Vastaus: Assembly
Taas kerran seuraan Assemblyä kotisohvalta televisiosta katsellen. Edellisen kerran olin paikan päällä 1996, eli ennen kuin Hartwall Areena oli edes valmistunut (Assembly muutti sinne pari vuotta myöhemmin).
Demot ovat reaaliaikaisesti suorittimelta ajettavaa koodia, jolla koodarit ja säveltäjät haluavat osoittaa osaamistaan. Epäinteraktiivista animaatiota, johon ei voi osallistua muuten kuin katsomalla, Näitä ovat nerot koodanneet pitkin vuotta eri alasarjoihin (4k intro, 64k intro, oldskool, 64 MB demo ym.). Häkellyttävän upeita henkilökohtaisten kyvykkyyden osoituksia.
Kannattaa siis korostaa, että kyseessä on teknisesti vähän sama asia kuin esimerkiksi pelien grafiikka- ja äänimaailma, mutta ilman interaktiivista elementtiä, minkä vuoksi näillä osaajilla on todellakin ollut kysyntää peliteollisuudessa.
Minusta se "pääcompo" eli PC-democompo ei ole ollut vuosiin teknisesti erityisen kiinnostava, kun kapasiteetti on niin suuri että teknisiä haasteita ei juuri ole, joten siinä haetaan enemmänkin taiteellista puolta. Teknisempänä ihmisenä minua kiinnostaa paljon enemmän 4kB:n ja 64kB:n introt, joissa on vielä kokorajoituksen tuomana jotain teknistäkin haastetta. Näissä kaiken datan täytyy todellakin mahtua siihen kokorajaan, mukaanlukien grafiikka ja musiikki. Esimerkkinä viime vuosien ehkä maineikkain 4kB:n intro on ollut
YouTube - Elevated by RGBA and TBC. Kyllä, koko intro vie tilaa huimat neljä kilotavua. Nuo introcompot tulevat huomisiltana ennen democompoa, eli jos aikataulu vain sallii niin suosittelen katsastamaan.
Olen myös perinteisesti kiinnostunut oldskool-compoista, eli pääasiassa teknisesti hyvinkin rajoittuneille 80-luvun laitteille tehdyistä demoista, sekä real wild composta, jossa alusta on vapaa. Näissä on vain valitettavasti kärsitty välillä pahastakin osanottajapulasta, ja wildissa viime vuosina siitä että kännykät ja selaimet flasheineen ovat vallanneet sarjan oikeasti eksoottisemmilta alustoilta.
Usein taustalla kuitenkin tiimi, jossa eri alojen spesialistit ovat lyöttäytyneet yhteen. Suomesta löytyy pitkä historia tältä saralta, joista
Future Crew yksi tunnetuimmista ja myös Assemblyn taustalla.
Näistä poikien hikipajoista on myöhemmin syntyneet tämän päivän merkittävimmät kotimaiset pelitalot. Osaaminen ei mennyt ajan kanssa pesuveden mukana viemäriin, vaan siitä muodostui ammatti.
Todellakin, pelkästään kymmenen hengen Future Crew'n porukkaa on mm. sellaisten narikoiden takana kuin Remedy, Bugbear, Futuremark ja Recoil.
Jos kaipaa lisää perehtymistä alueeseen niin suomalaisesta demoscenestä lähdettiin viime vuonna tekemään ihan oikeaa dokumenttia yhteistyössä YLEn kanssa, ja siitä on esitetty muutamia teasereita tähän mennessä, joista viimeisin juurikin Future Crew'sta kertonut eilen Assemblyn avajaisissa. Dokumentti saa kokonaisuudessaan ensi-iltansa syksyn Alternative Partylla, ja on tulossa myös nettiin, mutta taustaa ja teaserit on jo katsottavissa dokumentin kotisivulla
The Demoscene Documentary - Home. Aivan 80-luvulle asti dokumentti ei taida paljonkaan mennä, mutta jos tätä yllättävän merkittävääkin alakulttuuria saadaan hieman esiteltyä mainstreamille niin hyvä.
Dokumentti on jopa ylittänyt alan uutiskynnyksen:
Dokumenttisarja paljastaa kuinka pelitalo Remedy syntyi / Viihde / Digitoday