Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Avowed

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeveriS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Veikkaisin että viimeistään ensi syksynä nähdään PS5-julkaisu ja jokin keräilypainos fyysisenä mediana, jahka Xboxin yksinoikeus loppuu.
Tällä pelillähän ei varsinaisesti ole mitään yksinoikeuden loppumisrajaa, kun Obsidian on Microsoftin oma studio, eli peli voi tulla PS5:lle vaikka kuukauden tai puolen vuoden tai kahden vuoden päästä.

Microsoftin julkaisupolitiikassa on nähty niin raju muutos viimeisen vuoden aikana, että epäilisin mieluummin nopeampaa kuin viivyteltyä PS5 version julkaisua. Käytännössä siis kunhan saavat PS5 version optimoitua, niin ei muuta kuin eetteriin. Tosin mistä näitä tietää...
 
Tämä oli kyllä todella väkevä aloitus ja määrittää hienosti tunnelman.



Samaan itse tyydyin, kun alkoi kello jo olemaan lähemmäs puoltayötä. Tuli jo muutama oma seikkailu sivupoluille tehtyä ja sieltä kyllä tuntuu löytyvän syvyyttä myös. Tulipa myös kohdattua selvästi omaa tasoa korkeammalla olevaa vastusta, joten joutui myös osan jättää myöhemmin kouluttavaksi.

Ensimmäinen reilu 3h ei luonnollisesti vielä pintaa syvemmälle vienyt, mutta kyllä tämä pelimaailma ja tunnelma tuntuu toimivalta. Ja taistelussa pääsee heti alusta saakka kierrättämään monipuolista arsenaalia, eikä mikään tuntunut omalle sotasankarille selvästi väärältä.

Hyvältä vaikuttaa alku.
Pakko myöntää, että on itseänikin peli hyvin koukuttanut. Sen verran hyvää on tuo taistelu sekä hahmon kehittäminen. Edelleenkään en pidä noista feminiinisistä piirteistä mieshahmoissa, mutta kai se pitää vaan ottaa sellaisena tyyliratkaisuna, joka ei sinänsä itseäni miellytä. Dialogi on myös ollut edelleen varsin heikkoa, mutta olen samaa mieltä joidenkin täällä kirjoittaneiden kanssa siitä, että se ei ole tämän kaltaisessa roolipelissä välttämättä mikään keskeinen ongelma, kunhan tuo taistelu, hahmon kehittäminen sekä maailmassa seikkailu toimivat. Ja toisaalta niin kauan kun dialogin ja tarinan kautta ei pusketa mitään agendoja voimakkaasti läpi, niin keskinkertainen tai jopa heikko tarina ei ole minullekaan niin suuri ongelma. En ole Avowedissa onneksi kokenut niitä agenda-tyyppisiä kuvioita dialogissa tai tarinassa, joten sekin on itselleni positiivinen asia.
 
Lähes 5h takana ja ainakin vielä on maistunut. Pari kumppania on matkassa ja toinen niistä (Garrus) on oikein veikeä tyyppi, toisen vasta tapasin niin en ole ehtinyt paljon kuulemaan mutta sen vähän mitä olen vaikuttaa myös erittäin hyvältä kumppanilta.

Garrus on myös ollut taistelussa pätevä pitämään viholliset loitolla suurimaksi osaksi aikaa kun laittaa shieldin päälle. Toki kun on monta vihua kimpussa niin pakosti pääsee osa kimppuun ja tekee jouskari hommista hankalempaa joten pitää kaivaa välillä miekka esiin.

Kesskustelut päähahmojen kesken on ollut loistavasti näytelty ja dialogi erinomaista, joskin sivuhahmot on ollu vähän vaihtelevampia mutta kyllä sieltäkin hyviä löytyy. Tai ehkä voisi harkita tikareita, voiko niitä olla kaksi ?

Jokainen pää statsi on tärkeä koska jokaiselle on omat keskustelu vaihtoehdot mutta jos käytät pisteitä jokaiseen ei ne riitä koska kekustelujen vaatimat pistemäräät vaativat erikoistumista vain pariin pää statsiin. Myöskin muut valinnat pelin alussa vaikuttavat siihen mitä vaihtoehtoja keskusteluissa saa.

Aluksi pelasin story vaikeustasolla mutta muutin sen sitten easy tasoon ja ainakin tähän asti se on tarjonnut ihan sopivan haasteen mutta tarpeen vaatiessa voi pudottaa alemmas.

Erittäin kiehtova maailma joka on tuttu toisesta pelisarjasta ja tuttuja nimiä jotka yhdistää tähän sarjaan on tullut vastaan mutta en ole niitä koskaan pelannut joten ei käryä niiden syvemmästä tarkoituksesta. Varmasti niille joille Pillars of Eternity on tuttu peli tarjoaa paljon enemmän loren muodossa.

No jatketaan tästä joku päivä kun on taas aikaa ja ihmetellään miten peli imee mukaansa.
 
Jo heti alussa pääsee keskustelemaan niin että statsit vaikuttavat keskusteluvalintoihin ja melkein heti pääsee tekemään kunnon valintoja.
Myös hahmon tausta vaikuttaa dialogiin. Aloitin kolmannen hahmon eilen ja valitsin taas täysin erilaiset pohjat, joiden perusteella saa jälleen yllättyä mitkä asiat nousevat esille valinnoissa.

Se, että statsien tai taustan lisäämät dialogivalinnat alleviivataan pelaajalle selvästi ei ole mielestäni pelkästään hyvä juttu. Toki on kiva huomata, että voin viedä keskustelua eri suuntaan, koska osaan taidon x, mutta toisaalta nuo ekstadialogit ovat yleensä aina ne optiot, jotka sitten kannattaa valita. Alleviivaus voi tehdä keskusteluista turhan mekaanisia.

Ihan alkuun Avowed ei ole kaapannut mukaansa, mutta annan mieluusti siimaa lisää. Obsidiaanin on kova luotto. Pentinentistä tykkäsin kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä mukaansa on tempaissut. Ja jos on Pillars of Eternityt tuttuja, tulee tässä vastaan niistä tuttua lorea, hahmoja jne.

Moitittavaakin löytyy, siis omasta mielestäni. Vaikka tämä on hyvä peli, onhan tämä todella "kevyt" versio roolipeleistä. Mm. itseäni nakertaa kamalan paljon se, että et voi olla varas. Ei voi pölliä mitään. Kaikki mitä voit noukkia, on ennalta määrätty. Se häiritsee. Ja paljon. :D
 
Tullut myös muutama tunti nyt pelailtua. Maailma eikä tarina (ainakaan toistaiseksi) ei oikein ole kiinnostanut, mutta pelattavuus on kohdallaan ja tutkiminen on hauskaa eli kyllähän tätä nyt hyvin vielä jaksaa.
 
Voin jo tässä vaiheessa todeta, etten oo sitten GoW: Ragnarökin pelannut näin hyvää peliä. HDR kans toimii. Harmi vaan että Xboxilla joudun tätä pelaamaan. Ostetaan PS5:lle heti kun myyntiin tulee.

Tuliaseilla ja jouskarilla pelaan. Hahmonluonnissa en saanut ihan sen näköstä hahmoa kuin olisin halunnut, mutta näillä mennään.
 
Se, että statsien tai taustan lisäämät dialogivalinnat alleviivataan pelaajalle selvästi ei ole mielestäni pelkästään hyvä juttu. Toki on kiva huomata, että voin viedä keskustelua eri suuntaan, koska osaan taidon x, mutta toisaalta nuo ekstadialogit ovat yleensä aina ne optiot, jotka sitten kannattaa valita. Alleviivaus voi tehdä keskusteluista turhan mekaanisia.

Ihan alkuun Avowed ei ole kaapannut mukaansa, mutta annan mieluusti siimaa lisää. Obsidiaanin on kova luotto. Pentinentistä tykkäsin kovasti.
Tähän voin iloisesti todeta ettei näin onneksi ole! Joskus jopa hahmot toteavat, että tietyllä kokemuksella ei ole paikkaa keskustelussa. Mitä enemmän noita vaihtoehtoja kokeilen, niin sitä selvemmin huomaa miten tekijät ovat osanneet ajatella dialogia fiksusti useammalta kantilta. Toki rajat tulevat vastaan jossain vaiheessa, ja siinä näkee kyllä mistä eroavaisuuksista on jouduttu tinkimään, mutta kiva silti huomata ettei ole sitä yhtä "parasta" vaihtoehtoa aina.
 
Voin jo tässä vaiheessa todeta, etten oo sitten GoW: Ragnarökin pelannut näin hyvää peliä. HDR kans toimii. Harmi vaan että Xboxilla joudun tätä pelaamaan. Ostetaan PS5:lle heti kun myyntiin tulee.
Muistelen että olisit joskus sanonut että Xboxilla olisi kuitenkin aika hyvä se Adaptive controller vai muistanko väärin?

Vai onko Xboxilla pelaamisessa joku muu harmi?
 
Muistelen että olisit joskus sanonut että Xboxilla olisi kuitenkin aika hyvä se Adaptive controller vai muistanko väärin?

Vai onko Xboxilla pelaamisessa joku muu harmi?
Sanotaan vaikka näin että Pleikalla on helpompi pelata. Tässä joutuu enemmän miettimään miten pelaaminen onnistuu. Muuten ovat kyllä laitteina molemmat parempia. Tässä en enempää ala sitä avaamaan kun ei ketjuun liity.
 
Tässä on kyllä paljon asioita tehty hyvin. Ennakoiden perusteella en osannut odottaa näinkin positiivista kokemusta itselle. Se täytyy sanoa ettei tuo lapsenkasvoisuus tuossa hahmosuunnittelussa oikein toimi minullekaan. Enemmän särmää suuntaan sekä toiseen niin hahmoista tulisi mielenkiintoisempia.

Jotain 7h tienoilla taitaa olla takana. Vaikeusaste normaalissa ja tuolla kahden käden pyssyllä on toistaiseksi menty. Täytyy kokeilla joku hetki myös kahdella pistoolilla. Pelaaminen on juuri niin koukuttavaa ettei millään meinaa viitsiä lopettaa, vaikka muutakin täytyis tehdä.
 
lapsenkasvoisuus tuossa hahmosuunnittelussa
Nyt peliä sellaiset 10 tuntia takana ja olen yrittänyt, siis YRITTÄNYT, nähdä tuota "lapsenkasvoisuutta" mutta en vaan näe. :D

Tässä on kyllä mahdottoman hauskasti toteutettu tuo taistelu. Se on jotenkin nautinnollista ja ei malta odottaa että pääsee taistelemaan uudestaan. Varsinkin taikoja käyttäessä! :D
 
Tästä viestistä ei varmaan ole mitään iloa pelaajilla.. en ole tämän peligenren pelaaja, scifi vaan vetää enemmän kuin kivi ja miekka.
Noh halusin kuitenkin vilkaista millaista on unreal engine 5.x jälki xsx:llä ja miten 60fps moodi jaksaa puskea.
Alku alkoi ns. vanhanaikaisesti, peli piti käynnistää uudelleen jos vaihtoi grafiikka moodia.. hyi. Toisena sitten iski silmään hillitön ruudun repeileminen vaikka kuinka vaihtoi fps capin päälle tai pois.. pelasin puoli tuntia tälleen ennenkuin googletin ja onpahan jollain muullakin esiintynyt ja korjaantui minullakin tällä kertaa ihan uudelleen käynnistyksellä.
Noh, sitten ei repeillyt ja pääosin vrr päällä meni sulavahkosti ainakin ison osan aikaa.. kaupungissa sitten tuli jotain nytkähtelyjä ja jotkut liikkuvat ötökät tuntui muutenkin animoituvan 30fps.
Ei näillä lopulta pelaamiseen vaikutusta ja peli näytti ihan hyvältä, no, naamat oli vähän outoja, samaa tyyliä vähän kuin siinä outer space vai mikä näiden aiempi oli..
Taistelut oli ihan jees ja vähän siellä ja täällä oli jotain löydettävää.. että ihan kelpo peli varmasti.. kuolon kohdatessa toki lataus oli hitaahko.
Eli tulipa nähtyä, pari pikku tehtävää pelattua, ei imaissut mukaan kun ei ole itselle kiintoisa aihe.
 
Nyt reilu 15h takana Series S:lla, eikä itselläni ole ollut kuin kerran teknisiä haasteita. Jouduin kertaalleen lataamaan uudestaan tallennuksen, kun yhtäkkiä ei vaan esimerkiksi sillalla pystynyt kävelemään ollenkaan, vaan hahmo vaan käveli näistä läpi. Muuten meno on ollut hyvinkin tasaista ja toimivaa, Avowed tuntuu hyvin viimeistellyltä.

Ja kuten tuntimäärästä voi huomata, täällä maistuu edelleen hyvin. En normaalisti roolipeleissä nuohoa sivutehtäviä kovinkaan tarkkaan, mutta tässä tuntuu, että niitä jopa haluaa tehdä, kun niistä saatavat varusteet, tai ihan myös itse sivutarina itsessään on hyvällä tasolla.

Ja tehdyt valinnat näkyvät ja tuntuvat pelimaailmassa ihan selvästi omalla kohdallani. Olen pyrkinyt viemään omaa tarinaa ja hahmoa vastarintaliikkeen puolelle, mutta saa nähdä tuleeko tästä pyrkimyksestä lopulta ihan puhtaasti sitä mihin luulin tämän johtavan. En ehkä ihan täysin ole kaikkea suorittanut oikein, joten aika näyttää.

Vielä tässä vaiheessa, toisen alueen alussa ja levelillä 10 tuntuu, että hahmon kehitys on vasta hyvinkin alussa - mikä on omasta mielestäni positiivista. Kaikki on edelleen mahdollista.
 
Ylös Bottom