Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei adaptiivinen vakkari sitä tarkoita, että lukee välttämättä liikennemerkkejä. Toki joissain autoissa on sekin ominaisuus (kuten omassa Mustang Mach-E:ssä) mutta adaptiivinen vakkari perusmuodossaa pitää vain etäisyyden edeltävään autoon, jolloin ei tarvi itse olla säätämässä vakkaria joka välissä.
En luullutkaan että se meinaisi vain sitä mutta kun vastasit siihen vaalimainos-kohtaan, niin luulin että puhut siitä asiasta. Tiedän kyllä mitä adaptiivinen tarkoittaa vaikka "80-lukulaisen" auton itse omistankin.

En saa siitä kyllä miyään tyydytystä, että joudun pitämään jonkun 200km matkan mummolaan kokoajan jalkaa samassa asennossa pitääkseni nopeuden samana jos tuon saman homman voi hoitaa vakkarilla.
Eikö adaptiivinen vakkari tule juuri siihen ongelmaan että sitä jalkaa ei voi pitää samassa asennossa kun vauhti vaihtelee? :D Asento ei siis todellakaan voi olla sama jos ajelee perusvakkarilla tai ilman koska koko ajan pitää löysätä tai lisätä kaasua kun porukka ajelee niin eri tahtia.

Itse asiassa yksi perusvakkarin ongelma on se että kukaan ei aja ikinä tasaista tahtia. Joutuu jatkuvasti ottamaan kaasun hallintaan.

Tuntuu, että manuaalivaihteet ja ilman vakkaria ajaminen ovat vain tahalleen oman elämän hankaloittamista. Eri asia olisi jos ajaisin jotain kilpa-autoa jne.
No jaa, en itse koe kauhean hankalaksi tätä mutta ehkä tämä on taas sitä miten joku levyn vaihtaminen konsoliin on niin iso vaiva joillekin.

Edit. Eikä muuten ole oma auto lukenut vaalimainosten lukuja vaikka niitä tuossa työmatkallakin on tienposket täynnä jos minkä kokoista ja väristä.
Ei varmaan kaikki luekaan enkä niin väittänyt tai uskokaan mutta aika älytön kokemus varmasti olisi jos noin kävisi. Jostain yleisönosastolta tuon luin enkä näe etteikö voisi olla tapahtunutkin.

Näinhän se on. Nyt kun on tottunut adaptiiviseen vakkariin, peruutuskameraan, automaattivaihteistoon, ilmastointiin, navigaattoriin, puhelimen autokytkentään (soitot, vastaamiset, musiikki jne.) ja niin edelleen, niin hankala olisi näistä mukavuuksista enää käyttöautossa luopua. Monet näistä on niin selvästi autoilua helpottavia asioita, että tottakai ne haluaa autoonsa.
Onhan ne joo mukavuuksia mutta en itse maksaisi omilla kilometreillä noista ekstraa. Enemmän ajavilla tietty ymmärrän. Puhelimesta en kyllä musiikkia jaksaisi vääntää autoon vaikka itsellä soittimessa onkin nykyaikaiset yhdistelmät. En minä mitään Spotifytakaan käytä.

Muutenkin mukavampi ajella kun ei tartte nopeusmittaria katella.
Eikö tuo ole muka kenenkään mielestä yhtään huolestuttavaa että porukka ei edes seuraa enää paljonko on nopeusrajoitus? Mitä seuraavaksi? Tuohan menee helposti siihen että vilkuillaa sitä luuria tai jotain jättiruutua kun ei enää tarvitse keskittyä oikein mihinkään itse.

Helpotukset ja semmoiset siis ihan jees mutta liikakin voi mielestäni olla liikaa. Joku huomio pitäisi kuitenkin kuskilla säilyä.

Eikö adaptiivinen vakkari tule juuri siihen ongelmaan että sitä jalkaa ei voi pitää samassa asennossa kun vauhti vaihtelee? :D Asento ei siis todellakaan voi olla sama jos ajelee perusvakkarilla tai ilman koska koko ajan pitää löysätä tai lisätä kaasua kun porukka ajelee niin eri tahtia.
Ei koska tuon nopeuden voi muuttaa ilman adaptiivista ratista. Ja kyllähän siinä jokatapauksessa vähemmän pidät jalkaa kaasulla vaikka se vakkari ei olisi adaptiivinenkaan, kun että ajaa ilman vakkaria.

No jaa, en itse koe kauhean hankalaksi tätä mutta ehkä tämä on taas sitä miten joku levyn vaihtaminen konsoliin on niin iso vaiva joillekin.
Ei tässä ole kyse siitä, että se on liian iso vaiva vaan siitä miksi tekisin saman asian vaikeammin, kun voin ihan yhtä hyvin päästä helpommallakin. Voisihan ihmiset edelleen kulkea hevosellakin mutta auto kuitenkin on helpompi vaihtoehto. :D

Ei varmaan kaikki luekaan enkä niin väittänyt tai uskokaan mutta aika älytön kokemus varmasti olisi jos noin kävisi. Jostain yleisönosastolta tuon luin enkä näe etteikö voisi olla tapahtunutkin.
Perustat tietosi aiheeseen yleisönosastokirjoituksen pohjalta? Ehkä vähän hataralla pohjalla olevaa ”tietoa”. Ja jos vakkari jossain tilanteessa lukisi mystisesti nopeuden jostain muualta niin mitä vaaraa tuosta on? Ei nuo kuitenkaan äkkijarrutusta tai kaasutusta tee niin voit siinä vaiheessa ottaa itse tilanteen haltuun jos vakkari ”sekoilee”. Vaikka noin kävisikin niin jokatapauksessa huomattavasti mukavampi ajaa vakkarilla, kun ilman. Mutta ymmärrän jos ajat noin 6k km vuodessa, että ei tuolla taida paljoa olla merkitystä. Meillä tulee ajoja vajaa 30k km vuodessa.
Puhelimesta en kyllä musiikkia jaksaisi vääntää autoon vaikka itsellä soittimessa onkin nykyaikaiset yhdistelmät. En minä mitään Spotifytakaan käytä.
Tämän sanon huumorilla ja toivottavasti et ota kovin vakavasti mutta mutta pakko sanoa: ”Sano olevasi Boomer sanomatta olevasi Boomer” :D

Mitä jaksamista siinä muuten on, kun ei tarvi tehdä mitään? Astut autoon, puhelin yhdistyy automaattisesti ja lähtee soittamaan viimeisintä kuuntelemaasi musiikkia.
Eikö tuo ole muka kenenkään mielestä yhtään huolestuttavaa että porukka ei edes seuraa enää paljonko on nopeusrajoitus? Mitä seuraavaksi? Tuohan menee helposti siihen että vilkuillaa sitä luuria tai jotain jättiruutua kun ei enää tarvitse keskittyä oikein mihinkään itse.

Helpotukset ja semmoiset siis ihan jees mutta liikakin voi mielestäni olla liikaa. Joku huomio pitäisi kuitenkin kuskilla säilyä.
Tottakai liikennettä ja rajoituksia pitää seurata siinä missä ennenkin. Nämä ovat vain kuljettajaa tukevia ominaisuuksia. Ihan yhtälailla kuski voi härvätä ties mitä auton ratissa oli se auto minkälainen hyvänsä. Ja minun autoni ainakin estää moninen toimintojen käyttämisen kosketusnäytöltä ajon aikana. Ei sieltä mitään youtubea katsella ajonaikana. Ja kun näytön takana oleviin ominaisuuksiin on kotipihassa tutustunut niin ei ole mitään tarvetta räplätä noita ajon aikana.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom