Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assetto Corsa Competizione

Meikäläinen testaa tämän, just pistin latautuu storesta :D
Testiraporttia odotellessa..
Randomcallsign (YouTube) sanoi videossaan oudoista ilmiöistä ohjauksessa, input lagista nimenomaan. Slaideja korjatessa myöhästyy. Verrokkina oli pc-versio. Pelasi perus-PS4:lla ja ehkä isoimmat lagipiikit onlinessa mutta muuten melko tasainen 30 fps.
Olen nyt katsellut monia PS4- / PS4 Pro-lähetyksiä ja mitään selkeää linjaa ei fps-dropeille löydy. Myös Pro:lla tapahtuu välillä näköjään kovaa putoilua kuvataajuudessa.

Edit: muistin, että RC sanoi myös olevansa huomattavasti hitaampi PS4:lla kuin pc:llä, mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan.
Peli on nyt ollut sen pari päivää v1.3.7 videoista päätellen, eli mitään day 1 -päivitystä ei näköjään tule.
 
Viimeksi muokattu:
Mukana olevat autot:

Honda NSX GT3
Honda NSX GT3 Evo
Aston Martin Racing V12 Vantage GT3
Aston Martin Racing V8 Vantage GT3
Audi R8 LMS GT3
Audi R8 LMS GT3 Evo
Bentley Continental GT3 (2015 spec)
Bentley Continental GT3 (2018 spec)
BMW M6 GT3 (2018 spec)
Ferrari 488 GT3 (2018 spec)
Emil Frey Jaguar G3
Reiter Engineering R-EX GT3
Lamborghini Huracán GT3
Lamborghini Huracán GT3 Evo
Lamborghini Huracán Super Trofeo (2015 spec)
Lexus RC F GT3
McLaren 650S GT3
McLaren 720S GT3
Mercedes-AMG GT3
Nissan GT-R Nismo GT3 (2015 spec)
Nissan GT-R Nismo GT3 (2018 spec)
Porsche 911 (991) GT3 R
Porsche 911 (991II) GT3 Cup
Porsche 911 (991II) GT3 R

Mukana olevar radat:

Brands Hatch -UK
Silverstone Circuit -UK
Misano World Circuit -Italy
Autodromo Nazionale di Monza -Italy
Circuit de Spa-Francorchamps -Belgium
Circuit Zolder -Belgium
Circuit Zandvoort -Netherland
Circuit Paul Ricard -France
Hungaroring -Hungary
Nurburgring -Germany
Circuit de Barcelona-Catalunya -Spain

Jos tuossa ihan oikeasti on listattuna kaikki autot ja radat, niin onpa säälittävän pieni määrä ajettavaa sisältöä! Siis ihan oikeasti. Varmasti on laadukkaasti mallinnettu ja niin edelleen, mutta parikymmentä autoa ja kymmenkunta rataa on silti vain parikymmentä autoa ja kymmenkunta rataa. Eihän kaikki pelit voi toki olla sisällön määrältään mitään Gran Turismon tai Project CARS 2:n luokkaa, mutta on tuo silti säälittävän vähän, vaikka kuinka olisi laadukkaasti tehty...

Ykkösosa kiinnosti konsoliversiona aikanaan ja pääsin sitä testaamaankin, mutta dealbreaker oli, kun padille ei voinut säätää haluamiaan nappuloita. Itsehän kun ajan edelleen ohjaamalla nappuloista enkä tatista ja sitä ei saanut säädettyä ykkösosassa. Jokohan tässä kakkosessa jo saisi määrittää nappulat juuri niinkuin haluaa?
 
Villi veikkaus, että ohjausta ei nappeihin saa tässäkään. Kovin järkevää ajokokemusta sillä ainakaan tuskin saisi.

Contentin puolestahan peliä kannattaa ennemmin verrata vaikka Codemastersin f1-sarjaan kuin Turismoon/Forzaan/AC1:een. Eli keskittyy simuloimaan tarkasti yhtä ainoaa sarjaa. Toki gt4:t tulossa lisäksi jossain vaiheessa.
 
Yhdeltä perus Onen omistajalta ja yhdeltä X:n omistajalta raportit että jäätävää kuraa. Ei ole edes 30 fps, diashow kummallakin laitteella. Päivityksiä odotellessa..
 
Testiraporttia odotellessa..
Randomcallsign (YouTube) sanoi videossaan oudoista ilmiöistä ohjauksessa, input lagista nimenomaan. Slaideja korjatessa myöhästyy. Verrokkina oli pc-versio. Pelasi perus-PS4:lla ja ehkä isoimmat lagipiikit onlinessa mutta muuten melko tasainen 30 fps.
Olen nyt katsellut monia PS4- / PS4 Pro-lähetyksiä ja mitään selkeää linjaa ei fps-dropeille löydy. Myös Pro:lla tapahtuu välillä näköjään kovaa putoilua kuvataajuudessa.

Edit: muistin, että RC sanoi myös olevansa huomattavasti hitaampi PS4:lla kuin pc:llä, mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan.
Peli on nyt ollut sen pari päivää v1.3.7 videoista päätellen, eli mitään day 1 -päivitystä ei näköjään tule.

Ensituntumat pelistä, PS4 Pro ja Logitech G29 ratti/poljin. Forcet ja kääntösäde ym. oli ratille suoraan ok. Kaikki muuta napit joutuikin itse asettamaan. Pelin asetukset laitoin heti proolle, eli ei ollut käytössä ajo-apuja.

Kerkesin ajamaan harjoituksessa noin 10 kierosta, Laguna Segaa, Ferrarilla. Ajettavuus oli periaatteessa fysiikoiden osalta hyvä ja niissä kuvakulmissa, joissa ei ollut rattia, input lagi ei sinänsä häirinnyt. Se missä näkyi ratti, oli ihan karseaa, kun se kääntyi ruudulla selvästi viiveellä.

Sitten se iso ongelma. Ruudunpäivitys oli tasainen, mutta aivan liian matala, tuntui selvästi alle 30fps, tai ainakin kaikki liike oli tökkivää. Vauhtia on vaikea hahmottaa, autoon ei saa siksi kunnon tuntumaa, eikä ajaminen ollut yhtään nautinnollista, verrattuna esim AC, PC2, tai jopa GTS.

Graffoista, valaistus oli tosi lattea, tai tuntui ettei valonlähteitä ollut, eikä siten varjojakaan, sitä myöten graffat näytti mitäänsanomittomilta.

Kyllä tämän ruudunpäivitys vaatii korjaamista, tälläisenä häviää pelattavuudeltaan noille vanhemmille simuille.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdeltä perus Onen omistajalta ja yhdeltä X:n omistajalta raportit että jäätävää kuraa. Ei ole edes 30 fps, diashow kummallakin laitteella. Päivityksiä odotellessa..
Xbox One X:llä 30 fps hoituu - vähän liiankin hyvin, sillä peli on miltei koko ajan 31-33 fps:ssä, joka ei tahdistu mitenkään nätisti 60 hertsin telkkareille. Niinpä peli näyttääkin hitusen tökkivän koko ajan.

 
Xbox One X:llä 30 fps hoituu - vähän liiankin hyvin, sillä peli on miltei koko ajan 31-33 fps:ssä, joka ei tahdistu mitenkään nätisti 60 hertsin telkkareille. Niinpä peli näyttääkin hitusen tökkivän koko ajan.



Aha, pitääpä testata näytöllä. TV:llä oli töks-töks, vaikka periaatteessa pyöri tasaisesti.
 
Xbox One X:llä 30 fps hoituu - vähän liiankin hyvin, sillä peli on miltei koko ajan 31-33 fps:ssä, joka ei tahdistu mitenkään nätisti 60 hertsin telkkareille. Niinpä peli näyttääkin hitusen tökkivän koko ajan.


Joo, samaa viestiä sain hetken päästä itsekkin. En vaan jaksanu korjata kun joka tapauksessa pelikelvoton tekele kyseessä. Kuulema jos laittaa pilvisen sään niin helpottaa vähän, turisti ajelua voi vetää mut kisaamaan ei kuulema silläkään ala. Omalta osalta nuo ratkasi että ei tarvi alkaa rahaa varmaan hetkeen laittamaan tähän.
 
PuuCeellä tämä toimii loistavasti.

FPS pyörii siellä 70 ja 110 välissä riippuen kuvassa olevien autojen määrästä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuloksena on puolivillainen konsolikäännös, joka ei ole oikein kenenkään mieleen.
Jotenkin tuntuu, että edelleen ajatusmaailma on se, ettei konsolipelaajia kiinnosta. Tai etteikö ne tiedä paremmasta jne.
Ei ole ihan yksi eikä kaksi peliä jotka vain portataan konsoleille rahantoivossa, mutta laatu on tätä luokkaa. Tai jos portataan, niin esim fps on täysin yhdentekevä. Pitäisi karsia autojen määrästä, efekteistä jne, mutta ei. Ihan sama mikä diashow, ei kuitenkaan Sonyllä esim rahoja takaisin saa, joten ulos vaan koko roska ja rahat itselle.

Ärsyttää pelintekijöiden asenne konsolipelaajia kohtaan.
 


Jimmykin tehnyt oman kokeilunsa ilmeisesti pleikkari versiosta.

Huomaa kyllä tästäkin että kuva nykii pahasti. Edellä menevän auton liike ei ole niin sujuvaa kun pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu, että edelleen ajatusmaailma on se, ettei konsolipelaajia kiinnosta. Tai etteikö ne tiedä paremmasta jne.
Ei ole ihan yksi eikä kaksi peliä jotka vain portataan konsoleille rahantoivossa, mutta laatu on tätä luokkaa. Tai jos portataan, niin esim fps on täysin yhdentekevä. Pitäisi karsia autojen määrästä, efekteistä jne, mutta ei. Ihan sama mikä diashow, ei kuitenkaan Sonyllä esim rahoja takaisin saa, joten ulos vaan koko roska ja rahat itselle.

