Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä kerrostalossa hallituksessa sovittu, että omalla kustannuksella saa vaihtaa lämmitystolpan lataustolpaksi. Isännöitsijälle ilmoitus, kuka kertoi vaatimukset ja millä teholla saa ladata. Tolpan vaihto maksoi kaikki työt mukaan lukien 745€. Sähkön hinta on 0,129€/kwh. Ei ole muita kuluja ja laskutus kulutuksen mukaan 3kk välein.
Just eilen maksoin firman piikkiin latausasemalla £0.79/kwho_O. Kadunvarren 7kW laturi veloittaa yolatauksessa £0.56/kwh.

Kuten aiemmin mainitsin, jos omaa lataustolpan, on sahkoautoilu usein ihanan halpaa ml. huollot pl. auton arvon aleneminen, mutta...
 
Itsellä ollut joulukuusta asti lämmitystolpan tilalla lataustolppa hitaalla latauksella max 3,7kwh ja hyvin on pärjännyt. Tesla vaihtui helmikuun alussa Cupra Borniin ja nyt tullut ajettua reilu 4000km. Vain kaksi kertaa koko aikana on tarvinut käyttää pikalaturia ja sekin oli talvella Turkuun ja takaisin reissulla. Muuten hyvin pärjännyt, kun auto on yöt tarpeen mukaan latauksessa. Näin kesällä omiin ajoin riittää 1-2 kertaa viikossa.
Mutä ihmettä silmäni näkevätkään, joku vaihtoi Teslansa Cupra Borniin? Mielenkiinnosta kysyn, miten päädyit tähän ratkaisuun, ja oletko ollut tyytyväinen auton vaihtoon? Terveisin toinen Cupra Born kuski
 
Tein ei-tieteellisen testin I5:lla.

Lämpötila:16c
Keskinopeus: 70mph(112.5 km/h)
Tie: melko tasainen ilman isompia korkeuseroja
Lopputulos: auton kantama tippui 69 mailia kun matka lyheni googlemapsilla 42 mailia. Toisinsanoen BMW:n lupaama 357 mailin range tippuu 223 mailiin motariajossa.

Ei nää sähkövehkeet vaan oo vielä hyviä kunnon matka-ajoon.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20250901_174503303_HDR.jpg
    IMG_20250901_174503303_HDR.jpg
    1,4 MB · Lukukerrat: 7
Tein ei-tieteellisen testin I5:lla.

Lämpötila:16c
Keskinopeus: 70mph(112.5 km/h)
Tie: melko tasainen ilman isompia korkeuseroja
Lopputulos: auton kantama tippui 69 mailia kun matka lyheni googlemapsilla 42 mailia. Toisinsanoen BMW:n lupaama 357 mailin range tippuu 223 mailiin motariajossa.

Ei nää sähkövehkeet vaan oo vielä hyviä kunnon matka-ajoon.
223 mailia (350km) on kuitenkin ainakin omalla ajolla ihan tarpeeksi. Tuohon matkaan on jo pakko tehdä vähintään yksi pysähdys minkä aikana auton voi ladata samalla, kun käy syömässä/kahvilla. I5:ssa on myös suht nopea lataus, noin 200kw DC laturilla niin lyhyelläkin paussilla saa hyvin kilometrejä lisää.

Toinen huomionarvoinen asia on myös, että täällä Suomessa ei saa suurimmassa osassa maata ajella noin lujaa, jolloin kulutus on pienempi.

Itse lähtisin matka-ajoon huomattavasti mielummin sähköautolla, kun polttomoottorilla ajomukavuuden ja pienempien ”tankkauskustannusten” takia.
 
Mutä ihmettä silmäni näkevätkään, joku vaihtoi Teslansa Cupra Borniin? Mielenkiinnosta kysyn, miten päädyit tähän ratkaisuun, ja oletko ollut tyytyväinen auton vaihtoon? Terveisin toinen Cupra Born kuski
Erittäin tyytyväinen olen ollut. Normaali adaptiivinen vakkari, mikä ei kärsi vastaan paistavasta auringosta eikä haamujarrutuksista. Myös vähän korkeampi maavara on plussaa sekä normaalit pyyhkimet. Tehot ja kännykkä app oli Teslassa paremmat. Ratkaisuun päädyin, kun viime talvena todella monella meni 2021 vuosimallista lämpöpumppu ja itsellä loppui takuu joulukuussa. En halunnut ottaa 4000€ riskiä sen kanssa.
 
223 mailia (350km) on kuitenkin ainakin omalla ajolla ihan tarpeeksi. Tuohon matkaan on jo pakko tehdä vähintään yksi pysähdys minkä aikana auton voi ladata samalla, kun käy syömässä/kahvilla. I5:ssa on myös suht nopea lataus, noin 200kw DC laturilla niin lyhyelläkin paussilla saa hyvin kilometrejä lisää.

Toinen huomionarvoinen asia on myös, että täällä Suomessa ei saa suurimmassa osassa maata ajella noin lujaa, jolloin kulutus on pienempi.

Itse lähtisin matka-ajoon huomattavasti mielummin sähköautolla, kun polttomoottorilla ajomukavuuden ja pienempien ”tankkauskustannusten” takia.
Perheen matka-ajoihin ok joo, välttävä työajoihin kun on vastuulla koko britit. Suomesta en tiedä, mutta yli 100kw latureita ei löydy joka nurkasta täällä ja tankkauskustannukset eivät missään nimessä ole polttomoottoriajoneuvoa pienemmät, jos ei pysty kotona lataamaan.
 
Perheen matka-ajoihin ok joo, välttävä työajoihin kun on vastuulla koko britit. Suomesta en tiedä, mutta yli 100kw latureita ei löydy joka nurkasta täällä ja tankkauskustannukset eivät missään nimessä ole polttomoottoriajoneuvoa pienemmät, jos ei pysty kotona lataamaan.
Juu mulla ei briteistä tietenkään ole kokemusta, eikä ole tarvetta käyttää työssä mutta 30k tulee vuodessa kuitenkin kilometrejä. Ja täällä noita nopeita latureita on ihan joka nurkalla nykyään ja tulevat myös huomattavasti halvemmaksi, kun vastaavasti diesel tai bensa vaikka pikalaturilla lataaminen onkin toki kalliimpaa, kun kotilataus.
 
Ylös Bottom