Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa
Citikoissa ei missään vaiheessa ole ollut mitää ilmajousitusta. Omasta mielestäni citikan nestejousitus on paras mitä autoissa on saatavana, harmi että luopuvat siitä. Ostit siis citikan? Diesel vai bensaturbo? Jos diesel, niin onnittelen jos thp bensakone, niin otan osaa. Se on sitten niin paska kone tuo thp, että oksat pois. Jakoketju venyy, imusarja menee tukkoon jne.
Kyllä on. Itse kun tänään juuri takapään ilmajousituksellisen vein vaihdossa. Takapäähän ilma, etupäässä normi jousitus. C5:ssa onkin sitten juuri nesteet aina.
163hp diesel aidolla automaatilla, koska robottiin en koske. Eli samalla yhdistelmällä kuin vanhakin oli. Vanhaan tuli 2,5 vuodessa 100tkm, joten ei bensaa viitsi harkita edes.
Vaikka sama kone ja laatikko, niin välitykset selkeästi isommat C5:ssa. Muutenkin toki ilmanvastus pienempi, niin nyt 350km seka-ajolla C5 kuluttaa 1,6l vähemmän. Itseasiassa testailin mutkatiellä sporttimoodeja jonkun verran, eli todellisuus lienee 1,8-2l luokkaa.
No minä nyt en vastaavasti pidä "isompaakaan Citikkaa", eli C5:ttä kovin vertailukelpoisena Premium-luokan autoihin, kuten Audiin, Mersuun tai Bemariin. Kokoluokka voi olla sama, mutta laatu ja arvostus ei ole ja sen näkee jo hinnastakin.
Nimenomaan tuo arvostus sen tekeekin. Enkä minäkään ennen tätä päivää olisi tuote vertailua tehnyt. Olen tosiaan taksia ajellut lukuisilla premium autoilla noin 500tkm ja kavereiden autoilla yhteensä ehkä 2000tkm ja tuplat istunut vieressä. Olen ajanut ensimmäisen korimallin C5:sta myös taksina ja jo silloin sanoin C5:n olevan parempi ajaa kuin mersut ja Audit. Ero oli hyvinkin selkeä. Muutoin C5 oli silloin hyvinkin keskinkertainen kokemus, eikä herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen ja haaveilin A6:sta. Vasta tämän päivän kokemus muutti mielipiteeni täysin. Olisin samaan rahaan sen A6:n saanut pari vuotta vanhempana, mutta ei käynyt edes mielessä isompien ylläpitokulujen vuoksi.
Näyttää uutena noilla varusteilla olevan 45-50k välissä. Vastaava bemari näköjään noin 7-8k kalliimpi, ja siitä kun otetaan oikeasti bemarin merkin tuoma lisä, niin ei siinä oikeasti kovin isoista eroista uuden hinnassa puhuta. Joten aika samassa mennään. (Hinnat otettu nyt tän hetken uusista vastaavista). Se hinta näkyy siinä kun ajetaan liikkeestä ulos. Sitikasta lähtee varmaan puolet pois juuri arvostuksen takia. Huono arvostus ei autosta tee silti huonoa suoraan, pikemminkin meille jotka sen suostuu ottamaan niin arvostus tekee palveluksen. Saa edullisesti hyvän auton.
Meinasin myös jo kirjoittaa eriävän mielipiteeni jälkimmäiseen väitteeseen, mutta sitten tajusin, että kyllä se sinä varmaan paremmin tiedät, vaikka itse olenkin ajanut molempia vehkeitä ja omistan jopa toisen. Olin jo sanomassa, että se ohjauksen jämäkkyys ja tunnokkuus on omaan käteen kyllä tuntunut Bemarin eduksi ihan 50-60 km/h-nopeuksissakin, mutta kuten sanottua, jos sinä sanot, että erot eivät ole isot tai juurikaan huomattavat, niin sitten se on niin. Parempi vaan myötäillä, niin säästämme suuren määrän aikaa.
Sehän on vain hyvä jos tunnet ja ajat juuri sillä sun käteen paremmalla ajettavalla. Itse ajelin pääosin mersuilla taksia aikanaan ja niiden ohjauksesta en pitänyt ollenkaan, vaikka mersumiehen mielestä se on ainoa oikea.
Itsellä autohistoria alkoi Saabeista ja vanhoista jenkeistä. Saabista jäänyt ajajan helppous. Kaikki on suunniteltu siten, että kuskin ei tarvitse välittää mistään. Jenkit taas mukavuuspainotteisia. Sitikka yhdistää nämä molemmat, joten aika luonnollista että pidän sen tuntumasta ajon ja hallintalaitteiden suhteen.
Kuten todettu, niin itsekin ajellut lähes puoli miljoonaa sun luokittelemilla premium autoilla (joista muuten 300-sarja on kaukana). Eli kyllä Mullakin kokemuspohjaa on. Meillä vain on täysin eri maku siitä tuntumasta. Kyllä jenkit, ruotsalaiset ja ranskalaiset on aina ajotuntumaltaan parempia autoja tehneet kuin saksalaiset...minun mielestä. Saksalaisiin tykästyneet luonnollisesti täysin eri mieltä, kun ovat tykästyneet täysin erilaiseen autoon. Ei se silti sitä faktaa poista, että C5 kilpailee nimenomaan 500-sarjan, e-sarjan ja A6:n kanssa samassa kisassa, eikä hinta-laatusuhteeltaan ole ollenkaan pöllömpi vaihtoehto, etenkään käytettynä. Harva vain sitä uskaltaa koittaa, eikä se ole multa pois. Eikä se ole multa pois, että sinä pidät 300-sarjalaistana premium autona ja nautit siitä, se on vain hyvä asia. Hyvä auto se on minunkin mielestä, jopa loistava, aivan liian pieni vain minulle.
Nyt jo vituttaa, että menin alunalkaen sanomaan yhtään mitään. Jos uudehkon Citikan ostanut sanoo, että autonsa on hyvä ja tuntuu vähintään samalta ja jopa paremmalta, kuin muut 3-5 vuotta vanhat vastaavat, niin ei parane väittää vastaan. Tai siis, voihan se toki tuntua hänestä itsestään ja varmaan tuntuukin, koska on mennyt kaupat tekemään...Onko se vaan sitten se lopullinen ja tutkittu empiirinen totuus, niin se kai on lukijan vastuulla...
Kuten ylempänä sanoin, jo vuosia sitten ajon jälkeen sanoin ajavani mielummin C5:lla kuin mersulla tai Audilla, vaikka nauroin kaikille sitikan omistaville, ihan vain koska mulla se sitikka triggeröi hyvin pahasti silloin. Se oli oikeasti mun perheen alla loistava auto, vaikka se versio olikin vielä muutoin laaduton, hajuton ja mauton.
Eli ei tämä johdu siitä että olen nyt ostanut sitikan. Tämän päivän osto vain vei pohjan mun lopulta sitikka vastaisuudelta joka mulla on ollut, vaikka 2,5v ajanut sitikalla.
Mutta se, että jos olisin sanonut ostaneeni vaikka passatin, ei tätä keskustelua käytäisi, vaikka autona käytännössä sama kuin A6. Itse en Passatistakaan tykännyt ollenkaan.
Ja mitä sitä väittämään vastaan, kun nyt puhutaan omasta kokemuksesta sen ratin takana: sun mielestä 300-sarjalainen on selvästi parempi kuin sitikan mikään auto, mun mielestä A6, 500sarja ja C5 on aika samalla viivalla, mutta 300-sarja ei sinne yllä. Iso syy siinä on ihan auton koossa, joka tuntuu kaikessa tuolla uraisilla teillä ajellessa, siinä tulee vain fysiikan lait mukaan.
Se mitä tulee keskialueen tyhjyyteen, niin sellaista en ole havainnut C4 Grand Picassossa, C5:ssa, mutta en kyllä kakkos autoina olleissa xantiassa, kuin C1:ssäkään. Päinvastoin C5 on jämäkkä ja tarkka kautta linjan, kun taas C1 pikkuautona on kuin mikroautoa ajaisi. Kyllä saa olla alustassa aika paljon vikaa, että siellä olisi väljyyttä noin paljon.