetaan, mutta katsellaan katsellaan. Tähän mennessä mainio "välipalapeli", toivottavasti hyvät myynnit takaavat että näitä kompakteja Assassiineja saadaan jatkossakin.
 
Täällä olis enään yksi assasinaatio jäljellä ennen varmaan tuota pääjehua, ainakin olettaisin näin noiden viivojen ja vihjeiden perusteella. Mainio peli kyllä ollut, sitten Unityn tullut näin hyvää peliä sarjassa.
 
Mielenkiinnolla odotan mihin tarina vielä vie, oletan että jotain linkkiä Valhallaan vielä rakennetaan, mutta katsellaan katsellaan. Tähän mennessä mainio "välipalapeli", toivottavasti hyvät myynnit takaavat että näitä kompakteja Assassiineja saadaan jatkossakin.
Onko näissä AC peleissä jotain tarinallisia yhteyksiä toisiinsa?
 
Onko näissä AC peleissä jotain tarinallisia yhteyksiä toisiinsa?

No perinteisesti siitä puolesta on pitänyt huolta ne nykyaikaan sijoittuvat osiot, joita tässä ei ole mukana ollenkaan. Tässä taas on päähenkilönä sama mies joka esiintyy sivuosassa Valhallassa, sen enempää spoilaamatta.
 
Plussaa: Pidin TODELLA paljon että mentiin noille juurille, jokainen vihollinen on potentiaalisesti vaarallinen (varsinkin kun sitten onnistuu hälyttämään lähellä olevat kaverinsa) ja sai sneakata ja salamurhata parhaansa mukaan! Erittäin mukavaa ACtä :)

Negatiivinen/Neutraali: edelleen (pers)tuntuma on nyky UBta.. Tiedä jaksaako pelata läpittensä saakka kun muutakin odottelemassa.. Kai tällä keskittymishäiriölläkin on jotain tekemistä asian kanssa ja palaan pelin ääreen jossain kohdin ensi viikkoa, kuukautta tai vuotta :)
 
Viimeksi muokattu:
Läpi män. Easy tasolla 22h30min. PC.

Tämä on ehta paluu AC sarjan juurille ja paras peli sarjassa sitten Unityn ja ensimmäinen sitten Syndicaten jonka jaksaa pelata läpi. Peli on kaunis kun mikä sen jälkeen kun poisti Chromatic oksennuksen kätyöstä, pyörii sulavasti päältä 140 fps. Teknisiä ongelmia oli pienet stutteroinnit silloin tällöin ja asujen fysiikat sekoilee liian korkean frameraten takia, tämä fysiikka homma on ollut ongelma sarjassa jo pitkään. Perus sarjan kankeus näkyy animaatioissa kun NPC:t sekoilee ja tekee välillä ties mitä ihmeellisyyksiä.

Audiopuoli oli erittäin onnistunut loistavasta ääninäyttelystä soundtrackkiin ja maailman mölinöihin. Ei mitään moitittavaa tästä osa-alueesta, olo oli kuin olisi itse Baghdadissa. Tarina pelissä oli mielenkiintoinen ja lopun twisti oli aika yllättävä, täytyy katsella joku kooste video Valhallasta että miten se liittyy siihen. Toki pelin keskellä tarina jää sivurooliin kun vapaus ja pelattavuus ottaa ohjat mutta alussa ja lopussa on hyvää tarinaa.

Pelattavuus on tuttua sarjan menneisyydestä. Kerää tietoa kohteesta ja salamurhaa se, pää murhat oli hyvin skriptattuja mutta kaikki muu siinä välillä sai itse päättää miten ja missä järjestykssä asiat tekee. Viisi erilaista välinettä niiden toteuttamiseen joita saa päivittää paremmiksi, kuten veitset joita pystyi heitellä ja kun ne tappoi vihun se katosi jälkiä jättämättä, tämä rikkoo toki immersiota joillekkin mutta gameplayn kannalta ymmärrettävä. Hahmoa pystyi myös päivittää ja kolme eri kykypuuta joista kaksi sain maksimiin yhdenstä jäi muutama skilli puuttumaan.

Pelissä on myös sivutekemistä kuten contract tehtäviä jotka ovat pelin sivutehtäviä ja ne on näitä perus, opasta kaveri tiettyyn paikkaan, ryöstä joku tavara tai muuta perus höttöä mutta se antaa lisäsyyn pelata peliä, sniikailla ja salamurhata väkeä. Ne oli lyhyitä hyvin pelin rytmitykseen sopivia välipaloja päätekemisen ohella. Löytyy myös kerättävää kuten arkut joista saa armoreita, aseita tai niiden päivitys reseptejä. Löytyy rare itemeitä joita pitää varastaa ihmisiltä, harvinaisia kirjoja ja muuta. Tekemistä riittää siis tarinan ulkopuolellakin vaikka ei se mitään ihmeellistä ole, mutta aina se vaan tuntui hauskalta yrittää keksiä miten jonkun tavaran luokse pääsee niin ettei kukaan näe sinua.

Miinuksia voisi antaa siitä että vaikka kaupunkin ulkopuolella on valtava alue niin sitä ei hydynnetä juuri mitenkään, aika harva tehtävä sinua sinne vie ja ei siellä oikeen mitään löydettävääkään ole.

Kaikenkaikkian toinen onnistuminen Ubilta jo pienen ajan sisään (Crew Motorfest) ja tuntuu että studio on petrannut aika paljon viimevuosilta. Nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla onnistuuko Avatar täydentämään tripla onnistumisen ja tehden Ubisoftista yhden vuoden vahvimmista kehittäjistä. Ei tämä mitään uutta ja ihmeellistä tarjoa mutta niille jotka kaipasivat paluuta salamurhien ja hiippailun maailmaan, on tämä erinomainen tekele.
 
Peli läpi.

En ole suurin Assassin’s Creed roolipelien fani. Tarkoitan siis Originsia, Odysseyta ja Valhallaa. Ne eivät missään nimessä ole huonoja pelejä, mutta paisuessaan nykyisiin mittoihinsa ovat kadottaneet jotain mikä teki Assassin’s Creedistä Assassin’s Creedin. Hahmon leveleitä kertyy julmetusti ja kykypuu on kuin hämähäkinseitti. Paljon on kaikkea, mutta se oleellinen eli salamurhaaminen on jäänyt taka-alalle. Siksi olin tosi innoissani kuullessani ja nähdessäni kuinka Mirage tekee paluun sarjan juurille tarjoten kompaktimpaa seikkailua, jossa salamurhaaminen on pelin keskiössä. Näin pelin läpipeluun jälkeen on kiva huomata, ettei markkinointikoneisto valehdellut. Sain juuri sitä mitä odotin.

Assassin’s Creed Mirage kertoo tarinan 800-luvulla eläneestä katujen kasvatti Basimista. Nimi saattaa olla joillekin tuttu AC Valhallasta. Tarina käynnistyy vauhdilla, kun pikkurikoksiin tottunut Basim sotkeutuu hieman isompiin kuvioihin ja saa koko vartijakaartin peräänsä. Matka vie nuoren Basimin salaseura Hidden Onesin leipiin ja sieltä Baghadiin selvittämään kaupungissa vellovaa korruptiota ja sen takana juonivaa Order of the Ancients -ryhmittymää. Tarinan alkutahdit näppäillään vauhdikkaasti ja pelaajalle annetaan sopivasti porkkanaa tutkia mitä Baghadissa on meneillään. Tämän jälkeen avoimen (vaikkakin sopivan kompaktin) maailman tutkiminen ja siellä seikkailu hieman vesittää tarinan rytmitystä, mutta se on toki pelaajasta kiinni kuinka orjallisesti haluaa pääjuonta seurata. Loppua kohden tarina saa jälleen kunnolla kierroksia.

Miragessa pääpaino on salamurhaamisessa. Jokaista salamurhaa pohjustetaan kohteen tutkimisella ja annetaan mahdollisuuksia edetä, soluttautua, hyökätä, pyytää apua tai aiheuttaa kaaosta, jotta kohteen salamurha onnistuisi. Kohde pitää löytää ja mahdollisesti houkutella parempaan paikkaan murhattavaksi. Vanhaa kunnon Assassin’s Creediä siis. Basimilla on hihaan piilotetun terän lisäksi käytössään heittoveitsiä, nukutusnuolia, savupommeja ja muutamia muita työkaluja murhaamista helpottamaan. Ei yltiöpaljon kaikkea, mutta juuri sopivasti, jotta kiperimmistäkin tilanteista selviää. Tykkäsin kovasti hiiviskelystä, vartioiden hoitelemisesta yksi kerrallaan ja lopulta varsinaisen kohteen eliminoimisesta. Tätä olen Assassin’s Creed peleiltä kaivannut.

Baghad on hieno paikka salamurhata. Ihmisiä käyskentelee kaduilla, kojut elävöitttävät syrjäkujia ja talojen katot antavat Assassiinille kivasti liikkumismahdollisuuksia. Maailma on täynnä yksityiskohtia, täynnä reittejä, täynnä mahdollisuuksia. Vaikka peli sijoittuu suurimmalta osin vain yhteen kaupunkiin, niin se on jaettu onnistuneesti osiin, niin että uusia alueita aukeaa tavallaan kuin vahingossa tarinan edetessä. Jos jotain nipotettavaa, niin Baghad ei mässäile korkeuseroilla. On siellä ne tutut synkronoitavat ”tornit” mihin kiivetä, mutta olisin kaivannut enemmänkin korkeita rakennuksia ja tätä kautta kunnon kiipeilyä.

Pelasin Miragen läpi vajaassa 19 tunnissa. Kesto tuntui sopivalta. Tätä saisi helposti pitkitettyä sivutehtävillä, joita saattoi käydä napsimassa tukikohdan ilmoitustaululta ja onpa maailmassa tutkittavaa ja kerättävääkin enemmän kuin ehdin läpipeluuni aikana nähdä. Muun muassa varusteiden päivittäminen vaatinee jo jonkin verran enemmän resurssien keräämistä maailmaan ripotelluista aarrearkuista ja taskuvarkaan arkea Baghadin kaduilla kuin mitä itse jaksoin panostaa. Tuntui kuitenkin, että peli eteni niin kivasti salamurhasta toiseen, etten kokenut tarvetta harhailla liikaa.

Assassin’s Creed Mirage on hyvällä tavalla paluu sarjan alkulähteille. Se on pelkistetympi pienemmän skaalan AC kuin pari edellistä ja samalla se on myös paljon selkeämmin salamurhaamispeli kuin roolipeli. Eroavaisuuksistaan huolimatta peli on ilahduttavasti kytköksissä Valhallaan. Peli tuntuu siis sarjan jatkolta, vaikka pelillisesti kumarretaankin menneeseen. Toivon mukaan Assassin’s Creed sarjana voisi jatkossa olla jotain salamurhaamisen ja roolipelaamisen väliltä. Tai vaikka vuorotellen molempia.
 
Ylös Bottom