Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli muuten ekaa kertaa oltua tänään sähköauton kyydissä, joka oli Mersu Sprinter. Ite en pysty autolla ajamaan terveydellisistä syistä johtuen, mutta taksia tulee käytettyä. Täydellä akulla menee kuulemma 400km näillä keleillä. Motarilla meni vaa aika hitaasti ku rajoitettu 87 km/h:iin. Moottorin äänet aika hiljaiset.

Ite en siis oo koskaan kokeillutkaan autolla ajoa, eli autopeleihin mun kokemukset rajoittuu (ja vielä pädillä). Niin ja tullu telkkarista katottua sen erään kolmikon hölmöilyä. Tunnen kans todella hyvin yhden autoharrastajan, jolla on ollut valehtelematta +100 autoa elämänsä aikana, oon ihan omin silmin vuosien aikana nähnyt. :D

Jos teoriassa ostaisin auton, niin ehkä BMW tai Lexus tulis ostettua. Tai sitten mattamusta Ford F-150 Raptor, jolla Forza Horizonissa tullu ajeltua. :D

Että joo tämmöstä tällä kertaa. :)
 
Tuli muuten ekaa kertaa oltua tänään sähköauton kyydissä, joka oli Mersu Sprinter. Ite en pysty autolla ajamaan terveydellisistä syistä johtuen, mutta taksia tulee käytettyä. Täydellä akulla menee kuulemma 400km näillä keleillä. Motarilla meni vaa aika hitaasti ku rajoitettu 87 km/h:iin. Moottorin äänet aika hiljaiset.
Mikä järki tai syy tuolla rajoituksella oikein on?

---

Haluaisin olla sähköautojen puolella mutta onhan niissä ihan hirveästi typeriä juttuja, jotka haittaa käytännössä autoilua. Itsellä ehkä isoin ongelma olisi se, että polttomoottorisen auton voi tankata ja unohtaa parkkiin. Siellä on silti just se sama määrä kulkunestettä mitä tankkasi eikä se ole pelkän ajan myötä vähentynyt. Samoin tietää hyvin tarkkaan mihin asti sillä tankatulla määrällä pääsee eikä siihen merkittävästi vaikuta sääolosuhteet.

Latausasemia on onneksi jo hyvin, joten niiden määrän suhteen en olisi huolissani. Se vain ärsyttää että sähköautoissa ei lataus ole omistettu pelkälle ajolle, vaan sitä kuluttaa kaikki muukin merkittävästi enemmän mitä polttomoottoriautoissa. Sen kautta se auton lupaama kilometrimäärä voi siis vaihdella rajustikin, jolloin omia suunnitelmia pitääkin muuttaa.

Sitä on vähän odotellut että joku saisi ratkottua nämä ongelmat ja sähköautot pääsisivät noissa asioissa polttomoottoriautojen rinnalle. Siinä kohtaa ei enää olisi edes enää mitään valintaa, ainakaan jos hinta olisi sellainen että oston voi perustella.

Ja tietysti se, että jos ei halua panostaa rahallisesti autoiluun juurikaan, niin tuskinpa ihan heti saisin reilulla 1000 eurolla sähköauton, jonka kulut olisi reilun kuuden vuoden ajan pääasiassa tankkausta (eli sähköautossa latausta) ja pakollisia maksuja (vero+vakuutus).
 
Mikä järki tai syy tuolla rajoituksella oikein on?
Villi veikkaus, että auto on rekisteröity kuorma-autoksi, jolloin siihen pitää asentaa nopeuden rajoitin. Tuollaisella rekisteröinnillä usein tavoitellaan halvempia vuosittaisia veroja. Tämä on ollut hyvin tyypillinen ratkaisu jo vuosikymmeniä isompien pakettiautojen kohdalla, joita voidaan kuorkeiksi rekisteröidä maksimipainon mukaan.
 
