Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Seat myyntiin tai paaliin

Ei autoja saa paalata, edes Seatteja.

Tollanen Honda on toimiva vehje tarkoitukseensa, joskin tylsä. Tuon Citikan sijaan harkitsisin jotain muuta, mutta se perustuu täysin omiin ja tuttavien kokemuksiin merkistä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vein Volvon laakerin vaihtoon, sitä epäilin, menikin 2 laakeria vaihtoon ja oliko joku raidetanko, 700+ euroa tsitsing. Tarvii ruveta katteleen pari vuotta uudempaa kärryä.
 
Ei autoja saa paalata, edes Seatteja.

Tollanen Honda on toimiva vehje tarkoitukseensa, joskin tylsä. Tuon Citikan sijaan harkitsisin jotain muuta, mutta se perustuu täysin omiin ja tuttavien kokemuksiin merkistä.

Lähtökohtaisesti en haluais mitään ranskalaisia, mut diesel automaatti on todella paha yhdistelmä löytää oikein mitään.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tuon Citikan sijaan harkitsisin jotain muuta, mutta se perustuu täysin omiin ja tuttavien kokemuksiin merkistä.

Mitä, sitikkahan (ja osittain Peugeot) on ainut hyvä asia mitä Ranskasta on ikinä tullut :D

Mulla on vieläkin ikävä mun -93 Citroen BX:ää. Onneksi välillä tulee ajettua vanhempien automaatti C5:llä, joka hieman lieventää ikävää. Aivan mahtava auto ajella.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Aivan mahtava auto ajella.

Aikanaan kun taksia ajelin niin audin ja mersun jälkeen oli aina nautinto kun C5:n rattiin pääsi hyppäämään, aivan upea auto ajaa. Sekin isäntä kuitenkin vaihtoi takaisin mersuun kun oli pelkkiä ongelmia. Itse koitan ainakin niitä juuri välttää.

Seat ollut perheessä ensin vanhemmillani ja nyt meillä yhteensä 200tkm verran ja kohta 9 vuotta, eikä kertaakaan pienintäkään vikaa joka ajoon vaikuttaisi. Autoliikkeet tarjonneet siitä tosin vaihdossa vain 150euroa, joten sama se ois paaliinkin pistää vaikka viimekuussa just katsastettu onkin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Audi A4 2.0TDI Lemans mallin ostin ja eiköhän siitäkin mennyt laakeri, mulla joku kirous niihin, huolto 16. päivä, tarvii yrittää joku pikahuolto hommata kun autoa tarvii joka päivä, onneksi on takuu.
 
Vastaus: Bravon ihanuus ja omistamisen tuska

Hinnaksi tälle ihanuudelle tuli se 264e ja vähän päälle. Luonnollisesti kummassakin putken osasessa oli mukana 25% alennus, joten valmistautukaa isompiin hintoihin. Epäilemättä menee heittämällä yli kolmen sadan euron suomalaisissa liikkeissä. Säästöä onneksi tuli kun itse asensi, mutta en kyllä tiedä onko sitten sen arvoista. :D Pää oli hajota.

Halvalla pääsit ostapa mersu, auton arvo n.4000€ pakoputkiston uusinta alkuperäisosilla itse tehtynä n.8000€. Kyllä pistää mietityttää mitä tolle ruostekasalle tekis.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Olisko kellään hajua miksi kutsutaan ovilistoja englanninkielellä? Olen googlella yrittänyt kaikkia itselle päähän tulevia vaihtoehtoja, mutta ei vaan tärppää :(
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Olisko kellään hajua miksi kutsutaan ovilistoja englanninkielellä? Olen googlella yrittänyt kaikkia itselle päähän tulevia vaihtoehtoja, mutta ei vaan tärppää :(

"Door sills" kannattaa ainakin kokeilla.

Jos kylkeen listaa etsit niin "car moldings" tuottanee tuloksia.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Laitetaas välillä taas autoilun ihanuuden puolta, kun eilen sai vihdoin pyöritellä kesäpyörät alle. Ehkä se muuttuu omistamisen tuskaksi, jos takatalvi vielä yllättää.
"Jatkeen" mallimerkintäkin on vaihtunut viimekeväisestä, vaikka kori on pysynyt samana. Vähentyneiden kilometrien vuoksi 320d sai väistyä "ekologisen" 330i:n tieltä.

