Vastaus: Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa
Sen verran ollut kavereiden BMW, Audi, mersun ja Volvon kyydissä, niin ei tämä häpeä ollenkaan sitä. Se oli oikeasti jopa vähän shokki, kun en älynnyt sen olevan tuota tasoa.
Onnea uudesta autosta. Toivotaan, että pysyy kunnossa ja pienen totuttelunkin jälkeen omistaja(t) on vielä tyytyväinen.
Tästä huolimatta täytyy sanoa, että vähän särähtää korvaan, kun joku lähtee vertaamaan Bemaria ja Citikkaa toisiinsa!
Ei siinä, osalle se ranskalaisen auton tarjoama kyyti vaan on se mukavin ja sillä selvä ja siksi tykkää sitä kehua. Kyllähän näistä asioista Esson baarissa on puhuttu monta kertaa ihmisten kanssa aikaisemminkin ja auto on toki aina omistajansa valinta, että ei siinä. Makuasioita ja näin, mutta on silti itse kuusipyttyisellä e90-Bemarilla ajavana sanottava, että en lähtisi juurikaan vertaamaan etuvetoista Citikkaa ja sporttista takavetoista 3-sarjan Bemaria keskenään mitenkään muuten kuin varusteiden osalta. Niin erilaisia ajettavia ne ovat.
Itsellä on kokemusta molemmista. Ennen kuin olin nykyistä Bemaria ostamassa, kävin myös läheisessä liikkeessä testaamassa erästä "vähän ajettua" budjettiratkaisu-C4-citikkaa ihan siitä syystä, että oli halpa, kohtuullisesti ajettu, hyvin varusteltu ja kuvien perusteella siisti. Sääli vain, että koeajolla paljastui miten "löysä" vehje se oli, vaikka ei mitään vikaa ollutkaan, vaan käytännössä uunituore leima. Vaikea sen suuremmin kuvailla sitä, mutta sellainen aavistuksen tunnoton vehje, jossa tuntui keskikohdilla olevan epämukavan suuri kuollut alue ohjauksessa.
Vastaavasti sitten nykyinen Bemari, jolla ajelen, on ihan toista maata, vaikkei olekaan "perusbemaria" kummempi. Ei siis sisällä mitään erityistä M-Sport alustaa tai sellaista. Alusta on ihan eri tason jämäkkä ja antaa vastetta ollen silti samalla mukava. Ohjaus on terävä ilman mitään "löysää kuollutta" keskikohdalla, joka tosin vaikuttaa sitten niin, että moottoriteillä tai tuulella joutuu/saa ohjata tarkasti. Vastaavasti se kesäkelin reissu maakuntaan pitkin mutkaisempia teitä on sitten sellaista ajonautintoa, ettei paremmasta ole väliä. Autoissa asiat ovat toki käytännössä aina vähintään jonkinasteisia kompromisseja...
Sanoit, että olet ollut kaverien laitteiden kyydissä, mutta Bemarin kyydissä oleminen ei ole kuin korkeintaan puoli ruokaa. Vasta se ajaminen sillä itse, mieluiten vielä tosiaan aavistuksen mutkaisemmalla tiellä, missä pääsee testaamaan alustan jämäkkyyttä ja ohjaustuntumaa, ovat sellaisia, jotka minun mielestäni antavat oikeuden verrata Bemaria Citikkaan.
Toivotaan kuitenkin, että ostoksesi osoittautuu hyväksi ja itse olet tyytyväinen! Omistajan tyytyväisyys on kuitenkin se tärkein asia, eikä se, mitä naapuri tai kaveri on ostoksesta mieltä!