Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä kerrostalossa hallituksessa sovittu, että omalla kustannuksella saa vaihtaa lämmitystolpan lataustolpaksi. Isännöitsijälle ilmoitus, kuka kertoi vaatimukset ja millä teholla saa ladata. Tolpan vaihto maksoi kaikki työt mukaan lukien 745€. Sähkön hinta on 0,129€/kwh. Ei ole muita kuluja ja laskutus kulutuksen mukaan 3kk välein.
Just eilen maksoin firman piikkiin latausasemalla £0.79/kwho_O. Kadunvarren 7kW laturi veloittaa yolatauksessa £0.56/kwh.

Kuten aiemmin mainitsin, jos omaa lataustolpan, on sahkoautoilu usein ihanan halpaa ml. huollot pl. auton arvon aleneminen, mutta...
 
Itsellä ollut joulukuusta asti lämmitystolpan tilalla lataustolppa hitaalla latauksella max 3,7kwh ja hyvin on pärjännyt. Tesla vaihtui helmikuun alussa Cupra Borniin ja nyt tullut ajettua reilu 4000km. Vain kaksi kertaa koko aikana on tarvinut käyttää pikalaturia ja sekin oli talvella Turkuun ja takaisin reissulla. Muuten hyvin pärjännyt, kun auto on yöt tarpeen mukaan latauksessa. Näin kesällä omiin ajoin riittää 1-2 kertaa viikossa.
Mutä ihmettä silmäni näkevätkään, joku vaihtoi Teslansa Cupra Borniin? Mielenkiinnosta kysyn, miten päädyit tähän ratkaisuun, ja oletko ollut tyytyväinen auton vaihtoon? Terveisin toinen Cupra Born kuski
 
Tein ei-tieteellisen testin I5:lla.

Lämpötila:16c
Keskinopeus: 70mph(112.5 km/h)
Tie: melko tasainen ilman isompia korkeuseroja
Lopputulos: auton kantama tippui 69 mailia kun matka lyheni googlemapsilla 42 mailia. Toisinsanoen BMW:n lupaama 357 mailin range tippuu 223 mailiin motariajossa.

Ei nää sähkövehkeet vaan oo vielä hyviä kunnon matka-ajoon.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20250901_174503303_HDR.jpg
    IMG_20250901_174503303_HDR.jpg
    1,4 MB · Lukukerrat: 11
Tein ei-tieteellisen testin I5:lla.

Lämpötila:16c
Keskinopeus: 70mph(112.5 km/h)
Tie: melko tasainen ilman isompia korkeuseroja
Lopputulos: auton kantama tippui 69 mailia kun matka lyheni googlemapsilla 42 mailia. Toisinsanoen BMW:n lupaama 357 mailin range tippuu 223 mailiin motariajossa.

Ei nää sähkövehkeet vaan oo vielä hyviä kunnon matka-ajoon.
223 mailia (350km) on kuitenkin ainakin omalla ajolla ihan tarpeeksi. Tuohon matkaan on jo pakko tehdä vähintään yksi pysähdys minkä aikana auton voi ladata samalla, kun käy syömässä/kahvilla. I5:ssa on myös suht nopea lataus, noin 200kw DC laturilla niin lyhyelläkin paussilla saa hyvin kilometrejä lisää.

Toinen huomionarvoinen asia on myös, että täällä Suomessa ei saa suurimmassa osassa maata ajella noin lujaa, jolloin kulutus on pienempi.

Itse lähtisin matka-ajoon huomattavasti mielummin sähköautolla, kun polttomoottorilla ajomukavuuden ja pienempien ”tankkauskustannusten” takia.
 
Mutä ihmettä silmäni näkevätkään, joku vaihtoi Teslansa Cupra Borniin? Mielenkiinnosta kysyn, miten päädyit tähän ratkaisuun, ja oletko ollut tyytyväinen auton vaihtoon? Terveisin toinen Cupra Born kuski
Erittäin tyytyväinen olen ollut. Normaali adaptiivinen vakkari, mikä ei kärsi vastaan paistavasta auringosta eikä haamujarrutuksista. Myös vähän korkeampi maavara on plussaa sekä normaalit pyyhkimet. Tehot ja kännykkä app oli Teslassa paremmat. Ratkaisuun päädyin, kun viime talvena todella monella meni 2021 vuosimallista lämpöpumppu ja itsellä loppui takuu joulukuussa. En halunnut ottaa 4000€ riskiä sen kanssa.
 
223 mailia (350km) on kuitenkin ainakin omalla ajolla ihan tarpeeksi. Tuohon matkaan on jo pakko tehdä vähintään yksi pysähdys minkä aikana auton voi ladata samalla, kun käy syömässä/kahvilla. I5:ssa on myös suht nopea lataus, noin 200kw DC laturilla niin lyhyelläkin paussilla saa hyvin kilometrejä lisää.

Toinen huomionarvoinen asia on myös, että täällä Suomessa ei saa suurimmassa osassa maata ajella noin lujaa, jolloin kulutus on pienempi.

Itse lähtisin matka-ajoon huomattavasti mielummin sähköautolla, kun polttomoottorilla ajomukavuuden ja pienempien ”tankkauskustannusten” takia.
Perheen matka-ajoihin ok joo, välttävä työajoihin kun on vastuulla koko britit. Suomesta en tiedä, mutta yli 100kw latureita ei löydy joka nurkasta täällä ja tankkauskustannukset eivät missään nimessä ole polttomoottoriajoneuvoa pienemmät, jos ei pysty kotona lataamaan.
 
Perheen matka-ajoihin ok joo, välttävä työajoihin kun on vastuulla koko britit. Suomesta en tiedä, mutta yli 100kw latureita ei löydy joka nurkasta täällä ja tankkauskustannukset eivät missään nimessä ole polttomoottoriajoneuvoa pienemmät, jos ei pysty kotona lataamaan.
Juu mulla ei briteistä tietenkään ole kokemusta, eikä ole tarvetta käyttää työssä mutta 30k tulee vuodessa kuitenkin kilometrejä. Ja täällä noita nopeita latureita on ihan joka nurkalla nykyään ja tulevat myös huomattavasti halvemmaksi, kun vastaavasti diesel tai bensa vaikka pikalaturilla lataaminen onkin toki kalliimpaa, kun kotilataus.
 
Olihan tuosta maalit lähtenyt ja ruskehtava pinta kummaltakin puolelta mutten ihan näin pahaksi tilannetta arvannut. Katsastusmies sitten kertoi totuuden. Perkele. 2011 vuoden auto ja 170tkm ajettu.
 

Liitetiedostot

  • 20250910_121218.jpg
    20250910_121218.jpg
    1,5 MB · Lukukerrat: 24
  • 20250910_121304.jpg
    20250910_121304.jpg
    1,4 MB · Lukukerrat: 24
Sähköautoja hylätään neljän vuoden kohdalla ensikatsastuksissa jopa kolme kertaa enemmän kuin samanikäisiä bensa-autoja. 16 % sähköautoista sai viime vuonna ensikatsastuksessaan hylyn. Bensa-autoissa sama luku oli 5 % ja dieseleissä 11 %. Varsinainen murheenkryyni oli Tesla Model 3, joista jopa 49 %(!!!!) hylättiin.

Pääasialliset hylkysyyt sähköautoissa kohdistuvat alustaan ja niveliin, joita ei monessa mallissa ole varsinaisesti suunniteltu kestämään sellaista massaa ja terävien liikkeellelähtöjen aiheuttamaa vääntöä, joille osat sitten altistuvat.

 
Sähköautoja hylätään neljän vuoden kohdalla ensikatsastuksissa jopa kolme kertaa enemmän kuin samanikäisiä bensa-autoja. 16 % sähköautoista sai viime vuonna ensikatsastuksessaan hylyn. Bensa-autoissa sama luku oli 5 % ja dieseleissä 11 %. Varsinainen murheenkryyni oli Tesla Model 3, joista jopa 49 %(!!!!) hylättiin.

Pääasialliset hylkysyyt sähköautoissa kohdistuvat alustaan ja niveliin, joita ei monessa mallissa ole varsinaisesti suunniteltu kestämään sellaista massaa ja terävien liikkeellelähtöjen aiheuttamaa vääntöä, joille osat sitten altistuvat.

Kuinhan paljon tuo tilasto on kallellaan tuohon suuntaan nimenomaan Teslojen takia.
 
Ihmetyttää tuo hylsyjen määrä. Eikö niitä autoja huolleta mitenkään? Polttomoottoriautojen vuosihuolloissa käydään alustan osat läpi ja vaihdetaan väljät nivelet ja kuluneet jarrut. Eikö tesloissa ole samanlaista huolto-ohjelmaa?
 
Ihmetyttää tuo hylsyjen määrä. Eikö niitä autoja huolleta mitenkään? Polttomoottoriautojen vuosihuolloissa käydään alustan osat läpi ja vaihdetaan väljät nivelet ja kuluneet jarrut. Eikö tesloissa ole samanlaista huolto-ohjelmaa?
Sehän se ongelma on kun sähköautot ei tarvitse sitä vuosittaista öljynvaihtoa, jonka yhteydessä nivelet ja muut tarkistetaan.

Oon ymmärtänyt että Tesloissa on vaan suositusohjelma, mitä sitten laiminlyödään sen takia että on sähköauto
 
Ihmetyttää tuo hylsyjen määrä. Eikö niitä autoja huolleta mitenkään? Polttomoottoriautojen vuosihuolloissa käydään alustan osat läpi ja vaihdetaan väljät nivelet ja kuluneet jarrut. Eikö tesloissa ole samanlaista huolto-ohjelmaa?
Tesloissa ei ole mitään huolto-ohjelmaa. Varailet huoltoja sitä mukaan, kun auto niistä ilmoittaa tai esimerkiksi haluat vaihtaa raitisilmasuodattimet. Teslalla ranger voi tulla vaihtamaan 12v akun koti tai työpaikan pihaan tai tekemään muita pieniä huoltoja

Cuprassa taas on 2v huoltoväli ilman kilometrirajaa.
 
Siksi juuri kysyin, että kuinka paljo nuo Teslat vääristää tuota tilastoa. Kyllä omassakin Mustang Mach-e:ssä on ihan samalla tavalla huollot mitä missä tahansa muussakin autossa. Tesloissahan tuota samaa ei tosiaan ole.
 
Tukivarsien puslat Tesloissa happanee. Käytännössä miltei kaikista Model Y/3 nuo saa vaihtaa jo alle 100tkm ajettuina, kunhan katsurin moitittaviksi päätyvät, eli luokatonta laatua. Itse osat eivät maksa maltaita, mutta töiden kera puhutaan satasista kuitenkin, ellei takuu voimassa.
Ja tosiaan oikeastaan kaikilla muilla merkeillä on huolto-ohjelma käyttövoimasta riippumatta, eli myös täyssähköillä. Useimmiten 2v ilman km rajoitusta.
 
Voi moro, kuulostaa tosi näppärältä jarrupalan vaihto Hyundaissa. o_O
Onhan nämä toki (ja toivottavasti) ääriesimerkkejä mutta ei se ihan tyhjästä ole tempaistu että mitä uudempi auto, niin sitä vähemmän voit/pystyt itse tekemään. Yksinkertaisetkin hommat on joko älyttömän vaikeaksi tehty (polttimoiden vaihtoon pitää irrottaa esim. akkua tai rengasta) tai pahimmillaan vaaditaan jotain lisäasioita sovelluksista lisämaksuihin. Siihen päälle ne että autossa on asennettuja varusteita, jotka saa käyttöön KUUKAUSIMAKSULLA. Siis lol.
 
Onhan nämä toki (ja toivottavasti) ääriesimerkkejä mutta ei se ihan tyhjästä ole tempaistu että mitä uudempi auto, niin sitä vähemmän voit/pystyt itse tekemään. Yksinkertaisetkin hommat on joko älyttömän vaikeaksi tehty (polttimoiden vaihtoon pitää irrottaa esim. akkua tai rengasta) tai pahimmillaan vaaditaan jotain lisäasioita sovelluksista lisämaksuihin. Siihen päälle ne että autossa on asennettuja varusteita, jotka saa käyttöön KUUKAUSIMAKSULLA. Siis lol.

No kuten videon kaveri sanoo, niin valitettavasti muut saattaa seurata perässä. On tärkeää, että näistä pidetään älämölöä ja että ihmiset äänestää lompsalla kaikenlaista tuollaista vastaan.

Ei ole oikein hyvä suunta, että autotkin nyt muuttumassa "kertakäyttötavaraksi" On muuttunut osittain jo. Ei varmaan ole kovin ekologistakaan, jos yhtään vanhempia autoja ei enää voi/kannata pitää kunnossa, vaan se joutaa paaliin pahimmillaan jo ennen 10 V. Varsinkin sähköautot, joissa akun spontaani vikaantuminen voi yhtään vanhemmassa autossa olla välitön paalituomio ja Plugin Hybrideissä sama mörkö myös vahvasti läsnä. Käytettyjen akkujen kierrättäminen on myös monimutkainen prosessi.

Kun ajelee kylillä tämän tästä tulee vastaan jotain -80 luvun Ford Taunuksia, tai Toyota Carina II, jotka on edelleen ihan käyttiksinä. Mitä luulette, tuleeko vuonna 2065 tänä vuonna rekisteröityjä autoja kylillä vastaan? :D

Tuli tuosta polttimon vaihdosta mieleen, että aina ei pelkkä auton purkaminenkaan auta. Fordissahan on usein maailman helpoin lampun vaihto mekaanisesti kun umpiot saa vain vedettyä ulos helposti. Mutta näissäkin on sitten tällainen miina, että huonolla tuurilla siellä on saattanut joku piirikortti samalla poksahtaa kun lamppu on mennyt, se voi olla tonnin paukku saada uusi lamppu palamaan. Ja tämä ei edes mikään kovin uusi auto. (2017 Focus)

Mutta joo, mitä uudempi auto sen suurempi todennäköisyys, että yhtä ja toista miinaa siellä ja täällä voi ilmaantua. Alkaa tuo lista kysymyksistä automyyjälle kasvaan, jos on autokaupoilla. Siihen lisättiin juuri: "Voiko tähän vaihtaa jarrupalat ilman merkkiliikkeen härpäkkeitä" Kohta joutuu varmaan pyyhkijän sulkien vaihdonkin varmistamaan. :D

Tässä on tuo lampputarina, tuo sama jätkä oli uploadannut myös tuosta Hyundain jarrupalasta. Ihan mielenkiintoisia videoita jannuilla, mutta tieto lisää tuskaa kun näitä seuraa. Ennen oli paremmin...

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom