Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

On se autoilu ihanaa ja ne kustannukset vasta ovatkin. Meidän perheessä kuljetaan nyt julkisilla ja polkupyörillä.
Tuossa yks päivä käveltiin kaupalle joka muutaman sadan metrin päässä kotoa. Emäntä tokas että siinäpäs nätti auto parkissa kaupan pihassa, minä siihen paljonko luulet tuon maksavan että autokaupasta saa ulos? Noo 25tonnia.. Vastasin että pelkästään hintaan sisältyvä autovero on jo enemmän. Tarkistin iltasella kyseisen auton hinnastosta ja oli +31tonnia veron osuus.
Katselin sitten huvikseni netistä muita merkkejä / vanhempia audeja ja sitten trafin sivulta ajoneuvoverojen määrää, vuodessa maksettava veroa bensakoneisesta 565 euroa.
Jaahas, tuolla summalla ajelee jo vaikka taksilla. Ajoneuvoverohan siis nousee taas 2017 vuoden alusta.
Meillä siis oli auto mutta eipä sille kauheasti ollut käyttöä, laskin että silloinkin vuotuiset käyttökulut olivat noin 2000 euroa.
Äitimuori kun kuuli että möin auton pois, tokaisi että terve mies ei autoa tarvitse.
Jos asuisimme korvessa, niin auto olisi pakollinen. Täytyy olla kiitollinen nykyisestä asunnon sijainnista.
 
Työkaveri pisti eilen linkin yhteen liikkeeseen, että nyt lähtis halvalla autoja. Menin piruuttani katsomaan. Yksi osui silmiin ja läpällä heitin vaihtokyselyä..

Vanha oli siis Citroën C4 Grand Picasso, vuosimallia 2011. Tuolle mallille harvinainen C5:sta tuttu aito automaatti, eikä mitään robottia ja 136hp sijasta 163hp moottori.

No tämä mitä katsoin oli 2012 vuoden C5, samalla moottorilla ja laatikolla kuin mun Picasso. Vaikka vanhassakin oli varusteita vaikka muille jakaa, löytyy tästä lisäksi kääntyvät bi xenonit, vanhan ilmajousituksen sijaan nestejouset ja kunnon integroitu puhelin/audio systeemit.

Tänään sieltä vastasivat, putsasin auton ja ajoin 150km päähän ja otin C5:n matkaan.

Vanhasta paukkui 200tkm ja tällä "uudella" ajettu 85tkm, joten kun 100tkm tuli 2,5 vuodessa, niin hyvä sitä on päivittää välillä.

Kolmannesta penkkirivistä joutui luopumaan, mutta takakontti ja takajalkatilat silti isommat kasvaneen pituuden myötä.

Isoin yllätys oli siinä, kun menin ostamaan "samanlaista" autoa farmarina, mutta vaikka C4:n äänieristyksessä tai laadussa ei ollutkaan moittimista, tämä on ihan eri planeetalta.
Sen verran ollut kavereiden BMW, Audi, mersun ja Volvon kyydissä, niin ei tämä häpeä ollenkaan sitä. Se oli oikeasti jopa vähän shokki, kun en älynnyt sen olevan tuota tasoa.

Vaikka sama kone, niin litran pienemmällä menee yhdistetyssä ja maantieajossa ero on isompi (4,8 vs. 6,8l/100km). Vaihdelaatikko myös vaihtaa tosi paljon nätimmin. Myös tankki on isompi, niin nuo yhdistettynä tällä pääsee ajotietokoneesta mukaan 1380km, kun vanhalla pääsi 700km tankillisella.

 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Olikos tuo nyt hydraulisella jousituksella? Mukava niin kauan kun toimii...
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Isoin yllätys oli siinä, kun menin ostamaan "samanlaista" autoa farmarina, mutta vaikka C4:n äänieristyksessä tai laadussa ei ollutkaan moittimista, tämä on ihan eri planeetalta.
Sen verran ollut kavereiden BMW, Audi, mersun ja Volvon kyydissä, niin ei tämä häpeä ollenkaan sitä. Se oli oikeasti jopa vähän shokki, kun en älynnyt sen olevan tuota tasoa.

Kyllähän isolasinen "koppiauto" on aina äänekkäämpi kuin perinteinen farmari. Ranskalaiset ovat yleensä keskimääräistä hiljaisempia. C5 on kyllä ihan siisti auto, ja ilmeisen hyvä käyttöominaisuuksiltaan ja laadultaan kun niitä näkee takseinakin paljon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Olikos tuo nyt hydraulisella jousituksella? Mukava niin kauan kun toimii...

On joo. Vanha oli ilmajousituksella ja silloin sitikka ihmiset sanoi, että niissä on paljon enemmän ongelmia kuin näissä. Näkee sitten miten toimii.

Kyllähän isolasinen "koppiauto" on aina äänekkäämpi kuin perinteinen farmari. Ranskalaiset ovat yleensä keskimääräistä hiljaisempia. C5 on kyllä ihan siisti auto, ja ilmeisen hyvä käyttöominaisuuksiltaan ja laadultaan kun niitä näkee takseinakin paljon.
Noinhan se taitaa olla. Itsekin aikanaan taksia ajellessa välillä oli C5 (edellisen korimallin) ja jo silloin sanoin, että nautinnollisempi auto kuin E sarjan mersut, joilla yleensä ajoin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Sen verran ollut kavereiden BMW, Audi, mersun ja Volvon kyydissä, niin ei tämä häpeä ollenkaan sitä. Se oli oikeasti jopa vähän shokki, kun en älynnyt sen olevan tuota tasoa.

Onnea uudesta autosta. Toivotaan, että pysyy kunnossa ja pienen totuttelunkin jälkeen omistaja(t) on vielä tyytyväinen. :)

Tästä huolimatta täytyy sanoa, että vähän särähtää korvaan, kun joku lähtee vertaamaan Bemaria ja Citikkaa toisiinsa! :D Ei siinä, osalle se ranskalaisen auton tarjoama kyyti vaan on se mukavin ja sillä selvä ja siksi tykkää sitä kehua. Kyllähän näistä asioista Esson baarissa on puhuttu monta kertaa ihmisten kanssa aikaisemminkin ja auto on toki aina omistajansa valinta, että ei siinä. Makuasioita ja näin, mutta on silti itse kuusipyttyisellä e90-Bemarilla ajavana sanottava, että en lähtisi juurikaan vertaamaan etuvetoista Citikkaa ja sporttista takavetoista 3-sarjan Bemaria keskenään mitenkään muuten kuin varusteiden osalta. Niin erilaisia ajettavia ne ovat.

Itsellä on kokemusta molemmista. Ennen kuin olin nykyistä Bemaria ostamassa, kävin myös läheisessä liikkeessä testaamassa erästä "vähän ajettua" budjettiratkaisu-C4-citikkaa ihan siitä syystä, että oli halpa, kohtuullisesti ajettu, hyvin varusteltu ja kuvien perusteella siisti. Sääli vain, että koeajolla paljastui miten "löysä" vehje se oli, vaikka ei mitään vikaa ollutkaan, vaan käytännössä uunituore leima. Vaikea sen suuremmin kuvailla sitä, mutta sellainen aavistuksen tunnoton vehje, jossa tuntui keskikohdilla olevan epämukavan suuri kuollut alue ohjauksessa.

Vastaavasti sitten nykyinen Bemari, jolla ajelen, on ihan toista maata, vaikkei olekaan "perusbemaria" kummempi. Ei siis sisällä mitään erityistä M-Sport alustaa tai sellaista. Alusta on ihan eri tason jämäkkä ja antaa vastetta ollen silti samalla mukava. Ohjaus on terävä ilman mitään "löysää kuollutta" keskikohdalla, joka tosin vaikuttaa sitten niin, että moottoriteillä tai tuulella joutuu/saa ohjata tarkasti. Vastaavasti se kesäkelin reissu maakuntaan pitkin mutkaisempia teitä on sitten sellaista ajonautintoa, ettei paremmasta ole väliä. Autoissa asiat ovat toki käytännössä aina vähintään jonkinasteisia kompromisseja...

