Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Juu ei, 300:n on huonompi, 500 parempi, joskaan ei kovin kaukana.

300:ssa vaikuttaa jo sen että on ihan eri kokoluokan auto kyseessä.

No niin tulihan se sieltä! Eli eivät tunnu samalta, vaikka alkuperäinen väite olikin "kaikki 3-5v vanhat autot tuntuvat samalta" ;) Hyvä, että päästiin tästä sopuun.

Sen enempää en lähde kuitenkaan Esson baarikeskusteluun siitä sitikkamiehen kanssa, onko C5 parempi kuin 3/5-sarja, koska se on makuasia. Jos vähän yleistetään ja kärjistetään, niin joku tosiaan haluaa nukkua siinä vellovassa vesisängyssä ja joku toinen taas tykkää jämäkämmästä joustinpatjasta ;)
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mä puhuin saman kokoluokan autosta. En mä lähde 300 sarjan bemua vertaamaan A6 Audiin, vaan A4een. Eli 500, A6, C5.
C4 ja 300 niin bemu vie mennen tullen.

Mutta jos nyt puhutaan vaikka siitä C4 ja 300, niin normi nopeuksilla ajettaessa maantiellä/kaupungissa, ei ne isot ole niin mahdottoman isot. Erot tulee kovempaa ajaessa ja muussa laadussa.

C5:n kohdalla se muu laatu on hilattu samalle tasolle ja ohjauksen jämäkkyys jne. Ja tosiaan sportti moodissa tämä alusta on hyvinkin teräväpalautteinen..juuri sellainen että normi moodi meni takaisin. :€
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

On joo. Vanha oli ilmajousituksella ja silloin sitikka ihmiset sanoi, että niissä on paljon enemmän ongelmia kuin näissä. Näkee sitten miten toimii..
Citikoissa ei missään vaiheessa ole ollut mitää ilmajousitusta. Omasta mielestäni citikan nestejousitus on paras mitä autoissa on saatavana, harmi että luopuvat siitä. Ostit siis citikan? Diesel vai bensaturbo? Jos diesel, niin onnittelen jos thp bensakone, niin otan osaa. Se on sitten niin paska kone tuo thp, että oksat pois. Jakoketju venyy, imusarja menee tukkoon jne.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mä puhuin saman kokoluokan autosta. En mä lähde 300 sarjan bemua vertaamaan A6 Audiin, vaan A4een. Eli 500, A6, C5.
C4 ja 300 niin bemu vie mennen tullen.

Mutta jos nyt puhutaan vaikka siitä C4 ja 300, niin normi nopeuksilla ajettaessa maantiellä/kaupungissa, ei ne isot ole niin mahdottoman isot. Erot tulee kovempaa ajaessa ja muussa laadussa.

No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.

Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.

Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.

Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.

Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
Miten joku meneekin noin triggeröitymään vain sen takia, että joku sattuu pitämään citikoista.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Miten joku meneekin noin triggeröitymään vain sen takia, että joku sattuu pitämään citikoista.

Eihän tässä ollut kyse ollenkaan siitä, mistä merkistä joku tykkää. Ajakoon vaikka Ladalla, jos haluaa ajaa...

Kyse oli siitä, että noin vaan "pystymetsästä" tullaan sanomaan, että uudehko BMW 3-sarja ja vastaavan kokoluokan Citikka/tmv. "tuntuu ihan samalta", vaikka voin omasta kokemuksestani sanoa, että näin ei ole. Ero on omiin näppeihin selvästi huomattava ja tuntuva jo suuremmissa taajamanopeuksissa. Jopa taajamissa huomaa, kuinka paljon helpompi Bemaria on käsitellä vaikkapa tiukoissa kadunkulmissa tai paikotusalueilla verrattuna esille ottamaani Citikkaan, jonka ainakin siinä yksilössä kohtuu huomattava "kuollut alue ohjauksen keskellä" vaikutti selvästi siihen, kuinka paljon enemmän fyysistä työtä joutui tekemään ja rattia vääntelemään samaan kääntötyöhön.

