Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä ollut joulukuusta asti lämmitystolpan tilalla lataustolppa hitaalla latauksella max 3,7kwh ja hyvin on pärjännyt. Tesla vaihtui helmikuun alussa Cupra Borniin ja nyt tullut ajettua reilu 4000km. Vain kaksi kertaa koko aikana on tarvinut käyttää pikalaturia ja sekin oli talvella Turkuun ja takaisin reissulla. Muuten hyvin pärjännyt, kun auto on yöt tarpeen mukaan latauksessa. Näin kesällä omiin ajoin riittää 1-2 kertaa viikossa.
Riippuu palveluntarjoajasta ja raudasta. Usein latausvirta on rajoitettu kuuteen ampeeriin jolloin tehoksi saadaan noin 1.3 kWh. 80kWh akkua lataa jo aika monta tuntia. Tietenkin jos on aikaa, niin mikäs siinä.
 
Pikaisella ynnäilyllä autoja tuli omistettua 18v-38v ikävuosien välissä 16kpl (15 BMW:tä ja yksi hairahdus Audiin).
Alituisen autokuumeen kourissa tuli laitettua omat kiesit toisinaan turhankin nopeasti myyntiin pienten ehostusten kera ja sitten uutta jostain tilalle, jos kauppa kävi. Sittemmin harrastuksesta tulikin tavallaan työ, kun nykyään autoja ostelen ammatiksi - saldo v. 2018 jälkeen menee 3000kpl paremmalla puolella - niihin ei onneksi tarvitse käyttää omaa rahaa. :D
On kieltämättä mahtavaa, kun pääsee tuotteita testaamaan laidasta laitaan. Silti toisinaan salaa harmittaa, kun ei omista ikiomaa peltilehmää jota puunata. Ihmismieli on outo.
 
Riippuu palveluntarjoajasta ja raudasta. Usein latausvirta on rajoitettu kuuteen ampeeriin jolloin tehoksi saadaan noin 1.3 kWh. 80kWh akkua lataa jo aika monta tuntia. Tietenkin jos on aikaa, niin mikäs siinä.
Eikös kaikilla ole nukkuessa aikaa seisottaa autoa laturissa? Tuntuu olevan monella se käsitys, että sähköautojen kanssa istutaan kokoajan laturilla odottamassa vartavasten. :D
 
Olen kiinteistön omistajapuolella töissä ja näitten kanssa lähes päivittäin tekemisissä. Tämä on monelle uudelle lataajalle harmituksen aihe, liian hidas lataus. Ja kun siitä pitää maksaakin. Henkilökohtaista latauskokemusta ei ole.
 
Riippuu palveluntarjoajasta ja raudasta. Usein latausvirta on rajoitettu kuuteen ampeeriin jolloin tehoksi saadaan noin 1.3 kWh. 80kWh akkua lataa jo aika monta tuntia. Tietenkin jos on aikaa, niin mikäs siinä.
Riippuu tietysti kuinka monta kilometriä sitä ajelee autolla päivittäin. Jos tuo 80kWh:n akku menee tyhjäksi päivittäin, niin akun lataus vie tietysti enemmän aikaa, mutta usein riittää 10-40kWh lataus yön aikana.
 
Olen kiinteistön omistajapuolella töissä ja näitten kanssa lähes päivittäin tekemisissä. Tämä on monelle uudelle lataajalle harmituksen aihe, liian hidas lataus. Ja kun siitä pitää maksaakin. Henkilökohtaista latauskokemusta ei ole.
Itsellä kerrostalossa hallituksessa sovittu, että omalla kustannuksella saa vaihtaa lämmitystolpan lataustolpaksi. Isännöitsijälle ilmoitus, kuka kertoi vaatimukset ja millä teholla saa ladata. Tolpan vaihto maksoi kaikki työt mukaan lukien 745€. Sähkön hinta on 0,129€/kwh. Ei ole muita kuluja ja laskutus kulutuksen mukaan 3kk välein.
 
Itsellä kerrostalossa hallituksessa sovittu, että omalla kustannuksella saa vaihtaa lämmitystolpan lataustolpaksi. Isännöitsijälle ilmoitus, kuka kertoi vaatimukset ja millä teholla saa ladata. Tolpan vaihto maksoi kaikki työt mukaan lukien 745€. Sähkön hinta on 0,129€/kwh. Ei ole muita kuluja ja laskutus kulutuksen mukaan 3kk välein.
Just eilen maksoin firman piikkiin latausasemalla £0.79/kwho_O. Kadunvarren 7kW laturi veloittaa yolatauksessa £0.56/kwh.

Kuten aiemmin mainitsin, jos omaa lataustolpan, on sahkoautoilu usein ihanan halpaa ml. huollot pl. auton arvon aleneminen, mutta...
 
Ylös Bottom