Ei koska tuon nopeuden voi muuttaa ilman adaptiivista ratista. Ja kyllähän siinä jokatapauksessa vähemmän pidät jalkaa kaasulla vaikka se vakkari ei olisi adaptiivinenkaan, kun että ajaa ilman vakkaria.
No joo, toki mutta siis kun itse olen ymmärtänyt että vakkarin idea olisi juuri se, ettei itse tarvitsisi tehdä mitään. Ilmeisesti se vakkarin säätäminen on pienempi paha vaikka se minusta on yhtä lailla aktiivista tekemistä kuin polkimien käyttökin. Ja toki ihan perusvakkarilla mikä itselläni on, voi ajella melkein pelkästään senkin avulla mutta kyllähän se vähän pöljältä tuntuu, joten itse ainakin otan jalat käyttöön siinä kohtaa.
Ei tässä ole kyse siitä, että se on liian iso vaiva vaan siitä miksi tekisin saman asian vaikeammin, kun voin ihan yhtä hyvin päästä helpommallakin. Voisihan ihmiset edelleen kulkea hevosellakin mutta auto kuitenkin on helpompi vaihtoehto.
No aika ääripäitä pitää vertailla jos hevoset pitää ottaa vertailukohteeksi. En itse koe näitä asioita vaivalloisina saati vaikeina, eli en koe että se olisi "vaikeammin" asian tekemistä. Ehkä tietysti sitten kun tottuu muuhun. Yhtä pieneltä asialta tuo minulle tuntuu kuin levyn vaihtaminen konsoliin, johon ehdinkin asiaa jo vertaamaan. Siihenkin varmasti porukkaa tottuu ja tuntuisi pahemmalta pahalta siihen mitä se oikeasti on.
Perustat tietosi aiheeseen yleisönosastokirjoituksen pohjalta? Ehkä vähän hataralla pohjalla olevaa ”tietoa”. Ja jos vakkari jossain tilanteessa lukisi mystisesti nopeuden jostain muualta niin mitä vaaraa tuosta on? Ei nuo kuitenkaan äkkijarrutusta tai kaasutusta tee niin voit siinä vaiheessa ottaa itse tilanteen haltuun jos vakkari ”sekoilee”. Vaikka noin kävisikin niin jokatapauksessa huomattavasti mukavampi ajaa vakkarilla, kun ilman. Mutta ymmärrän jos ajat noin 6k km vuodessa, että ei tuolla taida paljoa olla merkitystä. Meillä tulee ajoja vajaa 30k km vuodessa.
Niin siis en minä mitään "tietoa" siihen pohjaa vaan kerroin että luin tuollaisen sieltä. En oleta että se olisi kauhean yleistä mutta onhan se esimerkki siitä että jos liikaa luottaa tuollaisiin niin voi tulla ylläreitä. Kuulemma oli aika äkäistä kyytiä kun oli sähköauto kyseessä ja tuli kolmenumeroinen luku jossain kaupunkialueelle. Hankala sen enempää sanoa oliko paha tilanne vai pelkästään jännä tms.
Ja se, saako tuossa homman haltuun tarpeeksi nopeasti, lienee kiinni siitä onko kuski kuinka hereillä. Ja toisaalta jos se adaptiivinen vakkari on, niin eihän se varmaan seinään tai edessä olevaankaan itse kiihdytä. Mutta siis ajatuksena minusta jo häiritsevä että auto voi tehdä itse tuollaista.
Tämän sanon huumorilla ja toivottavasti et ota kovin vakavasti mutta mutta pakko sanoa: ”Sano olevasi Boomer sanomatta olevasi Boomer”
No en minä nyt niin vanha sentään ole että boomereihin virallisesti menisin mutta toki paljon pidän perinteisistä asioista monessakin asiassa. Toisaalta tekniikassa kiinnostaa aina uusi mutta ei välttämättä sillä lailla että itselle ostaisin. Yleensä tiedän teknologiasta enemmän mitä sitä itse omistan tai olen halukas omistamaan.
Tekoälyn suhteen olen sekä hyvin epäileväinen että samaan aikaan värkkään itse musiikkia sillä. Eli vähän miten milloinkin. Senkin suhteen ärsyttää se, jos se pääsee liikaa rengin asemasta päättämään tai tekemään liikaa asioita. Toki olen autojen varusteiden suhteen enemmän sitä mieltä että ovat varmasti hyvä asia mutta en minä silti itselleni niitä kaipaa. Sama juttu kuin digipelit: niin kauan kuin saan "vaikeita" levyjä niin niitä aion ostaa.
Mitä jaksamista siinä muuten on, kun ei tarvi tehdä mitään? Astut autoon, puhelin yhdistyy automaattisesti ja lähtee soittamaan viimeisintä kuuntelemaasi musiikkia.
Niin no joo, jos se Spotify ja muu on niin ei varmaan olekaan. Ajattelin tässä kohtaa omaa puhelinta, jossa ei ole mitään musiikkihommia ikinä ollutkaan. Ja on ihan älypuhelin että olisi mahdollista olla vaikka ja mitä jos haluaisi.
Tottakai liikennettä ja rajoituksia pitää seurata siinä missä ennenkin. Nämä ovat vain kuljettajaa tukevia ominaisuuksia. Ihan yhtälailla kuski voi härvätä ties mitä auton ratissa oli se auto minkälainen hyvänsä. Ja minun autoni ainakin estää moninen toimintojen käyttämisen kosketusnäytöltä ajon aikana. Ei sieltä mitään youtubea katsella ajonaikana. Ja kun näytön takana oleviin ominaisuuksiin on kotipihassa tutustunut niin ei ole mitään tarvetta räplätä noita ajon aikana.
No näinhän se toki onkin mutta on siinä silti se vaara että jos jo niillä "80-luvun" autoilla ajellaan puhelin kourassa niin vielä herkemmin kai autolla, joka menee kuin kiskoilla itsestäänkin. Se oli se perimmäisin pointti tuossa. Tietysti eniten kiinni kuskista aina ja siinä kohtaa varmasti avusteiden kanssa turvallisempi ajella kuin ilman.
Sanoin nopeusmittaria, en liikennemerkkejä...Nimenomaan pystyy keskittymään ajamiseen paremmin ja mahdollisiin vaaratilanteisiin kun ei tartte katella vähänväliä, että ajaako ali- tai ylinopeutta. Joo sulta voi onnistua ok, mutta iteltä ei ja parikymmentä vuotta paljon ajaneena ei kyllä monelta muultakaan omien huomioiden perusteella.
Joo, sitä ajattelin itsekin kun vastasin mutta kirjoitin väärin. Yhä kuitenkin minulle tuo vähän häiritsevää jos ei tiedä paljoako auto kulkee. Ja toisaalta eihän tuossa niitä nopeuksiakaan tarvitse niin paljoa katsella merkeistä jos ei kerran katso nopeusmittariakaan, vai?
Kyllä ihan normivakkarilla on myös käyttöä isoilla väylillä. Tuli sitä käytettyä aina ja helpotti paljon matka-ajoja tai Tampereen alueen isoilla teillä ajelua, kuten myös brittien motarikruisailua.
Ehkä sitä sitten ajaa liian pieniä väyliä tai jotain mutta omat kokemukset on sitä ettei vakkarilla kauhean kauaa pysty ajamaan ilman että täytyy ottaa polkimet käyttöön tai säätää tikusta.