Näytä liitetiedosto 10924
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tulisi nyt ensin edes ajelukelit... Kylmällä kelillä ei löydy pitoja, joten ei tuonne vielä uskalla lähteä suhailemaan.
 
Vastaus: Autot

Itteltä löytyy mk4 gti golfi vm99 ja täytyy kyllä sanoa että ensimmäinen loistava auto jonka olen omistanut.
 
Vastaus: Autot

No enemmittä puheitta, autosta mitattiin takapyöriltä seuraavat lukemat: 373hp ja 480Nm.

Ford lupaa moottorilta mitattuna 412hp ja 530Nm ja tässä tapauksessa "pessimistisesti ajateltuna" jos oletetaan tehohäviöiden oleva vain noin 13%:n luokkaa, niin nuo takapyörän lukemat vastaavat moottorilta noin 430hp ja 550Nm arvoja. Jos taas ajatellaan optimistisesti ja arvioidaan tehohäviöt olevan "normaalin" 15%:n luokkaa, niin silloin lukemat vastaisivat 440hp ja 565Nm arvoja moottorilta. itse

Jenkeillä on kyllä eri dynot käytössä kuin täällä suomessa :) Kattelin Caliber SRT-4 pyörätehoja täällä ja jenkkien mittaamina...eroa kuin yöllä ja päivällä. Parin sadan kieppeillä täällä ja jopa 270hp jenkki dynossa... moottoritehot kuitenkin n. 280 suomen dynon mukaan (290hp paperilla)
Sama oli omassa T-birdissä.. olikohan 220 renkaille ja 300 koneelta. Hassua kun luulis että rengastehoissa ei olisi tulkinnan varaa :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vaimon työmatkojen pidentymisen vuoksi perheen kakkosautoa virkaa toimittanut Citroën Xsara 1.6bensalla tuli kalliiksi. Tänään tuli haettua tilalle 1000eurolla!!!! Fiat Stilo multi wagon 1.9 jtd.

Vastaavat muut maksaa yli 300 000 ajettuinakin 3-5tonnia. Tällä mittarissa 224 000. Syy halpaan hintaan oli autoliikkeen tietämättömyys. Autosta oli tehot kadoksissa ja täyskaasulla auto juuri ja juuri liikkui. Hyvä kun 130km matkan kotiin pystyi ajamaan kun 0-100km/h kiihdytys kesti sen 2min :D

Syynä arveluni mukaan EGR venttiili. Tutulta uusi venttiili 30eurolla ja nyt auto toimii ongelmitta. :)
Halvalla "uudehko" diesel kakkosauto johtuu kilsoilla, ei valittamista.

Edit: http://omenanraato.1g.fi/kuvat/Fiat/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kortti kilahti taskuun hieman yli 2kk sitten ja kyllä on sen jälkeen 3 vuoden kesätyörahat menny puhtaasti autoon. :D (Huom. Laittaisin ilomielin kuvia, mutta jostain kumman syystä en nyt saa näitä kuvia puhelimesta PC:lle!!!)
Autona on tosiaan porrasperäinen vuoden 2001 Opel Astra G 1.6. Autossa oli saantihetkellä kilometrejä 119tkm. Ja näinkin lyhyessä ajassa 5500km jo itse ajanut. Mutta ei se kaikki raha sentään bensaan ole mennyt.

Ensimmäinen hankinta oli uudet 17'' aluvanteet (vanteen leveys 7''), sekä samalla uudet kesärenkaat uudet leveydeltä 225. On aikas päheet meinaan ;) Maksoin yhteensä 450€. (hinta alhainen, koska renkaiden myyjä teki ihan pikkumokan ja sain siis 400€ arvoiset renkaat 100€ hintaan)

Toinen hankinta oli soitin + subbari + vahvistin + johdot. Kotelo tuli itse kasailtua, ja kyseessä n. 30-40 litranen suljettu kotelo. Elementti on Gladen - merkkinen 12'' jymisijä. Vahvariksi tuli hommattua monovahvari, 300W Pioneer. Kun autossa ei erillissarjaa ole, niin toimii subina äärimmäisen hyvin! Soi todella pehmeästi, eikä peitä muuta musiikkia, mutta jytisee kuitenkin sen verran, että toria kiertäessä mummoja ärsyttää :D :D Soitin on Sonyn USB+AUX. Koko fihiläjä arvoltaan n. 400€ pyöristettynä, jos koteloon vaadittuja materiaaleja ei lasketa mukaan.