Meillä on taloyhtiössä uudet latauspisteet per huusholli. Sähköautoa meillä ei kuitenkaan ole. Eikä tule ennenkuin moisen lataus tapahtuu alle viiden minuutin ja sillä saa 600km matka-ajoa.
Hassua kuinka pienistä asioista se voi joskus olla kiinni. Varsinkin kun yli 300km matkoja vuodessa tulee meillä tehtyä meno-paluineen vain noin 10. En vaan siedä ajatusta että joutuu puoli tuntia istua jossain kahvilassa että saa sen 400km tms sinne. Olen todella, todella huono odottamaan.
 
Meillä on taloyhtiössä uudet latauspisteet per huusholli. Sähköautoa meillä ei kuitenkaan ole. Eikä tule ennenkuin moisen lataus tapahtuu alle viiden minuutin ja sillä saa 600km matka-ajoa.
Minua ärsyttää enemmän se, että lataus ei pysy siellä ja sitä kuluu polttomoottorista autoa merkittävästi enemmän kaikkeen muuhun kuin vain kilometreihin. Ennakoivuus kärsii kun tilanne voi muuttu vain sen takia että pakkasta tai hellettä onkin enemmän kuin luuli ja osa kilsoista kuluu lämmitykseen/viilennykseen tms.

Jos akut säilyttäisivät ladatun virran pidempään ja luvatut ajomatkat pitäisi paremmin (400 km olisi 400 eikä "400 jos on X ja Y muuttujat oikein") niin ei minua haittaisi että latausaika olisikin pidempi.

Hassua kuinka pienistä asioista se voi joskus olla kiinni. Varsinkin kun yli 300km matkoja vuodessa tulee meillä tehtyä meno-paluineen vain noin 10. En vaan siedä ajatusta että joutuu puoli tuntia istua jossain kahvilassa että saa sen 400km tms sinne. Olen todella, todella huono odottamaan.
Minua ei pidemmät tauot muuten haittaa ja pyrin niitä pitämäänkin mutta haluaisin pitää ne itse valitsemissani paikoissa. Kesällä, jolloin yleensä se pidempi reissu tehdään (kerran vuodessa vain), pyrin valitsemaan jonkin uimapaikan taukopaikaksi eikä niissä yleensä ole huoltoasemia tai latauspaikkoja lähellä. En haluaisi tuota vapautta siis vaihtaa siihen että tauko pitääkin pitää ja ajoittaa auton mukaan.

Tonnin ihmeellä on vapaampi kulkemaan kuin viisinumeroisen summan maksavalla hienolla sähköpelillä. Tosin jottei tule turhaa välttelyä: suurimman osan ajoista varmasti suurin osa ihmisistä suorittaisi ongelmitta sähköautollakin. Mutta itselle on juuri ne pitkät reissut merkityksellisempiä kun niitä tekee niin vähän. Silloin haluaa sen vapauden eikä rajoitteita. Ärsyttäisi maksaa siis autosta merkittävästi nykyistä enemmän ja saada sen mukana rajoitteita nykyistä enemmän.
 
Minua ei pidemmät tauot muuten haittaa ja pyrin niitä pitämäänkin mutta haluaisin pitää ne itse valitsemissani paikoissa. Kesällä, jolloin yleensä se pidempi reissu tehdään (kerran vuodessa vain), pyrin valitsemaan jonkin uimapaikan taukopaikaksi eikä niissä yleensä ole huoltoasemia tai latauspaikkoja lähellä. En haluaisi tuota vapautta siis vaihtaa siihen että tauko pitääkin pitää ja ajoittaa auton mukaan.
Olen aivan samaa mieltä tästä taukoilusta. Polttomoottoriautolla sen tauon voi pitää 'missä vain' ja se on varsinkin näin kesäaikana todella iso plussa. Kun lähtee vähänkään kauemmas reissulle, niin onhan se mukavampaa pysähtyä jollekin 'idylliselle levähdyspaikalle' ja tukea paikallista kesäkioskin yrittäjää virvokeostoksilla sen sijaan, että siellä matkalla pysähtyisi jonkun marketin parkkialueelle, jollaisella sitä omaa autoa parkkeeraa kotonakin ollessaan kaupassa käydessä. Kesäreissulle on paljon mukavampi lähteäkin niin, ettei tarvitse tarkalleen päättää, missä pysähtyy. Pysähtyy silloin, kun tulee tarve jaloitella, käydä vessassa ja haluaa virvokkeita.

