Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Työsuhde Tesla meni väliaikaiseen vaihtoon, kunnes saadaan uudet mallit. Tilalle BMW:n I5.

Hans Zimmerin äänimaailma on kyllä huikea ja on mukava ajaa kuin mikä. Mutta näin isoksi autoksi sisätilat on yllättävän ahtaat perhekäyttöön, eikä konttitilakaan päätä huimaa. Lisäksi käyttöliittymä on pirun sekava jopa ilmastoinnin säätämistä myöten.

Ikävä on jo Teslaa hieman yllättäen alkuinnostuksen jälkeen.

Näytä liitetiedosto 18896

Näytä liitetiedosto 18897
Minkä alan hommissa on tällaiset työsuhdeautot?
 
Autoilu jos mikä on makuasia, mutta silti raavin päätäni ja ihmettelen, kuinka voi maailman kirjat olla sekaisin ja kaivata Teslaa, kun pihassa on Bemari :D

Bemari on kuitenkin aina ollut Freude am Fahren, eli Ajamisen iloa, ja tulee aina olemaan :)
 
Autoilu jos mikä on makuasia, mutta silti raavin päätäni ja ihmettelen, kuinka voi maailman kirjat olla sekaisin ja kaivata Teslaa, kun pihassa on Bemari :D

Bemari on kuitenkin aina ollut Freude am Fahren, eli Ajamisen iloa, ja tulee aina olemaan :)
No tossa aiemmin perustelin miksi? Pieni konttitila vs tesla ja yllättävän ahdas sisältä perhekäyttöön + sekava käyttis joka pukkaa aina käynnistettäessä ties mitä ilmoitusta. Tsekkasin huvikseni ja konttitilaa löytyy saman verran(480l), mitä 3-sarjalaisesta, joka mulla oli pari vuotta sitten työsuhdeautona. Sen Idrive oli vielä mahtava käytettävyydeltään.

Ajettavuudeltaan omaa luokkaansa, mutta ei se Tesla heikko ole sekään, pl. paskat iskarit jne., jonka vuoksi jokaisen möykyn tuntee tiessä. I5 sama alusta, mitä bensavehkeissä, joten löytyy myös valtava kardaanitunneli ja ei mitään etukonttitilaa.
 
Joo en minä kenenkään automakua ole vääränlaiseksi sanomassa. Jokaisella kuskilla ja kuskin perheellä on tietysti aina omat tarpeensa ja niiden tarpeiden mukaan se menopeli yleensä valitaan. Noin yleisesti vaan puolihuumorilla naureskelin, kun itse olen bemaristi, eikä tulisi mieleenkään Muskin vehjettä huolia omaan pihaan.

Siinä olet oikeassa, että Bemarit harvemmin ovat mitään tilaihmeitä missään kokoluokassa. Jos on paljon tilan tarvetta autossa, niin joutuu varmasti vähän luovimaan sen kanssa. Omaan kolmoseen on mahtunut aivan loistavasti neljä henkeä kyytiin(siis itse kuskin penkille ja kolme matkustajaa) ja konttiin kaikki tarpeellinen, mutta se on toki aina tapauskohtaista, mikä määrä tilaa riittää ja mikä ei. Bemarit on muutenkin suunniteltu ja rakennettu kuskia varten, jos näin voi sanoa.

Käyttöjärjestelmistä en ala vänkäämään. Omassa se toimii ihan järkevästi ilman suurempia turhia ilmoituksia, enkä ole kokenut sen kanssa mitään ärsyttävyyksiä. Lienee sekin makuasia ja tottumiskysymys.

Mutta jos on mahdollisuus valita Bemarin ja Teslan välillä, niin se on sata kertaa sadasta Bemari.
 
Joo en minä kenenkään automakua ole vääränlaiseksi sanomassa. Jokaisella kuskilla ja kuskin perheellä on tietysti aina omat tarpeensa ja niiden tarpeiden mukaan se menopeli yleensä valitaan. Noin yleisesti vaan puolihuumorilla naureskelin, kun itse olen bemaristi, eikä tulisi mieleenkään Muskin vehjettä huolia omaan pihaan.

Siinä olet oikeassa, että Bemarit harvemmin ovat mitään tilaihmeitä missään kokoluokassa. Jos on paljon tilan tarvetta autossa, niin joutuu varmasti vähän luovimaan sen kanssa. Omaan kolmoseen on mahtunut aivan loistavasti neljä henkeä kyytiin(siis itse kuskin penkille ja kolme matkustajaa) ja konttiin kaikki tarpeellinen, mutta se on toki aina tapauskohtaista, mikä määrä tilaa riittää ja mikä ei. Bemarit on muutenkin suunniteltu ja rakennettu kuskia varten, jos näin voi sanoa.

Käyttöjärjestelmistä en ala vänkäämään. Omassa se toimii ihan järkevästi ilman suurempia turhia ilmoituksia, enkä ole kokenut sen kanssa mitään ärsyttävyyksiä. Lienee sekin makuasia ja tottumiskysymys.

Mutta jos on mahdollisuus valita Bemarin ja Teslan välillä, niin se on sata kertaa sadasta Bemari.
Minkä vuoden bemmi sulla on? Idrive oli ennen se benchmark muille, mutta tää uusi versio on kustu.

Tämän I5:n suurin ongelma on, ettei se ole rakennettu ainoastaan sähköautoksi alusta saakka.

Makunsa kaikilla ja viimeisenä kritiikkinä bmw on myös imo epäonnistunut suunnittelussa pahasti. Aikaisempi 5-sarjailainen oli vielä sexy, mutta tää ei kyllä silmiä hivele.
 
Minkä vuoden bemmi sulla on? Idrive oli ennen se benchmark muille, mutta tää uusi versio on kustu.
Ihan tuollainen viitisentoista vuotta wanha e90 330iA. Ei mitään blingblingiä, mutta kaikki tarvittava ja vähän jotain sellaistakin, mitä ei välttämättä edes tarvitsisi. Ei siis mitään viimeisintä uutta, mutta tarjoaa tänne Suomen teille hyvät kyydit. Pienillä ja vahvistetuilla kilometreilläkin ikäisekseen, kun on ihan Suomi-auto. Vasta kohta tulee 150k mittariin.

En lähde väittelemään uusimmista käyttiksistä, kun en ole päässyt käyttämään. Jos se on sinun mielestäsi mennyt huonommaksi, niin en lähde väittämään vastaan. Omasta mielestä kaikkien autojen käyttiksissä on aina jotain 'epäloogista', johon joutuu totuttelemaan ja opettelemaan.
Makunsa kaikilla ja viimeisenä kritiikkinä bmw on myös imo epäonnistunut suunnittelussa pahasti. Aikaisempi 5-sarjailainen oli vielä sexy, mutta tää ei kyllä silmiä hivele.
Tässä tulee tosiaan hyvin esille se, että autoilu on todellakin makuasia. Omasta mielestä nimittäin tuo Bemari, josta laittelit edelliselle sivulle kuvia, on todella komea/kaunis.
 
Ihan tuollainen viitisentoista vuotta wanha e90 330iA. Ei mitään blingblingiä, mutta kaikki tarvittava ja vähän jotain sellaistakin, mitä ei välttämättä edes tarvitsisi. Ei siis mitään viimeisintä uutta, mutta tarjoaa tänne Suomen teille hyvät kyydit. Pienillä ja vahvistetuilla kilometreilläkin ikäisekseen, kun on ihan Suomi-auto. Vasta kohta tulee 150k mittariin.

En lähde väittelemään uusimmista käyttiksistä, kun en ole päässyt käyttämään. Jos se on sinun mielestäsi mennyt huonommaksi, niin en lähde väittämään vastaan. Omasta mielestä kaikkien autojen käyttiksissä on aina jotain 'epäloogista', johon joutuu totuttelemaan ja opettelemaan.

Tässä tulee tosiaan hyvin esille se, että autoilu on todellakin makuasia. Omasta mielestä nimittäin tuo Bemari, josta laittelit edelliselle sivulle kuvia, on todella komea/kaunis.
Joo ei pointtia. Mulla on ollut myos 2017 ja 2021 vuoden 3-sarjalaiset tyosuhdeautoina ja jos VM2017 oli vahan muita perassa sisatilojen laadun suhteen (mm. A4), niin G20 oli sitten jo huikea parannus. Edelleen kokonaisuutena mahtava auto ja paljon eri autoja kokeilleena on nuo bemmit edelleen se paras, mita ajettavuuteen tulee, kuten myos taman I5:n kanssa.

Mulla ramppaa appivanhemmat kylassa kokoajan eika kampasta ei loydy brittityyliin paljoa sailytystilaa, joten Tesla ajaa asiansa hienosti ns. ulkovarastona mm. kumisaappaiden ja ulkona kaytettavien lelujen sailytykseen:p
 
Kylläpä tuntuu jotenkin niin vieraalta "käyttis" autossa. Itsellä on yhä nappulat ja vivut eikä mitään digidigiä ja vaikka jostain syystä kallista/uudempaa autoa joskus ostaisin, niin en kyllä ihan heti haluaisi niitä autoja, joissa on kosketushinkkausta ja jättiruutuja kojelaudat täynnä. Olkoonkin että namiskoiden ja jättiruutujen väliin mahtuu tietysti muutakin. Tosin en tykkää niistäkään. Ainoa "käyttis" saa itsellä soittimessa. :D Muuten haluaisin että olisi mahdollisimman paljon perinteistä nappulaa ja vipua.
 
Kylläpä tuntuu jotenkin niin vieraalta "käyttis" autossa. Itsellä on yhä nappulat ja vivut eikä mitään digidigiä ja vaikka jostain syystä kallista/uudempaa autoa joskus ostaisin, niin en kyllä ihan heti haluaisi niitä autoja, joissa on kosketushinkkausta ja jättiruutuja kojelaudat täynnä. Olkoonkin että namiskoiden ja jättiruutujen väliin mahtuu tietysti muutakin. Tosin en tykkää niistäkään. Ainoa "käyttis" saa itsellä soittimessa. :D Muuten haluaisin että olisi mahdollisimman paljon perinteistä nappulaa ja vipua.
Tuleppa nyt jo pois sieltä kasarilta! :P
 
Tuleppa nyt jo pois sieltä kasarilta! :P
Ei tarvitse mennä niin kauas. Auto on vuodelta 2002 ja joku korimallin viimeinen versio, johon lyöty suunnilleen kaikki mitä ollut tarjolla. :D Vakionopeudensäädinkin siinä oli enkä edes tajunnut (tai kaivannut) ostaessa. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta. On sitä joskus testaillut toki mutta ei oikein tunnu omalta jutulta vaan aina se jalka sinne polkimille hakeutuu. Tuntuu typerältä "olla vain kyydissä" vaikka istuu kuskin paikalla. Edes automaattivaihteistoa en ole ihan heti autoon haluamassa. Ajamisen pitää tuntua "tekemiseltä" ja ajamiselta.

Huvittuen luin muuten vasta siitä miten nykyautot on lukeneet vaalimainoksista nopeusrajoituksen ja menneet sen mukaan. Aikamoista touhua.

Parkkikameran olen toki huomannut isommissa autoissa sellaiseksi vempeleeksi että en panisi pahakseni sellaista. Tosin eipä se pakollinen omassa autossa ole kun kuitenkin vain perus-sedan, josta riittävä näkyvyys. Välillä kuitenkin ajellut isompia pakettiautoja niin niissä ne on kyllä kerrankin sellainen apuväline että ei tule oloa että olisi millään lailla turha tai pelkkä luksus-vempele.
 
Ei tarvitse mennä niin kauas. Auto on vuodelta 2002 ja joku korimallin viimeinen versio, johon lyöty suunnilleen kaikki mitä ollut tarjolla. :D Vakionopeudensäädinkin siinä oli enkä edes tajunnut (tai kaivannut) ostaessa. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta. On sitä joskus testaillut toki mutta ei oikein tunnu omalta jutulta vaan aina se jalka sinne polkimille hakeutuu. Tuntuu typerältä "olla vain kyydissä" vaikka istuu kuskin paikalla. Edes automaattivaihteistoa en ole ihan heti autoon haluamassa. Ajamisen pitää tuntua "tekemiseltä" ja ajamiselta.

Huvittuen luin muuten vasta siitä miten nykyautot on lukeneet vaalimainoksista nopeusrajoituksen ja menneet sen mukaan. Aikamoista touhua.

Parkkikameran olen toki huomannut isommissa autoissa sellaiseksi vempeleeksi että en panisi pahakseni sellaista. Tosin eipä se pakollinen omassa autossa ole kun kuitenkin vain perus-sedan, josta riittävä näkyvyys. Välillä kuitenkin ajellut isompia pakettiautoja niin niissä ne on kyllä kerrankin sellainen apuväline että ei tule oloa että olisi millään lailla turha tai pelkkä luksus-vempele.
Adaptiivinen vakkari on paras keksintö autoissa sitten kaasupolkimen! :D Kyllä nuo sun kuvailemasi asiat sopisi aivan hyvin kasari-autoonkin kameraa lukuunottamatta :D
 
Automaattivaihteistosta sen verran, että kun kerran ostin automaattivaihteistolla varustetun auton, ei ole käynyt mielessäkään keppivaihteistoon palaaminen. Paitsi jos joskus onnistun hankkimaan haaveena olevan, hieman vanhemman, Porsche-merkkisen urheiluauton.
Ihan tarpeeksi tuli perheautossa H-laatikkoa veivattua.
 
@Fabre#4 ootko tämmöst kuullu?
Onhan tuo ikonisen korni 'klassikko'. Tosin hyvin kaukana todellisuudesta, koska eivät naiset tunnu noin paljon Bemareista tykkäävän tai ymmärtävän! Toki naispuolista väkeä on välillä kyydissä, mutta ei se ihan noin mene :D Tosin en minä habitukseltani tai ajotyyliltäni olekaan tuollainen, vaan enemmänkin sellainen rauhallinen ja kohtelias. Kesäaikaan varsinkin kaupungilla porukka katselee, että "Pysähtyikö Bemari ihan vapaaehtosesti jalkakäytävän eteen?". Toki maantielle kesäaikaan kiihdytettäessä on ihan kiva välillä vähän painaa kaasua enemmän, mutta tietysti lain sallimissa rajoissa.

Bemarissa oli pari vuotta takaperin uudet gummit ja kyllä se kiva tunne on :D Tosin niin se tunne on kiva joka kevät, kun saa talvirenkaat vaihdettua kesärenkaisiin.
 
Omissa piireissä (ja käsityksessä) bemari oli hitti amiksen pihalla ja teinityttöjen mielessä. En tiedä kuinka monella se hittiys säilyi sen pidemmälle mutta väistämättä bemareista tulee aina se amis ja teini(xi)t mieleen. En itse siis edes ollut amiksessa mutta sisaruksia ja tuttuja oli. Samoin nuoruudessa maaseudulla oli bemarit aina kova sana eli amikset ja maaseutu tulee niistä mieleen. Siellä oli bemari kova. Ilmeisesti muuallakin.

No, en itse ole muutenkaan ollut ikinä mikään autoihminen. Varmaan "Toyota-henkilö" lähimpänä jos joku "lokero" pakko valita enkä Toyotaa ole ikinä edes omistanut. Mutta siis sellainen, että ei kiinnostaa ihan hirveästi mikä se on, kunhan toimii eikä vie vararikkoon. Saa omaa silmää tietysti miellyttää mutta ei ole ensimmäinen kriteeri todellakaan. Eikä niihin ole rahaa huvittanut laittaa omilla ajomäärillä. Alle 6000 km vuodessa nykyäänkin. Kriteereiksi riittää manuaali, 1.6 l peruskone ilman turboja tai muuta rikkoutuvaa, mieluusti jakoketjulla, neljä ovea, sedan ja tuoreimpana pakkona ilmastointi. En oikeasti keksi mitä muuta omissa ajoissani tarvitsisin. No ehkä kuudes vaihde olisi kiva. Joskus kivikaudella kaveri yritti myydä nelivaihteista autoa minulle mutta jätin ostamatta. Joku raja sentään oltava. :D

Adaptiivinen vakkari on paras keksintö autoissa sitten kaasupolkimen! :D Kyllä nuo sun kuvailemasi asiat sopisi aivan hyvin kasari-autoonkin kameraa lukuunottamatta :D
No jaa, enpä tiedä. Onhan se hyvä niin kauan kuin toimii oikein mutta jos vaalimainoksetkin jo saa sen sekoamaan niin... No, toki ihminen voi sekoilla vielä enemmän mutta ainakin vielä luotan itseeni enemmän kuin automatiikkaan. Ehkä papparaisena pitää hommata avustuksia enemmän, nyt kaipaan kuitenkin tosiaan sitä että saa itse tehdä.

Paljon ajavien kohdalla toki ymmärrän että ei ehkä kiinnosta veivata jatkuvasti itse. Minä ajan kerran viikossa kauppaan + ehkä yksi pidempi lomareissu vuodessa ja joskus johonkin vähän kauemmas (5-10 km on normiarjessani jo "kauemmas").

En tiedä, tykkään vain siitä että saa itse ajaa. Ainakin näillä ajoillani. Niillä pidemmillä lomareissuillakin on aika vähän jaksanut vakkaria käyttää kun se vain jotenkin vaivaa ettei itse ole ajamassa.

Ja toki kuvailut sopii kasariautoon mutta on kai sitä joku kupla missä elää jos niin kauas pitää mennä. :D Omassa tuttavapiirissä ei kauheasti mitään jättiruutuja tai kosketusnäyttöjä näy. No, työpaikalla on sähkömersussa tullut oltua. Oli siisti kyyti mutta ei innostanut. Tökkii vain jotenkin se näyttö. Tosin en tykkää esim. älyluurien kanssa värkkäämisestä muutenkaan, peleissäkin pitää olla oikea ohjain nappeineen. Tablettiakaan ei ole eikä ihan heti ole tulossa koska läppäri vain niin paljon parempi omiin touhuihin.
 
No jaa, enpä tiedä. Onhan se hyvä niin kauan kuin toimii oikein mutta jos vaalimainoksetkin jo saa sen sekoamaan niin... No, toki ihminen voi sekoilla vielä enemmän mutta ainakin vielä luotan itseeni enemmän kuin automatiikkaan. Ehkä papparaisena pitää hommata avustuksia enemmän, nyt kaipaan kuitenkin tosiaan sitä että saa itse tehdä.
Ei adaptiivinen vakkari sitä tarkoita, että lukee välttämättä liikennemerkkejä. Toki joissain autoissa on sekin ominaisuus (kuten omassa Mustang Mach-E:ssä) mutta adaptiivinen vakkari perusmuodossaa pitää vain etäisyyden edeltävään autoon, jolloin ei tarvi itse olla säätämässä vakkaria joka välissä.

Itse olen ajanut autoa elämäni aikana jo niin paljon ja niin monenlaisilla vehkeillä, että mulla ei haittaa yhtään antaa auton hoitaa joitakin asioita, kuten vaihteenvaihdot ja etäisyyden pitämisen toiseen autoon. En saa siitä kyllä miyään tyydytystä, että joudun pitämään jonkun 200km matkan mummolaan kokoajan jalkaa samassa asennossa pitääkseni nopeuden samana jos tuon saman homman voi hoitaa vakkarilla. Tuntuu, että manuaalivaihteet ja ilman vakkaria ajaminen ovat vain tahalleen oman elämän hankaloittamista. Eri asia olisi jos ajaisin jotain kilpa-autoa jne.

Edit. Eikä muuten ole oma auto lukenut vaalimainosten lukuja vaikka niitä tuossa työmatkallakin on tienposket täynnä jos minkä kokoista ja väristä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ajanut autoa elämäni aikana jo niin paljon ja niin monenlaisilla vehkeillä, että mulla ei haittaa yhtään antaa auton hoitaa joitakin asioita, kuten vaihteenvaihdot ja etäisyyden pitämisen toiseen autoon. En saa siitä kyllä miyään tyydytystä, että joudun pitämään jonkun 200km matkan mummolaan kokoajan jalkaa samassa asennossa pitääkseni nopeuden samana jos tuon saman homman voi hoitaa vakkarilla. Tuntuu, että manuaalivaihteet ja ilman vakkaria ajaminen ovat vain tahalleen oman elämän hankaloittamista. Eri asia olisi jos ajaisin jotain kilpa-autoa jne.
Näinhän se on. Nyt kun on tottunut adaptiiviseen vakkariin, peruutuskameraan, automaattivaihteistoon, ilmastointiin, navigaattoriin, puhelimen autokytkentään (soitot, vastaamiset, musiikki jne.) ja niin edelleen, niin hankala olisi näistä mukavuuksista enää käyttöautossa luopua. Monet näistä on niin selvästi autoilua helpottavia asioita, että tottakai ne haluaa autoonsa.

Sitten on erikseen projektiautot, kesäautot ja kilpa-autot, jossa onkin ihan eri kriteerit. Kyllä minä voin keppivaihteisella 70-80 luvun avoautolla kauniina kesäpäivänä ajella, eikä haittaa vaikkei siinä vakionopeuden säädintä olisikaan, mutta se auto millä pitää kesät-talvet ajaa töihin, kauppaan, pitkät matkat sukulaisiin ja mökille, niin yllä mainitut ominaisuudet nousevat arvoon arvaamattomaan. Minulla on vielä vähän sama kuin @karpaasi :lla, että tilaakin tarvitaan reilusti, kun on koiraa, lastenrattaita, ynnä muuta roinaa aina mukana, joten käytännössä farmari on se käyttöauton malli nyt ja tulevaisuudessa. :)
 
Näinhän se on. Nyt kun on tottunut adaptiiviseen vakkariin, peruutuskameraan, automaattivaihteistoon, ilmastointiin, navigaattoriin, puhelimen autokytkentään (soitot, vastaamiset, musiikki jne.) ja niin edelleen, niin hankala olisi näistä mukavuuksista enää käyttöautossa luopua. Monet näistä on niin selvästi autoilua helpottavia asioita, että tottakai ne haluaa autoonsa.

Sitten on erikseen projektiautot, kesäautot ja kilpa-autot, jossa onkin ihan eri kriteerit. Kyllä minä voin keppivaihteisella 70-80 luvun avoautolla kauniina kesäpäivänä ajella, eikä haittaa vaikkei siinä vakionopeuden säädintä olisikaan, mutta se auto millä pitää kesät-talvet ajaa töihin, kauppaan, pitkät matkat sukulaisiin ja mökille, niin yllä mainitut ominaisuudet nousevat arvoon arvaamattomaan. Minulla on vielä vähän sama kuin @karpaasi :lla, että tilaakin tarvitaan reilusti, kun on koiraa, lastenrattaita, ynnä muuta roinaa aina mukana, joten käytännössä farmari on se käyttöauton malli nyt ja tulevaisuudessa. :)
Aika 100% näin omastakin mielestä. Esim langaton carplay/android auto on jo niin mukava ominaisuus, että ei siitä oikein halua enään luopua.
 
Ei adaptiivinen vakkari sitä tarkoita, että lukee välttämättä liikennemerkkejä. Toki joissain autoissa on sekin ominaisuus (kuten omassa Mustang Mach-E:ssä) mutta adaptiivinen vakkari perusmuodossaa pitää vain etäisyyden edeltävään autoon, jolloin ei tarvi itse olla säätämässä vakkaria joka välissä.

Itse olen ajanut autoa elämäni aikana jo niin paljon ja niin monenlaisilla vehkeillä, että mulla ei haittaa yhtään antaa auton hoitaa joitakin asioita, kuten vaihteenvaihdot ja etäisyyden pitämisen toiseen autoon. En saa siitä kyllä miyään tyydytystä, että joudun pitämään jonkun 200km matkan mummolaan kokoajan jalkaa samassa asennossa pitääkseni nopeuden samana jos tuon saman homman voi hoitaa vakkarilla. Tuntuu, että manuaalivaihteet ja ilman vakkaria ajaminen ovat vain tahalleen oman elämän hankaloittamista. Eri asia olisi jos ajaisin jotain kilpa-autoa jne.

Edit. Eikä muuten ole oma auto lukenut vaalimainosten lukuja vaikka niitä tuossa työmatkallakin on tienposket täynnä jos minkä kokoista ja väristä.
Täysin samoilla linjoilla. Ainoa vakkariongelma on ollut jos auto lukee motarin exit-rampin nopeusrajoituksen ja hidastaa sen vuoksi, mutta sekin on äärimmäisen harvinaista. Ite ajan vuodesta riippuen 20 000-30 000km, joten alkais nilkka kipeytymään. Muutenkin mukavampi ajella kun ei tartte nopeusmittaria katella.
 
Ylös Bottom