Eli ei, Citikka ei "triggeröinyt" mitään. Ainoastaan väite siitä, että se olisi jotenkin "ihan samanlainen" Bemariin verrattuna, vaikka omat kokemukset osoittavat ihan päinvastaisia juttuja.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Citikoissa ei missään vaiheessa ole ollut mitää ilmajousitusta. Omasta mielestäni citikan nestejousitus on paras mitä autoissa on saatavana, harmi että luopuvat siitä. Ostit siis citikan? Diesel vai bensaturbo? Jos diesel, niin onnittelen jos thp bensakone, niin otan osaa. Se on sitten niin paska kone tuo thp, että oksat pois. Jakoketju venyy, imusarja menee tukkoon jne.
Kyllä on. Itse kun tänään juuri takapään ilmajousituksellisen vein vaihdossa. Takapäähän ilma, etupäässä normi jousitus. C5:ssa onkin sitten juuri nesteet aina.

163hp diesel aidolla automaatilla, koska robottiin en koske. Eli samalla yhdistelmällä kuin vanhakin oli. Vanhaan tuli 2,5 vuodessa 100tkm, joten ei bensaa viitsi harkita edes.

Vaikka sama kone ja laatikko, niin välitykset selkeästi isommat C5:ssa. Muutenkin toki ilmanvastus pienempi, niin nyt 350km seka-ajolla C5 kuluttaa 1,6l vähemmän. Itseasiassa testailin mutkatiellä sporttimoodeja jonkun verran, eli todellisuus lienee 1,8-2l luokkaa.




No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.

Nimenomaan tuo arvostus sen tekeekin. Enkä minäkään ennen tätä päivää olisi tuote vertailua tehnyt. Olen tosiaan taksia ajellut lukuisilla premium autoilla noin 500tkm ja kavereiden autoilla yhteensä ehkä 2000tkm ja tuplat istunut vieressä. Olen ajanut ensimmäisen korimallin C5:sta myös taksina ja jo silloin sanoin C5:n olevan parempi ajaa kuin mersut ja Audit. Ero oli hyvinkin selkeä. Muutoin C5 oli silloin hyvinkin keskinkertainen kokemus, eikä herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen ja haaveilin A6:sta. Vasta tämän päivän kokemus muutti mielipiteeni täysin. Olisin samaan rahaan sen A6:n saanut pari vuotta vanhempana, mutta ei käynyt edes mielessä isompien ylläpitokulujen vuoksi.

Näyttää uutena noilla varusteilla olevan 45-50k välissä. Vastaava bemari näköjään noin 7-8k kalliimpi, ja siitä kun otetaan oikeasti bemarin merkin tuoma lisä, niin ei siinä oikeasti kovin isoista eroista uuden hinnassa puhuta. Joten aika samassa mennään. (Hinnat otettu nyt tän hetken uusista vastaavista). Se hinta näkyy siinä kun ajetaan liikkeestä ulos. Sitikasta lähtee varmaan puolet pois juuri arvostuksen takia. Huono arvostus ei autosta tee silti huonoa suoraan, pikemminkin meille jotka sen suostuu ottamaan niin arvostus tekee palveluksen. Saa edullisesti hyvän auton.

Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.

Sehän on vain hyvä jos tunnet ja ajat juuri sillä sun käteen paremmalla ajettavalla. Itse ajelin pääosin mersuilla taksia aikanaan ja niiden ohjauksesta en pitänyt ollenkaan, vaikka mersumiehen mielestä se on ainoa oikea.

Itsellä autohistoria alkoi Saabeista ja vanhoista jenkeistä. Saabista jäänyt ajajan helppous. Kaikki on suunniteltu siten, että kuskin ei tarvitse välittää mistään. Jenkit taas mukavuuspainotteisia. Sitikka yhdistää nämä molemmat, joten aika luonnollista että pidän sen tuntumasta ajon ja hallintalaitteiden suhteen.

Kuten todettu, niin itsekin ajellut lähes puoli miljoonaa sun luokittelemilla premium autoilla (joista muuten 300-sarja on kaukana). Eli kyllä Mullakin kokemuspohjaa on. Meillä vain on täysin eri maku siitä tuntumasta. Kyllä jenkit, ruotsalaiset ja ranskalaiset on aina ajotuntumaltaan parempia autoja tehneet kuin saksalaiset...minun mielestä. Saksalaisiin tykästyneet luonnollisesti täysin eri mieltä, kun ovat tykästyneet täysin erilaiseen autoon. Ei se silti sitä faktaa poista, että C5 kilpailee nimenomaan 500-sarjan, e-sarjan ja A6:n kanssa samassa kisassa, eikä hinta-laatusuhteeltaan ole ollenkaan pöllömpi vaihtoehto, etenkään käytettynä. Harva vain sitä uskaltaa koittaa, eikä se ole multa pois. Eikä se ole multa pois, että sinä pidät 300-sarjalaistana premium autona ja nautit siitä, se on vain hyvä asia. Hyvä auto se on minunkin mielestä, jopa loistava, aivan liian pieni vain minulle.

Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
Kuten ylempänä sanoin, jo vuosia sitten ajon jälkeen sanoin ajavani mielummin C5:lla kuin mersulla tai Audilla, vaikka nauroin kaikille sitikan omistaville, ihan vain koska mulla se sitikka triggeröi hyvin pahasti silloin. Se oli oikeasti mun perheen alla loistava auto, vaikka se versio olikin vielä muutoin laaduton, hajuton ja mauton.
Eli ei tämä johdu siitä että olen nyt ostanut sitikan. Tämän päivän osto vain vei pohjan mun lopulta sitikka vastaisuudelta joka mulla on ollut, vaikka 2,5v ajanut sitikalla.

Mutta se, että jos olisin sanonut ostaneeni vaikka passatin, ei tätä keskustelua käytäisi, vaikka autona käytännössä sama kuin A6. Itse en Passatistakaan tykännyt ollenkaan.

Ja mitä sitä väittämään vastaan, kun nyt puhutaan omasta kokemuksesta sen ratin takana: sun mielestä 300-sarjalainen on selvästi parempi kuin sitikan mikään auto, mun mielestä A6, 500sarja ja C5 on aika samalla viivalla, mutta 300-sarja ei sinne yllä. Iso syy siinä on ihan auton koossa, joka tuntuu kaikessa tuolla uraisilla teillä ajellessa, siinä tulee vain fysiikan lait mukaan.

Se mitä tulee keskialueen tyhjyyteen, niin sellaista en ole havainnut C4 Grand Picassossa, C5:ssa, mutta en kyllä kakkos autoina olleissa xantiassa, kuin C1:ssäkään. Päinvastoin C5 on jämäkkä ja tarkka kautta linjan, kun taas C1 pikkuautona on kuin mikroautoa ajaisi. Kyllä saa olla alustassa aika paljon vikaa, että siellä olisi väljyyttä noin paljon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Näyttää uutena noilla varusteilla olevan 45-50k välissä. Vastaava bemari näköjään noin 7-8k kalliimpi, ja siitä kun otetaan oikeasti bemarin merkin tuoma lisä, niin ei siinä oikeasti kovin isoista eroista uuden hinnassa puhuta. Joten aika samassa mennään. (Hinnat otettu nyt tän hetken uusista vastaavista).

Kiitokset erittäin tyhjentävästä selvennyksestä! :) Hienoa, että olemme vihdoin samaa mieltä siitä, että eroja on ja paremmuus on enemmänkin makuasia ja riippuvainen jokaisen mieltymyksistä ja eri ominaisuuksien painotuksesta. Aivan kuten koitin jo pari viestiä sitten sanoa...

Mitä lainattuun tulee, niin pakko kysyä, kun en ole varsinkaan uusien Citikkojen hintoihin perehtynyt yhtään, koska kyseinen merkki ei varsinkaan uutena tule missään tapauksessa kysymykseen. Tarkistit siis varustelistan ihan läpikotaisin? Bemarien hinnathan noissa mainoksissa ja muissa ovat juurikin näitä täysin, siis täysin, perusvarusteilla olevia. Oletukseni on, että esim. Citikassa on vakiona enemmän kuin Bemarissa, jolloin "vastaava Bemari" olisi tuotakin eroa enemmän kalliimpi. Tosin itse en tuhlaa rahojani täysin uusiin autoihin, koska en halua maksaa Suomen riistohintaisia autoveroja, joten olen enemmänkin perehtynyt "vähän käytettyihin".

