Baten Kaitos II jouluksi ulos

Vastaus: Baten Kaitos II jouluksi ulos

Oijoi, tämmöiset yllätykset ovat aina kivoja. Eka Baten oli kyllä sen verran hieno peli, että jatkoa tulee varmasti odoteltua kieli pitkällä.

Kyllä vain. Tämä on todella positiivinen yllätys. Löytyy uuden Zeldan lisäksi Cubelle vielä joku pakko ostos.

laatikko sanoi:
Jos tämä ei tule eurooppaan,niin minä rupean itkemääm.

Luultavasti tulee. Tai ainakin minä olen tullut siihen johtopäätökseen seuraavista syistä:

A) Namco ei itse kustanna / jakele peliä, vaan sen tekee Nintendo.
B) Nintedolla on tapana julkaista kustantamansa peli jokaisella markkina-alueella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että se tulisi pian. Esimerkiksi Nintendo 64:jän kanssa viimeisimmät julkaisut tulivat niin myöhään ja pienellä painoksella Eurooppaan että moni pelaaja ei edes niistä tiedä. Tällaisia julkaisuja olivat mm. Paper Mario, Excitebike ja Mario Party 3.
C) Nintendo tarvitsee jotakin täyttämään seuraavan vuoden alkupuoliskon julkaisuaikataulua, joka on vielä hieman ontohko tällä hetkellä.
D) Revolution näyttäisi tulevan kesän alussa, joten aikaahan tässä vielä on paljon. Tähän johtopäätökseen tulin siitä, että Nintendo of Europen pomo Jim Merrick totesi että uuden laitteen pelejä on pelattavana E3-messuilla.

Teppo_Holmqvist sanoi:
Luultavasti tulee. Tai ainakin minä olen tullut siihen johtopäätökseen seuraavista syistä:

A) Namco ei itse kustanna / jakele peliä, vaan sen tekee Nintendo.
B) Nintedolla on tapana julkaista kustantamansa peli jokaisella markkina-alueella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että se tulisi pian. Esimerkiksi Nintendo 64:jän kanssa viimeisimmät julkaisut tulivat niin myöhään ja pienellä painoksella Eurooppaan että moni pelaaja ei edes niistä tiedä. Tällaisia julkaisuja olivat mm. Paper Mario, Excitebike ja Mario Party 3.
C) Nintendo tarvitsee jotakin täyttämään seuraavan vuoden alkupuoliskon julkaisuaikataulua, joka on vielä hieman ontohko tällä hetkellä.
D) Revolution näyttäisi tulevan kesän alussa, joten aikaahan tässä vielä on paljon. Tähän johtopäätökseen tulin siitä, että Nintendo of Europen pomo Jim Merrick totesi että uuden laitteen pelejä on pelattavana E3-messuilla.

Epäilen pelin ilmestymistä alkuvuodesta vielä missään, kun se tulee jouluna Japanissa. Ensimmäinenkin Baten Kaitos tuli joulukuussa Japanissa ja tänne se ilmestyi reilu vuoden päästä vasta.

Joo, tässä on kuitenkin pieni videon pätkä Tokion messuilta http://www.gamespot.com/gamecube/rpg/batenkaitosii/media.html

Teppo_Holmqvist sanoi:
Uusimman Famitsun mukaan Namcolta on tulossa joulukuussa uusi Baten Kaitos Gamecubelle. Pelin USA / EUR julkaisuista ei ole vielä tietoa, mutta on hyvin todennäköistä että ne tullaan jossakin välissä näkemään.

KUVA 1: http://www.gamesarefun.com/games/gamecube/batenkaitos2/01.jpg
tämä on jo siinä ekassa batenissa :mad: ylin niistä mutta saattaahan se olla uudessakin ? minähän osta baten kaitos II sehän on selvä!

Ensimmäisen BK:n ostoa olen jahkaillut jo pitemmän aikaa. Pelaajien suitsuttamiin Tales of Symphoniaan ja Fire Emblem: Path of Radianceen petyin todella karvaasti, joten sitä on suhteellisen varovainen mitä sitä uskaltaa ostella. Harmillista.

En välttämättä haluaisi tuhlata rahaa taas johonkin peliin joka kiroten ja kyyneliä puristellen väännetään läpi.

Jos olet noin vaativa pelien suhteen, niin en uskalla varauksetta Baten Kaitosta suositella, mutta mulle peli on ollut yksi Cuben parhaista. TOS on mulla vielä kesken, sillä se taistelumekaniikka vähän tökkii, Fire Emblem koukutti ja sen pelasin mielelläni läpi. Jos tietäisi pidätkö ylipäänsä RPG-peleistä, mistä esimerkiksi, vuoropohjaisista vai ei tms? On aika vaikea suositella, jos lanaat pari aika hyväksi havaittua peliä ilman lisäinfoa. Mä olen jäänyt peliin pahemmin/paremmin koukkuun kuin mihinkään roolipeliin pitkään aikaan. Duunin jälkeen odottaa, että pääsee pelaamaan, jos on jäänyt mielenkiintoiseen kohtaan. Ilmat ovat olleet sen verran kehnot, että ei ole tuottanut vaikeuksia pysyä sisällä ja pelata. Sanomattakin on selvää, että perusvelvollisuuksista, kuten syömisen taso, siivous yms. on täytynyt tinkiä :).

Baten ei ole yhtä paljon actionia kuin TOS, mutta taas hieman enemmän kuin vuoropohjainen strategia Fire Emblem. Väittäisin, että Skies of Arcadia Legends on lähimpänä Cuben RPG-tarjonnasta, jota olen pelannut. Vuoropohjaisuus on mun juttu ja toinen iso bonus: random monstereita ei ole ja pelaajaa ei juoksuteta paikasta toiseen ankeita teitä pitkin, jossa siis koko ajan hyökyy niskaan joku levelien kasvatukseen tarkoitettu tusinamonsteri. Pelaaminen on mun mielestä lähes koko ajan pelaamista, eikä se muutu työn teoksi eikä tarvitse odottaa koska taas pääsee siihen tärkeään paikkaan, jossa juoni jatkuu. Edellä vertaan lähinnä FFX:n tyyppiseen laahaamiseen. Tästäkin huolimatta Baten ei ole lyhyt peli, vaikka tuollaista keinotekoista pelituntien kasvatusta ei harrastetakaan.

Batenissa todella näyttäisi riittävän pelattavaa, sillä noin 26h takana ja toinen levy on oman arvion mukaan vasta 1/4 kahlattu, jos ekan levyn kestoon on luottaminen. Tuossa toisessa ketjussa näyttäisi yli 40h vierähtäneen. Pari vähemmän kiinnostavaa kohtaa on tietty tarttunut mukaan, mutta ei niiden selvittäminen onneksi kovin kauaa kestänyt. Tarina tuskin mitään palkintoja voittaa, mutta menettelee ja ainakin mulle on jo löytynyt aidosti yllättäviä juonenkäänteitä, etenkin yksi sen enempää paljastamatta.

Kortit ovat pelin selkäranka, mutta täytyy tunnustaa, että en ole jaksanut ihan täysillä hinkata pakkoja loistaviksi. Tämä ei ole kuitenkaan nostanut tietä pystyyn missään vaiheessa ja vaikeustaso voisi olla vaativampikin. Lähinnä pelin alussa kun unohtui levelaukset ja muutenkin oli vähän hakusessa kohtasi vaikeampia kohtia. Muuten löydän lähinnä pikkuvikoja, kuten omituinen kursori taisteluissa -> välillä heal napsahtaa täysin väärään hahmoon. Vuorojärjestyksen lisääminen olisi jees, jolloin näkisi myös selvästi kuka on vuorossa nyt.

Tässä "vähän" mun mietteitä pelistä. Arvosteluista lisää...

