Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei adaptiivinen vakkari sitä tarkoita, että lukee välttämättä liikennemerkkejä. Toki joissain autoissa on sekin ominaisuus (kuten omassa Mustang Mach-E:ssä) mutta adaptiivinen vakkari perusmuodossaa pitää vain etäisyyden edeltävään autoon, jolloin ei tarvi itse olla säätämässä vakkaria joka välissä.
En luullutkaan että se meinaisi vain sitä mutta kun vastasit siihen vaalimainos-kohtaan, niin luulin että puhut siitä asiasta. Tiedän kyllä mitä adaptiivinen tarkoittaa vaikka "80-lukulaisen" auton itse omistankin.

En saa siitä kyllä miyään tyydytystä, että joudun pitämään jonkun 200km matkan mummolaan kokoajan jalkaa samassa asennossa pitääkseni nopeuden samana jos tuon saman homman voi hoitaa vakkarilla.
Eikö adaptiivinen vakkari tule juuri siihen ongelmaan että sitä jalkaa ei voi pitää samassa asennossa kun vauhti vaihtelee? :D Asento ei siis todellakaan voi olla sama jos ajelee perusvakkarilla tai ilman koska koko ajan pitää löysätä tai lisätä kaasua kun porukka ajelee niin eri tahtia.

Itse asiassa yksi perusvakkarin ongelma on se että kukaan ei aja ikinä tasaista tahtia. Joutuu jatkuvasti ottamaan kaasun hallintaan.

Tuntuu, että manuaalivaihteet ja ilman vakkaria ajaminen ovat vain tahalleen oman elämän hankaloittamista. Eri asia olisi jos ajaisin jotain kilpa-autoa jne.
No jaa, en itse koe kauhean hankalaksi tätä mutta ehkä tämä on taas sitä miten joku levyn vaihtaminen konsoliin on niin iso vaiva joillekin.

Edit. Eikä muuten ole oma auto lukenut vaalimainosten lukuja vaikka niitä tuossa työmatkallakin on tienposket täynnä jos minkä kokoista ja väristä.
Ei varmaan kaikki luekaan enkä niin väittänyt tai uskokaan mutta aika älytön kokemus varmasti olisi jos noin kävisi. Jostain yleisönosastolta tuon luin enkä näe etteikö voisi olla tapahtunutkin.

Näinhän se on. Nyt kun on tottunut adaptiiviseen vakkariin, peruutuskameraan, automaattivaihteistoon, ilmastointiin, navigaattoriin, puhelimen autokytkentään (soitot, vastaamiset, musiikki jne.) ja niin edelleen, niin hankala olisi näistä mukavuuksista enää käyttöautossa luopua. Monet näistä on niin selvästi autoilua helpottavia asioita, että tottakai ne haluaa autoonsa.
Onhan ne joo mukavuuksia mutta en itse maksaisi omilla kilometreillä noista ekstraa. Enemmän ajavilla tietty ymmärrän. Puhelimesta en kyllä musiikkia jaksaisi vääntää autoon vaikka itsellä soittimessa onkin nykyaikaiset yhdistelmät. En minä mitään Spotifytakaan käytä.

Muutenkin mukavampi ajella kun ei tartte nopeusmittaria katella.
Eikö tuo ole muka kenenkään mielestä yhtään huolestuttavaa että porukka ei edes seuraa enää paljonko on nopeusrajoitus? Mitä seuraavaksi? Tuohan menee helposti siihen että vilkuillaa sitä luuria tai jotain jättiruutua kun ei enää tarvitse keskittyä oikein mihinkään itse.

Helpotukset ja semmoiset siis ihan jees mutta liikakin voi mielestäni olla liikaa. Joku huomio pitäisi kuitenkin kuskilla säilyä.

Eikö adaptiivinen vakkari tule juuri siihen ongelmaan että sitä jalkaa ei voi pitää samassa asennossa kun vauhti vaihtelee? :D Asento ei siis todellakaan voi olla sama jos ajelee perusvakkarilla tai ilman koska koko ajan pitää löysätä tai lisätä kaasua kun porukka ajelee niin eri tahtia.
Ei koska tuon nopeuden voi muuttaa ilman adaptiivista ratista. Ja kyllähän siinä jokatapauksessa vähemmän pidät jalkaa kaasulla vaikka se vakkari ei olisi adaptiivinenkaan, kun että ajaa ilman vakkaria.

No jaa, en itse koe kauhean hankalaksi tätä mutta ehkä tämä on taas sitä miten joku levyn vaihtaminen konsoliin on niin iso vaiva joillekin.
Ei tässä ole kyse siitä, että se on liian iso vaiva vaan siitä miksi tekisin saman asian vaikeammin, kun voin ihan yhtä hyvin päästä helpommallakin. Voisihan ihmiset edelleen kulkea hevosellakin mutta auto kuitenkin on helpompi vaihtoehto. :D

Ei varmaan kaikki luekaan enkä niin väittänyt tai uskokaan mutta aika älytön kokemus varmasti olisi jos noin kävisi. Jostain yleisönosastolta tuon luin enkä näe etteikö voisi olla tapahtunutkin.
Perustat tietosi aiheeseen yleisönosastokirjoituksen pohjalta? Ehkä vähän hataralla pohjalla olevaa ”tietoa”. Ja jos vakkari jossain tilanteessa lukisi mystisesti nopeuden jostain muualta niin mitä vaaraa tuosta on? Ei nuo kuitenkaan äkkijarrutusta tai kaasutusta tee niin voit siinä vaiheessa ottaa itse tilanteen haltuun jos vakkari ”sekoilee”. Vaikka noin kävisikin niin jokatapauksessa huomattavasti mukavampi ajaa vakkarilla, kun ilman. Mutta ymmärrän jos ajat noin 6k km vuodessa, että ei tuolla taida paljoa olla merkitystä. Meillä tulee ajoja vajaa 30k km vuodessa.
Puhelimesta en kyllä musiikkia jaksaisi vääntää autoon vaikka itsellä soittimessa onkin nykyaikaiset yhdistelmät. En minä mitään Spotifytakaan käytä.
Tämän sanon huumorilla ja toivottavasti et ota kovin vakavasti mutta mutta pakko sanoa: ”Sano olevasi Boomer sanomatta olevasi Boomer” :D

Mitä jaksamista siinä muuten on, kun ei tarvi tehdä mitään? Astut autoon, puhelin yhdistyy automaattisesti ja lähtee soittamaan viimeisintä kuuntelemaasi musiikkia.
Eikö tuo ole muka kenenkään mielestä yhtään huolestuttavaa että porukka ei edes seuraa enää paljonko on nopeusrajoitus? Mitä seuraavaksi? Tuohan menee helposti siihen että vilkuillaa sitä luuria tai jotain jättiruutua kun ei enää tarvitse keskittyä oikein mihinkään itse.

Helpotukset ja semmoiset siis ihan jees mutta liikakin voi mielestäni olla liikaa. Joku huomio pitäisi kuitenkin kuskilla säilyä.
Tottakai liikennettä ja rajoituksia pitää seurata siinä missä ennenkin. Nämä ovat vain kuljettajaa tukevia ominaisuuksia. Ihan yhtälailla kuski voi härvätä ties mitä auton ratissa oli se auto minkälainen hyvänsä. Ja minun autoni ainakin estää moninen toimintojen käyttämisen kosketusnäytöltä ajon aikana. Ei sieltä mitään youtubea katsella ajonaikana. Ja kun näytön takana oleviin ominaisuuksiin on kotipihassa tutustunut niin ei ole mitään tarvetta räplätä noita ajon aikana.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä olen aikoinaan sössinyt kaksi autoa lunastukseen mitkä olisi ollut estettävissä nykyaikaisella automaatioteknologialla. Onneksi ei kuitenkaan ikinä ole tullut mustelmia enempää kenellekään osapuolelle.
Ihan siis omaa syytä molemmat mutta kunhan sanoin.

Sanoin nopeusmittaria, en liikennemerkkejä...Nimenomaan pystyy keskittymään ajamiseen paremmin ja mahdollisiin vaaratilanteisiin kun ei tartte katella vähänväliä, että ajaako ali- tai ylinopeutta. Joo sulta voi onnistua ok, mutta iteltä ei ja parikymmentä vuotta paljon ajaneena ei kyllä monelta muultakaan omien huomioiden perusteella.

Kyllä ihan normivakkarilla on myös käyttöä isoilla väylillä. Tuli sitä käytettyä aina ja helpotti paljon matka-ajoja tai Tampereen alueen isoilla teillä ajelua, kuten myös brittien motarikruisailua.

Ei koska tuon nopeuden voi muuttaa ilman adaptiivista ratista. Ja kyllähän siinä jokatapauksessa vähemmän pidät jalkaa kaasulla vaikka se vakkari ei olisi adaptiivinenkaan, kun että ajaa ilman vakkaria.
No joo, toki mutta siis kun itse olen ymmärtänyt että vakkarin idea olisi juuri se, ettei itse tarvitsisi tehdä mitään. Ilmeisesti se vakkarin säätäminen on pienempi paha vaikka se minusta on yhtä lailla aktiivista tekemistä kuin polkimien käyttökin. Ja toki ihan perusvakkarilla mikä itselläni on, voi ajella melkein pelkästään senkin avulla mutta kyllähän se vähän pöljältä tuntuu, joten itse ainakin otan jalat käyttöön siinä kohtaa.

Ei tässä ole kyse siitä, että se on liian iso vaiva vaan siitä miksi tekisin saman asian vaikeammin, kun voin ihan yhtä hyvin päästä helpommallakin. Voisihan ihmiset edelleen kulkea hevosellakin mutta auto kuitenkin on helpompi vaihtoehto. :D
No aika ääripäitä pitää vertailla jos hevoset pitää ottaa vertailukohteeksi. En itse koe näitä asioita vaivalloisina saati vaikeina, eli en koe että se olisi "vaikeammin" asian tekemistä. Ehkä tietysti sitten kun tottuu muuhun. Yhtä pieneltä asialta tuo minulle tuntuu kuin levyn vaihtaminen konsoliin, johon ehdinkin asiaa jo vertaamaan. Siihenkin varmasti porukkaa tottuu ja tuntuisi pahemmalta pahalta siihen mitä se oikeasti on.

Perustat tietosi aiheeseen yleisönosastokirjoituksen pohjalta? Ehkä vähän hataralla pohjalla olevaa ”tietoa”. Ja jos vakkari jossain tilanteessa lukisi mystisesti nopeuden jostain muualta niin mitä vaaraa tuosta on? Ei nuo kuitenkaan äkkijarrutusta tai kaasutusta tee niin voit siinä vaiheessa ottaa itse tilanteen haltuun jos vakkari ”sekoilee”. Vaikka noin kävisikin niin jokatapauksessa huomattavasti mukavampi ajaa vakkarilla, kun ilman. Mutta ymmärrän jos ajat noin 6k km vuodessa, että ei tuolla taida paljoa olla merkitystä. Meillä tulee ajoja vajaa 30k km vuodessa.
Niin siis en minä mitään "tietoa" siihen pohjaa vaan kerroin että luin tuollaisen sieltä. En oleta että se olisi kauhean yleistä mutta onhan se esimerkki siitä että jos liikaa luottaa tuollaisiin niin voi tulla ylläreitä. Kuulemma oli aika äkäistä kyytiä kun oli sähköauto kyseessä ja tuli kolmenumeroinen luku jossain kaupunkialueelle. Hankala sen enempää sanoa oliko paha tilanne vai pelkästään jännä tms.

Ja se, saako tuossa homman haltuun tarpeeksi nopeasti, lienee kiinni siitä onko kuski kuinka hereillä. Ja toisaalta jos se adaptiivinen vakkari on, niin eihän se varmaan seinään tai edessä olevaankaan itse kiihdytä. Mutta siis ajatuksena minusta jo häiritsevä että auto voi tehdä itse tuollaista.

Tämän sanon huumorilla ja toivottavasti et ota kovin vakavasti mutta mutta pakko sanoa: ”Sano olevasi Boomer sanomatta olevasi Boomer” :D
No en minä nyt niin vanha sentään ole että boomereihin virallisesti menisin mutta toki paljon pidän perinteisistä asioista monessakin asiassa. Toisaalta tekniikassa kiinnostaa aina uusi mutta ei välttämättä sillä lailla että itselle ostaisin. Yleensä tiedän teknologiasta enemmän mitä sitä itse omistan tai olen halukas omistamaan.

Tekoälyn suhteen olen sekä hyvin epäileväinen että samaan aikaan värkkään itse musiikkia sillä. Eli vähän miten milloinkin. Senkin suhteen ärsyttää se, jos se pääsee liikaa rengin asemasta päättämään tai tekemään liikaa asioita. Toki olen autojen varusteiden suhteen enemmän sitä mieltä että ovat varmasti hyvä asia mutta en minä silti itselleni niitä kaipaa. Sama juttu kuin digipelit: niin kauan kuin saan "vaikeita" levyjä niin niitä aion ostaa.

Mitä jaksamista siinä muuten on, kun ei tarvi tehdä mitään? Astut autoon, puhelin yhdistyy automaattisesti ja lähtee soittamaan viimeisintä kuuntelemaasi musiikkia.
Niin no joo, jos se Spotify ja muu on niin ei varmaan olekaan. Ajattelin tässä kohtaa omaa puhelinta, jossa ei ole mitään musiikkihommia ikinä ollutkaan. Ja on ihan älypuhelin että olisi mahdollista olla vaikka ja mitä jos haluaisi.

Tottakai liikennettä ja rajoituksia pitää seurata siinä missä ennenkin. Nämä ovat vain kuljettajaa tukevia ominaisuuksia. Ihan yhtälailla kuski voi härvätä ties mitä auton ratissa oli se auto minkälainen hyvänsä. Ja minun autoni ainakin estää moninen toimintojen käyttämisen kosketusnäytöltä ajon aikana. Ei sieltä mitään youtubea katsella ajonaikana. Ja kun näytön takana oleviin ominaisuuksiin on kotipihassa tutustunut niin ei ole mitään tarvetta räplätä noita ajon aikana.
No näinhän se toki onkin mutta on siinä silti se vaara että jos jo niillä "80-luvun" autoilla ajellaan puhelin kourassa niin vielä herkemmin kai autolla, joka menee kuin kiskoilla itsestäänkin. Se oli se perimmäisin pointti tuossa. Tietysti eniten kiinni kuskista aina ja siinä kohtaa varmasti avusteiden kanssa turvallisempi ajella kuin ilman.

Sanoin nopeusmittaria, en liikennemerkkejä...Nimenomaan pystyy keskittymään ajamiseen paremmin ja mahdollisiin vaaratilanteisiin kun ei tartte katella vähänväliä, että ajaako ali- tai ylinopeutta. Joo sulta voi onnistua ok, mutta iteltä ei ja parikymmentä vuotta paljon ajaneena ei kyllä monelta muultakaan omien huomioiden perusteella.
Joo, sitä ajattelin itsekin kun vastasin mutta kirjoitin väärin. Yhä kuitenkin minulle tuo vähän häiritsevää jos ei tiedä paljoako auto kulkee. Ja toisaalta eihän tuossa niitä nopeuksiakaan tarvitse niin paljoa katsella merkeistä jos ei kerran katso nopeusmittariakaan, vai?

Kyllä ihan normivakkarilla on myös käyttöä isoilla väylillä. Tuli sitä käytettyä aina ja helpotti paljon matka-ajoja tai Tampereen alueen isoilla teillä ajelua, kuten myös brittien motarikruisailua.
Ehkä sitä sitten ajaa liian pieniä väyliä tai jotain mutta omat kokemukset on sitä ettei vakkarilla kauhean kauaa pysty ajamaan ilman että täytyy ottaa polkimet käyttöön tai säätää tikusta.

Joo, sitä ajattelin itsekin kun vastasin mutta kirjoitin väärin. Yhä kuitenkin minulle tuo vähän häiritsevää jos ei tiedä paljoako auto kulkee. Ja toisaalta eihän tuossa niitä nopeuksiakaan tarvitse niin paljoa katsella merkeistä jos ei kerran katso nopeusmittariakaan, vai?

Ehkä sitä sitten ajaa liian pieniä väyliä tai jotain mutta omat kokemukset on sitä ettei vakkarilla kauhean kauaa pysty ajamaan ilman että täytyy ottaa polkimet käyttöön tai säätää tikusta.
Äijä kyllä pystyy vääntämään ja tarinoimaan sivutolkulla vaikka mistä :D

Kyllä sä tiedät paljon se auto kulkee kun olet ite sen nopeuden säätänyt kohdalleen. 100 km/h ja laittaa 102 km/h ni ei tarttee kameroista ressata tai olla muiden tien tukkeena ylinopeutta kuitenkaan ajamatta.

Ei aleta vääntämään siitä kuinka paljon nopeusmittarit valehtelevat;)

Ilmeisesti se vakkarin säätäminen on pienempi paha vaikka se minusta on yhtä lailla aktiivista tekemistä kuin polkimien käyttökin.
Tätä on vain pakko ihmetellä, koska tämä nyt on minusta ihan puhtaasti väärä väittämä. Jos joudut 100% ajasta pitämään jalkaa kaasulla tietyssä asennossa ja säätämään sitä tarvittaessa niin onhan se nyt aivan eri tavalla aktiivista tekemistä, kun se, että joudut välillä korjaamaan vakkarille säädettyä nopeutta. Toisessa säädät/pidät jalkaa kaasulla kokoajan, toisella korkeintaan ajoittain (jos et halua ratissa olevia nappeja käyttää). Toki oma mieltymys voi olla mitä vaan ja sehän on ihan ok jos tykkäät ajaa ilman vakkaria mutta mielestäni väittämä, että vakkarin kanssa ajaminen on ”yhtä aktiivista tekemistä” on vain ihan puhtaasti ja faktuaalisesti väärä.

Vakkarin käyttöön muuten sellainen huomio, että en minäkään sitä oikeastaan ihan kaupungin ytimessä käytä koskaan vaan silloin otan auton itse hallintaan. Mutta matka-ajossa en voisi enään kuvitellakaan ajavani ilman adaptiivista vakkaria. Mulla on jopa muutamassa autossa ihan ruvennut kipeytymään nilkka, kun on joutunut ajamaan ilman vakkaria ja pitämään jalkaa pitkän aikaa samassa asennossa liikkumatta. Kaasu on kuitenkin sen verran herkkä poljin, että jalka on kokoajan tietynlaisessa pienessä jännitteessä sen päällä.

No aika ääripäitä pitää vertailla jos hevoset pitää ottaa vertailukohteeksi. En itse koe näitä asioita vaivalloisina saati vaikeina, eli en koe että se olisi "vaikeammin" asian tekemistä.
No se oli ihan tarkoituksella hyvin kärjistetty vertaus. Ajatus kuitenkin, että miksi tehdä vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin. Tässä taas kuitenkin sama homma, kun tuossa vakkarissa. Onhan se nyt aivan päivän selvä asia, että esim manuaalivaihteisen auton ajaminen on ”työläämpää”, kun automaatin. Toisessa joudut hallitsemaan kolmea poljinta ja kytkimen käyttö varsinkin aloittelijoille on näistä se hankalin. Joudut vaihtamaan vaihteita käsin koko matkan ajan. Ja joudut pitämään huolen, ettet sammuta autoa risteykseen tai mäkeen. Toki kun aikasi ajat autoa niin nämä sujuu sen kummempia ajattelematta mutta en pystyisi kyllä millään vakavalla naamalla väittämään, että manuaalilla ajaminen ei olisi vaivalloisempaa tai vaikeampaa, kun automaatilla ajaminen. Se että sinä tykkäät ajella manuaalilla ja olet siihen niin tottunut, ettet koe sitä vaivalloiseksi on ihan eri asia, kun väittää, että manuaalivaihteinen olisi ihan yhtä vaivatonta ja helppoa ajamista, kun automaatilla. Tuokin nyt on vain IMO puhtaasti virheellinen väittämä. Tätähän tukee jo myös ihan se, että jos opettelet ajamaan auto automaattivaihteisella autolla, saat siitä korttiisi merkinnän etkä edes saa ajaa manuaalivaihteista autoa.

Mutta tässäkin, sinun mieltymyksesi on ihan ok ja kyllä minä ymmärrän ihan hyvin tuon ajatuksesi, että haluat olla itse täysin hallinnassa siitä omasta autosta. :)

Kuulemma oli aika äkäistä kyytiä kun oli sähköauto kyseessä ja tuli kolmenumeroinen luku jossain kaupunkialueelle.
Kyllä tuossa on ollut aika pahasti nollat taulussa jos kaupunkialueella on auto ehtinyt kiihdyttää yli satasen vauhtiin ennen, kun kuski on reagoinut tilanteeseen. Kyllä minullakin on nopea auto alla mutta ei se tommosiin nopeuksiin noin nopeasti ehdi. Miten tällainen kuski ehtii reagoida vaikka hirviin tienlaidalla jos kaupunkialueellakin vakkari ehtii kiihdyttää sataseen, ennen kuin kuski ehtii reagoimaan? Ihan en kyllä tuota kommenttia pysty tollaisenaan nielemään. :)

Viimeksi muokattu:
Autoilun ihanuutta on se, kun talouden omaan siniseen salamaan saa kesäkummit alle.
Ja ennen kaikkea Pääsiäisen pyhien ajan saa töiden puolesta kurvailla i4 M50:llä.
Joka kehtaa väittää, ettei sähköautolla ole luonnetta, ei ole moisella ajanut! Aktiivivakkarilla tai ilman. :p

BMW.JPG

Ylös Bottom