Täältä etelästä kun lähtee vaikka keski-suomeen, niin todella hienoja levähdyspaikkoja tulee vastaan ihan valtateiden varsillakin. Paikallinen kesäkioski, jonka taustalla on vaikka järvi, koski tai joku muu hieno luontomaisema. Ei puhettakaan, että tuollaisella levarilla olisi latauspistoketta sähköautolle, mutta siinä voi silti hienossa maisemassa jaloitella ja nauttia kylmän juoman ja välipalan. Nuo ovat niitä hienoja kesäkokemuksia, jotka jäävät 'tuntemattomilla teillä' mieleen. Vastaavasti kun on nähnyt yhden ison kauppakeskuksen parkkipaikan ja lataustolpat, on aikalailla nähnyt ne kaikki. Eipä noilta parkkialueilta mitään muistoja mieleen jää.
 
Odottelu ei oo iso juttu itelle sähköautojen kanssa, matka-ajossa tulee kuitenkin taukoja pidettyä.

Tuo kantama vaan tippuu ihan pirusti motariajossa ja taisin jo aiemmin mainita, että ainakin täällä latausasemilla sähkö on niin kallista, että ihan täyttä kusetusta sähköautoilun halpuus, ellet sitten saa tökättyä oman talon sähköverkkoon kiinni ja latailet sitten halvalla yösähköllä. Itellä ei ole tähän mahdollisuutta, joten veikkasin perstuntumalta sähkön maksavan 3-4 enemmän vs diesel.

Veroetu on huomattava(yli £300 kuussa) työsuhde auton kanssa ja ei tarttee henkilökohtaisista ajoista maksaa, joten ei valittamista

Suomen lämmitystolppainfran myötä myös kerrostaloasukkailla voi olla mahdollisuus säästää, mutta täällä Briteissä ollaankin jännän äärellä ja en näe sähköautoilun olevan millään se lopullinen ratkaisu paikallisten päästöjen vähentämiseen.
 
Odottelu ei oo iso juttu itelle sähköautojen kanssa, matka-ajossa tulee kuitenkin taukoja pidettyä.

Tuo kantama vaan tippuu ihan pirusti motariajossa ja taisin jo aiemmin mainita, että ainakin täällä latausasemilla sähkö on niin kallista, että ihan täyttä kusetusta sähköautoilun halpuus, ellet sitten saa tökättyä oman talon sähköverkkoon kiinni ja latailet sitten halvalla yösähköllä. Itellä ei ole tähän mahdollisuutta, joten veikkasin perstuntumalta sähkön maksavan 3-4 enemmän vs diesel.

Veroetu on huomattava(yli £300 kuussa) työsuhde auton kanssa ja ei tarttee henkilökohtaisista ajoista maksaa, joten ei valittamista