Olen perinteinen Nintendon kasvatti, joka tarkoittaa Zeldasta Final Fantasyihin, Chronoihin ja Manoihin ja tuota rataa. Se on ymmärrettävää että ToS:ia arvostetaan, mutta ettei vain arvostettaisi puoliksi siksi, että se on näitä harvoja roolipelitapauksia. Minusta siinä ei ollut mitään tarttumapintaa - oikeammin sanottuna se oli aika vastenmielisen mitäänsanomaton. Kaikki oli nähty niin miljardi kertaa, eikä pelin mikään osa-alue ollut millään tapaa poikkeuksellinen. Minä pelasin sen läpi siksi että se oli ensimmäinen RPG pitkään aikaan. En pidä itseäni minään elitistinä, vaan pikemminkin sellaisena joka haluaa pelata hyviä pelejä :)

Kenties tuo ensimmäinen osa tulee osteltua tuon kakkososan yhteydessä. Ellei muuta, niin onpahan sitten tuplasti manailtavaa ;)

Minuun Baten Kaitos ei iskenyt. Päähahmo ja tarina oli sen verran mitäänsanomattomia, etten lopulta jaksanut pelata peliä kovinkaan pitkälle. Nättihän se oli, mutta ei vain jaksanut vetää itseensä. Ehkä taistelusysteemistä olisi saanut jotain irti, mutta peli ei pitänyt otteessa tarpeeksi pitkään että olisin oikeasti alkanut perehtyä siihen. Minulla peli ei kanna, jos jokin pelin osa-alue on toteutettu (omasta mielestäni) huonosti. Baten Kaitosissa oli mälsät hahmot ja tarina.

Ja jos tahtoo verrata makua: suosikkiropejani ovat Chrono Trigger, FF6, FF9 ja Grandia. FFX taas esimerkiksi ei maistu.

Baten Kaitos laahaa kyllä ekalla kiekolla aika uskomattoman pahasti, mutta kelpo peli se on. Pakkasysteemi voi olla hankala jollei siihen jaksa perehtyä.

Hylian sanoi:
Olen perinteinen Nintendon kasvatti, joka tarkoittaa Zeldasta Final Fantasyihin, Chronoihin ja Manoihin ja tuota rataa. Se on ymmärrettävää että ToS:ia arvostetaan, mutta ettei vain arvostettaisi puoliksi siksi, että se on näitä harvoja roolipelitapauksia. Minusta siinä ei ollut mitään tarttumapintaa - oikeammin sanottuna se oli aika vastenmielisen mitäänsanomaton. Kaikki oli nähty niin miljardi kertaa, eikä pelin mikään osa-alue ollut millään tapaa poikkeuksellinen.

Jep, olet varmasti ihan oikeassa tuossa. ToS on luultavasti saanut enemmän huomiota, sillä Cubella ei ole mitään RPG-vyöryä nähty.

Merri toi tuossa ihan hyvän idean myös, mitä en edes ajatellut. Toiset arvostavat tarinaa enemmän ja toiset taas pelimekaniikkaa. Tarinan vuoksi Baten ei erotu joukosta, ei hyvässä eikä huonossa. Epätasainen ääninäyttely ei paranna asiaa, mutta todella kauniit, maalaukselliset maisemat sentään tasoittavat hieman näitä puutteita.

Kannattaakin siis myös miettiä arvostaako hyvää tarinaa eniten. Mä inhoan pelissä eniten sitä, että joudun tasaisin väliajoin kahlaamaan läpi alueita, joissa painelen puoli tuntia A-nappia ja toivon pääseväni viimeinkin perille, joissakin peleissä tämä tosin häiritsee enemmän kuin toisissa. Batenissa perusvihulaistenkaan kohdalla taistelut eivät koskaan ole tuota A-napin takomista, vaan kortit joutuu todella valitsemaan (vielä spirit pointit huomioiden) ja edes hieman miettimään mitä tekee. Tämän vuoksi Batenia on mukava pelata, sillä se välttää tällaiset mokat, mutta taistelusysteemi on jopa hieman liian syvällinen - en jaksa täysin viilata pakkaa uusiksi eri tilanteisiin tms. eikä siihen ole ollut tarvettakaan. Grandiassa yhdistyy kaikki hyvä, sehän kai se tavoite olisi joka pelissä.

Parasta olisi, jos peliä jossain pääsisit testaamaan. Sehän on selvä, että yhtään peliä tuskin löytyy, josta kaikki pitävät. Jos väkisin tällainen peli pitäisi mainita, niin Tetris on varmaan hyvä vastaus. Sen verran onnistunut Baten kuitenkin on, että huonoksi sitä ei voi sanoa. Jotain mussa on vialla tai Batenissa oikein, kun mä pidän kovasti. Nämä kortit oli se syy, miksi en peliä meinannut edes ostaa, mutta onneksi näin :). Jos muuten peli kiinnostaa kohtuuhintaan, niin viime viikolla Anttilan Cube-hyllyssä 30. Taisi muuten olla viimeinen kappale, että on voinut jo mennä.

Batenissa perusvihulaistenkaan kohdalla taistelut eivät koskaan ole tuota A-napin takomista, vaan kortit joutuu todella valitsemaan

Kaipaan erittäin vahvaa tarinaa. Elämää suurempia hahmoja. Unohtumatonta musiikkia. Immersiota, noin yleisesti ottaen. Jos hahmot ovat paperinohuita, juoni olematon ja musiikki paikallaanpolkevaa loskaa, ei minulla ole mitään intressejä pelata peliä ja hyvät taistelusysteemitkin tuntuvat vain tuskaisilta jos ei ole mitään painavaa syytä tarpoa taistelusta toiseen. Tämä korostuu hyvin monissa peleissä, joissa ei näennäisesti ole mitään vikaa - niissä ei ole mitään minkä vuoksi nähdä vaivaa. Mieluummin pelaan hyviä pelejä kerta toisensa jälkeen, eikä oikeastaan pitäisi narista, vaan nimenomaan pelata niitä hyviä pelejä.

Aika-ajoin sitä vain tuntuu siltä, että eikö oikeasti parempaan pystytä. Ketkä mielikuvituksettomat työmyyrät niitä pelejä vääntää, jne. Makukysymyksiähän nämä on, sekä mitä suuremmin kytköksissä siihen, minkälainen pelaaja on - jos ei kyseenalaista liikaa, voi peleistä kenties nauttia kappalekohtaisesti enemmän. Toisaalta, hyvä peli on hyvä peli ja jättää varjoonsa kokonaisen lavallisen OK-tapauksia ja pelaaminen on taas mielenkiintoista, addiktoivaa ja ennen kaikkea hauskaa.

Hylian sanoi:
Kaipaan erittäin vahvaa tarinaa. Elämää suurempia hahmoja.

En tahtoisi laukoa päätäni, mutta lue kirjoja jos noita haluat. JRPG:t ovat toistaneet samoja typeriä kliseitä ja stereotypiöitä vuodesta vuoteen. Ja kyllä, tämä koskee myös Final Fantasya, tuota japsiRPG:iden pyhää lehmää josta ei yleensä saa puhua mitään pahaa. Baten Kaitos ei juurikaan ollut yhtään karseampi tapaus kuin nämä.

EDIT: Lisäkommentti

Teppo_Holmqvist sanoi:
En tahtoisi laukoa päätäni, mutta lue kirjoja jos noita haluat. JRPG:t ovat toistaneet samoja typeriä kliseitä ja stereotypiöitä vuodesta vuoteen.

Jep, 'I'm your father', 'save the world' ja 'the chosen one' ideat ovat varmaan aina ensimmäisinä pöydällä :). Kirjat tuli mullekin aikaisemmin mieleen.

Peleissä ihan ok tarina kelpaa mulle, Batenin puolustukseksi vielä kerran:) : ihan hyvä musiikki ja upeat maisemat hyvittävät hieman tuota tarinaa. Batenin tarina kulkee kuitenkin eteenpäin, eikä missään vaiheessa tunnu, että taas 'seikkaillaan' puoli tuntia tiellä, jossa ei tapahdu mitään muuta kuin A-napin painallukset ja satunnaiset healit. Baten ei mielestäni irroita pelaajaa tarinasta. Pelit on mulle ensisijaisesti viihdettä ja jos peli tuntuu työltä, kuten tuo A-napin murjominen, niin kyllä se syö koko peli-ilon ja hauskuuden.

Ylös Bottom