Kolmas ja tod. näk. viimeinen hankinta on ollut talvirenkaat (2 kpl yhden talven ajettuja 205x55x16 Continental Winter Viking 2:sta ja 2 kpl yhden talven ajettuja 205x55x16 Continental Winter Viking 1:stä), sekä sitten käytetyt 16'' aluvanteet. Vanteet hinta-laatu-suhteeltaan erittäin hyväkuntoiset. Olivat vain todella paskaiset.

Tosiaan sanon vielä, että olisi puhelimessa todella todella hyviä kuvia. Koitan saada ne nyt jotenkin koneelle ja laitan sitten myöhemmin.

PS. Tietty jossain vaiheessa kävi mielessä, että voisi hankkia uuden alustasarjan ja valoluomet, mutta nyt olisi yksi toinen homma, mikä vaatii hieman sijoitusta tuolta lompakon pohjalta, joten neet sitten peruuntui.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ku muutkin niin kai sitten minäkin... Tuli tosiaan heinäkuussa lomilla ollessa käytyä avk:n myymälässä, ja silmiin pisti pikkuvikainen Chrysler Sebring. 2.7l V6 ja 2004. Tuli sitten tehtyä tarjous, ja muutaman päivän päästä soitettiin että saa hakea pois. Autoon tarvitsi hankkia uusi etupuskuri, syyläri ja ilmastoinnin lauhdutin. Puskurin löytäminen osoittautui hankalimmaksi hommaksi, mutta lopulta löytyi uusi halvalla eräältä yksityiseltä. Pientä oikomista, maalausta ja kasausta, ja auto olisi nyt rekisteröintiä ja katsastusta vaille valmis liikenteeseen. Kesärenkaat tarvitsisi vielä ensi kesään mennessä löytää, kun niitä ei mukana ollut... On muuten jännä kuinka paljon tuli yhteydenottoja kaiken maailman hämärätyypeiltä kun laittoi nettiin ostoilmoituksia tarvittavista osista.
 
Vastaus: Autot

Jenkeillä on kyllä eri dynot käytössä kuin täällä suomessa :)

Jokaikinen dyno on erilainen. Toki dynoja on lähtökohdiltaankin erilaisia. Omani mitattiin dynojetissä. Nykyisellää autosta löytyy hitusen enemmän kitkua (moottorilta ~470hp ja 600Nm, 13%:n tehohäviöllä laskettuna).
 
Vastaus: Autot

Dynoissa on aina eroja ja vain samassa dynossa samanlaisissa olosuhteissa mitatut tulokset ovat vertailukelpoisia.
Nyt taitaa olla kyse siitä, että toinen puhuu DIN ja toinen SAE hevosvoimista.

Wikipedia kertoo lisää:
Auton tehon mittaamiseksi on olemassa eri normeja, joista Euroopassa käytetään nykyään pelkästään DIN-normia ja Yhdysvalloissa SAE-normia. Saksalaisessa DIN-normissa moottorin kaikki lisälaitteet ovat mukana tehomittauksessa.

Ennen vuotta 1972 SAE-teho ilmoitettiin SAE bruttonormin mukaan (englanniksi SAE gross horsepower), SAE standardit J245 ja J1995. Tässä normissa moottorin teho mitattiin ilman lisälaitteita mahdollisimman suuren teholukeman saamiseksi, joten SAE-tehon mittauksessa käytetty moottori poikkesi melko paljon sarjatuotantomoottorista. Mittauksesta puuttuvia lisälaitteita olivat ilmanpuhdistin, generaattori, tuuletin tai vesipumppu, kytkin, bensiinipumppu ja äänenvaimennin. Näin ilmoitetut teholuvut liioittelivat huomattavasti autojen tehoa.

Vuodesta 1971 lähtien Yhdysvalloissa on käytetty SAE netto -mittaustapaa (englanniksi SAE net horsepower, SAE standardi J1349). Tässä mittaustavassa moottorissa ovat kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset autonvalmistajat ilmoittivat tehon merkinnällä SAE net hp. Näin mitattu teho on yhä DIN-tehoa suurempi
 
Vastaus: Autot

Tällä hetkellä autona Skoda Fabia RS Combi -11 Race Blue värillä.
Sitten kaksi tieliikenne kelpoista mönkijää löytyy pihasta Arctic Cat XC 450i 4wd ja Trapper 350-R crossi.
 
Ylös Bottom