Toisaalta täytyy sanoa, että tuntuu hurjalta ajatella, että uusi C5 maksaisi jopa 50k. En ikimaailmassa laittaisi ranskalaiseen autoon 50k euroa, siis en ikinä! Jos olisi tuosta vaan laittaa 50k autoon, niin kävelisin kyllä ihan eri merkin liikkeeseen hieromaan kauppoja. Rehellisesti sanottuna pidän esim. Mondeota, Insigniaa, jopa Passatia ja vastaavia enemmän 45-50k arvoisena kuin mitään ranskalaista. Minulla ei siis ole mitään Citikoita tai ranskalaisia ylipäätään vastaan, mutta en vain pidä niitä tuon rahan arvoisina. En jostain syystä pidä niitä saman tasoisina autoina kuin esim. mitä Ford, Volvo ja Premiumit tarjoavat suunnilleen samaan hintaan. Kehitys menee autoissa eteenpäin varsin nopeasti ja varmasti ranskalaiset ovat parantaneet laatuaan siitä, mitä olivat kymmenisen vuotta sitten, mutta omalle kohdalle se leima niistä "kohtuu halvoista ja mukavista, mutta sähkövikaherkistä" laitteista on jäänyt päälle. Olin nimittäin "päivittäin" tekemisissä juurikin Citikoiden kanssa viime vuosikymmenen jälkipuolikkaalla, kun työskentelin opiskelujeni ohessa autoliikkeessä, joka myi ja korjasi kyseisiä laitteita. Tapasin ja keskustelin jatkuvasti asiakkaiden kanssa siitä, millaisia "lastentauteja" niissä oli vähän ärsyttävistä vinkuvista jarruista kojelaudan joulukuusiefektiin saakka. Silloin jo iskostin päähäni, että "kyllähän näissä töitä on, mutta ei koskaan itselle tällaista!". Melkein tosiaan pari vuotta sitten haksahdin, kun olin halvalla saamassa, mutta en sitten kuitenkaan, onneksi...Samaisessa talossa oli myös MB-myynti ja huolto kera Fordin, Mitsubishin ja Hondan ja siitä sai aika hyvän kontrastin "perusmerkin" ja "premiumin" välillä. Samalla pääsi tekemään aika hyvää vertailua siitä, millaisia huollollisia ja korjauksellisia eroja oli juurikin suunnilleen saman hintaluokan laitteissa eli Citikassa, Fordissa ja Hondassa, joilla kaikilla oli varsin suuri volyymi eli määrällinen esiintymä. Ajat ovat toki muuttuneet vajaassa vuosikymmenessä ja uusia malleja on tullut, mutta siltä ajalta jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen, kuinka noista merkeistä useiten oltiin testeriä kytkemässä Citikkaan, kun selviteltiin syytä päästöjärjestelmän merkkivalon syttymiselle liian usein ynnä muuta pikkuvikaa. Citikan omistajat valittelivat vinkuvista jarruista myös muita useammin kera pienten epämääräisten sirinöiden ja vastaavien. Fordeissa ei ollut samaa määrää tällaisia pikkuvaivoja ja mielestäni Hondille tarvitsi tehdä kaikista vähiten vikadiagnooseja ja "valohoitoja". Japanilaiset olivat yleensäkin niitä, jotka huollettiin kerran vuodessa ja samalla vaihdeltiin polttimoita ja vähän kulunutta jarruosaa sieltä ja niveltä täältä. Ei tarvinnut juurikaan puuttua "lastentauteihin" niiden kanssa ja Ford oli tosiaan myös Focus/Mondeo-segmentissä sellainen kohtuullisen vikavapaa laite.

Innostuinpa taas muistelemaan menneitä mukavia aikoja :D Silloin opiskelu ja työ oli kivaa. Nykyään vähemmän kivaa, mutta on kuitenkin. Siinä olet toki oikeassa, että Citikan nopea arvonalenema tarjoaa "vähän käytettyjä" ostaville hyvät markkinat. Ainakin, jos sattuu saamaan sellaisen "viattoman" yksilön, jota eivät nuo ärsyttävät pikkuprobleemat vaivaa. Varmaan ovat tosiaan parantaneet tällä vuosikymmenellä tuota, kuten varmasti kaikki merkit, mutta kuten sanottua, omat "kohtuu tuoreet" kokemukset sekä penkin ja ratin välistä sekä huoltotiskin takaa ovat sellaisia, että karsastan kyllä noita laitteita. Ehkä olen sitten ennakkoasenteinen tai "pitkävihainen", mutta näin se vain on. Toki autoja ne ovat kaikki logosta riippumatta ja kaikkia pitää jossain vaiheessa korjata, että eipä se Bemarikaan autuaaksi tee siinä vaiheessa. Ja kyllä niitä Mersujakin silloin samassa aikajanassa jouduttiin korjaamaan, vikoja diagnosoimaan ja näin. Se olikin melkoista taiteilua joskus, kun "200k arvoisella AMG:llä ajava setä tahtoi ajan nyt, eikä heti, kun ylihuomenna on lähtö maakuntaan ja nyt auton mittaristossa palaa huoltovalo" tai jotain muuta vastaavaa, kun ollaan niin tärkeää herraa, että melkein olisi pitänyt mennä herran kotipihaan korjaamaan/huoltamaan. Toki oli siinä hommassa puolensakin, kun pääsi tapaamaan julkimoitakin työn puolesta. Mainittakoon vaikka nyt jo edesmennyt Kari Tapio ja sellainen urheilustara kuin Teppo Numminen...