Sanoit, että olet ollut kaverien laitteiden kyydissä, mutta Bemarin kyydissä oleminen ei ole kuin korkeintaan puoli ruokaa. Vasta se ajaminen sillä itse, mieluiten vielä tosiaan aavistuksen mutkaisemmalla tiellä, missä pääsee testaamaan alustan jämäkkyyttä ja ohjaustuntumaa, ovat sellaisia, jotka minun mielestäni antavat oikeuden verrata Bemaria Citikkaan.

Toivotaan kuitenkin, että ostoksesi osoittautuu hyväksi ja itse olet tyytyväinen! Omistajan tyytyväisyys on kuitenkin se tärkein asia, eikä se, mitä naapuri tai kaveri on ostoksesta mieltä! :)
 
Niin siis itsellä oli kyllä parikin 525 bemua itsellä. E39 korimallia. Kavereilla sitä uudempia 530:iä ja olen myös ajanut niitä.

Ajotuntumaltaan en nyt kauheasti itse eroja huomaa 3-5v vanhoissa autoissa, kun kaikki on niin samanlaisia. Edellisen C4:n ja tämän C5:n ero on jämäkkyydessä niin älytön, että ei kyllä tosiaan kalpene senkään suhteen niille bemareille. Lisäksi äänieristys on myös niin valtavasti parempi vanhaan, etten edes uskonut ranskalaisen moiseen pystyvän. Koska olin kuvitellut saavani sitä vain noista ns premium autoista. Lisäksi kaikki materiaali on paljon laadukkaampaa, kuin picassossa.

Lisäksi taksia olen ajanut useammalla C ja E sarjan mersuilla, kuin myös A6 Audilla. Eli vertailupohjaa itsellä on.

Se suurin ero on vain siinä, että penkit ja nestejousitus on todella paljon saksalaisia kilpailijoita edellä et huh huh.

Ja en todellakaan ole mikään "sitikkamies". Nimittäin picasson ostin pakonsanelemana, kun haluttiin 7-paikkainen. Vasta silloin alkoi ennakkoluulot murentunaan. Tänään kun isän kanssa ajeltiin, sanoin jälleen että sitikka on silti patonki mihin en luota..koeajolla söin sanani. Olen siis erittäin positiivisesti yllättynyt autosta kokonaisuutena.

Edit: nestejousitus antaa myös sen mahdollisuuden, että maantiellä nautitaan ja auto menee kuin juna, eikä välitä mistään. Mutkatiellä sport asetus ja jämäköityy "saksalaiseksi".
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

^^C4 ja C5 ovat myöskin aivan tyystin eri autoja, joten C4 kokemusten perusteella ei voi sano vielä mitään C5:sta [emoji1]
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Ajotuntumaltaan en nyt kauheasti itse eroja huomaa 3-5v vanhoissa autoissa, kun kaikki on niin samanlaisia.

Okei...Itse kyllä huomaan eroja, aika huomattaviakin. Pelkästään vetotapa tuo jo ainakin omiin näppeihin ihan erilaisen ajotuntuman ja voin kyllä sanoa, että kyllä esim. etuvetoisissakin huomaa ihan selviä eroavaisuuksia esim. Hondan, Fordin, VW:n/Seatin ja ranskalaisten välillä. Puhumattakaan siitä, kun tuodaan Quattro Audi tai tosiaan vaikka 330i Bemari mukaan keskusteluun.

^^C4 ja C5 ovat myöskin aivan tyystin eri autoja, joten C4 kokemusten perusteella ei voi sano vielä mitään C5:sta [emoji1]

Ovat toki, mutta saman lafkan tuotteita molemmat ja molemmissa on se "ranskalaisen auton tuntuma". Ei tietenkään voi yksi yhteen verrata, mutta sellainen "peruskäsitys" ja "perustuntuma" C4:stä välittyy myös. Pitää sanoa tähän vielä, että C4 oli minusta melkoisen kehnon oloinen ja löysähkö ajettava esim. verrattuna uusikoppaiseen Civiciin tai Leoniin, joita olen myös tuttavapiirissäni päässyt/joutunut testaamaan muutamia kertoja.

Minusta tuntuu aika kauhealta, kun joudun sanomaan, että Honda/VW tuntuu mukavammalta vehkeeltä ajaa kuin paljon mukavaksi kehuttu ranskalainen vastine. Japanilaisethan ovat aina olleet laadukkaita, mutta Esson baarin mukaan eivät ollenkaan niin mukavia ajettavia kuin ranskalaiset. Se nyt vaan on niin, että jos olisi pakko valita esim. Hondan, VAG:n tuotteen tai ranskalaisen väliltä, niin näillä kokemuksilla voi jo sanoa, ettei ainakaan ranskalaista.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Sitikat, varsinkin hydraulialustaiset jakavat mielipiteet herkästi. Joidenkin mielestä pehmeys on vedetty överiksi ja ajotuntuma on kuin ilmapatjalla. Toiset tykkää kuin hullu puurosta. [emoji1]
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Miten etu/takaveto näkyy normaali ajossa? Talvella voi huomata puskemista kovaa ajaessa etuvedolla, mutta normi liikennesääntöjen mukaan ajaen väitän ettet vetotapaa erota.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Sitikat, varsinkin hydraulialustaiset jakavat mielipiteet herkästi. Joidenkin mielestä pehmeys on vedetty överiksi ja ajotuntuma on kuin ilmapatjalla. Toiset tykkää kuin hullu puurosta. [emoji1]

Tätä koitin itsekin tuossa aikaisemmin jo sanoa. Autot ovat makuasioita ja hyvin usein kompromisseja. Tosin niistä on silti kiva keskustella ja "väitellä" silloin tällöin :D

Tuttavapiiristä löytyy muutama "sitikkamies" myös, joiden kanssa autokeskusteluja on käyty välillä, joten nuo keskustelut nestejousituksesta ovat kyllä tuttuja! :D Eräskin vähän iäkkäämpi "sitikkamies" on vannonut merkin nimeen jo niistä hydraulialusta-Xantioista lähtien. Omaan makuun nestejousitus olisi varmaan liian pehmeä ja "löysä", koska itse pidän jonkun verran terävämmästä palautteesta ja ajotuntumasta. Sitä en toki epäile, etteikö joku ostajakunta nauttisi Citikan pehmeämmästä asenteesta, koska kyseisiä vehkeitä kuitenkin menee kaupaksi.

Ilman sen suurempaa empiiristä tutkimusta pysyn kuitenkin edelleen alkuperäisessä väitteessäni ja väitän, ettei suunnilleen saman ikäinen C5 ja BMW 3-sarja tunnu "samalta".
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Miten etu/takaveto näkyy normaali ajossa? Talvella voi huomata puskemista kovaa ajaessa etuvedolla, mutta normi liikennesääntöjen mukaan ajaen väitän ettet vetotapaa erota.

Kyllä omissa näpeissä ihan kesäisessä perusajossakin takavetoinen tuntuu jotenkin "jouhevammalta" ja "kevyemmältä" ajaa vähänkään mutkaisemmilla teillä. Eihän etuveto tietenkään niissä keleissä, Suomen sallituissa nopeuksissa juurikaan puske, mutta sen verran hiuksen hienosti kuitenkin, ainakin oman tuntuman mukaan, että takaveto on jotenkin mukavampi, luontevampi ja "sporttisempi" ajettava. Koen joutuvani "tekemään vähemmän töitä", kun ajan kesällä takavetoisella mutkatietä 80 km/h kuin mitä joudun samalla tiellä tekemään töitä "puskemista vastaan" etuvetoisella.

Nämä vaan omia huomioitani, enkä väitä kaikkien tuntevan samalla tavalla. Tai ehkä olen hieman vaan yli-ihastunut Bemariini tai jotain :D Selvän eron olen kuitenkin huomannut. Ajo on minusta takavetoisella helpompaa ja jouhevampaa samassa nopeudessa niin, että periaatteessa voisi ajaa jopa kovempaakin ilman, että tarvitsisi mutkatiellä "tehdä töitä" auton pitämiseen tiellä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Juu ei, 300:n on huonompi, 500 parempi, joskaan ei kovin kaukana.

300:ssa vaikuttaa jo sen että on ihan eri kokoluokan auto kyseessä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Juu ei, 300:n on huonompi, 500 parempi, joskaan ei kovin kaukana.

300:ssa vaikuttaa jo sen että on ihan eri kokoluokan auto kyseessä.

No niin tulihan se sieltä! Eli eivät tunnu samalta, vaikka alkuperäinen väite olikin "kaikki 3-5v vanhat autot tuntuvat samalta" ;) Hyvä, että päästiin tästä sopuun.

Sen enempää en lähde kuitenkaan Esson baarikeskusteluun siitä sitikkamiehen kanssa, onko C5 parempi kuin 3/5-sarja, koska se on makuasia. Jos vähän yleistetään ja kärjistetään, niin joku tosiaan haluaa nukkua siinä vellovassa vesisängyssä ja joku toinen taas tykkää jämäkämmästä joustinpatjasta ;)
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mä puhuin saman kokoluokan autosta. En mä lähde 300 sarjan bemua vertaamaan A6 Audiin, vaan A4een. Eli 500, A6, C5.
C4 ja 300 niin bemu vie mennen tullen.

Mutta jos nyt puhutaan vaikka siitä C4 ja 300, niin normi nopeuksilla ajettaessa maantiellä/kaupungissa, ei ne isot ole niin mahdottoman isot. Erot tulee kovempaa ajaessa ja muussa laadussa.

C5:n kohdalla se muu laatu on hilattu samalle tasolle ja ohjauksen jämäkkyys jne. Ja tosiaan sportti moodissa tämä alusta on hyvinkin teräväpalautteinen..juuri sellainen että normi moodi meni takaisin. :€
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

On joo. Vanha oli ilmajousituksella ja silloin sitikka ihmiset sanoi, että niissä on paljon enemmän ongelmia kuin näissä. Näkee sitten miten toimii..
Citikoissa ei missään vaiheessa ole ollut mitää ilmajousitusta. Omasta mielestäni citikan nestejousitus on paras mitä autoissa on saatavana, harmi että luopuvat siitä. Ostit siis citikan? Diesel vai bensaturbo? Jos diesel, niin onnittelen jos thp bensakone, niin otan osaa. Se on sitten niin paska kone tuo thp, että oksat pois. Jakoketju venyy, imusarja menee tukkoon jne.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mä puhuin saman kokoluokan autosta. En mä lähde 300 sarjan bemua vertaamaan A6 Audiin, vaan A4een. Eli 500, A6, C5.
C4 ja 300 niin bemu vie mennen tullen.

Mutta jos nyt puhutaan vaikka siitä C4 ja 300, niin normi nopeuksilla ajettaessa maantiellä/kaupungissa, ei ne isot ole niin mahdottoman isot. Erot tulee kovempaa ajaessa ja muussa laadussa.

No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.

Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.

Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.

Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.

Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
Miten joku meneekin noin triggeröitymään vain sen takia, että joku sattuu pitämään citikoista.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Miten joku meneekin noin triggeröitymään vain sen takia, että joku sattuu pitämään citikoista.

Eihän tässä ollut kyse ollenkaan siitä, mistä merkistä joku tykkää. Ajakoon vaikka Ladalla, jos haluaa ajaa...

Kyse oli siitä, että noin vaan "pystymetsästä" tullaan sanomaan, että uudehko BMW 3-sarja ja vastaavan kokoluokan Citikka/tmv. "tuntuu ihan samalta", vaikka voin omasta kokemuksestani sanoa, että näin ei ole. Ero on omiin näppeihin selvästi huomattava ja tuntuva jo suuremmissa taajamanopeuksissa. Jopa taajamissa huomaa, kuinka paljon helpompi Bemaria on käsitellä vaikkapa tiukoissa kadunkulmissa tai paikotusalueilla verrattuna esille ottamaani Citikkaan, jonka ainakin siinä yksilössä kohtuu huomattava "kuollut alue ohjauksen keskellä" vaikutti selvästi siihen, kuinka paljon enemmän fyysistä työtä joutui tekemään ja rattia vääntelemään samaan kääntötyöhön.

Eli ei, Citikka ei "triggeröinyt" mitään. Ainoastaan väite siitä, että se olisi jotenkin "ihan samanlainen" Bemariin verrattuna, vaikka omat kokemukset osoittavat ihan päinvastaisia juttuja.
 
Ylös Bottom