Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa
Meillä on vaimolla ollut kakkosautona jo useamman vuoden Fiat Stilo. Ollut todella hyvä kulkine ilman ongelmia tms. Kuluttanut vähän dieseliä ja ollut halpa ylläpitää.
Ulkonäkö ollut vain hieman hurja, kun keulasta on paristakin kohdasta pelti aika pahasti lommolla.
No viikko sitten yritettiin katsastaa (aikaisemmin mennyt ongelmitta läpi), niin nyt oli etujouset poikki ja tuulilasi täytyisi vaihtaa. Myös ABS jarrujen merkkivalo on mittaristosta palanut.
Päätimme sitten, että kun dieseliä ei ole hetkeen tarvittu kakkosautoon ja ulkonäkö on mitä on, niin ei korjata itse vaan vaihdetaan autoa.
Eihän tuo kallis olisi ollut korjata kyllä. Tuulilasi 235e, jouset noin 50e yhteensä ja merkkivalon vaihtaa helposti itse, kun tuo mittaristo on helppo irroittaa. Mutta ulkonäkö ku oli mitä on ja dieseliä ei tarvittu ni päädyttiin tosiaan vaihtoon.
Budjettia ei ollut kovinkaan paljoa, ja pienikulutuksinen bensa kun oli haussa niin vaihtoehtoja ei monia ollut. Hyvin nopeasti kävi selväksi, että Citroën C3 olisi varteenotettava vaihtoehto. Hinta, ylläpitokulut, kulutus jne kaikki täsmäsi.
Onhan meillä ollut myös yli 2v Citroën Grand C4 Picasso johon ollaan oltu äärimmäisen tyytyväisiä.
Vaikka aina ennen olin ranskalaisia vastaan, on mieleni alkanut muuttua vahvasti. Haluaisin seuraavaksi itselleni uudemman Grand Picasson.
No alettiin katselemaan C3:ia ja 1.4 litran bensalla sekä ilmastoinnilla löytyi jokunen auto ja ehkä niistä paras kotiseudulta vieläpä.
Juuri katsastettu pari viikkoa sitten. Jakopäärempat tehty hiljattain, kytkin uusittu 2000km sitten jne.
Koeajolla ihastuin täysin. Auto oli hämmästyttävän hyvä ajaa kaikilla teillä ja nopeuksilla, vaikka on ns. pikkuauto. Tilaa on sisällä edessä ja takana isollekin ihmiselle. Kaikinpuolin hämmästyttävän hyvän oloinen auto. Samalta istumalta päädyttiin tekemään kaupat.
Kuvia:
http://omenanraato.1g.fi/kuvat/C3/
Jos joku haluaa edullisesti pistää itselleen jokapäiväiseen ajoon Fiatin, tai vaikka varaosiksi ostaisi, niin tästä löytyy:
http://m.nettiauto.com/fiat/stilo/8193746