Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assetto Corsa Competizione

Jos tuossa ihan oikeasti on listattuna kaikki autot ja radat, niin onpa säälittävän pieni määrä ajettavaa sisältöä! Siis ihan oikeasti. Varmasti on laadukkaasti mallinnettu ja niin edelleen, mutta parikymmentä autoa ja kymmenkunta rataa on silti vain parikymmentä autoa ja kymmenkunta rataa. Eihän kaikki pelit voi toki olla sisällön määrältään mitään Gran Turismon tai Project CARS 2:n luokkaa, mutta on tuo silti säälittävän vähän, vaikka kuinka olisi laadukkaasti tehty...
Johtuu siitä, että on Blancpain GT-sarjan virallinen peli eikä siis jatko-osa alkuperäiselle Assetto Corsalle jonka lähtökohta oli "jokaiselle jotakin". Eihän esim. Codemastersin F1-peleissäkään ole mukana koppiautoja ja sarjan ulkopuolisia ratoja.
 
Testasin tänään pelata ACC:tä näytön kautta ja vaikutti huomattavasti sulavammalta, kuin TV:llä, vaikka 60Hz se tuuppaa molempiin. Muu setuppi, PS4 Pro ja ratti/poljin G29.

Nyt näytti jo melko normaalilta 30fps peliltä. Lemppari kuvakulma nyt konepelti, siitä hahmottaa vähän paremmin vauhdin.

Pääsin myös koittaa pari kisaa moninpeliä, 10 auton ”free for all” -servulla ja toimi ilman ihmeempiä ongelmia. Pingi oli EU servuilla 40-50ms hujakoilla. Tarttee ajaa vielä lisää, jos mielii safety raiting kisoihin. Alimmat vaatimukset oli, 3 mitallia radasta ja SR 40 ja kovimmat SR 70.
 
Nyt kun alkanut tottumaan tuohon ”diashowhun” ja graffojen pomppimiset ei juurikaan häiritte, niin pohjimmillaan tässä tosi hyvä ajomalli, rengasfysiikat ja mahtavat äänet. Kyllä tällä tulee vähintäänkin hot lapattua.

Jos joku muukin ajaa tätä, niin kannattaa laittaa ohjaamossa vielä erikseen, TC ja TC Cut nollaan, muuten siellä arvona 3-8, vaikka on laittanut ajoavuista pelin TC:een pois. Näissä GT3 autoissa on vielä omat luistonestot ja niitä voi säätää 0-11.

ABS kannattaa kanssa säätää lähelle nollaa. Itse jouduin laittamaan 1:lle, kun 0:lla lukkiutuu renkaat tosi helposti, ylikuumenee, tulee flat spotteja ja puhkee lopuks renkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun alkanut tottumaan tuohon ”diashowhun” ja graffojen pomppimiset ei juurikaan häiritte, niin pohjimmillaan tässä tosi hyvä ajomalli, rengasfysiikat ja mahtavat äänet. Kyllä tällä tulee vähintäänkin hot lapattua.

Jos joku muukin ajaa tätä, niin kannattaa laittaa ohjaamossa vielä erikseen, TC ja TC Cut nollaan, muuten siellä arvona 3-8, vaikka on laittanut ajoavuista pelin TC:een pois. Näissä GT3 autoissa on vielä omat luistonestot ja niitä voi säätää 0-11.

ABS kannattaa kanssa säätää lähelle nollaa. Itse jouduin laittamaan 1:lle, kun 0:lla lukkiutuu renkaat tosi helposti, ylikuumenee, tulee flat spotteja ja puhkee lopuks renkaat.
Ei kannata TC:tä missään nimessä pois päältä/nollaan. Nuo autot on suunniteltu TC:n kanssa ajettavaksi ja käytännössä lähes aina myös pääsee kovempaa silloin. Sama abs:n kanssa.
 
Ei kannata TC:tä missään nimessä pois päältä/nollaan. Nuo autot on suunniteltu TC:n kanssa ajettavaksi ja käytännössä lähes aina myös pääsee kovempaa silloin. Sama abs:n kanssa.

Höpö höpö, kyllä pääsee ihan yhtä lujaa, se on vaan vaikeampaa. TC nollalla tulee helpommin virheitä ja se näkyy vasta kellossa.

Kuivalla varmaan optio on ajaa alkukisa tc abot 2 ja nostaa hiukan renkaiden kuluessa, 3-4. Tuon jälkeen tc alkaa jo hidastaa jos on ajo kohdillaan.

Kyllä on hauskempi ajaa tc nollalla, kun ei voi niin surutta lähtee mutkasta kaasu pohjassa. Ja hot lapatessa pääsee ihan yhtä kovaa. Kisassa voi laittaa vähän jos harmittaa virheiden mahdollisuus.
 
Höpö höpö, kyllä pääsee ihan yhtä lujaa, se on vaan vaikeampaa. TC nollalla tulee helpommin virheitä ja se näkyy vasta kellossa.

Kuivalla varmaan optio on ajaa alkukisa tc abot 2 ja nostaa hiukan renkaiden kuluessa, 3-4. Tuon jälkeen tc alkaa jo hidastaa jos on ajo kohdillaan.

Kyllä on hauskempi ajaa tc nollalla, kun ei voi niin surutta lähtee mutkasta kaasu pohjassa. Ja hot lapatessa pääsee ihan yhtä kovaa. Kisassa voi laittaa vähän jos harmittaa virheiden mahdollisuus.
Tarkoitti varmaan sitä, että GT3 autot on suunniteltu oikeasti ajettavaksi noin, jolloin se on myös realistisempaa ne päällä.

GT3 cars also have traction control, ABS and built in air jacks for quick pit stops.
 
Tarkoitti varmaan sitä, että GT3 autot on suunniteltu oikeasti ajettavaksi noin, jolloin se on myös realistisempaa ne päällä.

GT3 cars also have traction control, ABS and built in air jacks for quick pit stops.

En sitä väittänytkään, vinkkasin vain asiasta, koska muuten moni pitää ajettavuutta tylsänä ja oletuksena tässä on TC ja ABS liian kovalla.

Kannattaa ennemmin eka ajaa ne mahdollisimman pienellä, tai kokonaan pois, niin oppii rajat paremmin ja lisää sitten vähän, niin saa minimoitua virheet kisoissa.
 
Default agressive -seteissä on yleensä tc ja abs vähintäänkin sinne päin säädetty valmiiksi. Harvoin tarvitsee niistä suuremmin muutella. Pidemmissä kisoissa toki voi kisan edetessä vähän joutua kikkailemaan.

Noissa on myös paljon eroja autojen välillä, toisessa sama arvo voi olla aivan erilainen kuin toisessa. Ja osassa on vain yksi tc-säätö, osassa tc1 ja tc2 erikseen jne.
 
Default agressive -seteissä on yleensä tc ja abs vähintäänkin sinne päin säädetty valmiiksi. Harvoin tarvitsee niistä suuremmin muutella. Pidemmissä kisoissa toki voi kisan edetessä vähän joutua kikkailemaan.

Noissa on myös paljon eroja autojen välillä, toisessa sama arvo voi olla aivan erilainen kuin toisessa. Ja osassa on vain yksi tc-säätö, osassa tc1 ja tc2 erikseen jne.

Toi on totta, autoissa paljon eroja, toisissa varmasti joutuu pitämään korkeempia arvoja. Kuitenkin, jos jaksaa opetella auton ja radan hyvin, niin tarvii vähemmän.

Mulla pointtina kuitenkin, että kannattaa ajaa mahdollisimman matalilla TC ja ABS arvoilla, niin ajaminen huomattavasti hauskempaa.
 
Nyt kun alkanut tottumaan tuohon ”diashowhun” ja graffojen pomppimiset ei juurikaan häiritte, niin pohjimmillaan tässä tosi hyvä ajomalli, rengasfysiikat ja mahtavat äänet. Kyllä tällä tulee vähintäänkin hot lapattua.

Jos joku muukin ajaa tätä, niin kannattaa laittaa ohjaamossa vielä erikseen, TC ja TC Cut nollaan, muuten siellä arvona 3-8, vaikka on laittanut ajoavuista pelin TC:een pois. Näissä GT3 autoissa on vielä omat luistonestot ja niitä voi säätää 0-11.

ABS kannattaa kanssa säätää lähelle nollaa. Itse jouduin laittamaan 1:lle, kun 0:lla lukkiutuu renkaat tosi helposti, ylikuumenee, tulee flat spotteja ja puhkee lopuks renkaat.

Eli uskaltaako tämän ostaa, jos peliltä vaatii simulaatio ominaisuuksia?
 
Eli uskaltaako tämän ostaa, jos peliltä vaatii simulaatio ominaisuuksia?
Eipä juuri parempaa simua löydy, jos pelkästään sitä puolta ajattelee. Se että onko valmis kestämään 30fps ruudunpäivityksen ja muut omituisuudet/puutteet lienee se oleellisin kysymys.
 
Eipä juuri parempaa simua löydy, jos pelkästään sitä puolta ajattelee. Se että onko valmis kestämään 30fps ruudunpäivityksen ja muut omituisuudet/puutteet lienee se oleellisin kysymys.

Samaa mieltä. Nykyisessä kuosissa, simu puoli kunnossa, mutta ruudunpäivitys on osalle deal breakkeri. Ittelläkin vaatinut totuttelua ja sulavampi fps olisi selkeä parannus tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Gtplanetilla on väärää tietoa. ACC:n konsoliportin takana on studio nimeltä d3t. Tuossa linkki aiheeseen liittyen ja tuossa Kunoksen foorumilta yhden devaajan kommentti

Sama firma on muuten juuri portannut Mafia II:sen nykykonsoleille ja jälki oli samaa luokkaa ennen kuin päivityksillä saivat vähän parsittua kuntoon. Hirveitä fps ongelmia jne.

Kannattaakos tätä hommata jos ei rattia löydy? Millainen pelata pädillä?
 
Sama firma on muuten juuri portannut Mafia II:sen nykykonsoleille ja jälki oli samaa luokkaa ennen kuin päivityksillä saivat vähän parsittua kuntoon. Hirveitä fps ongelmia jne.

Kannattaakos tätä hommata jos ei rattia löydy? Millainen pelata pädillä?
Ilmeisen parempi kuin esim Pcars (1-2), olen lukenut. Säädöt on kattavat myös pädille mutta onhan tämä selkeästi rattikuskeja varten tehty. Kannattaisiko silti vielä odottaa muutama päivitys ennen ostoa..?
 
Aivan hirvee padilla jos käyttää defaultia ja tottunut esim. Gran Turismon "silkkiseen" padi ohjaukseen. Muutama tunti ja noin 78 ulosajoa myöhemmin alkoi homma jo sujumaan. Juutuupista löytyy opasvideoita padi säätöön. Pelistä kun ei jostain syystä löydy minkäänlaista ohjekirjaa. :mad:
 
Aivan hirvee padilla jos käyttää defaultia ja tottunut esim. Gran Turismon "silkkiseen" padi ohjaukseen. Muutama tunti ja noin 78 ulosajoa myöhemmin alkoi homma jo sujumaan. Juutuupista löytyy opasvideoita padi säätöön. Pelistä kun ei jostain syystä löydy minkäänlaista ohjekirjaa. :mad:

GTS on pakasta vedettynä hyvä padi-ohjaus, mutta eipä sille paljoa pysty tekemäänkään. Lopulta tehokkaammilla autoilla, epälineaarinen kaasu alkaa ärsyttämään, eikä sitä pysty pelissä säätämään mitenkään.

ACC:ssä varmasti huonompi oletuksena (padistä ei kokemusta), mutta saapahan säädettyä mieleisemmäkseen. Ratillakin joutui ffb:ää vähän muokkaamaan, mutta nyt on nannaa ja päihittää GTS:n onnettoman ffb-tuntuman mennen tullen.

Viraallisen manuaalin puuttuminen on harmi, mutta onneksi aktiiviset pelaajat jakaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajalen livenä muutaman kisan onlinessa Assetto Corsa Compezionea, alustana PS4 Pro ja rattina G29. Katsotaan mikä meininki, randomien kanssa publalla.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom