Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pitkästä aikaa piti käydä radalla nauttimassa omasta autosta, vielä kun sen omistaa, tekee jo mieli jotain muuta, kun 6 vuotta omistanut nykyisen menopelin :) Aivan loistava vehje ollutkin ja pitkin hampain siitä luovun, jos se siihen menee...

Ja pientä videota ratapyrähdyksestä, ei mitään huippukovaa menoa, kun hauskaahan siellä oltiin pitämässä eikä viimeisiä kymmenyksiä hakemassa pois ajasta :p

https://www.youtube.com/watch?v=v8iuqOJWNiY
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siistin näköisesti näyttäisi mutkat taittuvan ;). Itse en ole käynyt kertakaan nykyistä RS Fabiaa ulkoiluttamassa radalla, ehkä joku kerta pitäisi vaikka tuskin yhtä lystiä on kun aikoinaan Evolla :rolleyes:.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siistin näköisesti näyttäisi mutkat taittuvan ;). Itse en ole käynyt kertakaan nykyistä RS Fabiaa ulkoiluttamassa radalla, ehkä joku kerta pitäisi vaikka tuskin yhtä lystiä on kun aikoinaan Evolla :rolleyes:.
Juu onhan tuota muutaman kerran tullut ajeltua ;) Ja vielä enemmän on virtuaalista harjotusta :D

Sinne vaan Fabian kanssa radalle, ihan hauskaa se on tehoista riippumatta, itekin kävin ekalla kerralla 110 heppasella Corollalla :p

Kävitkö muuten Evolla noilla Mitsu/Subaru klubien ratapäivillä? Niilläkin on tullut ite pyörittyä ~6 vuoden ajan...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

En ole noiden clubien kanssa radalla käynyt. Kaippa Räsässä luulisi teho jotenkin riittävän radalle :cool:.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Suunnitelmissa asentaa Opel Astra G:hen (neliovinen) tälläinen rekisterikilven led valosarja

Asiaa jo hieman tarkastellut ja todennut, että suoralla vaihto-operaatiolla vanhan valon tilalle tuo ei mene. Eli tarvitaan jonkun sortin patenttia. Onkos joku tuollaista paikalleen asennellut ja miten? Lähinnä haen siis vastausta siihen, miten nuo ruuvien kiinnityspaikat saisi siististi luotua, kun sellaisia ei valmiina autossa ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Suunnitelmissa asentaa Opel Astra G:hen (neliovinen) tälläinen rekisterikilven led valosarja

Asiaa jo hieman tarkastellut ja todennut, että suoralla vaihto-operaatiolla vanhan valon tilalle tuo ei mene. Eli tarvitaan jonkun sortin patenttia.

Tuolla lukee että menee vaan sedan astraan, en tiedä sitten kuinka nätisti saa laitettua muihin astroihin.
Repii noista nuo ledit irti ja laittaa ne niiden vanhojen pohjien sisälle, tai sitten vaan kattoo millaset ne polttimot siellä on nyt ja hakee motonetistä samallaiset ledipolttimot.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tuolla lukee että menee vaan sedan astraan, en tiedä sitten kuinka nätisti saa laitettua muihin astroihin.
Repii noista nuo ledit irti ja laittaa ne niiden vanhojen pohjien sisälle, tai sitten vaan kattoo millaset ne polttimot siellä on nyt ja hakee motonetistä samallaiset ledipolttimot.

luetaan niitä viestejä.
Nimenomaan sedaniin olen ostamassa. Kirjoitin "neliovinen". Tarkoittaen porrasperää eli sedania, ja että takalasi ei nouse peräkontin kannen mukana, jolloin peräkonttia ei lasketa oveksi.

nyt kun tämä on selvä, niin voi alkaa antamaan niitä vinkkejä mahdollisiin asennusratkaisuihin. Kiitos!
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Muistelin että sitä olis saanu lyhytperäsenä ja neliovisena...my bad, turha hernettä nokkaan vetää
Sivulla kyllä lukee että sopii sedaniin suoraan alkuperäisten tilalle:confused:
Eikö siel vanhoissa oo ruuveilla kiinni ne lyhdyt vai?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Muistelin että sitä olis saanu lyhytperäsenä ja neliovisena...my bad, turha hernettä nokkaan vetää
Sivulla kyllä lukee että sopii sedaniin suoraan alkuperäisten tilalle:confused:
Eikö siel vanhoissa oo ruuveilla kiinni ne lyhdyt vai?

Olis pitäny laittaa vissiin hymiö tjs. Ei tässä hernettä nenään vedetty :)

Eli olen sitä rekkarivaloa hieman käynyt läpi ja siellä on yksi polttimo. Polttimo lähtee irti painamalla alas ja kierittämällä samaan aikaan. Polttimo sijaitsee kotelossa, jossa on sadesuojana läpinäkyvä muovi. Kotelossa on ilmeisesti kiinni liitin. Sitä en kuitenkaan saanu irti vaikka varmaan puol tuntia koitin. Joka tapauksessa ruuvinpaikkoja ei ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tähän alkuun voin aloittaa et en tarvi viisasteluja ranskalaisista autoista jne. Hoen niitä jo itsellenikin muutenki.

Eli, onko jollain kokemuksia:
Citroen Grand C4 Picassosta (hintahaarukka 12-14tuhatta)
Tai
Peugeot 5008:sta (hintahaarukka 13-16tuhatta)

Kumpikin käsittääkseni lähes samoja autoja.
Diesel moottori, joko 1.6litranen, tai sitikasta 136heppainen 2.0. Vaihteistona automaatti, eli käytännössä robotti. 2010 vuotista olen katsonut, mutta sitikasta myös 2008-2009

-Onko toi robotti niin kamala kuin kaikki sanoo? Ja siis haluan kokemuksia sellaiselta joka on ajanut useamman tuhatta kilsaa et oikeasti on oppinut sen ajotyylin sille laatikolle.
-Onko noissa laatikoissa myös oikeasti niin paljon vikoja kun kaikki mulle sanoo. Googlella löydän nykyisestä DSG:stä kauhukuvia vaikka miten ja ei oo ollu itel ongelmia. BMP:stä kaikki sanoo ettei kestä ja Googlella suomeksi löysin yhden vikatapauksen..
-Entäs autoina, miten vikaherkkiä on? Sitikasta jossain oli et 09:iin asti oli ongelmia.
-Nyt on 170hp DSG diesel..tuleeko 109heppasella robotilla toimeen?

Tilaa tarvittais enemmän ja ranskalaiset tuntuu olevan ainoat budjettiin sopivat merkit. Syystäkö?

Vaihdossa antaisin siis nykyisen Octavia RS TDI DSG farkun..onko liian suuri shokki vaihtaa?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eli, onko jollain kokemuksia:
Citroen Grand C4 Picassosta (hintahaarukka 12-14tuhatta)
Tai
Peugeot 5008:sta (hintahaarukka 13-16tuhatta)

Mun äiti on ajellut 1,6l bensa-manuaali 5008:lla nelisen vuotta (oon melko varma, että vm on 2010) ja n. 70 000 km. Mitään ongelmia (itse aiheutetut poislukien) ei tiettävästi tuona aikana ole ollut. Auto on sisältä laadukkaan tuntuinen ja hyvin hiljainen. Kyydissä on mukava matkustaa ja ainakin tuo 5-paikkainen malli on erittäin tilavan tuntuinen. Parisen sataa kilsaa sillä itsekin ajelleena voin todeta ajettavuuden olevan myös ihan jees. Mitään saksalaismaista tuntumaa on turha odottaa, mutta omaan Corollaani verrattuna tuota on todella kiva ajaa.

Vastaavan C4:n kyydissä on tullut myös matkusteltua (en siis ole ajanut) satoja kilometrejä, ja kyytiläisen näkökulmasta siihen pätevät aika lailla samat asiat kuin 5008:aankin. Omistajakin ollut tyytyväinen autoonsa. Tuntuman ja laatuvaikutelman perusteella kallistuisin itse noista kahdesta pököttiin. Sisätilojen viimeistely, mittaristot, ym. "tunnelma" miellyttää itseä enemmän. Jotenkin tuntuu laadukkaammalta autolta ainakin itsestä.

Eikös nuo ole ihan samalla tavalla toimivia, eri konsernien vaihteistoja? Jos sulla on hyviä kokemuksia DSG:stä, niin eiköhän tuo BMP ole sitä melko lähellä. Vioista en lähde sanomaan mitään. Olen vaan ymmärtänyt, ettei noita robotteja suositella vetämiseen, kun ne eivät luistata kytkintä perinteisen automaatin tapaan. Tuokin saattaa olla vanhentunutta tietoa/puppua.

-Nyt on 170hp DSG diesel..tuleeko 109heppasella robotilla toimeen?

...

Vaihdossa antaisin siis nykyisen Octavia RS TDI DSG farkun..onko liian suuri shokki vaihtaa?
Vaihtuisihan tuo täysin eri tyyppiseen autoon, mutta kaipa sillä nyt toimeen kuitenkin tulisi? Tila-autolla nyt ei radalle pahemmin mennä, eikä tunnelmakaan ole korkealla istuessa kovin urheilullinen. Nyky-autojen moottoreilla (etenkin jos on automaatti/DSG/yms.) kiihdytykset motarille ja perus ajoon liittyvät jutut nyt sujuvat joka tapauksessa suht kivuttomasti. Jos tahtoo revitellä ja kaipaa urheilullisuutta, ei tila-autosta kyllä siihen ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eikös nuo ole ihan samalla tavalla toimivia, eri konsernien vaihteistoja? Jos sulla on hyviä kokemuksia DSG:stä, niin eiköhän tuo BMP ole sitä melko lähellä. Vioista en lähde sanomaan mitään. Olen vaan ymmärtänyt, ettei noita robotteja suositella vetämiseen, kun ne eivät luistata kytkintä perinteisen automaatin tapaan. Tuokin saattaa olla vanhentunutta tietoa/puppua.

Ei nyt ihan. DSG on kaksoiskytkinvaihteisto kun taas BMP on periaatteessa vain normi manuaali tietokoneohjauksella. BMP:ssä on muunmuuassa 750ms vaihtoviive joka kuulema aiheuttaa aikamoista epämiellyttävää nykimistä, välillä arpoo vaihteita jne. DSG taas toimii kuin ajatus.

Nyt tässä välissä aloin jo kyllä kallistumaan uudempaan picassoon:
http://vaihtoautot.veho.fi/Vaihtoautotiedot.aspx?Yritys=1310&Rekisterinumero=GJR987

Edit: tuossa uudemmassa on "oikea" automaattikin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei nyt ihan. DSG on kaksoiskytkinvaihteisto kun taas BMP on periaatteessa vain normi manuaali tietokoneohjauksella. BMP:ssä on muunmuuassa 750ms vaihtoviive joka kuulema aiheuttaa aikamoista epämiellyttävää nykimistä, välillä arpoo vaihteita jne. DSG taas toimii kuin ajatus.
Ok, tulipahan opittua jotain uutta taas :). Koeajamallahan se selviää parhaiten kuinka pahalta se ensi alkuun tuntuu. Varmasti kokemuksen kautta tuolla ajaminen joka tapauksessa helpottuu, kuten aiemmassa viestissäsi ounastelitkin.
Nyt tässä välissä aloin jo kyllä kallistumaan uudempaan picassoon:
http://vaihtoautot.veho.fi/Vaihtoautotiedot.aspx?Yritys=1310&Rekisterinumero=GJR987
Ihan kivaltahan tuo näyttää, mutta toi on paha tie. Ties minkä laitteiden kanssa olen itsekin sen kokenut niin moneen kertaan. Pikkasen kun laittaisi vielä lisää rahaa niin irtoaisi vielä parempi! Viimeksi läppärin hinta kohosi parilla ekstra huntilla. No joo, eiköhän sulla ole homma hallussa, muista vaan se maltti :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mun ongelma on just se, että "hiukan lisää niin.."
Mutta äkkiä sekin maksaa, jos ostaa vanhemman pommin. En oo meinaan vielä ainuttakaan positiivista kommenttia kuullut tosta BMP:stä ni tossa ois japanilaisten tekemä tomaatti. :)

Huomenna soittoa vehoon. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omistamisen tuska vaihtui autoiluun ihanuuteen pienen tutkiskelun jälkeen. Audi A4:n EGR-venttiili alkoi ilmoitella itsestään, ja vikakoodit lukenut huolto (ei edes merkkiliike) ilmoitti kustannusarvioksi 470€ töineen. Tuollaisen summan maksaminen kirjaimellisesti tyhjästä otti sen verran päähän, että käännyin mieluummin asialliseksi kehutun optimointipalvelun puoleen. Sen seurauksena samalla rahalla tulpattiin pahan onnen EGR pois käytöstä ja saatiin uudet teholukemat 185hv/410Nm entisten 143/320 sijaan. Ei tuo mikään raketti vieläkään ole, mutta etenkin ohitustilanteissa väännön kasvu tuntuu selvästi.

Tästä vielä kaikille autokuumeen kanssa painiskeleville opettavainen video:
[video=youtube;z0JebT4kIPU]https://www.youtube.com/watch?v=z0JebT4kIPU[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

http://www.nettiauto.com/citroen/grand-c4-picasso/6403083

Octavia RS vaihtu tuohon nyt sit


Edit, ihan siedettävät varusteet tollaseksi patongiksi. Toivottavasti toimii edes hetken. :D

Autohan on nyt siis:
Citroen Grand C4 Picasso HDI 163 A

2.0 Diesel, 163hp. Aito 6-vaihteiden automaatti. 7paikkainen. Ajettu 111tkm. 2011 vuosimallia.

Varusteet
Vakionopeudensäädin
Nopeudenrajotin
Automaattisesti himmentyvä taustapeili
Monitoimiohjauspyörä
Pysäköintitilanmittaus
Pysäköintitutkat edessä/takana
Panorama kattoikkuna sähköverholla
Aurinkoverhot kaikissa takaikkunoissa
Sähköiset sivupeilit sisäänkääntötoiminnolla
Peilien lämmitys
Kaksialueilmastointi, automaattinen
Toisella penkkirivillä omat puhallussäädöt oikea/vasen
Takaluukussa kaksi penkkiä
Automaattivaihteet (oikea automaatti)
Cd-soitin
Ajotietokone
Sadetunnistin
Saattovalotoiminto
Päiväajovalot
Ilmajousitus
Takakontissa korkeudensäätö lastauksen helpottamiseksi
Taukopuhallus
Kaukokeskuslukko
Etupenkeillä molemminpuolin säädettävä kyynärnoja
Etupenkkien selkänojissa lentokonepöydät lukuvaloilla
Reunimmaiset takapenkit kallistussäädöllä
Kaikki takapenkit pituussäädöllä
Aurinkosuojien etäisyyssäätö
Sähköinen käsijarru
Jäähdytetty säilytyslokero juomatelineillä
Taustapeilin yhteydessä lapsien valvontaan toinen peili
Sivupeilien peruutustoiminto
Isofix etumatkustajan paikalla ja kaikilla kolmella keskipenkillä
Sähköinen lapsilukko takaovien lukkoihin ja ikkunoihin.
Parfymointitoiminto

Edit2

Kuvia lisää
http://omenanraato.1g.fi/kuvat/c4/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jees eli nyt tulee sitten ihan kuvien kanssa. Eli Opel Astra G vm. 2001.


Takakontista löytyy siis 300W vahvari (Pioneer) ja 12'' subwoofer (Gladen), josta en ole kuvaa ottanut. Elementti on itsetehdyssä 40 litraisessa kotelossa. Kotelo on tehty 25mm paksusta vanerista ja verhoiltu. Ritilä elementin edessä on rei'itetty pleksilevy.


Sitten ihan kuviin.
Eli aluksi tuli hommattua 17'' x 7'' MSW:n alumiinivanteet ja Pirellin 225/45/17 renkaat. Talvellekkin on ostettu aluvanteet, mutta eivät ole näöltään erikoiset, eivätkä mielestäni kuvan arvoiset.
Näytä liitetiedosto 12767


Seuraava ostos oli FK:n punamustat sportpenkit.
Näytä liitetiedosto 12768


Tämän jälkeen posti toi JOM:in Coilover säädettävän alustasarjan. Autoa on madallettu tällä alustalla 40mm.
Näytä liitetiedosto 12769 Näytä liitetiedosto 12770


Projektin viimeisintä antia ovat valoluomet ja merkitön maski. Valoluomet ovat mustaa autoteippiä. Liima on loistava ja luomet pysyvät.

Näytä liitetiedosto 12771


Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että auto saa seuraavaksi 2,5'' putkiston :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nyt on Sitikka ollut kolmisen viikkoa ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Skodaa ei ole pätkääkään ikävä, päinvastoin.
Eilen ekaa kertaa tuli testatta sitä, miksi juuri 7 paikkainen oli haussa. Eli 4 aikuista ja 2 lasta turvaistuimissaan oli mukana ja hyvin mahduttiin. Itsekin istuin "sikaosastolla" takakontissa ilman ongelmia.

Kulutuskin on yllättänyt todella positiivisesti, kolme tankillista ajettu kulutuksilla 6,8 6,6 ja 6,1/100km kun tehdas lupaa yhdisttetyksi 7,5.
Ilmajousitus on vienyt mun sydämen mukanaan ja niinkin naurettava yksityiskohta kuin parfymointijärjestelmä. Aivan loistava..etenkin kun asenne oli et "miks wunderbaumi täytyy integroida autoon", mutta eipä se sama asia ollutkaan.


Mainostetaan tässä samalla työkaverin autoa: http://www.nettiauto.com/audi/tt/6530249
 
Vastaus: Autot

Viimeisin hankinta edellisen SUV:n tilalle:


2013 BMW X3 35i xDrive M-sport + lähes kaikki tehdaslisävarusteet.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Alkuun ylläpidollinen tiedote: "Autot" sekä "Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska" ketjut on nyt yhdistetty, kun molemmissa aiheet menivät sujuvasti ristiin. Joten jatkossa enää yksi ja ainoa ketju käytössä selkeyden nimissä.

Päivitetään samalla tilannetta oman kaluston osalta. Audin pistin "ihan läpällä" myyntiin ja kaupanhan se meni, joten taas piti etsiä jotain kivaa tilalle.
Palasin takaisin vanhoihin synteihin, eli BMW:n pariin: -06 330D, M-sport ja vieläpä sillä ainoalla oikealla värillä: Le Mans Blauna.
Kyllä hymyilyttää, vaikka halvempaan ja vanhempaan siirryinkin. :)

Näytä liitetiedosto 13241
 
Ylös Bottom