Ärsyttää pelintekijöiden asenne konsolipelaajia kohtaan.

AC konsoliversiossa edelleen ratti bugi, jonka takia voi ajaa vain yhdellä autolla per pelisessio. Eli en odota tältä tiimiltä edes kummoista korjauspäivitystä.
 
Ensituntumat pelistä, PS4 Pro ja Logitech G29 ratti/poljin. Forcet ja kääntösäde ym. oli ratille suoraan ok. Kaikki muuta napit joutuikin itse asettamaan. Pelin asetukset laitoin heti proolle, eli ei ollut käytössä ajo-apuja.

Kerkesin ajamaan harjoituksessa noin 10 kierosta, Laguna Segaa, Ferrarilla. Ajettavuus oli periaatteessa fysiikoiden osalta hyvä ja niissä kuvakulmissa, joissa ei ollut rattia, input lagi ei sinänsä häirinnyt. Se missä näkyi ratti, oli ihan karseaa, kun se kääntyi ruudulla selvästi viiveellä.

Sitten se iso ongelma. Ruudunpäivitys oli tasainen, mutta aivan liian matala, tuntui selvästi alle 30fps, tai ainakin kaikki liike oli tökkivää. Vauhtia on vaikea hahmottaa, autoon ei saa siksi kunnon tuntumaa, eikä ajaminen ollut yhtään nautinnollista, verrattuna esim AC, PC2, tai jopa GTS.

Graffoista, valaistus oli tosi lattea, tai tuntui ettei valonlähteitä ollut, eikä siten varjojakaan, sitä myöten graffat näytti mitäänsanomittomilta.

Kyllä tämän ruudunpäivitys vaatii korjaamista, tälläisenä häviää pelattavuudeltaan noille vanhemmille simuille.

Valonlähteet on riisuttu ihan vain sen takia, että pyörisi noilla 6,5 v vanhoilla konsoleilla. Ja paljon muutakin poistettu.

Project Cars 2:sta testasin just peräkkäin, alustoina PS4 PRO ja PC (Rtx2060). Ero oli järkyttävä sekä graafisessa ulkoasussa, että pelattavuudessa.

Vaikka Sony sanoo uskovansa sukupolviin konsoleissa, minä en. Puolivälipäivitykset (esim. ps4 pro) eivät pelasta siltä perusongelmalta, että pelinkehittäjät joutuvat rakentamaan pelin sen sukupolven heikoimman konsolin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
AC konsoliversiossa edelleen ratti bugi, jonka takia voi ajaa vain yhdellä autolla per pelisessio. Eli en odota tältä tiimiltä edes kummoista korjauspäivitystä.
Eri tiimi; AC:n konsoliversio oli Kunoksen omaa käsialaa, kun taas ACC:n konsoliporttaus on ihan eri studion tekele. Voi olla että tuon takia pelin korjaaminen vielä entistäkin nihkeämpää..
 
Eri tiimi; AC:n konsoliversio oli Kunoksen omaa käsialaa, kun taas ACC:n konsoliporttaus on ihan eri studion tekele. Voi olla että tuon takia pelin korjaaminen vielä entistäkin nihkeämpää..

Ai, luulin Kunoksen hoitavan porttauksen nytkin, no se selittää vähän asiaa.
 
Eri tiimi; AC:n konsoliversio oli Kunoksen omaa käsialaa, kun taas ACC:n konsoliporttaus on ihan eri studion tekele. Voi olla että tuon takia pelin korjaaminen vielä entistäkin nihkeämpää..
Assetto Corsa Competizione on Kunosin käsialaa. Tämä käy ilmi mm. GT Planeetan viimeisimmästä artikkelista:
https://www.gtplanet.net/assetto-corsa-competizione-console-review-20200623/

"Kunos Simulazioni had previously ported its first title, the renowned PC simulation Assetto Corsa, across to PlayStation 4 and Xbox One back in 2016.

The answer was simply if the studio could make it good enough. Now, a little over a year after the first launch, KS believes it can do just that, and ACC has hit the seven-year old machines in the console market."
 
Assetto Corsa Competizione on Kunosin käsialaa. Tämä käy ilmi mm. GT Planeetan viimeisimmästä artikkelista:
https://www.gtplanet.net/assetto-corsa-competizione-console-review-20200623/

"Kunos Simulazioni had previously ported its first title, the renowned PC simulation Assetto Corsa, across to PlayStation 4 and Xbox One back in 2016.

The answer was simply if the studio could make it good enough. Now, a little over a year after the first launch, KS believes it can do just that, and ACC has hit the seven-year old machines in the console market."
Gtplanetilla on väärää tietoa. ACC:n konsoliportin takana on studio nimeltä d3t. Tuossa linkki aiheeseen liittyen ja tuossa Kunoksen foorumilta yhden devaajan kommentti
 
Ylös Bottom