Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on tullut ajettua työsuhdeteslaa kuukauden päivät ja ristiriitaiset on fiilikset. Kaikki nippelinappelit jne. on siistejä, mutta että melkein kaiken pitää olla näytön takana on turhauttavaa. Lisäksi laatuvaikutelma on joiltain osin aivan järkyttävä, kuten konepellin ohuus( huom, tesla ohjeistaa kuinka sulkea se ilman kontin lommoontumista ja ymmärrän hyvin miksi). Lisäksi takapenkin lattia antaa periksi!!!

Iso plussa Y-mallille sen isoista tiloista täytyy antaa. Ajettavuus on myös hyvä, joskin jotenkin "feikki". Auto pysyy tiessä hyvin kurveissa, mutta iskarit ovat liiankin jäykät imo.

En ostaisi ite Teslaa omien kokemusten perusteella - laatuvaikutelma vaan jättää liikaa toivomisen varaa.

Piti vielä lisätä , että perus "tutkilla" toimiva cruise controli on ihan arsesta. 6 vuotta vanha volkkarini tajuaa paremmin, että milloin pitää hidastaa ja milloin ei. Käytännössä taajama-ajossa teslan cruise on melko hyödytön kun tekee äkkihidastuksia ja takana tulevat saavat sydärin.
1000017924.jpg

Viimeksi muokattu:
Nyt on tullut ajettua työsuhdeteslaa kuukauden päivät ja ristiriitaiset on fiilikset....
Paljon kuullut samaa, että sähköauton ominaisuudet hyvät, mutta autona ei niinkään. Eli akustot ja sähkömoottori aivan omaa luokkaansa muihin sähköautoihin verrattuina, mutta kabiini ja ajotuntuma jotenkin "halpa".

Paljon kuullut samaa, että sähköauton ominaisuudet hyvät, mutta autona ei niinkään. Eli akustot ja sähkömoottori aivan omaa luokkaansa muihin sähköautoihin verrattuina, mutta kabiini ja ajotuntuma jotenkin "halpa".
Kabiini on ihme sekoitus halpaa ja "kallista". Kokonaisuutena selkeästi kuitenkin plussan puolella pl. tuo takalattian periksi anto - tosin tällä hetkellä on vielä vuokratesla käytössä, ennenkuin saa liisarin tilattua joten on voinut auto kokea todella kovia aikoja. Kovasti polttelisi tuo performance mallin tilaus, mutta niskat vetää jumiin jo long rangella täyskiihdytyksessä.

Ajotuntuma ei ole tunnoton, mutta se on jotenkin outo. Ehkä sana sähköinen toimii tässäkin asiayhteydessä. Autolla ajaminen tuntuu vähän samalta kuin huippuluokan peliratin vääntäminen sen sijaan, että ratti kääntää jotain mekaanista.

Toista sähköautoa en ole ajanut, joten verrokkia ei ole.

Tulipahan mieleen tästä nykyajan menosta, että moniko palstalainen omistaa Teslan? Onko "paineita" vaihtaa? Ainakin @Omenanraato taisi moisella ajaa.

Ovat hieman nuo vihreät arvot karisseet kyseisen merkin ympäriltä. Teslan kurssi on muutenkin syöksykierteessa. Itsehän olen vanhan ajan bensalenkkari, joten sähköautot ylipäätään eivät ole ajankohtaisia.

MAGA-Lada ja Swasticar ovat ainakin tuoreita ja hauskoja synonyymejä Teslalle.

Liitetiedostot

• Elon päiviä.jpg
    Elon päiviä.jpg
    8 KB · Lukukerrat: 7
  • Swasticar.webp
    Swasticar.webp
    47,1 KB · Lukukerrat: 7
  • Crazy Elon.jpg
    Crazy Elon.jpg
    43,3 KB · Lukukerrat: 7
Tulipahan mieleen tästä nykyajan menosta, että moniko palstalainen omistaa Teslan? Onko "paineita" vaihtaa? Ainakin @Omenanraato taisi moisella ajaa.

Ovat hieman nuo vihreät arvot karisseet kyseisen merkin ympäriltä. Teslan kurssi on muutenkin syöksykierteessa. Itsehän olen vanhan ajan bensalenkkari, joten sähköautot ylipäätään eivät ole ajankohtaisia.

MAGA-Lada ja Swasticar ovat ainakin tuoreita ja hauskoja synonyymejä Teslalle.
En omista, mutta työsuhdeautona on mennyt vuoden päivät. Hemmetin tilava auto josta löytyy enemmän konttitilaa, mitä mistään vastaavanhintaisesta autosta. En vaihtaisi, vaikka pystyisi sen käytännöllisyyden vuoksi.

Vaikka Elon pirun urpoja kommentteja laukookin, niin kyllä mies on kokonaisuutena melkoisesti vielä pitkälti plussalla vrt. monien muiden pumppujen saavutuksiin ja uskon hänen yritystoimintansa jatkavan samalla linjalla - linjalla, joka voi muuttaa maailmaa selkeästi positiivisempaan suuntaan. Todisteita ei tarvitse teslaa ja spaceX kauempaa hakea.

Aivan samanlaista noitavainoa, mitä media harrastaa nykyään aivan liikaa.

Vaikka Elon pirun urpoja kommentteja laukookin, niin kyllä mies on kokonaisuutena melkoisesti vielä pitkälti plussalla vrt. monien muiden pumppujen saavutuksiin ja uskon hänen yritystoimintansa jatkavan samalla linjalla - linjalla, joka voi muuttaa maailmaa selkeästi positiivisempaan suuntaan. Todisteita ei tarvitse teslaa ja spaceX kauempaa hakea.
Elon on siis ok (tai plussalla, whatever) koska joku muu on paskempi? :D No, on kai sekin sitten kehu.

En kyllä itse keksi että miten SpaceX muuttaa maailmaa, muuten kuin että miljönäärit pääsee avaruuteen. Teslakaan tuskin mikään maailmanmuuttaja on vaikka sähköautobuumin aloittikin.

Aivan samanlaista noitavainoa, mitä media harrastaa nykyään aivan liikaa.
No jaa, kyllä se taitaa mies itse maineensa hankkia, ilman että media mitään erillistä noitavainoa harrastaisi. Äärimmäinen esimerkki varmaan natsitervehdykset, jotka on saanut nyt ilmeisesti levitettyä muidenkin käyttöön. Aika karuja saa ne verrokit olla jos vielä tuonkin jälkeen on vielä plussalla.

Sen toki sanon, etten arvosta yhtään ihmisten omaisuuden eli Teslojen hajottamista, sotkemista ja naarmuttamista. Tuskinpa ostajat mitään ennustajia oli, että olisivat voineet tietää millaisen miehen liiketoimia ovat autoa ostaessaan tukemassa.

Elon on siis ok (tai plussalla, whatever) koska joku muu on paskempi? :D No, on kai sekin sitten kehu.

En kyllä itse keksi että miten SpaceX muuttaa maailmaa, muuten kuin että miljönäärit pääsee avaruuteen. Teslakaan tuskin mikään maailmanmuuttaja on vaikka sähköautobuumin aloittikin.

No jaa, kyllä se taitaa mies itse maineensa hankkia, ilman että media mitään erillistä noitavainoa harrastaisi. Äärimmäinen esimerkki varmaan natsitervehdykset, jotka on saanut nyt ilmeisesti levitettyä muidenkin käyttöön. Aika karuja saa ne verrokit olla jos vielä tuonkin jälkeen on vielä plussalla.

Sen toki sanon, etten arvosta yhtään ihmisten omaisuuden eli Teslojen hajottamista, sotkemista ja naarmuttamista. Tuskinpa ostajat mitään ennustajia oli, että olisivat voineet tietää millaisen miehen liiketoimia ovat autoa ostaessaan tukemassa.
Kaiken loanheiton aikana on helppo unohtaa, että mies mulllisti autoteollisuuden ja ilman Teslan menestystä tuskin olisimme samanlaisessa markkinatilanteessa ympäristölle ystävällisemmän autoilun saralla? Toki life cycle CO2 polttomoottori vs sähkö onkin sitten mielenkiintoisempi aihe ja käytännössä me länsimaat siirrämme paskamme vain sinne, missä raakamateriaalit hankitaan ja minne sitten varmaan elämänsä päähän tulleet akut dumpataan.

Kyllä näkisin SpaceX:n innovaatioiden hyödyntävän koko ihmiskuntaa tulevaisuudessa. Myös starlink on ollut pioneeri netin saamisessa sellaisille seuduille, joille tämä ei ole aiemmin ollut mahdollista. Tämä on auttanut niiden syrjäseutujen kehitystä.

Myös Neuralink tekee käsittääkseni asioita, joilla halvaantuneet ihmiset saattavat pian tulevaisuudessa saada elämälleen uuden mahdollisuuden.

Eli kyllä näkisin miehen ansioiden olevan melko kovaa luokkaa, jotka voivat auttaa koko ihmiskuntaa vaikka itsestään melko pellen on nyt tehnytkin Trumpin tukemisen myötä erikoisien kommenttien ja esiintymisensä myötä. Toki mies on tainnut olla aina luova hullu työnarkomaani, joka varmaan vetää nappia naamariin joka päivä.

Vasta kuuntelin Roganin uusimman haastattelun ja mielenkiintoinen oli. Ensimmäinen vuosia sitten tehty oli taas niin myötähäpeää herättävä, etten pystynyt kuuntelemaan loppuun saakka.

No jaa, kyse on ehkä samanlaisesta tilanteesta kuin Apple ja älyluurit. Tulivat ensin ja mullistivat sen kautta homman mutta veikkaan että jos eivät olisi olleet ekana, niin olisi ollut joku muu sitten siinä. Eli joka tapauksessa kehitys olisi siihen mennyt. Älyluurien kanssa oli vielä sama mikä sähköautojenkin suhteen: tekniikka ei ollut mikään uusi innovaatio sinänsä, vaan tuli vain taho, joka hioi sen hitiksi siinä kohtaa.

En siis itse antaisi mitään innovaatiopalkintoa asialle, joka oli tulossa joka tapauksessa. Ehtivät vain ensin maaliin.

Neuralinkin tai SpaceX:n tuomista, oikeasti muitakin kuin rikkaita auttavista ja koko ihmiskuntaa hyödyntävistä asioista, jätän lopullisen kommenttini tulevaisuuteen. Pessimistinä ja kyynikkona en usko ihan heti tavallisten pulliaisten pääsevän näiden tuomista asioista nauttimaan. Tosin en usko muutenkaan ihmiskuntaan kauheasti, kun kaikki lääketieteelliset edistyksetkin ensin kaupallistetaan, riippumatta siitä mitä keksijä itse haluaisi tapahtuvan. Näiden mullistuksista sanoisin samaa kuin siitä että Nasa keksii uuden raketin, jolla saa astronautit helpommin avaruuteen: joo, hienoa, mutta ei se meikäläisen arjessa näy mitenkään. Vielä vähemmän näkyy kaupallisuuden ehdoilla toimivan liikemiehen tuotokset.

Itse näen Muskin lähinnä narsistina, jolla on selkeä tarve nostaa itseään korokkeelle. Tuoreimpana se lesotus siitä, miten Ukraina olisi pulassa jos sulkee heiltä pääsyn Starlinkiin. Kertoo mielestäni vain siitä, että ensin muka "hyvää hyvyyttään" tarjosi tuon käyttöön mutta kun tilanteet muuttuu niin onkin melkein kiristämässä samalla asialla: ette pärjää ilman firmani keksintöä. Tyyppi tuntuu tekevän kaiken vain, jotta saa omaa egoaan ja julkisuuskuvaansa kiillotettua.

Painottaisin myös sitä, että eihän Musk itse tunnu osaavan edes pelata videopelejä, joten tyypin ansiot tuntuvat rajoittuvan siihen että massia löytyy ja sillä ostetaan osaaminen. Kyllä aika monet saisi varmasti aikaiseksi enemmän jos olisi rahallisia resursseja asioiden toteuttamiseen.

Jossain kohtaa (ennen Ukrainan tilannetta jne.) pidin tyyppiä hauskana ja virkistävänä poikkeuksena massimiehiin mutta onkin osoittautunut kuspäiseksi opportunistiksi, johon narsistin tunnusmerkitkin tuntuu aika kohdalleen osuvan.

Muskin ansiot on lähinnä se, että on ollut rahaa ja sattunut käyttämään ne oikeisiin paikkoihin. On ollut osaavia ihmisiä tekemässä asioita. Jos olisi aloittanut tällä menolla missä on nyt, niin mitään näitä aiempia tuskin olisi edes nähty.

Muskin ansiot on lähinnä se, että on ollut rahaa ja sattunut käyttämään ne oikeisiin paikkoihin. On ollut osaavia ihmisiä tekemässä asioita. Jos olisi aloittanut tällä menolla missä on nyt, niin mitään näitä aiempia tuskin olisi edes nähty.
Joo eiköhän tää ollut tässä :rolleyes:

Jatkan Teslalla ajelua niin kauan kunnes muut valmistajat saavat yli 800 litraa konttitilaa autoon samassa hintaluokassa.

Viimeksi muokattu:
Joo eiköhän tää ollut tässä :rolleyes:
Meinaatko että herra on itse autot suunnitellut eikä ole insinöörejä ollut siellä? Noin ylipäänsäkin näen massimiehet lähinnä mahdollistajina kuin minään innovaattoreina. Mahdollistamisenkin tekevät vain rahan tai maineen perässä, joten itsekkäitä paskojahan ne on. Tämä tapaus vielä keskimääräistä näkyvämmin kun katselee viime ajan meininkejä. Cybertruckin suhteen olen myös ymmärtänyt ettei edes ole kauhean hyvä auto moneltakaan osin.

Odottelen myös yhä sitä massimiestä joka joko A) tekee oikeasti epäitsekästä tutkimusta vaikka lääketieteessä puhtaasti ihmisten hyväksi, tai B) tekee tai osaa oikeasti itse asioita eikä ole vain rahanlähde. Enkä laske tekemiseksi/osaamiseksi sitä että antaa mahtikäskyn tehdä jokin asia, sillä siinä nimenomaan jää toteuttaminen muiden tekemiseksi. Sama kuin ehdottaisi maailmanrauhaa, jonka muut sitten järjestelevät.

Samoin yhä väitän, että moni saisi vastaavilla resursseilla aikaiseksi yhtä lailla paljon, joten näinpä se isoin ansio on raha, joka mahdollistaa asioita.

Jatkan Teslalla ajelua niin kauan kunnes muut valmistajat saavat yli 800 litraa konttitilaa autoon samassa hintaluokassa.
Missään kohtaahan en väittänyt kyseisiä autoja huonoiksi tai kieltänyt niillä ajamista. Itselle tuollainen konttitila ei merkkaa mitään, sillä perus-sedanit on riittäneet nelihenkiselle perheelle rattaiden kerakin lomareissuilla ihan hyvin. Ja jos tuo on joku innovaatio tai plussaa tuova asia, niin aika vähällä pääsee "plussan puolelle".

Meinaatko että herra on itse autot suunnitellut eikä ole insinöörejä ollut siellä? Noin ylipäänsäkin näen massimiehet lähinnä mahdollistajina kuin minään innovaattoreina. Mahdollistamisenkin tekevät vain rahan tai maineen perässä, joten itsekkäitä paskojahan ne on. Tämä tapaus vielä keskimääräistä näkyvämmin kun katselee viime ajan meininkejä. Cybertruckin suhteen olen myös ymmärtänyt ettei edes ole kauhean hyvä auto moneltakaan osin.

Odottelen myös yhä sitä massimiestä joka joko A) tekee oikeasti epäitsekästä tutkimusta vaikka lääketieteessä puhtaasti ihmisten hyväksi, tai B) tekee tai osaa oikeasti itse asioita eikä ole vain rahanlähde. Enkä laske tekemiseksi/osaamiseksi sitä että antaa mahtikäskyn tehdä jokin asia, sillä siinä nimenomaan jää toteuttaminen muiden tekemiseksi. Sama kuin ehdottaisi maailmanrauhaa, jonka muut sitten järjestelevät.

Samoin yhä väitän, että moni saisi vastaavilla resursseilla aikaiseksi yhtä lailla paljon, joten näinpä se isoin ansio on raha, joka mahdollistaa asioita.

Missään kohtaahan en väittänyt kyseisiä autoja huonoiksi tai kieltänyt niillä ajamista. Itselle tuollainen konttitila ei merkkaa mitään, sillä perus-sedanit on riittäneet nelihenkiselle perheelle rattaiden kerakin lomareissuilla ihan hyvin. Ja jos tuo on joku innovaatio tai plussaa tuova asia, niin aika vähällä pääsee "plussan puolelle".
Sori ei jaksa taas yhden kerran lähteä sun kanssasi vääntämään.

Musk on massimies, mutta kiistatta myös innovaattori, joka on rahansa tehnyt yksi innovaatio toisensa jälkeen.

Mä olen ymmärtänyt, että hän on vain ostanut vain teknologiat hyvään aikaan, eikä itse siis innovoinut mitään.
Aloittamatta syväluotaava tutkimusta tästä, onko sillä mitään väliä että onko Musk henkilönä itse innovoinut jotain vai ei, vai onko nähnyt mahdollisuuden jossain innovaatiossa ja vienyt sen pienen piirin näpertelystä seuraavan tason teknologiapuljuksi? Co-founderina on toiminut muistaakseni ainakin spaceX:n, paypalin ja neuralinkin kohdalla.

Toki termillä on väliä, mutta monet hienot ideat kuolevat, koska niihin ei joko uskota tai kukaan ei ole valmis ottamaan sijoitusriskiä. Lisäksi Elon ei ole pelkkä sijoittaja, vaan osallistuu yritystensä toimintaan ilmeisen selkeästi, niin hyvässä kuin pahassa.

Keskustelua, kun seuraa…. Niin Musk taitaa olla jumalasta seuraava ja kaikkien innovaatioiden isä :) mutta ei tästä enempää…. Kaikkien varmaan kannattaa nyt keskittyä autoilun ihanuuteen…. Ja kattoa muitakin, kuin jenkkisarjoja

Viimeksi muokattu:
Aloittamatta syväluotaava tutkimusta tästä, onko sillä mitään väliä että onko Musk henkilönä itse innovoinut jotain vai ei, vai onko nähnyt mahdollisuuden jossain innovaatiossa ja vienyt sen pienen piirin näpertelystä seuraavan tason teknologiapuljuksi? Co-founderina on toiminut muistaakseni ainakin spaceX:n, paypalin ja neuralinkin kohdalla.
Totta kai on väliä, jos puhutaan siitä että onko innovoinut. Olenko minäkin keksijä jos voin sanoa että jossain jutussa on potentiaalia? Vai vaatiiko se massia, jota voin sijoittaa siihen asiaan? Missä kohtaa minusta varsinaisesti tulee se innovaattori tai keksijä tuollaisessa tilanteessa?

Toki termillä on väliä, mutta monet hienot ideat kuolevat, koska niihin ei joko uskota tai kukaan ei ole valmis ottamaan sijoitusriskiä. Lisäksi Elon ei ole pelkkä sijoittaja, vaan osallistuu yritystensä toimintaan ilmeisen selkeästi, niin hyvässä kuin pahassa.
Tätähän minä olen jo useaan otteeseen sanonut: monet saisi varmasti yhtä lailla asioita tehtyä kun olisi resursseja, päällimmäisenä sitä rahaa. Muskin isoin ansio on siis yhä mielestäni iso lompakko.

Ylös Bottom