Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield 2042 - uusi sukupolvi

Tulipa vesisadekkin koettua ja muutti aika paljon tunnelmaa taistelussa, ihan eri meininki kun pisarat ropisee ympärillä. Myös sen raketin lähdön näin sieltä tornista, aika huikea kokemus, bugit vaan pois niin peli lähtee varmasti ostoon. Sen verran on ollu eeppistä ja hauskaa menoa joka rundilla että vaikka kaikki onkin tullut hävittyä niin se kokemus on silti ollut aina mahtava.
 
Kävi nyt ps5:lla sama ku edellisellä testikerralla pc:llä. Ei millään kyenny pelaamaan yhtä roundia loppuun ja peli poistoon. Teknisesti toki surkeassa kunnossa, mutta ku ei vaan saa itseä siihen fiilikseen et toi aikakausi/maailma/kaiken maailman tekniikkalaitteet ja robokoirat iskis, ku ei iske ni ei iske, joten ei pelata sit Bäfää täl kertaa.
 
Kaksi peliä tuli pelattua äsken, en tiedä oonko ikinä pelannut bugisempaa peliä. Vähän väliä käveli tankkien ja seinien läpi ym, aseet vaihtuu itsestään, tähtäimet, gripit ym. ei pysy kiinni aseissa vaan aina kun kuolee pakko tehdä uusiksi.
Tässä nyt oli vaan osa bugeista, ja PC:llä pelaan.
 
Kaksi peliä tuli pelattua äsken, en tiedä oonko ikinä pelannut bugisempaa peliä. Vähän väliä käveli tankkien ja seinien läpi ym, aseet vaihtuu itsestään, tähtäimet, gripit ym. ei pysy kiinni aseissa vaan aina kun kuolee pakko tehdä uusiksi.
Tässä nyt oli vaan osa bugeista, ja PC:llä pelaan.
Vieläkö pc:llä koko maailman tekstuurit (ruoho jne) vilkkui kuten alphassa? Oli migreeni aika likellä sillo.
 
Muutama tunti betaa takana ja on vain toivottava, että tämä viivästyy vielä uudestaan. Kyseessä on todella raakile peliksi, eikä tämä ole millään ilveellä vielä valmis.
 
Minä taas olen piiitkästä aikaa todella innoissani Bäfästä. Pulttilukkojen ja vastaavien perseilyjen kanssa ei ole jaksanut kiinnostaa juoksennella joten nelonen on tuonut lohtua elämään ennen tätä. Odotus on kova notta pääsee julkkarissa tantereelle riehumaan.
 
Joo eipä tossa mitään niin vakavaa ollut etteikö sitä ehtisi julkaisuun korjata, ellei ole jo korjattu jos buildi on vanha. No katsotaan julkaisussa sitten miten on mennyt.
 
Todellakin maistui Beta hyvälle SeXillä. Nyt taitaa ensimmäistä kertaa käydä niin, että CoD jää ostamatta ja Bäfä tulee tilalle. Sen verran huono maku jäi CoDin betatestistä, kun taas tämä vei heti mennessään vaikka edellinen bäfä on nro 4, mitä on tullut pelailtua enemmän.
 
Niin...tää ei ole peli vaan beta.
Itsellä ainakin X:llä toimi ihan hyvin, kun 3 kiekkaa pelailin.

Nykypäivänä betat ovat niin lähellä julkaisua kuin mahdollista. Battlefield ei tästä enää muutu millään merkittävällä tavalla. Nykyisessä muodossaan se on kuitenkin liian buginen ja keskeneräinen, ettei sitä kannata minusta julkaista vielä. Julkaisun siirtäminen vaikka helmikuulle antaisi ihan tarpeeksi hengitystilaa pistää projekti parempaan kuntoon. Vaikka nykyinen versio on "muutaman" kuukauden vanhempi (mikä voi tarkoittaa mitä tahansa), ei kehittäjä ilmoita kuitenkaan muutosten olevan valtavia. Äänien tasojen miksaus, balansointi ja kill feed ovat asioita joita päivitetään muutenkin julkaisun jälkeen.
 
Tässäpä tämän BF-fanin (etenkin BF4 HC oli omaan mieleeen) ensituntumat. Odotukset oli todella negatiiviset, koska BF 1 ja BF V oli äärimmäisiä pettymyksiä ja tämä peli näytti vuodetuilla videoilla todella huonolta. Joten ensi odotukset olivat todella negatiiviset.

Cyberpunk 2042:
Ensimmäiseksi pelissä yllättää positiivisesti grafiikat. Peli on erittäin näyttävän näköinen. Ohjaus-/pelituntuma on myös yllättävän hyvä. On tässä kuitenkin tultu edellisistä peleistä BF4:n suuntaan tuntumassa, mutta tuntumaa on silti modernisoitu selvästi. Pelaajan liikkeissä on ihan sopivasti fyysistä fiilistä joskin esim. aitojen yli hyppäämiset tuntuvat jo häiritsevän luonnottoman kevyeltä ja helpolta.

Aseilla ampumissa on samanlaista fyysisuuden tunnetta ja ne tuntuvat potkivan ihan kivasti. Hivenen siinä mielessä CoD: MW2019 positiivisia fiboja. Mutta loppuen lopuks aseiden potkimisen tunne on pelkkää silmän lumetta. Aseet on ihan tussuja. Niissä on kyllä hajontaa, mutta ei varsinaisesti rekyyliä. Käytännössä siis automaattiaseilla tulee ammuttua pelkkää sarjaa lähemmäs ja kauemmaks. Tämä hajonnan ja rekyylin suhde pitäisi omaan makuun olla juuri toisinpäin. Aseiden tussuutta voimistaa niiden tehottomuus. Vihollisia joutuu ampumaan kohtuuttoman paljon, että ne kuolisivat. Tämä vie kokonaan ampumisesta fiiliksen. Lopulta kun vihollinen sattuu kuolemaan, ei siitä tule mitään nautinnon tunnetta, vaan ennemmin "oho, no nyt se kuoli"-fiilis. Puoliautomaattikivääri pitäisi olla hyvä vähän pidemmälle matkalle, mutta aseessa on vähän reilu 10 panosta ja tältä matkalta ei taida edes 2 pääosumaa tappaa. Kroppaan ampuessa osumia pitää saada 4-5, joista varmaan jokunen on sitten osunut käsiin tai jalkoihin, mutta hyvin epätyydyttävää ja tahtoo melkein tehdä sen, että jopa semiautoilla mennään lipas per vihollinen tyylillä.

Mappi ja pelimuoto on just sitä mitä ennustin jo ennen pelikuvia. Liian iso, laaja ja avara. Liian helposti karttaan hukkuu yksikseen juoksentelemaan ja silloin tällöin pitää tappaa itsensä, että pääsis välillä pelaamaan. Ja tämä oli siis tämän pelin keskikokoinen mappi. Välimatkat on täysin älyttömiä. Jokaisessa matsissa käy niin, että lähdet juoksemaan seuraavalle lipulle sinne 400-600 metrin päähän ja puolessa välissä matkaa se onkin jo muiden toimesta vallattu. Toki monesti helikopteri on raiskannut jo matkalla tai auto hurauttanut yli. Hauskaa. No ainakin hauskempaa kuin se snipun nylkytys sieltä 600 metrin päästä, jonne oma ase ei kanna ollenkaan ja matka on niin pitkä, että ei ehdi pelin aikana kiertämään selustaankaan. Tämä skaala ja pelaajien suuri määrä tekee omasta tekemisestä täysin triviaalia. Pelissä ei ole mitään tiimipeliä vaan kaikki hinkuttaa ja kikkailee siinä omassa turhuudessaan ja taitaa olla lopulta se ja sama voittaako voi häviääkö. Voitot ei tunnu voitoilta eikä häviöt häviöiltä, kun millään ei ole ollut mitään merkitystä.

Yleensä en noteeraa peleissä musiikkia. Ne on lähes aina ihan jees. Jossain NHL:ssä on silloin tällöin soinut joku korvamato tai ärsyttävä renkutus. Mutta tässä pelissä "musiikki" oikein kruunaa harmituksen. Niin oksettavaa kilkutusta, että saa aikaan vain ahdistusta. Ärsyttää siinäkin mielessä, että tästä kuulee, että joku itseään säveltäjäksi tituleeraava urpo on todellakin mennyt studioon kilkuttamaan lehmänkelloa, vetänyt liian ison siivun happoa ja alkanut muuntamaan soundia elektronisesti. Välillä on nauhoitettu joku torven töräytys sekaan - toivottavasti se on torvi. Kyllä tuollaisesta on säveltäminen kaukana.

Sitten siihen Cyberpunk-osastoon. Taisin CB:tä kokeilla vasta ekan tai toisen päivityksen jälkeen ja eihän se ollut edes buginen tähän tekeleeseen nähden. Toisaalta paljon on niin keskeneräistä suunnittelua, että ihan varmaksi ei voi tiedä miltä osin kaikki on bugeja tai vain kesken. Tai onko kaikki jutut tarkoituskin olla näin päin helvettiä kun onhan tuo itse pelikin pelillisesti sitä? Mikään Battlefieldin beta ei ole ollut näin järkyttävän buginen ja silti niitä on betan jälkeen taidettu aina hilata vielä myöhemmäksi julkaistavaksi keskeneräisyyden takia. Ja edelleen julkaistu vähän keskeneräisenä. Nyt voi kyllä käydä niinkin, että EA pakottaa tämän ulos ulosteentasoisena versiona. Ihan naurattaa jo valmiiksi niiden ihmisten kannalta, jotka on ennakkotilanneet jonkun superlux-editionin. Jos tämä näin julkaistaan, niin itse odotan, että sen viimeistään uudenvuodenviikolla saa Cyberpunkkimaiseen hintaan 20 eurolla kun paskamyrsky on vellonut läpi internetin. Tällä kertaa en itse missään nimessä tilaa tätä suolihuuhtelua.

Huolestuttavinta tässä on se, että pelintekijät ovat ilmeisesti kuitenkin nähneet, että tämmöinen mappi ja pelimuoto on hyvää peeärrää tällä pelille. Se ei ole toiveita nostattavaa. Ja aikamoista hulluutta olisi, että näin bugisena olisi tämä beta laitettu ulos, jos heillä olisi ehjempikin versio olemassa. Hyvin huolestuttavaa.

Positiivista on toki se, että tällä grafiikalla ja pelituntumalla, kunhan kaikki bugit on korjattu, voi Portalin BF3 mapit hardcorena olla aika hemmetin hyvää pelaamista. Näillä näkymin se onkin ainut pelimuoto mistä meikämandoliino löytyy tästä pelistä - kunhan se Portal on pelattavassa kunnossa.
 
Vähän infoa bugeista ja muista.

Joku taisi kysellä PS5 ohjaimen tuen perään ja tässä on vastaus.

"Adaptive Triggers - PlayStation 5

You will not experience the full range of supporting functionality for PlayStation 5 controllers during this Open Beta, that is otherwise presently being developed and tested for possible inclusion later down the road."



Lead community manager kertoo tämän olevan hyvin vanha buildi.

 
Ai niin ja vielä se, että ei pelkästään ukkelit, mutta myös kulkuneuvot korjaantuvat itsestään hetkessä. Aikamoista. BF4:ssa piti vielä korjata ajoneuvoa ulkopuolelta, sitten korjattiin sisäpuolelta ja nyt ne jo korjaantuu itsestään. Miksi ei saman tien tehty ajoneuvoista tuhoutumattomia, se olisi vielä helpompaa (=hauskempaa)?

Eikä vihollisia ja omia erota ulkonäöllisesti toisistaan. Toki tässä heti pomppaa punaiset tekstit ja heathbarit esille kun tähtää sinnepäin, mutta. Täysin samannäköisiä "erikoismiehiä", korjaan, täysin samat muutamat ukot kikkailee molemmilla puolilla.
Vähän infoa bugeista ja muista.

Joku taisi kysellä PS5 ohjaimen tuen perään ja tässä on vastaus.

"Adaptive Triggers - PlayStation 5

You will not experience the full range of supporting functionality for PlayStation 5 controllers during this Open Beta, that is otherwise presently being developed and tested for possible inclusion later down the road."



Lead community manager kertoo tämän olevan hyvin vanha buildi.


Huikeita selityksiä! Luetelkaahan tähän kaikki ne kerrat/pelit, kun kuukausi ennen julkaisua ollut beta ja julkaisuversio olisivat olleet tekniseltä kunnoltaan kuin yö ja päivä. Itse en ole nähnyt tällaista kertaakaan. Ja miten ihmeessä niitä mitään korjauksia ei ole saatu siirrettyä tähän betaan? Ei kai siihen voi olla sitten muuta syytä kuin se, että se virallinen kehitysversio on oltava sitten vielä pahemmin rikki kuin tämä "kuukausia vanha koodi".
 
Viimeksi muokattu:
Nykypäivänä betat ovat niin lähellä julkaisua kuin mahdollista. Battlefield ei tästä enää muutu millään merkittävällä tavalla. Nykyisessä muodossaan se on kuitenkin liian buginen ja keskeneräinen, ettei sitä kannata minusta julkaista vielä. Julkaisun siirtäminen vaikka helmikuulle antaisi ihan tarpeeksi hengitystilaa pistää projekti parempaan kuntoon. Vaikka nykyinen versio on "muutaman" kuukauden vanhempi (mikä voi tarkoittaa mitä tahansa), ei kehittäjä ilmoita kuitenkaan muutosten olevan valtavia. Äänien tasojen miksaus, balansointi ja kill feed ovat asioita joita päivitetään muutenkin julkaisun jälkeen.
Mutua vai faktaa?
 
Mutua vai faktaa?

Muutosten listaus faktaa suoraan kehittäjältä (linkki siinä tekstissä). Kaikki muu yli kymmenen vuoden kokemusta tästä alasta. Hyvä nyrkkisääntö muistettavaksi on aina se, että pelikehittäjät lupaavat enemmän kuin he lopulta antavat. Tämä on vain kylmä realiteetti alan tuotannosta, varsinkin jos kyseessä on Battlefieldin kaltainen projekti, joka on kärsinyt näin monta takaiskua tuotannon aikana.
 
Itsekkin voisin sanoa olevani todella kova Battlefield fani, tai ainakin olin neloseen saakka ja siitä alkoi oudon iso alamäki tämän pelisarjan osalta, eikä sieltä näköjään pystytä nousemaan enää tämän studion/henkilökunnan voimin.

BF3 oli mielestäni hiottu jo todella hyväksi räiskintäpeliksi ja siinä oli sodan tuntua. Nelonen oli se viimeinen hyvä battlefield, mutta huonompi kuin kolmonen. Jos joku sanoo että tästä betasta saa bf4 fiilikset, niin suosittelen asentamaan nelosen koneelle takaisin ja pelata edes 5 minuuttia, niin huomaa kuinka ollaan todellakin menty codimaiseen suuntaan.

Porukka liikkuu kuin amfetamiini päissään raketti perseessä pelkästään juosten, sitten siihen päälle tuo yli iso liuku ja koukku millä porukka hyppii katoille....voi juku kuinka hienoa vai mitä -EsaPetteri-. Ajoneuvojen tuntuma on kuin höyhenellä ajaisi ja tankin tykkitornin liike on jotain uskomattoman kakkaa, ellei se ole bugi. Helikoptereista on aika paljon kokemusta aikaisemmista osista ja niidenkin tuntuma on ottanut takapakkia ja pahasti. Melkein kuin dronella lentäisi enemmänkin, kuin helikopterilla. Aseella kuin aseella saa losottaa sormi rakkuloilla ja silti vihollinen pysyy elossa, vaikka joka luoti osuisi. Helikopterin ohjus ei näissä tyypeissä aiheita kuin pientä kirvelyä, koska hienosti näyttävät jatkavat matkaa ohjus iskun jälkeen. Littlebirdin minigun tuntuu kutittavan, koska sillä ei tee mitään jalkaväkeä vastaa. En kaipaa mitään raiskausta kopterien toimesta, mutta naurettavalla tasolla on tehot tällä hetkellä. Nuo "sotilaiden" huudot saa aikaan enemmän myötähäpeää, kuin taistelun tuntua ja siihen vielä lisäksi "palkitsevat" äänitehosteet ja värit, niin en kyllä Battlefield peliksi tätä tunnista. Edes nuo älyttömät bugit ei tässä vaiheessa häiritse niin paljoa kuin tämä kuinka ylitempoiseen suuntaan on menty ja selvästi suunnattu tietylle ikäryhmälle tämä peli.

Tunnustan olevani ilmeisesti liian vanha jo tähän meininkiin ja taisin odottaa oikeasti sitä juurille paluuta mitä nuo ilkeät markkinoinnin sedät mainostivat.

Vanha kunnon hardcore ja siihen hieman hidastettu nopeus, niin voisi edes harkita tämän pelaamista.

Onneksi pitkästä aikaa on myös konsoleilla valinnan varaa ja voi pelata Hell let loosea, niin ei harmita battlefieldin menetys.
 
Ylös Bottom