Suomen lämmitystolppainfran myötä myös kerrostaloasukkailla voi olla mahdollisuus säästää, mutta täällä Briteissä ollaankin jännän äärellä ja en näe sähköautoilun olevan millään se lopullinen ratkaisu paikallisten päästöjen vähentämiseen.
Teillä siellä saarella internetkin on kiven alla. Kävin kutsuvieraana yhdellä suht pienellä vendorilla ni sano että uusi tietokone heidän toimiston verkkoon on laakista jotain satasia + datamaksut päälle. Tein sitten hotellista noita daily töitä randomisti kun siellä pyörin. Oli kuitenkin vaan parin päivän reissu. Tosta on jotain 6 vuotta. Mutta erikoista että sähkön kanssa samanlaista dilemmaa että kotona voisi latailla edukkaasti vrt latauspisteet. Kyllä kai täälläkin eroa on muttei mitenkään radikaalisti, tietäjät vastatkoot tähän. Toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Teillä siellä saarella internetkin on kiven alla. Kävin kutsuvieraana yhdellä suht pienellä vendorilla ni sano että uusi tietokone heidän toimiston verkkoon on laakista jotain satasia + datamaksut päälle. Tein sitten hotellista noita daily töitä randomisti kun siellä pyörin. Oli kuitenkin vaan parin päivän reissu. Tosta on jotain 6 vuotta. Mutta erikoista että sähkön kanssa samanlaista dilemmaa että kotona voisi latailla edukkaasti vrt latauspisteet. Kyllä kai täälläkin eroa on muttei mitenkään radikaalisti, tietäjät vastatkoot tähän. Toivottavasti.
En tiedä paikallisverkoista, mutta mobiiliyhteydet on aika kuraa ja 10 vuotta täällä asuneena tuntuu vain, että huonompaan suuntaan on syystä tai toisesta menty.

Pointti sähköhommissa oli, ettei täältä tunnu anteliaasti niin monesta kerrostalosta löytyvän parkkipaikkoja, joihin auton saisi laitettua tai lataustolpan asennettua. Itellä tuuri, että löytyy n. 10 latauspaikkaa 10 minsan kävelymatkan sisältä, mutta ne on melkein kaikki 7kw latureita,
joten yön yli pitää antaa olla täyteen latinkiin. Jos oman alueen kulmilla sähköautojen määrä vaikka kolminkertaistuisi, olisi mulla edessä melkein päivittäinen latauspaikan metsästys.

Perussiistin rivitalokolmion vuokra pyörii tällä hetkellä varmaan siinä 2500€ euron kieppeillä M25:n sisällä, ellet halua ei niin kivoille alueille. Siistillä tarkoitan asuntoa, josta ei löydy kokolattiamattoa ja ja hometta seiniltä -komerotilaa saattaa sitten löytyä suomalaisen yksiön verran.

Infrasta mulla ei hajua Suomen kannalta, mutta luulisi lämmitystolppien toimivan tai antavan ainakin "pohjat" saada latauspaikkoja kerrostaloasukkaille.
 
Infrasta mulla ei hajua Suomen kannalta, mutta luulisi lämmitystolppien toimivan tai antavan ainakin "pohjat" saada latauspaikkoja kerrostaloasukkaille.
Meillä on tässä taloyhtiössä sen 20 osakasta (rivaria ja paritaloa). Parkeissa oli tosiaan noita lämmitystolppia ja ko alko sähköautoja tuleen parkkikselle ni tuli jotain hässäkkää ja ropleemaa tuonne sähköpääkeskukseen. Eli pohjat kyllä, mutta ratkaisuksi niistä ei ole. En tiiä tarkemmin ko asunut tässä sen 12v ja kertaakaan yhtiökokoukseen olla osallistuttu :D Eikä naapureillekaan oikein tykätä puhua paitsi 'päivää' jos törmätään pihatiellä.

Mutta nyt on jotain ihme led valaistuja himmeleitä kaikille sähköautoilijoille noitten perinteisten lämmitystolppien sijaan :D
 
Mielenkiinnosta kysyn, että paljonko teillä on ollut autoja elämänne aikana? Ite ajoin heti sillä kellonlyömällä 18 vuotiaana inssin kun laki antoi periksi. Auto mulla oli jo valmiina 17 vuotiaana. Ensimmäinen auto oli Mazda 626. Mulla on ollut 18 vuoden aikana 16 autoa ja yksi pappa tunturi mopo 1963, joka tuli täydellisesti entisöityä. Kaksi ensimmäistä autoa oli Mazdoja, sitten 14 ollut Mersuja.

Meillä perheessä ollut 18 vuoden aikana 51 Mersua:p Ei jää epäselväksi merkkiuskollisuus.
 
Mielenkiinnosta kysyn, että paljonko teillä on ollut autoja elämänne aikana?
Vain kaksi. Ajokortti on ollut melkein 30 vuotta, mutta ensimmäisen oman koslan ostin vasta vuonna 2007. Kesällä 2010 Twingo vaihtui Focukseen, ja sillä on menty viimeiset 15 vuotta. Uudempaa ja parempaa on tehnyt mieli jo useamman vuoden, mutta taloudellinen tilanne ei anna myöten.
 
Olen omistanut elämäni aikana 5 autoa. Pari ensimmäistä ollut ihan yksin omistamia, sen jälkeen vaimon kanssa.

Ajokortti napsahti kouraan 18-vuotissyntymäpäivänä. Ensimmäiset puoli vuotta meni vanhempien autoilla ajellessa. Sitten ostin ensimmäisen oman auton. Vuoden 1984 GTI Golffin. Se oli hauska ja pirteä pikkusportti. Reilu sata heppaa, mutta kun auto painaa jotain 900 kiloa, niin oli ihan riittävän rivakka. Oli kolmipuolaista rallirattia, madallussarjaa ja leveetä vannetta. Tämä on se auto minkä perään eniten nyt vanhoilla päivillä haaveilen.

Golfin jälkeen tuli vuoden 2000 S4 Audi. 300 heppaa ja neliveto. Oli tämäkin aika kiva auto ajella.

Sitten olin hetken ilman autoa, kun ei sillä Helsingin keskustassa yksin asuessa tehnyt mitään.

Tämän jälkeen onkin ollut enemmän yhteisomisteisia perheautoja, ensin lyhyen hetken Kia CEED ja sitten kaksi Ford Focusta. Varsinkin tämä viimeinen Ford alkaa olemaan ajomukavuuksiltaan ja lisälaitteiltaan sellainen ettei mitään ekstraa enää osaa kaivata. Mieluusti tuolla ajelee vielä monta vuotta, mutta vähän on alkanut kutkuttaa joku kesäauto tämän käyttöauton rinnalle. Ehkä joku 80- tai 90-luvun sportti. Voisi olla avo tai sitten ei. :)

Mitään varsinaista merkkiuskollisuutta autojen suhteen ei ole. Kaikki kivat autot kiinnostaa merkistä välittämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen omistanut 7 autoa elämäni aikana. Eka oli Talbot Horizon, toinen Opel Ascona ja loput erilaisia reiluja. Nyt on alla vuoden 2019 Grand Scenic.

Sähköauton latauksista sen verran, että lämmitystolppainfra antaa valmiuden hybridien lataamiseen, mutta varsinaisten sähköautojen lataamiseen se on auttamattoman hidas. No tietenkin riippuu vähän akkuen koosta tietenkin.
 
Olen omistanut 7 autoa elämäni aikana. Eka oli Talbot Horizon, toinen Opel Ascona ja loput erilaisia reiluja. Nyt on alla vuoden 2019 Grand Scenic.

Sähköauton latauksista sen verran, että lämmitystolppainfra antaa valmiuden hybridien lataamiseen, mutta varsinaisten sähköautojen lataamiseen se on auttamattoman hidas. No tietenkin riippuu vähän akkuen koosta tietenkin.
Itsellä ollut joulukuusta asti lämmitystolpan tilalla lataustolppa hitaalla latauksella max 3,7kwh ja hyvin on pärjännyt. Tesla vaihtui helmikuun alussa Cupra Borniin ja nyt tullut ajettua reilu 4000km. Vain kaksi kertaa koko aikana on tarvinut käyttää pikalaturia ja sekin oli talvella Turkuun ja takaisin reissulla. Muuten hyvin pärjännyt, kun auto on yöt tarpeen mukaan latauksessa. Näin kesällä omiin ajoin riittää 1-2 kertaa viikossa.
 
Vajaan 26 vuoden aikana maltilliset kahdeksan autoa ollut omistuksessa. Kaikki ovat olleet japanilaisia tai saksalaisia ja enemmän tai vähemmän vanhoja. Oikeastaan moittimista ei ole ollut kuin Volkkareista. Tuossakaan en uskonut kerrasta, vaan niitä on ollut kaksi. Kolmatta ei ole tulossa!
 
Mielenkiinnosta kysyn, että paljonko teillä on ollut autoja elämänne aikana? Ite ajoin heti sillä kellonlyömällä 18 vuotiaana inssin kun laki antoi periksi. Auto mulla oli jo valmiina 17 vuotiaana. Ensimmäinen auto oli Mazda 626. Mulla on ollut 18 vuoden aikana 16 autoa ja yksi pappa tunturi mopo 1963, joka tuli täydellisesti entisöityä. Kaksi ensimmäistä autoa oli Mazdoja, sitten 14 ollut Mersuja.

Meillä perheessä ollut 18 vuoden aikana 51 Mersua:p Ei jää epäselväksi merkkiuskollisuus.
Melkoinen määrä autoja, melkein yksi vuodessa. :O Onko vaihtelunhalu syynä vai onko ne kuluneet käytössä niin pahoin? :D

Pappatunturi oli meilläkin mutta se oli kirjaimellisesti papan. Ajeltiin toki sillä enemmän tai vähemmän. Nykyään serkun omistama.

Ajokortti tuli ajettua vasta 19-vuotiaana ja ensin ajelin vanhempien Toyotalla. Jossain kohtaa ostin ekaksi omaksi autoksi 1.6-litraisen Escortin vuosimallia 88. Ihan ok eka auto. Hintaa taisi olla about tonni siihen aikaan. Sen jälkeen meni ehkä 2-3 vuotta kun päivitin 91-vuosimallin Primeraan, sekin 1.6-litrainen. Hinta taisi olla jopa pari tonnia. Sillä ajelin suunnilleen 2-4 vuotta, jonka jälkeen ei autoa ollut hetkeen tai oli laina-autoja. Nykyään sitten 2002 vuoden Primera kuudetta vuotta ajossa, hinta tonnin ja sekin yhdessä maksettu eli siis halvin autoni tähän asti. :D

Käytännössä siis kolmas auto vasta menossa. Oli toki myös yhden kesän autona Saab, muistaakseni malli oli 90. Se taisi olla 2-litrainen. Kone leikkasi kuukauden jälkeen kiinni mutta toimitti asiansa kun ehdin käydä sillä kesätöissä istuttelemassa taimia. Escortin aikana oli myös yksi varaosa-Escort mutta se ei ollut omassa omistuksessa ikinä ajossa tai ajokunnossa.

Perheessä on ollut Toyota aina kun muistan. Sisaruksilla on Toyotat paitsi yhdellä on myös yksi Volvo mutta sen kanssa ei olla enää tekemisissä (no vitsi vitsi). Itse siis olen ollut se, jolla ei sitä Toyotaa ikinä ole ollut kun ollut Ford, Nissan ja Nissan.

En ole merkkiuskollinen mutta koska haluan päästä halvalla ja helpolla niin valitsen autoni sen kautta. Escort oli ehkä ongelmallisin vaikka senkin ongelmat oli helppo ja halpa korjata. Ruoste vaikein ja ärsyttävin juttu. Nissaneilla olen päässyt helpolla ja halvalla. Isoimpia juttuja on ollut akun ja pakoputken vaihto tähän uusimpaan, joten ei todellakaan mitään kalliita tai vaikeita juttuja. Bensaa tankkiin ja kuluneiden osien vaihtoa.

Toyotan varmaan ostaisin jos niissä ei olisi hinnassa niin paljon Toyota-lisää. Koen että saan Nissanissa käytännössä saman luotettavuuden mutta halvemmalla. Seuraavaksi autoksi voisin harkita Honda Civiciä sedania koska tuntuvat olevan myös luotettavia. Mazda 6:sta myös harkinnut pidempään mutta niissä tuntuu olevan ongelmallista öljynkulutusta, joten en halua sellaiseen sirkukseen mukaan.

Nykyisessä Primerassa ei ole mitään vikaa mutta ruoste alkaa sitäkin syömään. Pitäisi päättää että jaksaako panostaa vielä sen korjaukseen vai laittaako seuraavan tonnin seuraavaan autoon. Ehkä se seuraavan auton hinta voisi olla toki jo vaikka huimat 2000-3000 euroakin. Joskin omilla ajoilla tuo on vähän sellaista "mieluilua", eli haluaa muttei oikeasti tarvitse. Kerran viikossa kauppaan. Ei siinä tarvitse erikoisempaa vehjettä, kunhan toimii. En kaipaisi nykyiseen autoon kuin kuudennen vaihteen, jolloin matka-ajossa menisi vähemmän polttoainetta eikä huutaisi kierroksen niin kovalla.

Tesla vaihtui helmikuun alussa Cupra Borniin ja nyt tullut ajettua reilu 4000km.
Tuota mallinimeä olen ihmetellyt joskus kun törmännyt siihen: Born. Jotenkin outo tynkä. Jos se siis on englanninkielen syntymiseen viittaava sana.

Tuleeko mallista muuten joskus joku pienemmän koon auto? Nimi olisi valmiina: Baby Born.
 
Melkoinen määrä autoja, melkein yksi vuodessa. :O Onko vaihtelunhalu syynä vai onko ne kuluneet käytössä niin pahoin? :D
Autokuume on siitä paha sairaus, että siihen ei ole parannuskeinoa. Oireita voi lievittää vain tekemällä autokauppaa :p Onhan noita juu ollut. Välillä syynä vika, että auto lähtee kiertoon. Välillä vaan halu vaihtaa seuraavaan. Pidän autoistani hyvän huolen. Kaikki kirjataan vihkoon mitä tehdään, pestään säännöllisesti jne.
Mersun ML maasturilla ajoin 700km kun automaatti vaihdelaatikko levis. Sen auton ostamista olen katunut jälkikäteen, että ei olis pitänyt ostaa. Se auto lähti puolen vuoden jälkeen. Auto minkä myyntiä olen katunut on Mersun w220 v8. Ai että oli hieno ajella v8 voimalla ja ilma-alustalla.

Sitten toinen ääripää on Mersun S211 -06 joka oli minulla 9 vuotta. Hyvä käyttis kunnes nyt tänä keväänä vaihdoin sen nykyiseen Mersun S204 -08 käyttikseen. Mulla ollut kolmekin autoa samaan aikaan välillä. Kyllä sais kirjan kirjoitettua mitä kaikkea on kokenut autojen kanssa. Yksi ikimuistoisimpia kokemuksia ollut kun ostettiin moottoripyöräkerhon tiloissa känniseltä ukolta auto:p:D Kaikkea sitä on tullut tehtyä, huhhuh.

Isä kun entisöi/käyttökunnostaa 60-70 luvun autoja niin 8 vuodessa tehty 8 Kupla volkkaria. Pari Fiat 600 ja 6kpl pappa tunturi mopoa kaikkiaan...
Ai että kun olis kansien väliin saanut isän kaikki autot mitä tähän asti elämässään omistanut, niitä on varmasti 1xxkpl
Kaikki aika ja raha menee kyllä autojen kanssa harrastamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom