Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assetto Corsa Competizione

Onhan se selkeästi Assetto-simulaatiota. Täytyy kuitenkin sanoa, että alkuperäiseen AC:aan verrattuna fysiikkamalli on varman tuntuinen, ei ehkä niin raaka. Tosin tässä ei katuautoja ole mutta kun raaserilla kanttaa, niin tuntuu, että pitoa löytyy nyt pitkälle uskalluksen mukaan.
Brands Hatchissä suoritin virallisen testiohjelman testit. Tuntui helpolta, luonnolliselta, kiristää tahtia kierros kierrokselta. Hondan valitsin ajoon. Ja luohan se immersiota, kun inssi läiskii selkään kuin hyväkin tuttu.
Autoa en säätänyt kertaakaan koko aikana missään ajoissa / kisoissa.

Graafisesti puutteellinen: replayt aivan tolkuttoman huonoja ja esim kisarepla näytti Assettomaisesti vain loppuosan nauhoitteen. Näytti, että auton liikehdintää uusinnassa oli karsittu ja isommassa joukossa esiintyi kovia droppeja. Highlightsien tallennus heitti virheilmoituksella. Onneksi ajon aikana kaikki näytti ok ruudunpäivitystä myöten.
B. Hatchissä asfaltti näytti virheilevän toisella pitkällä suoralla mutta tuo ei haitannut. Zolder ja Monza: ei valittamista. Siinä radat, joita ehdin koluta.

Voimapalaute rattiin vaatii vielä tutustumista. Suht kevyillä voimilla menin mutta vasteet tulivat hienosti silti läpi.

Sade-efektit olivat ihan ok mutta tuulilasi oli sateellakin kirkas; pyyhkijöillä ei siten ollut oikeastaan mitään virkaa, kunhan heiluivat. Vai johtuiko tuo jostakin valikkoasetuksesta?
Iso miinus yöajossa: auton valot ovat aivan onnettomat. Eivät valaise pitkälle.

Zolderissa alkupuolen kampanjan voitot tulivat helpolla, joten normaalista saisi ehkä hypätä astetta haastavammalle tasolle. Tokassa kisassa, sprintti muistaakseni, äänet hävisivät startissa kokonaan. En lopettanut ja kun erkanin teköälyjoukosta, niin kaikki äänet palutuivat lopulta, tosin ikään kuin kerros kerrokselta.

Pikaisesti ensituntuma oli siinä.

Onkohan niin, että pc-versio pyörii aivan eri fysiikoilla? Eli tähän konsoliversioon on turha edes odottaa vastaavia päivityksiä? Numeerisestihan konsoliversio on jäljessä pc-versiota ja ilmeisesti äskettäin peli on päivittynyt.
 
Onkohan niin, että pc-versio pyörii aivan eri fysiikoilla? Eli tähän konsoliversioon on turha edes odottaa vastaavia päivityksiä? Numeerisestihan konsoliversio on jäljessä pc-versiota ja ilmeisesti äskettäin peli on päivittynyt.
Siitä on taas hetki kun olen konsoliversiota ajanut, mutta PC-versio pyörähtää viikoittain kisan tai kaksi onlinessa. En ole siinä huomannut viestissäsi mainittuja ongelmia. Voimapalaute rattiin tuntuu tosi hyvältä, grafiikat niin hienot kun nyt yleensä simulaattoreissa on (samoin äänet) ja ruudunpäivitys tietysti PC:n tehojen mukaan, mutta hyvin pyörii ainakin omalla kokoonpanolla. Sateella en ole hetkeen ajanut. En muista kuinka hyvältä ja häiritsevältä se PC:llä näyttää. Sama homma yöajon kanssa. Ei ole tullut nyt onlinessa sellaisia kisoja ajettua. Ajofysiikat ovat toivon mukaan ainakin lähellä toisiaan konsoli- ja PC-version välillä. Pitäisi ehkä tehdä testi, kun se kuitenkin laitteiston puolesta olisi mahdollista. Peliä on vaan niin paljon parempi ajaa PC:llä, ettei ole hetkeen ollut tarvetta.
 
Onhan se selkeästi Assetto-simulaatiota. Täytyy kuitenkin sanoa, että alkuperäiseen AC:aan verrattuna fysiikkamalli on varman tuntuinen, ei ehkä niin raaka. Tosin tässä ei katuautoja ole mutta kun raaserilla kanttaa, niin tuntuu, että pitoa löytyy nyt pitkälle uskalluksen mukaan.
Brands Hatchissä suoritin virallisen testiohjelman testit. Tuntui helpolta, luonnolliselta, kiristää tahtia kierros kierrokselta. Hondan valitsin ajoon. Ja luohan se immersiota, kun inssi läiskii selkään kuin hyväkin tuttu.
Autoa en säätänyt kertaakaan koko aikana missään ajoissa / kisoissa.

Graafisesti puutteellinen: replayt aivan tolkuttoman huonoja ja esim kisarepla näytti Assettomaisesti vain loppuosan nauhoitteen. Näytti, että auton liikehdintää uusinnassa oli karsittu ja isommassa joukossa esiintyi kovia droppeja. Highlightsien tallennus heitti virheilmoituksella. Onneksi ajon aikana kaikki näytti ok ruudunpäivitystä myöten.
B. Hatchissä asfaltti näytti virheilevän toisella pitkällä suoralla mutta tuo ei haitannut. Zolder ja Monza: ei valittamista. Siinä radat, joita ehdin koluta.

Voimapalaute rattiin vaatii vielä tutustumista. Suht kevyillä voimilla menin mutta vasteet tulivat hienosti silti läpi.

Sade-efektit olivat ihan ok mutta tuulilasi oli sateellakin kirkas; pyyhkijöillä ei siten ollut oikeastaan mitään virkaa, kunhan heiluivat. Vai johtuiko tuo jostakin valikkoasetuksesta?
Iso miinus yöajossa: auton valot ovat aivan onnettomat. Eivät valaise pitkälle.

Zolderissa alkupuolen kampanjan voitot tulivat helpolla, joten normaalista saisi ehkä hypätä astetta haastavammalle tasolle. Tokassa kisassa, sprintti muistaakseni, äänet hävisivät startissa kokonaan. En lopettanut ja kun erkanin teköälyjoukosta, niin kaikki äänet palutuivat lopulta, tosin ikään kuin kerros kerrokselta.

Pikaisesti ensituntuma oli siinä.

Onkohan niin, että pc-versio pyörii aivan eri fysiikoilla? Eli tähän konsoliversioon on turha edes odottaa vastaavia päivityksiä? Numeerisestihan konsoliversio on jäljessä pc-versiota ja ilmeisesti äskettäin peli on päivittynyt.
Oletuksena noissa on vakaa setuppi alla ja abs, sekä tc aikasta lujalla. Kannattaa vaihtaa alle se nopeempi, mutta agressiivinen setuppi, sekä abs ja tc vähän pienemmälle ja renkaanpaineet kannattaa tsekata myös kohdilleen. Olikohan 87 +-1 optimi.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole tähän koskenut gt7 julkkarin jälkeen. Graafisesti kaukana gt7, online ei ainakaan ennen gt7 toiminut kovin häävisti, tosiaan uusinnat melko jäykät..

Potentiaalia on mutta ei vaan jotenkin iske kuten gt7.
 
Online täytyy tsekata jahka saa kunnolla hanskattua parit autot. Tämä vaatii pitkiä ratatestejä ja niistä olen aina pitänyt.

Traction controllia vaihtelin tilanteiden mukaan kampanjassa ja onhan tuolla valikoissa vaikka mitä mutta eipä ilman button boxia noita mitenkään pysty käyttämään. Ja oliko vielä niin, että konsoliversio ei tue bb:ia.. Näin muistelen lukeneeni.

Ei ACC tuonut minulle mitään yllätyksiä. Tiedän kyllä alustan ja pelinkehittäjän pitkän ajan takaa. Kova paketti kaikista puutteistaan huolimatta tuohon hintaan! Koska tykkään editoida sattumuksia radalla, on nuot replojen ongelmat hiukan harmittavia.

GT7:n ylimääräiset grindaukset jää nyt ainakin vähäksi aikaa ACC:n testien tultua mukaan.
 
Tuli tämä nyt hommatua, kun oli niin halvalla series s versio. Katotaan nyt miten tämä sujuu kun mitää ratteja en omista. Pitäisi kait pyöriä 60fps, mutta joitain fps droppejakin tulee series s . No katsotaan onko tämä mulle vähän liian simulaatio varsinkin vie ohjaimella ajettuna.

 
Tuntumaa peliin otettu niin seasonissa kuin onlinessa. Pelihän on todella ajettava ohjaimella joskin ajelen begingerillä ja 75% stability controlilla.
Kisat oli jotenkin outoja alkuun, kun ei ollutkaan perinteistä lukittua kierroslukua vaan se aika 2X10min kisat sprintissä ja kuskin vaihdot sun muut.
Mitään auton säätöjä kyllä ruvennu tekee kun en niistä mitään ymmärrä. Onkos jotain automaatti säätöjä valittavissa vaikka aika-ajoihin ?
Eli kyllähän tätä ajelee jopa ihan tämmönen noobi autopeli harrastelia. Todella loistava ajotuntuma pelissä kyllä on. Series S ei oikeestaa fps pudota kuin sateella.
 
Tuntumaa peliin otettu niin seasonissa kuin onlinessa. Pelihän on todella ajettava ohjaimella joskin ajelen begingerillä ja 75% stability controlilla.
Kisat oli jotenkin outoja alkuun, kun ei ollutkaan perinteistä lukittua kierroslukua vaan se aika 2X10min kisat sprintissä ja kuskin vaihdot sun muut.
Mitään auton säätöjä kyllä ruvennu tekee kun en niistä mitään ymmärrä. Onkos jotain automaatti säätöjä valittavissa vaikka aika-ajoihin ?
Eli kyllähän tätä ajelee jopa ihan tämmönen noobi autopeli harrastelia. Todella loistava ajotuntuma pelissä kyllä on. Series S ei oikeestaa fps pudota kuin sateella.
Setupeista löytyy kaksi valmista setuppia, stabiilimpi on defaulttina ja voit vaihtaa agressiiviseen, joka on pienen opettelun jälkeen nopeempi.


Vaikka et muuten säätäisi, niin renkaanpaineet kannattaa laittaa harjoituksissa kohdilleen ja bensamäärä sopivaksi. Optimilämpötila on 87+-1 aste.

Lisäksi joka autossa on käytettävissä eri, engine mappeja, joistata saa lisää tehoja.
 
Rengaspaineet on oleellisempi kuin lämpötila. Sinne jonnekin 27,5-27,8 psi tähdätään. Lämmöt riittää kun on sinne päin. Engine mapit on suht "turhia", kaikissa autoissa on oletuksena se paras kartta, eikä sitä juuri koskaan tarvitse muuksi vaihtaa.
 
Rengaspaineet on oleellisempi kuin lämpötila. Sinne jonnekin 27,5-27,8 psi tähdätään. Lämmöt riittää kun on sinne päin. Engine mapit on suht "turhia", kaikissa autoissa on oletuksena se paras kartta, eikä sitä juuri koskaan tarvitse muuksi vaihtaa.
Voi sen säätää paineenkin mukaan, vaatii kuitenkin sen 3-5 kierosta alle, ennen kuin tietää missä mennään, kyseisissä olosuhteissa.

Engine mäppi kannatti tarkistaa ainakin vanhassa buildissa (PS4) ja sateella, sekä pidemmissä kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä koukuttava tapaus tämä peli. Ajellut myös netissä aika paljon, kun mulla on uniongelmia niin tuossa klo 3 aamuyöstä menin ajeleen onlineen quickmatchia pingit näytti yli 300, mutta silti oli toimivaa eli ei autot pomppinu tai muuta vastaavaa eli näyttäs onlinepuoli olevan ihan ok kunnossa. Joskin osalla kuskeista netissä on jäänyt jarrut asentamatta varikolla ;) mutta tämä ei taida liittyä nettilagiin.
 

The Next Patch
So how does it all work? Well you may be interested to know that Kunos are not developing the console version of Assetto Corsa Competizione, instead it is a Kunos and 505 Games partner studio called Untold Games who are working very hard behind the scenes, developing the console version even further to improve your experience.

The Untold team are currently working on bringing a preliminary patch to the game on Xbox Series X/S, this is focusing entirely on the back end of Assetto Corsa Competizione that you as racers don’t see, but in order to make sure that every update runs smoothly from here on out we need to have this sorted first. Another perk to this patch is that it will grant our developers hotpatch status, meaning we can bring future updates to Xbox Series X/S much faster. We have already achieved this for PlayStation 5.

This patch is estimated to be live within the next few weeks and whilst it is being tested, the development team will be working on the next steps.

Included in this are adjustments to the multiplayers servers. These changes should help with connection, the migration of statistics between Xbox One/PlayStation 4 and Xbox Series X/S/PlayStation 5, and being able to stay in servers for longer.

What Comes Next?
We all know that version 1.8 is the big one everyone is excited for! The one where the physics change with every car on every corner around every track, and with that you might be thinking: “when will this update come to console?” Well good news, it is coming to Xbox Series X/S and PlayStation 5 and in the next blog we will be discussing when it will be arriving, how much is changing and why it isn’t as simple as a copy and paste from the PC version of the game.

We are already beginning work on the next blog and aim to release this to you by the end of May, we will go into further details around DLC’s coming to Xbox Series X/S and PlayStation 5 and a timeframe of when this is going to happen.

We will be providing more regular updates for PS5 and Xbox Series X/S players so look out for them, we can’t wait to see you out there on the track!
 
Viimeksi muokattu:
Tunteja tullut nyt aika hyvin alle ja ei voi muuta kuin sanoa et yksi parhaista autopeleistä mitä olen pelannut. Jo pelkästään kameran säätöjä on todella hyvin et varmaan jokaiselle löytyy se oikea view settingeistä. Tekoälykin on hyvä. Toki konsoleilla ollaan päivityksissä jäljessä vs PC ja taitaa konsoli versiota tehdä joku muu kuin Kunos. Myöskin päivityksissä ollut ongelmia ainaki rattien kanssa, no itte pelaan ohjaimella. Et kyl tätä kelpaa päristellä meneen, kun on vie sairaslomalla niin on aikaa pelailla eri pelejä paljon. Safety ratingia pitää saada vie jonkin verran ylös niin pääsee vielä paremmin netissä pelaan, missä tämä peli tuntus olevan parhaimmillaan, mutta jotain kitinöitä ollut konsoleiden nettipuolesta, itte en ole huomannut ainakaan vielä moisia, mutta ei kait nuo turhista kitise ?
 
Tuon 1.8-päivityksen konsolijulkaisuajankohta on nyt täsmentynyt syyskuulle, ja DLC:tä luvassa joskus marras-joulukuussa.

The Untold team are working as fast as they can to apply the improvements but as explained above, this isn’t a simple application. So, we are aiming to have 1.8 available for PlayStation 5 and Xbox Series X/S users by the end of Summer in September. This time frame should allow our team to have everything working exactly as intended. The DLC will then follow on from that, arriving on console with the 1.8 update applied sometime between November and the end of the year.

Lähde: 505 Games
 
Tuon 1.8-päivityksen konsolijulkaisuajankohta on nyt täsmentynyt syyskuulle, ja DLC:tä luvassa joskus marras-joulukuussa.

Lähde: 505 Games
"We are aiming to..." eli pienehköllä varauksella kannattaa kuitenkin suhtautua. :p Pidetään toki peukkuja!
Mitään mainintaa ei ollut nykyisen version bugifikseistä, edellisessä blogissa 12. toukokuuta "lupailivat" parin kuukauden sisällä, saas nähdä... :confused:
 
Onko niin, ettei g29 rattia tueta tässä pelissä? Ps5 alustana, muut ps5 ajopelit kyllä toimii, mutta tässä ei voi kuin valikkoja selailla... Vai onko default -säädöt jotenkin keturallaan?
 
Onhan tämä pelillistä ja ajettavuudellaan, ihan eri ja parempi, kuin gt7, jossa ajo tuntuu edelleen, kuin ajais asfalltikoneella.
 
Ylös Bottom