Terveisiä Helsingin Messukeskuksta. Hyvin nukutun yön sekä hotelliaamiaisen jälkeen on palattu takaisin konepaikalle. Reippaana päivän koitoksiin.
Eilisen annista parasta oli Dance Music Compo, jonka teokset innostivat osan väestä ottamaan tanssiaskeleita. Myöhemmin Scene Loungessa DJ pyöritti plattaa ja konemusiikin biitti tempaisi mukaansa yhtä lailla. Varsinaiset ravet on tiedossa ensi yönä. Sinne.
Pelata ei ole ehtinyt muuta kuin muutaman erän CS:ää. Tänään lauantaina olisi tarkoitu vetää porukalla cooppipelejä. Kuuluu Assyihin pelata ja muutenkin viettää aikaa yhdessä.
Suomen puollustusvoimilta löytyy oma osastonsa, jossa pääsee tutustumaan mm. dronen häirintäteknologiaan. Jaettavasta swagista löytyy mm. läppärin kameran peittävä suojus, sekä Tornin kangaskassi. Tällä kertaa ei kuitenkaan ollut Pasi-panssariajoneuvoa kuten viime vuonna. Kerroin heille kokemuksia Saksan armeijan vastaavalta osastolta Gamescomissa.
Luennoista 5G ja pilvipelaamista käsittelevä täytyy vielä katsoa toistamiseen ajatuksen kanssa. Tärkeää on madaltaa kynnystä tarttua peleihin. Se mitä on nähty musiikin ja elokuvien puolella, tulee seuraavaksi peleihin. Välittömästi käsiksi sisältöön, ilman pitkiä latauksia. Play instantly. Jengi ei ole niinkään kiinnostunut teknologista, sisältö on se joka tuo väen paikalle, killer content. Pelata voi miltä tahansa nettiin liitetyltä ruudulta, play on all screens. Mobiilipelaaminen on suurempaa kuin konsoli- ja pc-pelaaminen yhteensä. Pilvipelaaminen tulee ajamaan mobiilipelaajia 5G pariin, toimii sisäänheittäjänä uudelle teknologialle. Latenssia pyritään pienentämään suorittamalla osa grafiikan prosessoinnista itse pelilaitteella. Tällä päästään 10-50 ms latensseihin (60+ fps, 4G/5G).
Peli pyörii servereillä ja renderöintikomennot lähetetään langattomalle VR-laitteelle, jolloin pään liikkeiden prosessointi tehdään itse laseilla. Ei tule viivettä liikkeeseen näytöllä, kun ei tarvitse hakea pilvestä vastausta kysymykseen, miltä maailma näyttää nyt kun pää liikkui suuntaan x. Zero latency.