Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Batman: Arkham Asylum [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Nimi: Batman: Arkham Asylum
Lajityyppi: Toiminta
Kehittäjä: Rocksteady
Julkaisija: Eidos
Julkaisuaika: 27.8.2009 (Xbox 360, PlayStation 3)
Demo: Julkaistu.
Moninpeli: Ei.

Uutisia: Uutiset - XboxFIN
Media: KonsoliFIN - Media - Etsi Mediaa
Julkaisusivu: Batman: Arkham Asylum - Julkaisulista - XboxFIN
Muuta: -

Juonikuvaus:
Batman on saanut jälleen Jokerin nalkkiin ja kuskaa hänet Arkhamin mielisairaalaan. Kaikki ei tietenkään mene aivan suunnitelmien mukaan, joten narri pääsee irti ja ottaa koko laitoksen haltuunsa. Lepakkomiehen tehtävänä on pistää Jokeri kuriin.

Ominaisuudet:
Batman: Arkham Asylum sisältää kampanjan, jossa pelaaja seikkailee Arkham Asylumissa. Lisäksi pelattavana on lukuisia haastehuoneita.

Tässä ketjussa puhutaan vain peliin liittyvistä kokemuksista.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylu [Xbox 360]

Mitenkäs jo pelaamaan ehtineet... Olisi juuri New Game tulilla ja vaikeustasoa mietin. Normal vai Hard?
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Reilu 4 tuntia takana ja odotukset täyttyivät kokonaa. Batman fanina tuntuu joka saralta kuin kusisi hunajaa. Taistelu toimii, Riddlerin aivoitukset ovat erilaisia ja mielenkiintoisia sekä pitkästä aikaa joutuu jopa rassaamaan aivosolujakin että tajuaa. Taistelu ei oikein demossa päässyt kunniaan mutta nyt vihdoinkin tuntuu siltä että pääsee kunnolla mätkimään turpaan ja välillä tekee jopa kipeää katsoa kun monoa tulee suoraan päin näköä :D Mutta jospa sitä jatkaisi ja naureskelee Jokerin suhteellisen toimiville vitseille.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylu [Xbox 360]

Mitenkäs jo pelaamaan ehtineet... Olisi juuri New Game tulilla ja vaikeustasoa mietin. Normal vai Hard?

Jos olet demoa pelannut niin siinä on varmaan tuo Normal vaikeustasona. Hardilla saat ilmeisesti mättää vähän enemmän, että porukkaa kaatuu. Itse aloitin Normalilla senkin takia ettei heti mene hermot ja voi nauttia tuon ensimmäisen läpipeluun. Sen jälkeen aloitankin Hardilla.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylu [Xbox 360]

Mitenkäs jo pelaamaan ehtineet... Olisi juuri New Game tulilla ja vaikeustasoa mietin. Normal vai Hard?

Aloita Normalilla. Muutamat taistelut, etenkin viimeinen mittelö voi oikeasti aiheuttaa Hardilla hampaiden kiristämistä ellei tiedä mitä on odotettavissa.
Itse säästin myös tuon Hardin toiseen pelikertaan ihan uudelleen peluun ja haasten takia, ensimmäinen kierros on hyvä vetää fiilistellen.

---

Ja kuten viestistä voi päätellä, lävitsehän se meni melkoisella tohinalla. Onneksi oli tämä viikko lomaa niin sai näinä kahtena päivänä uppoutua peliin täysin rinnoin. Veikkaisin omaan suoritukseeni menneen Normalilla n. +10h. Hyvän pituinen peli, ainahan nämä saisivat olla pidempiä mutta valitukset ovat turhia koska Bättiksen viihde arvo oli niin korkealla.

Pelistä on paha sanoa mitään negatiivista koska kaiken kaikkiaan Arkham Ayslum oli kokemuksena ehdottomasti paras Batman-peli mitä on ilmestynyt. Tosin, sarjan videopeli historian tuntien se ei ole paljon sanottu joten muotoilenkin lauseen udelleen; AA on paras sarjakuvaan perustuva videopeli mitä nykypäivän konsoleilta löytyy. Ainoan marmatuksen voisin viskata pelin viimeiselle päävastukselle joka on aivan liian yksinkertainen ja äärimmäisen turhauttava. Viimeinen taistelu on niin sitä samaa mitä kaikki videopelien lopetukset tarjoavat. Ottaen huomioon pelin muun sisällön olisi luullut Rocksteadyn keksineen loppuun vähän jotain omaperäisempää. Mutta tämäkin on vain pieni paha sillä parhaat pomot nähdään muualla pelissä.

Rocksteady on työstänyt parissa vuodessa ilmiömäisen tekeleen jossa jokainen naula on hakattu loppuun saakka huolella ja ammatitaidolla. Teknisesti peli oli lähes täysin moitteeton ja se hyödyntää Unrealin moottoria mielestäni jopa paremmin kuin Gears 2:nen. Kyllä, peli osaa olla paikoitellen jopa Gearssia näyttävämpi ja se pyörii todella vakaasti HDD:lle asennettuna.

Peli jota yleisö odotti pelon sekavin tuntein; joka osoittautuukin super suosituksi ja samalla OIKEASTI hyväksi videopeliksi ei voi tietää kuin hyvää Eidoksen(hieman tahriintuneelle) mutta ennen kaikkea lähes tyhjästä tulleen Rocksteadyn maineelle. Jatko-osa on taattu, toivottavasti seuraavan osan tapahtuma paikkana olisi: Batman: Gotham City ;)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Ominaisuudet:
Lisäksi pelattavana on lukuisia haastehuoneita.

Eikös noiden pitäny tulla erikoisversion mukana, josta myös sanottiin, että se EI olisi tulossa pohjoismaihin? Vai muistanko väärin? Mutta kappas vaan.. ainakin konsolinetissä oli.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Eikös noiden pitäny tulla erikoisversion mukana, josta myös sanottiin, että se EI olisi tulossa pohjoismaihin? Vai muistanko väärin? Mutta kappas vaan.. ainakin konsolinetissä oli.

Haastehuoneita on itse pelissä.
Vain Crime Alley tulee erikoisversion mukana ja Dem Bonesin saa jos oli ennakkotilannut GameStopista.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Olenko vain sokea vai eikö pelissä ole ollenkaan Save nappia ?

Toimiva autosave on kyllä erittäin miellyttävä, mutta tulee jotenkin epävarma tunne peliä sammuttaessa jos ei ole mitään hajua koska peli on viimeksi tallentanut tai mikä oli edellinen checkpoint.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Taistelumekaniikka on kyllä loistava. Taisteluun pitää muutamankin vihollisen kanssa jo hieman keskittyä, jottei ihan turhaan ottaisi päihin. Pelkällä napin hakkaamisella ei siis pitkälle pötkitä, joka pitää tappelut aina mielenkiintoisina. Vastapainona nyrkkitappelulle on hiiviskely aseellisia vihollisia vastaan, joka sekin toimii loistavasti. Mielenkiintoisimpia ovat ehkäpä kuitenkin tilanteet, jotka ovat yhdistelmiä näistä molemmista. Pelaajan tulee tarkasti miettiä miten saada ensin aseelliset vastustajat pois pelistä ilman että nyrkkimasat huomaavat ja ryntäävät kimppuun.

Pakko muutenkin yhtyä ylistysten kuoroon tämän pelin kohdalla. Lähes kaikki vain toimii niin hyvin. Myös audiovisuaalisuus on huippuluokkaa pelissä. Batmanin varusteiden siistit pikkuäänet, toiminnan äänten dynaamisuus yhdistettynä erittäin tunnelmalliseen musiikkiin täydentää kokonaisuuden. Grafiikan teknisyys ei ole mitään ennennäkemätöntä. Parasta grafiikassa onkin ehkä hahmosuunnittelu.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Pakko muutenkin yhtyä ylistysten kuoroon tämän pelin kohdalla. Lähes kaikki vain toimii niin hyvin. Myös audiovisuaalisuus on huippuluokkaa pelissä. Batmanin varusteiden siistit pikkuäänet, toiminnan äänten dynaamisuus yhdistettynä erittäin tunnelmalliseen musiikkiin täydentää kokonaisuuden. Grafiikan teknisyys ei ole mitään ennennäkemätöntä. Parasta grafiikassa onkin ehkä hahmosuunnittelu.

Ja ajaatella, että kaikki tämä on saatu aikaiseksi vihatulla Unreal Engine 3:lla, jonka pitäisi sopia parhaiten kaljujen avaruusjääkäreiden renderöimiseen. No ok, hieman tuota avaruusjääkärisyndroomaa noilla pahiksilla on, ja UE3:n tekniikat tunnistaa helposti, mutta kyllä tuo näyttää onnistuneen tunnelmalliselta hyvän taidesuunnittelun ansiosta.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Olenko vain sokea vai eikö pelissä ole ollenkaan Save nappia ?

Toimiva autosave on kyllä erittäin miellyttävä, mutta tulee jotenkin epävarma tunne peliä sammuttaessa jos ei ole mitään hajua koska peli on viimeksi tallentanut tai mikä oli edellinen checkpoint.

Ei ole Save nappia pelissä. Autosave tulee oikeastaan aina kun tulee joku välianimaatio, muuten jos peli tekee saven niin oikeassa alakulmassa näkyy pieni merkki aina kun peli tekee saven.

Aika usein noita autosaveja tulee, mutta tietysti välillä kun lopettaa pelaamisen niin on kyllä hölmöä kun mistään ei voi nähdä missä viimeinen save on tehty. Aika pieni miinus, mutta pakko etsiä edes jotain valitettavaa kun ei oikeen mitään muutakaan löydy :)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Mitenkäs puolustautuisitte sitä väittämää vastaan, että tässä monet asiat on tehty liian automatisoiduiksi/helpoiksi? Tällaista olen kuullut. Demon perusteella en paljon voi sanoa, mutta eittämättä jotkin osa-alueet siinä jopa moisten syytteiden arvoisilta vaikuttivat.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Olenko vain sokea vai eikö pelissä ole ollenkaan Save nappia ?

Toimiva autosave on kyllä erittäin miellyttävä, mutta tulee jotenkin epävarma tunne peliä sammuttaessa jos ei ole mitään hajua koska peli on viimeksi tallentanut tai mikä oli edellinen checkpoint.

Save nappulaa ei pelissä ole. Pelin tallentaessa(autosave only) ruudun oikeassa alalaidassa pyörii melko huomaamaton, valko spiraali. Peli myös tallentaa melkein aina kun vaihdat huonetta/ympäristöä. Itselleni tuosta ei ole koitunut onkelmaa kuin pelin viimeisessä mittelössä.. Pientä ihmetystä tosin aiheutti/aiheuttaa tuo pelin Health-systeemi joka palauttaa tuota elämää vähän miten sattuu. En oikein vieläkään ymmärrä mikä logiikka tuossa palautumisessa on, palautuuko healtti sen mukaan miten hyvin pärjää taiteluissa vai miten?

EDIT:
Mitenkäs puolustautuisitte sitä väittämää vastaan, että tässä monet asiat on tehty liian automatisoiduiksi/helpoiksi? Tällaista olen kuullut. Demon perusteella en paljon voi sanoa, mutta eittämättä jotkin osa-alueet siinä jopa moisten syytteiden arvoisilta vaikuttivat.
Heitäppä vähän esimerkkejä mitkä helpotukset pistivät silmään?
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Itse tahkonnut 14% läpi ja olen aivan tohkeissani tuosta pelistä. Ei mitään pahaa sanottavaa mistään asiasta. Ainut miinus on että tekee vaikeaa lopettaa pelaaminen :D
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Ja ajaatella, että kaikki tämä on saatu aikaiseksi vihatulla Unreal Engine 3:lla, jonka pitäisi sopia parhaiten kaljujen avaruusjääkäreiden renderöimiseen. No ok, hieman tuota avaruusjääkärisyndroomaa noilla pahiksilla on, ja UE3:n tekniikat tunnistaa helposti, mutta kyllä tuo näyttää onnistuneen tunnelmalliselta hyvän taidesuunnittelun ansiosta.
Niinno, toinen vihaa ja toinen rakastaa. Itsellä aika neutraali suhtautuminen. Aika kotoisa tunnehan tuosta tulee kun on ihan viime aikoina pelannut Gears2:sta melko runsaasti.

Joblo:
Minusta on vain hyvä että pelissä tietää aina minne pitää mennä seuraavaksi, kun haluaa edetä. Välillä sitä voi sitten pysähtyä pohdiskelemaan arvuuttajan pähkinöitä, joita on kyllä ripoteltu melko runsaasti pelin alueille. Tarjoaa siis runsaasti pohdiskeltavaa, ilman että peli jäisi koskaan junnaamaan sen takia.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

EDIT:
Heitäppä vähän esimerkkejä mitkä helpotukset pistivät silmään?