Mutta siis joo, ajelkoon kukin millä ajelee ja kaikkiin niihin joskus jotain vikaa tulee! Paras ajaa sellaisella, joka omaan kätöseen parhaiten sopii ja jonka kyydeistä nauttii! :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Tökimpä minäkin nyt kepillä jäätä ja avaudutaan vähän peltilehmistä ylipäätänsä tämän citikka vs bemari juupas eipäs väittelyn seassa. :D

Sinällään huvittaa aina nämä väitteet että premium olisi aina parempi vaihtoehto. Monelle se auto on kuitenkin vain esine jolla pääsee paikasta A paikkaan B ja siihen käy mainiosti auto kuin auto kunhan kääntyy rattia kääntämällä ja kulkee sen 120km/h tarvittaessa. Varsinkin jos autoa käytetään vain 30min työmatkaan ja muutamiin lomamatkoihin. Nykypäivänä vielä kun kaikki härpättimet ja avustajat löytyvät jo lähes kaikkien merkkien valikoimasta ero on vain kaventunut halvempien eduksi.

Ajotuntuma on myös hyvin yksilöllistä ja toiselle se tien tunteminen luissa ja ytimissä ei todellakaan ole mitenkään tärkeää. Jos taas se auto ostetaan vain oman egon tai näyttääkseen naapurille että peniksen pidennykselle on tarvetta niin sitten se on mielestäni itsetutkiskelun paikka. :D

Itse ajoin vuosia työnpuolesta Audin A6 edustusautoa eikä tulisi mieleenkään ostaa sellaista oman pikkuauton tilalle, varsinkaan kun puhutaan ~50k€ erotuksesta. Jos joutuisin joskus sen 30t+km vuodessa omalla autolla ajelemaan niin olisi valinta joku Civici tai vaikka Golffi eli keskiluokan perusauto. Aika “mökkiteillä” tai radalla joutuu kyllä suomessa ajaa että alustan jäykkyydet sun muut korostuisivat niin paljon että selittäisi tuota ns premium hintatasoa “tavisautoon”. Brändilisää on ilmana mukana noissa aivan käsittämätön määrä.

Typerintä on ajaa autolla tietyn merkin pakottamana eikä sellaisella joka on oikeasti mukava ajaa ja sopii omaan budjettiin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Samat mielikuvat mulla oli sitikoista ennen tuota Grand Picassoa. Nimenomaan huonosti tehtyjä sähkövokaisia romuja. Tosin pidän etenkin Fordia edelleen saman kastin autona. Opel kuuluu niihin myös, mutta Insignian ottaisin koska vain. Myönsihän Opelin toimari jo joitain vuosia sitten, että 2000-luvun alkuun he tekivät huonoja autoja ja tekivät sen jälkeen muutoksen. Ja se näkyy.

50k kouraan ja sitikka liikkeeseen? Ei ikinä. Ei enää nykyisin siksi, että pitäisin sitikkaa huonona autona, vaan siksi, että 99% muista pitää ja auton arvosta menisi liikkeestä ulos ajaessa varmaan 30%, vuoden aikana 50% :D ei kiitos.

Ei sen puoleen, en ostaisi 10k daciaa, en 30k golffia, en 50k volvoa, enkä 90 tonnin bemaria.

Itse ostan autoni 70-110tkm ajettuna 3-5v vanhoina. Hyvillä varusteilla, edulliseen hintaan, kohtuu kilometrein. Ajan niillä 100-150tkm 2-3 vuodessa ja uusi tilalle.

Merkkien perässä en niinkään mene, menen sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ostokselta hinta-laatusuhteen osalta. Välillä se on Saab, välillä Volvo, välillä bemari, välillä Skoda..nyt näköjään kahdesti putkeen sitikka.

En tosin ihmettele vaikka nyt jämähtäisin sitikkaan juuri tuon huonon arvostuksen aiheuttaman hintatason takia.

Juuri nyt vastaavat autot saman ikäisenä, suunnilleen samoilla varusteilla ja kilometreillä:
- Insignia 5k kalliimpi
- A6 13k kalliimpi
- Mondeo samoissa hinnoissa
- Superb 5k kalliimpi
- Passat 5k kalliimpi
- V60 6-7k kalliimpi
- V70 8-10k kalliimpi
- 520 13k kalliimpi

Noista autoista voisin ottaa minkä vain (paitsi mondeon), mutta en kyllä mistään noista olisi valmis maksamaan 2-3v ajon ajalle noita summia extraa. Ne eivät vain ole niin paljon parempia miltään osin, että maksaisin. Hinnoissa näkyy suoraan automerkin arvostus. Esim passat pitää paremmin hintansa, kuin selkeästi parempi (oman kokemuksen mukaan) Superb. Skoda on kalliimpi uutena, mutta arvostus huono ja Passat pitää merkkinsä ansiosta hinnan. Vähän sama kuin BMW vs. Audi. Bemua arvostetaan ja hinta pysyy.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Ajotuntuma on myös hyvin yksilöllistä ja toiselle se tien tunteminen luissa ja ytimissä ei todellakaan ole mitenkään tärkeää. Jos taas se auto ostetaan vain oman egon tai näyttääkseen naapurille että peniksen pidennykselle on tarvetta niin sitten se on mielestäni itsetutkiskelun paikka. :D

Peruspertti ei tosiaan ajotuntumasta tai "ajo-ominaisuuksista" juuri mitään tiedä, tai ei ainakaan asiasta juuri välitä. Heille riittää sellainen "halpa" ja erittäin vähävikainen laite, jolla pääsee kotoolta viemään muksun tarhaan/kouluun, sieltä sitten töihin ja illalla sama reitti toisinpäin. Sillähän niitä Toyotia ja vastaavia niin paljon myydäänkin :D

Moni tuntuu edelleen mieltävän varsinkin Bemarin tosiaan miehuuden jatkeeksi. Varsinkin siinä tapauksessa, jos omistaja/kuski on nuorehko noin kolmekymppinen mies, joka ajelee sillä musiikki aavistuksen normaalia kovemmalla myös ihan huvikseen välillä pelkän työmatkan lisäksi :D Noh, ehkä se pitää ainakin osin vielä paikkansa, koska voin kyllä vahvistaa, että miehuus on kasvanut viitisen senttiä ja parikymppisiä nätihköjä nuoria naisia saa helpommin kyytiin! No leikki leikkinä tietenkin...

Ei vaan vakavasti puhuttuna iskin silmäni kutoskoneiseen Bemariin aikanaan viime vuosikymmenen lopulla opiskellessani, kun kyseisen merkin 6 sylinterisiä moottoreita käytiin läpi. Silloin päätin, että jos joskus lähitulevaisuudessa kohtuuhintaan tulee vastaan mahdollisuus kyseisenlainen laite saada, niin mahdollisuus pitää ainakin katsoa läpi. Silloin tämä e90-sukupolvi 3-sarjaa oli ikänsä puolivälissä ja kun se nyt ainakin omasta mielestäni valitettavasti jäi tällä haavaa viimeiseksi ahtamattomaksi suoraksi kutoseksi Bemarin osalta, niin oli aika tarttua tilaisuuteen, kun sellainen tuli eteen. Autohan on huono sijoitus ja halvemmallakin olisin varmasti ihan hyvän vehkeen saanut, mutta päätinpä vaan, että nyt ollaan ainakin vähän aikaa ihan oikea Bemaristi ja tulevaisuudessa sitten ehkä jotain muuta. Seuraava laite ei välttämättä ole Bemari, todennäköisesti ei ole, mutta se seuraavakin on mitä todennäköisimmin, ainakin taloudellisen tilanteen niin salliessa, jonkinlainen "hieman poikkeava" laite, eikä sellainen "perushalpa ranskalainen/Fordi/perushalpa saksalainen/japanilainen". Autoihmisenä tykkään taloudellisen tilanteen niin salliessa omistaa ja ajella hieman peruspertin autosta eroavalla kulkineella.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mulle tärkein asia on ollut iso, turvallinen, suht tehokas neliveto. Joten valintani on aina ollut audi a6. Niitä löytynyt muutama kappale. Harmikseni en enää pysty paljoa autoa ajamaan, niin luovuin edellisestä ja nyt ajellaan muijan corollalla. Onhan niissä eroa kun yössä ja päivässä. Oikein itkettää välillä lähteä ajamaan :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Autoihmisenä tykkään taloudellisen tilanteen niin salliessa omistaa ja ajella hieman peruspertin autosta eroavalla kulkineella.

Mutta eihän e90 kolmossarjalainen kutoskoneella ole peruspertin autoa kummempi. Noita näkee liikenteessä koko ajan. Se että kone huoneesta löytyy reilu 200 hevosta ei tee vielä autosta erikoista. Joka toisessa sportissa on yli 200 kaakkia.

Sitten jos Bemmun moottorista löytyy M-leima, niin voidaan jo puhua erikoisemmasta, katukuvassa erottuvasta, autosta. Kyllä kutoskoneen bemmut, audit ynnä muut on ihan arkipäivää. Kaikki kun tuntuvat haluavan ajaa sillä "erikoisemmalla" autolla. Sama juttu esim. GTI Golfin kanssa. Joka toinen vastaan tuleva Golf on GTI. R32-malli onkin sitten vähän harvinaisempi näky ja pienet ulkoiset seikat kielivät erikoisemmasta mallista. Sama juttu Bemmun M-sarjan, Audin S-sarjan tai vaikka AMG-mersujen kanssa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mutta eihän e90 kolmossarjalainen kutoskoneella ole peruspertin autoa kummempi. Noita näkee liikenteessä koko ajan. Se että kone huoneesta löytyy reilu 200 hevosta ei tee vielä autosta erikoista. Joka toisessa sportissa on yli 200 kaakkia.

Espoon seudusta en tiedä, mutta täällä Hämeen rajalla vastaan tulevat vastaavat laitteet ovat kyllä enemmän nelikkoja, mitä olen ehtinyt huomioimaan. Täällä näkee enemmän jopa vielä vanhempaa e46-autokantaa ja vitossarjan edustajat ovat ehdottomasti enemmän 520-tyyliä. Joo eihän se kuutoskoneinen kolmonen ole mikään "oikea ihme", mutta kuitenkin sellainen vähän harvinaisempi laite, kun suurin osa täällä pyörivistä laitteista menee siihen ranskalainen-japanilainen-halvempi saksalainen-segmenttiin.

Edit: Jos niistä ihan oikeasti erilaisista laitteista puhutaan, niin unelmana on ollut myös saada joskus vuosituhannen vaihteen NSX R, mutta eihän niitä enää ole tällä puolen maapalloa oikein olemassakaan ja ne mitä on, ovat sellaista hintaa, ettei "harrasteautoksi" kyllä raaski ottaa. Eihän tuollaisella olisi mitään järkeä talvipaskassa edes ajaa...
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Espoon seudusta en tiedä, mutta täällä Hämeen rajalla vastaan tulevat vastaavat laitteet ovat kyllä enemmän nelikkoja, mitä olen ehtinyt huomioimaan. Täällä näkee enemmän jopa vielä vanhempaa e46-autokantaa ja vitossarjan edustajat ovat ehdottomasti enemmän 520-tyyliä. Joo eihän se kuutoskoneinen kolmonen ole mikään "oikea ihme", mutta kuitenkin sellainen vähän harvinaisempi laite, kun suurin osa täällä pyörivistä laitteista menee siihen ranskalainen-japanilainen-halvempi saksalainen-segmenttiin.

Edit: Jos niistä ihan oikeasti erilaisista laitteista puhutaan, niin unelmana on ollut myös saada joskus vuosituhannen vaihteen NSX R, mutta eihän niitä enää ole tällä puolen maapalloa oikein olemassakaan ja ne mitä on, ovat sellaista hintaa, ettei "harrasteautoksi" kyllä raaski ottaa. Eihän tuollaisella olisi mitään järkeä talvipaskassa edes ajaa...

En tosiaan väitä että kolmossarjalainen kutoskoneella olisi mitenkään huono, mutta erikoiseksi en väittäisi. Sama tosiaan kaikkien pikkaisen tehokkaampien normiautojen kanssa. Jokainen haluaa sen "erikoisemman" pirssin, niin sitten on katukuva täynnä premium kutoskonetta, GTI:tä, Cupraa, OPC:tä ja ST:tä. Hienoja autoja ei siinä, mutta kaukana erikoisesta.

Oikeat urheiluautot, kuten NSX, sitten erikseen.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Tarkoituksena olisi päivittää autoa kevään / kesän aikana ja tuli tänään koeajettua Volvo V40 T2 automaatti sekä Mersun A180 automaatti.

Volvo oli ihan mukava auto, ohjaus miellyttävä. Kaupungissa mukava pyörittää. T2 tuntui yllättävän laiskalta ja jotenkin hitaasti vaihtoi kun polkaisi kunnolla kaasua moottoritiellä. Peruspenkit olivat mielestäni selän kohdalta huonot (ristiselän tuki varmaankin parantaisi tätä huomattavasti) ja reisien tuki loppui kesken. Myös rengasmelu tuli yllättävän helposti ohjaamoon kun ajeli moottoritiellä. Mittaristo oli näppärän näköinen ja viiksiin oli laitettu järkevästi toiminnot. Volvon keskikonsoli ei jostain syystä innostanut oikeastaan yhtään.

Mersun ohjaus oli kevyttä, moottori tuntui pirteämmältä ja polkaisun jälkeen huomattavasti pirteämmin lähti kaakit ulos tallista. Peruspenkit olivat jo ihan ok, reisien tuki tuli tarpeeksi pitkälle mutta ilman ristiselän säätöä ei voisi kuvitella penkkejä ottavan. Rengasmelua tuli vähemmän sisätiloihin kuin Volvossa. Mittaristo mukava ja informatiivinen. Pelkän vasemman viiksen käyttö vaatisi hetken totuttelua. Keskikonsoli miellyttävä. Miinusta näytön navigoimiseen tarkoitetusta pyörittävästä rullasta, ajan kanssa voisi muodostua plussaksi.

Yllättäen Volvo tippui alustavasti pois jatkosta, vaikka pidin sitä vahvana ehdokkaana. Ehkä T3 moottorilla sekä sport-penkeillä voisin vielä harkita. Vaikea sanoa tykästyisinkö siltikään keskikonsoliin ja miten rengasmelun kanssa 120-130km/h vauhdissa.

Vielä pitäisi Bmw 118 tai 120 käydä koeajamassa ja tehdä vertailut sekä mahdollinen päätös sitten Bmw:n tai Mersun välillä. Hinta samanlaisten lisävarusteiden kanssa näyttäisi menevän aika lähelle toisiaan. Mielenkiinnolla odotan Bmw:n koeajoa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Hei, ketään autosähköistä tietäviä?

Vaihdoin ovilampun joka siis toimi ennen vaihtamista kun vaihdoin sen logolliseen ledlamppuun. Otin vanhan lasikanta polttimon irti ja uuden laitoin mutta eipä toiminutkaan se enään ja vanha lasikanta polttimo ei pala siinä. Kaikki muut sisävalot toimii ja toisessa ovessa toimii tämä uusi lamppu normaalisti. Noh.. alettiin selvittää ongelmaa ja paljastu että miinuksesta ei tule virtaa lampulle, plussasta kylläkin, laitettiin johdon pätkä kiinni siihen ja kokeiltiin oven ruuveihin mittarilla niin lamppu sytty. Voiko olla mahdollista että miinus johtoon olisi tullut joku vika ja voiko olla kosketushäikkä, näyttää aivan normaalilta se pistorasia kylläkin, mutta ei vaan pala.

Toinen. Keskuslukko kaukosäätimestä lukitsee kaikki muut ovet paitsi kuljettajan oven, piuha poikki, sulake..? Auto Honda Accord -04
 
Tuli ostettua kakkosautoksi vaimolle Abarth 595 Competizione. Koskaan en ole halunnut mennä ajelulle omalla BMW:lla muuten vaan, mutta nyt tekisi mieli vähän väliä tuolla Abarthilla! Jos ootte katsastamassa pienten autojen luokassa uutta menopeliä, ni antakaa ihmeessä 595:lle mahdollisuus koeajolla. Joka kerta iso virne kasvoilla ratin takana:D
IMG_20200905_110553__01.jpg
IMG_20200803_171518__01__01.jpg
 
Tämä on nyt ihanuutta, ei tuskaa. Nimittäin uuden auton ihanuutta.
Ford Focus Wagon ST-Line vm. 2021. Varustelutaso: Lähes kaikki mitkä voi autoa rakentaessa ruksittaa. Tylsästi kuva nyt talvivanteilla. Kesällä sitten vähän isommat pöllit alla.
IMG_20201114_130842__01.jpg
Edit.
Lisätään vielä sen verran, että tämä on ensimmäinen täysin uusi auto itselle. Edellinenkin oli toki lähes uusi. Sai sen verran hyvän vaihtotarjouksen vanhasta, joten siihen tartuin. Tietysti myös 5 vuoden takuu houkutteli ja sen myötä mahdollisimman huolettomat kilometrit.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom