Assetto Corsa Competizione

Gunslinger

Well-Known Member
D57D9FE8-111A-45BD-9962-E98CAE570B54.jpeg

Nimi: Assetto Corsa Competizione
Kehittäjä: Kunos Simulazionin
Julkaisija: 505 Games
Alustat: PS4, XBOX & PC
Lajityyppi: kilpa-ajo / simulaatio
Julkaisu: 23.6.2020 (PS4 & XBOX ) julkaistu PC:lle jo 29.5.2019
Kotisivut: https://505games.com/games/assetto-corsa-competizione/
KonsoliFIN Pelisivu: -

Description
Assetto Corsa Competizione is the new official GT World Challenge video game. Thanks to the extraordinary quality of simulation, the game will allow you to experience the real atmosphere of the GT3 homologated championship, competing against official drivers, teams, cars and circuits. Using sophisticated mathematical models, the engine carefully simulate tyre grip, aerodynamic impact, engine parameters, suspensions and electronics systems that determine vehicle balance, as well as the influence of mechanical damage on the car’s drivability. Offering photo realistic weather conditions and graphics, night races, motion capture animations, it’s a new standard in terms of driving realism and immersion. (505Games.com)

Kuvaus
Assetto Corsa Competizione on Kunos Simulazionin kehittämä autosimulaattoripeli, joka on seuraaja Assetto Corsalle ja pidetään yhtenä parhaista GT3 -sarjan simulaationa ajofysiikan ja ratojen suhteen. ACC keskittyy julkaisussa GT3 -sarjaan, myöhemmin julkaistaan GT4 ja Britannian GT -sarjan laajennukset. Pelin grafiikkamoottorina on Unreal Engine 4.

ACC on julkaistu PC:lle jo 29.5.2019 ja nyt reilun vuoden viiveellä peli ilmestyy 23.6.2020, myös PS4 ja XBOX -konsoleille.

PS4 & XBOX infoa, FAQ:n pohjalta:

-ACC on monien mielestä realistisin GT3 -sarjaa simuloiva peli (ajomallin fysiikka ja radat)
-Peli on suunniteltu online-moninpeliksi ja esporttiin
-Toimiva ”safety raitingin” -systeemi, jotta kisat pysyy siistinä
-Sisältää myös yksinpelin, uramoodilla
-Radalla yhtäaikaa max 20 autoa, ai/online
-Täysin samat fysiikat, kuin PC-versiossa
-Grafiikoista tingitty, jotta peli pyörii riittävän hyvin nyky-konsoleilla
-Ai käyttää samoja fysiikoita, kuin pelaaja
-Useita säätiloja ja vuorokaudenaikoja
-Tukee useita ratteja ja polkimia, mutta panostettu myös paljon padi-ohjaukseen
-Pyörii konsoleilla 30fps
-PS4 Pro & XBOX X lisätehoista otetaan hyöty irti. Parannetut grafiikat, verrattuna konsoleiden perusversioihin.
-Ei PSVR tukea

ACC konsoli FAQ opas kokonaisuudessaan: https://505games.com/assetto-corsa-competizione-console-community-faq-guide/

Kehitystiimi keskusteli eilen livenä, 505 Games -kanavalla, hieman ACC:n konsoli-versiosta ja vastasi yleisön kysymyksiin. Varsinaista live-pelaamista tai esittelyä konsolilla ei nähty, vaikka jotain video-materiaalia näyttivätkin.

Varsinainen lähetys alkaa 3min kohdalta ja kestää vajaan tunnin. Samat asiat löytyy FAQ:sta, tekstimuotoon tiivistettynä.

Tässä muutamia, ”hyvä tietää” linkkejä ACC:hen liittyen:

-Polttoainelaskuri, kätevä pidemmissä kisoissa.

-Moottorinohjausohjelmien infot, vaihtelee autoittain.

-Oikeat ratin kääntösäteet eri autoille, konsoliversiossa. Erittäin tärkeä vaihtaa aina autolle sopivaksi.
7EB595EA-624A-4285-A41B-973310346A05.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

finbaek

Active Member
30 fps konsoleilla.. Johan pomppasi! Eipä sitten tarvitse edes testata.
Tässä pari uusinta videota konsoliversioista, jotka sai GTPlaneetta laittaa jakoon. Jälki on melko takkuista.


En pysty ymmärtämään, miksi laittoivat kiireessä hyllyille, eivätkä hioneet 60 freimiin sekunnissa, kuten originaalissa. Tämänhän piti olla täysiverinen kilpa-ajosimulaatio. Eikö muka olisi pystynyt siihen?
 

Gunslinger

Well-Known Member
30 fps konsoleilla.. Johan pomppasi! Eipä sitten tarvitse edes testata.
Tässä pari uusinta videota konsoliversioista, jotka sai GTPlaneetta laittaa jakoon. Jälki on melko takkuista.


En pysty ymmärtämään, miksi laittoivat kiireessä hyllyille, eivätkä hioneet 60 freimiin sekunnissa, kuten originaalissa. Tämänhän piti olla täysiverinen kilpa-ajosimulaatio. Eikö muka olisi pystynyt siihen?
Millä järjellä videoihin on valittu pelitavaksi padiohjaus ja varsinaisessa gameplayssa taka-kuvakulma, avut päällä?! PR-osasto ei ainakaan vakuuta :D

Juu, ainakin pro ja x versioille kannattaisi tarjota 60fps mahdollisuutta.

Jään jännityksellä venailemaan julkaisua.
 

ohjeah

Well-Known Member
Parhautta pc:llä ( vaikka omat ongelmansa siinäkin), mutta vähän näyttää että konsoliversio taas jättää aika paljon toivomisen varaa. Ei tietty suuri yllätys, jos katsoo miten ensimmäisen osan kanssa meni.

Ajotuntuma/fysiikathan tässä on se kantava voima, mutta tuo 30fps voi vähän sitä fiilistä viedä..
 

Gunslinger

Well-Known Member
Parhautta pc:llä ( vaikka omat ongelmansa siinäkin), mutta vähän näyttää että konsoliversio taas jättää aika paljon toivomisen varaa. Ei tietty suuri yllätys, jos katsoo miten ensimmäisen osan kanssa meni.

Ajotuntuma/fysiikathan tässä on se kantava voima, mutta tuo 30fps voi vähän sitä fiilistä viedä..
Siltä vähän näyttää. Tosin voi 30fps olla vielä ok, jos ihan rock solid, vaikka tuplaus toisi parannusta. Viimeistään ensi viikolla nähdään saadaanko hyvä online ratasimu, vai pannukakku.
 

hartzu

KonsoliFIN Alumni
Kehittäjän mukaan tässä on menty fysiikat ja äänet edellä, ja kaikki karsinnat on tehty graafiselta puolelta, joten peli ei tule tarjoamaan mitään silmäkarkkia sen kummemmin, mutta kaiketi ajomallinnus pitäisi olla hyvällä tasolla. Jollei ole, niin on pannukakku kaikilla mittareilla. Autoja ja ratoja tulee olemaan reilusti vähemmän kuin PC-versiossa.

PC-version laitteistovaatimukset eivät ole mitenkään ylimaallisia:
  • CPU: Intel Core i5-8600K or AMD Ryzen 5 2600X
  • RAM: 16 GB.
  • VIDEO CARD: GeForce GTX 1070 8 GB, Radeon RX 580 8GB
Joten siinä mielessä kohtuullinen toteutus ainakin konsolien ruiskuversioille pitäisi olla mahdollinen, mutta pelin pohjana oleva Unreal Engine ei ole mitenkään optimaalisin vaihtoehto simulaattorin tekemiseen. Luultavasti se syö konsoliversiosta tehoja turhan paljon.
 

Ac3way

Well-Known Member
Perus Assetto Corsa tarjoaa jo hyvät fysiikat. ACC:n piti tarjota uuden enginen myötä modernimman ilmeen, mutta se näyttää toteutuvan vain PC:llä. Ihan loogista sinäänsä, mutta saa nähdä onko ACC konsolilla parempi kuin perus Assetto Corsa. Siinä on kuitenkin 60 fps ja laajempi sisältö.
 

hartzu

KonsoliFIN Alumni
Ei kai sentään. Ei tuota contenttia ihan niin paljon tässä ole, että siitä olisi paljon varaa alkaa karsimaan.
Kyllä se näin valitettavasti on, PCllä on 50 kiesiä, mutta konsoleilla vain 20. :(

Unohtui mainita, että resoluutio konsoliversioissa vaihtelee X1:n 900p ja X1X:n 4k välillä.
 

ohjeah

Well-Known Member
Kyllä se näin valitettavasti on, PCllä on 50 kiesiä, mutta konsoleilla vain 20. :(

Unohtui mainita, että resoluutio konsoliversioissa vaihtelee X1:n 900p ja X1X:n 4k välillä.
Sä puhut nyt ilmeisesti siitä montako autoa voi olla yhtä aikaa radalla, etkä pelin sisällön määrästä.
 

hartzu

KonsoliFIN Alumni
Sä puhut nyt ilmeisesti siitä montako autoa voi olla yhtä aikaa radalla, etkä pelin sisällön määrästä.
Niinpä varmaan puhunkin, alkuperäinen GTPlanetin teksti oli tuolta osin semisti epäselvä.

Mukana olevat autot:

Honda NSX GT3
Honda NSX GT3 Evo
Aston Martin Racing V12 Vantage GT3
Aston Martin Racing V8 Vantage GT3
Audi R8 LMS GT3
Audi R8 LMS GT3 Evo
Bentley Continental GT3 (2015 spec)
Bentley Continental GT3 (2018 spec)
BMW M6 GT3 (2018 spec)
Ferrari 488 GT3 (2018 spec)
Emil Frey Jaguar G3
Reiter Engineering R-EX GT3
Lamborghini Huracán GT3
Lamborghini Huracán GT3 Evo
Lamborghini Huracán Super Trofeo (2015 spec)
Lexus RC F GT3
McLaren 650S GT3
McLaren 720S GT3
Mercedes-AMG GT3
Nissan GT-R Nismo GT3 (2015 spec)
Nissan GT-R Nismo GT3 (2018 spec)
Porsche 911 (991) GT3 R
Porsche 911 (991II) GT3 Cup
Porsche 911 (991II) GT3 R

Mukana olevar radat:

Brands Hatch -UK
Silverstone Circuit -UK
Misano World Circuit -Italy
Autodromo Nazionale di Monza -Italy
Circuit de Spa-Francorchamps -Belgium
Circuit Zolder -Belgium
Circuit Zandvoort -Netherland
Circuit Paul Ricard -France
Hungaroring -Hungary
Nurburgring -Germany
Circuit de Barcelona-Catalunya -Spain

Näemmä PS4 version ostajat saavat GT Pack DLC:n ilmaiseksi kahden viikon ajan julkaisusta, koska jostain syystä PS4 versiota ei voi ennakkotilata digitaalisesti, jonka "palkintona" tuo olisi. X1 version voi ennakkotilata ja sen myötä saa DLC:n myös mukana.
 
Viimeksi muokattu:

finbaek

Active Member
Pitää vuodattaa vielä.. Korpeaa niin.
Kilpapelaamisessa kuvataajuus eli näytölle luotujen kuvien määrä sekunnissa on kaikki kaikessa.

Kun nyt puhutaan kilpa-ajosimulaatiosta vähimmäisvaatimuksena on yleisesti pidetty 60 fps, eli sekunnissa kuva piirtyy 60 kertaa näytölle. Pc-puolella monesti mennään vielä nopeampiinkin taajuuksiin.
Tästä kun aletaan menemään alas, ajon tarkkuus kärsii kovasti:
*
Auto, joka lähestyy mutkaa 200 km/h kulkee noin 56 metriä sekunnissa.
60:llä freimillä auto kulkee 0,93 metriä (56/60)..
30:llä freimillä auto kulkee1,86 metriä (56/30)..
.. per freimi.

Toisin sanoen, esim. jarrutuspaikoissa, 30:llä freimillä ollaan auttamattoman myöhässä verrattuna nopeampiin kuvataajuuksiin.

Nyt yksi parhaista devaajista sim-puolella (Kunos Simulationi) tarjoaa konsolipuolelle arcademaista ruudunpäivitystä, mikä kertoo totaalisesta arvostuksen puutteesta konsolipelaajia kohtaan.
Tämä peli ei tule menestymään: se ei tavoita raa'alla kisasimulaatiollaan kasuaaleja ja vielä onnistuu karkottamaan vanhat konsolipuolen faninsa tökeröllä "freimiliikkeellään".
ACC olisi pitänyt julkaista seuraavalle konsolisukupolvelle pc-version kaltaisena.
:mad:

korjattu: per freimi
*yllä käytetty elon laskuoppia, jos huomaatte virheitä, kertokaa kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Gunslinger

Well-Known Member
Pitää vuodattaa vielä.. Korpeaa niin.
Kilpapelaamisessa kuvataajuus eli näytölle luotujen kuvien määrä sekunnissa on kaikki kaikessa.

Kun nyt puhutaan kilpa-ajosimulaatiosta vähimmäisvaatimuksena on yleisesti pidetty 60 fps, eli sekunnissa kuva piirtyy 60 kertaa näytölle. Pc-puolella monesti mennään vielä nopeampiinkin taajuuksiin.
Tästä kun aletaan menemään alas, ajon tarkkuus kärsii kovasti:
*
Auto, joka lähestyy mutkaa 200 km/h kulkee noin 56 metriä sekunnissa.
60:llä freimillä auto kulkee 0,93 metriä (56/60)..
30:llä freimillä auto kulkee1,86 metriä (56/30)..
.. per freimi.

Toisin sanoen, esim. jarrutuspaikoissa, 30:llä freimillä ollaan auttamattoman myöhässä verrattuna nopeampiin kuvataajuuksiin.

Nyt yksi parhaista devaajista sim-puolella (Kunos Simulationi) tarjoaa konsolipuolelle arcademaista ruudunpäivitystä, mikä kertoo totaalisesta arvostuksen puutteesta konsolipelaajia kohtaan.
Tämä peli ei tule menestymään: se ei tavoita raa'alla kisasimulaatiollaan kasuaaleja ja vielä onnistuu karkottamaan vanhat konsolipuolen faninsa tökeröllä "freimiliikkeellään".
ACC olisi pitänyt julkaista seuraavalle konsolisukupolvelle pc-version kaltaisena.
:mad:

korjattu: per freimi
*yllä käytetty elon laskuoppia, jos huomaatte virheitä, kertokaa kiitos.
Jäitä hattuun, voi olla että fps nousee x ja pro konsoleilla online-puolella, koska ai:n normaalia raskaammat fysiikat ei ole viemässä tehoja. Toiseksi jos fps on kaikille ajajille sama 30, niin silloin merkitys pienempi, koska kukaan ei saa hyötyä, toki silloin ACC tuskin tarjoaa parasta GT3 simulointia konsoleilla. Huolestuttavalta toki näyttää, koska konsoli-versiosta ei ole näytetty yhtään hyvää gameplayta ja julkaisu on jo vajaan viikon päästä.
 

Gimble

Well-Known Member
Pitää vuodattaa vielä.. Korpeaa niin....
Ei hemmetti, ei kai tuo voi olla todellista? DIRT 5 arcadepeliin on vahvistettu 120 fps Xbox Series X konsolilla. Olisi todella noloa ja häväistys jos tämä jäisi oikeesti 30 fps kaikkien konsoleiden osalta. Kyllä PS4 Pro ja Xbox One X täytyy olla 60 fps. Toivottavasti joku väärinkäsitys.
 

hartzu

KonsoliFIN Alumni
Kyllä PS4 Pro ja Xbox One X täytyy olla 60 fps. Toivottavasti joku väärinkäsitys.
En pidättäisi hengitystäni 60fps osalta, vaikka konsoliversion FAQ kenties jättääkin pienen raon tälle mahdollisuudelle jättämällä ruiskumallit mainitsematta:
What resolutions and FPS will Assetto Corsa Competizione run at?
Base PS4 is 1080p and 30 FPS
Base Xbox One is 900p and 30 FPS
Sen sijaan GTPlanetin haastattelussa taas todetaan yksiselitteisesti:
The console versions will all run at 30fps regardless of model.
 

finbaek

Active Member

Jaettu PS4 Pro:lta, sanoo Kunos Simulazioni ja on poistanut kommentointimahdollisuuden videolta.
Alapeukku, koska alittaa nykystandardin näkyvästi 30 fps:llä ja replay-nykimisellä.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Ensimmäiset ovat saaneet jo ACC:n konso-version käsiinsä. Tässä GameTechUK:n striimaus, PS4 Proolla. Hyvä, noin kolmen tunnin informatiivinen peli-sessio, mukana myös moninpelaamista. Tämän videon perusteella voi jo paljon paremmin tehdä arviota itse pelistä ja kannattaako hankkia, näin se olisi pitänyt esitellä alunperinkin.



Itse kallistus hankkimaan tämän heti julkaisussa Pleikkarille. Ottaisin mielelläni 60fps, mutta totun kyllä ihan hyvin 30fps, kunhan ei siitä notkahtele paljoa. Online puolella tulee ajettua enimmäksiin, joten toivottavasti tulee paljon muitakin ajajia, jotta safety rating systeemi toimii randomien kanssa kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:

finbaek

Active Member
Ensimmäiset ovat saaneet jo ACC:n konso-version käsiinsä. Tässä GameTechUK:n striimaus, PS4 Proolla. Hyvä, noin kolmen tunnin informatiivinen peli-sessio, mukana myös moninpelaamista. Tämän videon perusteella voi jo paljon paremmin tehdä arviota itse pelistä ja kannattaako hankkia, näin se olisi pitänyt esitellä alunperinkin.



Itse kallistus hankkimaan tämän heti julkaisussa Pleikkarille. Ottaisin mielelläni 60fps, mutta totun kyllä ihan hyvin 30fps, kunhan ei siitä notkahtele paljoa. Online puolella tulee ajettua enimmäksiin, joten toivottavasti tulee paljon muitakin ajajia, jotta safety rating systeemi toimii randomien kanssa kunnolla.
"FOV-säätöä ei ole voitu peliin laittaa, koska pelimoottori on jo nyt niin rajoilla.", sanoi striimaaja.

Yllä oleva striimi on kovasti puolueellinen ja tuntuu täysin voidellulta tapaukselta. Se vähättelee pelin näkyviä ongelmia ja outoa on, että koko kolme tuntisen setin aikana kisauusintaa (Replay) ei näytetä kertaakaan. Olisiko ohjeistettu noin devaajan puolelta?

Pelin ongelmia videon perusteella PS4 Pro:n ACC:sta..
- graafisia bugeja, esim jarrulevyjen hohtaminen startissa
- sade-/ vesiefektit täysin alkeelliset
- näyttäisi jäävän jopa tuosta luvatusta 30 f/s- kuvataajuudesta yksinpelin ruuhkatilanteissa
- moninpeli nyki vielä pahemmin kuin yksinpeli
- moninpelissä dynaaminen vrk-aikavaihtelu (taivaan valoisuus) esim kohti pimeämpää nyki näkyvästi
- striimaaja ohitti kisavideouusinnat kuin käskystä
- peli kaatui ainakin kolme kertaa session aikana
- ei fov-säätöä, sanoi striimaaja


Peli tietty voi heti starttiinsa saada korjauspäivityksen mutta kovin heikolta näyttää kun simulaation rimaa alennetaan nyt tällä tavalla.
Assetto Corsa -fanina sanon, että jos minua vähääkään kiinnostaisi tämä tuleva ACC-peli, odottaisin arvostelut ennen ostopäätöstä.
Korjauspäivitysrumba edessä!
 

Aksu

Well-Known Member
Ei ihmetytä tuo 30fps yhtään. PC versio ei pyörinyt i5 3570 prossulla lähellekkään 60fps kisassa, ei auttanut vaikka laski kaikki grafiikka asetukset minimiin. Jos päivittävät PS5 60fps niin sitten menee ostoon.
 
Ylös Bottom