Kaipa noilla tarkoitetaan mm. sitä, että niin monet jutut, jotka voisivat vaatia vähän enemmänkin, hoituvat pelissä simppelisti yhtä nappia painamalla. Kai. :D
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Aika jännä juttu mitä puhuttu noista koodeista, ennakkovarattu jo kesäkuussa ja eipä silti saanut mitään tuollaista. Ei edes sähköpostiin. Aika typerää touhua kyllä taas jos jotain tollaisia lupailtu muttei saanut :D Katkeran puhetta.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Aika jännä juttu mitä puhuttu noista koodeista, ennakkovarattu jo kesäkuussa ja eipä silti saanut mitään tuollaista. Ei edes sähköpostiin. Aika typerää touhua kyllä taas jos jotain tollaisia lupailtu muttei saanut :D Katkeran puhetta.

Joo, sitä koodia tosiaan piti ite kysyä, muuten en olis itekkään saanut. Sinänsä melko sama mulle olis ollut saanko sen koodin vai en, varsinkin ku itse peli oli jo niin halpa :rolleyes:
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Huhhuh että on loistava, aamupäivästä tuli haettua peli Gamestopista ja nyt meni jo läpi :D Ei vaan voinut lopettaa pelaamista, aivan mahtavaa settiä. Kaikki vaan toimii just niinku pitää ja tunnelma on koko pelin ajan aivan katossa. Noin reilut 70% näytti läpäisyn jälkeen, ja ehkä noin 10h meni. Huomenna sitten challengemoden kimppuun :)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [Xbox 360]

Peli on tosiaan omiaan Hard-vaikeustasolla. Luonne pelissä muuttuu melkoisesti kun valikosta valitsee sen vaikeimman. Taisteluita on jotenkin helpompi seurata kun Spidey Sense ei välky ruudulla jatkuvasti, Normalilla roistojen nallittaminen oli useasti vain reaktio testiä; sinisten salamien bongaamista mustasta massasta - tämä ongelma on Hardilla hävinnyt. Viholliset tosiaan kestävät osumaa ihan mukavasti, eivätkä ne pysy muutamasta iskusta maassa paria sekunttia kauempaa. Alun taistelut eivät tuota edes Hardilla ongelmia mikä on vain hyvä tyylikkään taistelun takia. Loppupään taisteluita odotan vain hieman kauhistuneena...

Konnat ovat myös tarkkaavaisempia pelin Stealth-osioissa. Jantterit esim. zuumailevat Gargoyleihin.Uskoisin Hardilla saatavan juuri sen oikean Batman-kokemuksen koska täälläkin aikaisemmin mainittu asia todellakin pitää paikkansa; Hard-vaikeustaso pistää ajattelemaan kuin Batman!

Pako vielä loppuun mainita muutama kohokohta pelistä. Spoilereita en suosittele avattavaksi ellei peliä ole läpäisty:
Mindfuckeista se pahin; Kolmas ja viimeinen kohtaaminen Variksenpelättimen kanssa which also was pure awesomness. Olinko ainoa jonka sydän kolahti kurkkuun kun pelin kuva ns. jäätyi paikalleen? Luulin oikeasti että nyt boksi vetäsi itselleen RROD:it! Mieleen tuli myös MGS:n klassinen kohtaaminen Psycho Mantiksen kanssa. Tämä taistelu/harha AA:ssa oli kyllä pelin mieleenpainuvin hetki.
---
Ehdottomasti pelin hauskin ja samalla Batmanin hahmolle niin tyypillinen ele oli tuo vastaanotto Jokerin bileisiin. Huvittavaa oli se miten yksi konnista alkaa luettelemaan vieraslistaa; "Mitä se oikein ajattelee, minä olen BATMAN!" ajattelin kirjaimellisesti ja tirvasin kaveria kuonoon. En ollenkaan tiedä mitä konnan dialogi olisi sisältänyt tästä eteenpäin mutta kaveria kuonoon vetäminen kesken listauksen sai olon tuntemaan oikeasti Lepakkomieheksi. Pisteenä i:n päälle oli vielä Old Boy-tyylinen pieksentä pitkässä käytävässä 15 kaveria vastaan! Kuka oikeasti säästi nämä epelit turpakäräjiltä? ;)

Hienoja kohtauksia kaikki nämä! Muttta näitähän on peli pullollaan :D
 
Ylös Bottom