Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield 2042 - uusi sukupolvi

Jaksoihan tuota vartin kokeilla PS4:lla. Ei mitään hyvää sanottavaa sinä aikana ilmennyt. Täytyy vielä ainakin se toinen vartti kokeilla kuitenkin...

Näkeekö jostain näppäinten asetuksia? Vaihtoehtoja kyllä oli mutta itse mappingia ei näkynyt missään.
 
Olisivat nyt laittaneet jonkun muun pelimuodon tuon umpipaskan conquestin sijaan/lisäksi, ei tuota clusterfuckia jaksa sitten yhtään. Muutenkin aika meh -fiilikset jäi ensimmäisestä pelistä.
Samat fiilikset, lisäksi aivan liian iso mappi, tuo nyt on vaan sellasta päämäärätöntä juoksentelua, rushina/operationsina saattaisi toimiakkin.
 
Samat fiilikset, lisäksi aivan liian iso mappi, tuo nyt on vaan sellasta päämäärätöntä juoksentelua, rushina/operationsina saattaisi toimiakkin.

Kenttä onkin se isoin kysymysmerkki tässä. Tämän pitäisi olla se ensimmäinen kosketus peliin kaikille, ja sellaisesta odottaisi jotain erityistä. Mutta tämä tuntuu, noh, puolivalmiilta. Ihan kuin olisi jätetty pois kaikenlaista minkä pitäisi olla kentässä?
 
Tuli juu kokeiltua ja herää kyllä kysymys; kuka ihme tämmösestä pelkästä nettipelistä maksaa 80€:rolleyes:
 
Tuli juu kokeiltua ja herää kyllä kysymys; kuka ihme tämmösestä pelkästä nettipelistä maksaa 80€:rolleyes:
Tuskin juuri kukaan... :rolleyes:;)

Muutama matsi tullut pelattua, jotenkin ei oikein osaa suhtautua. Kyllähän tätä varmaan tulee pelattua paljonkin, toisaalta hirveen tutun tuntuista menoa, mutta toisaalta tuntuu kuin eri tiimin tekeleeltä verrattuna kahteen edelliseen Bäfään. Isot kartat ja pelaajamäärät muuttaa menoa jonkin verran; yksittäinen pelaaja on entistä pienempi osa matsin lopputuloksen kannalta. Edes squadilla ei välttämättä saa juuri mitään aikaan, jos vallattavalla lipulla sattuu olemaan vaikka 15 vastapuolen heeboa. Tietysti ainakin Portalin kautta pääsee vääntämään myös vanhoja pienempiä karttoja uusilla herkuilla.

Tää moderni sodankäynti ei tunnu myöskään olevan itelle niin kova juttu, kuin vanhemmat sodat. Siinä missä parissa edellisessa Battlefieldissä sodittiin juoksuhaudoissa, metsissä, tunnelmallisissa pikkukylissä ja kaupunkien raunioissa, nyt mennään taas sinne teollisuushalleihin ja konttien ja kaasuputkien väliin juoksentelemaan.

Niitä bugejahan tässä jonkun verran vielä on, mutta ei ainakaan mun maailmaa kaada, ja eiköhän suurin osa ole julkaisuun mennessä jo kunnossa.
 
  • Like
Reactions: Jar
Noin, nyt on sitten tyypit otettu niin PC kuin PS4 (pro) versiosta. Itselleni yllätys kuinka hyvä pleikka nelosen versio tuntuu pelata, ehkäpä menee jopa ostoonkin. Peli pyörii konsolilla riittävän hyvin vaikka tuskin ihan tasaista 60fps on luvassa, en mitään silmille hyppiviä töksähtelyjä huomannut. Pelattavuus hyvää molemmissa versioissa, PC:llä tuntuu pyörivän todella hienosti 2160p tarkkuudella vaikkei mikään kaupan kallein näyttis olekaan.

Bäfähän on moninpelihippaa niille joita kenttien koko ja sitä myötä tekemisen vapaus kiinnostaa. Hyvä tiimi puheyhteydellä aina voittaa yksinäisenä sutena saalistamisen, jolloin kenttien laajuus voi vähän jopa ottaa pattiin.

Ennakkotilaus pysyy PC:lle mutta nyt testailun jälkeen saattaa mennä pleikkaversiokin tilaukseen.

Jostain luin että tämä nyt pelattavissa oleva beta on monta kuukautta vanha buildi, eli ei kannata suhtautua niin että kyse olisi ns. valmiista tuotteesta.
 
Ps4 versio on halvempi kun ps5 versio suoraan ostettuna.
Nyt kun saat ilmaiseksi päivittää ps4 version ps5 versioon niin minne häviää tuo hinnan ero?
Ei se ilmainen päivitys sisälly siihen PS4 versioon. Pitää ostaa se PS5 versio jos haluaa cross-gen bundlen. Se taas maksaa sen saman 80e kuin aikasemminkin.
 
Ei se ilmainen päivitys sisälly siihen PS4 versioon. Pitää ostaa se PS5 versio jos haluaa cross-gen bundlen. Se taas maksaa sen saman 80e kuin aikasemminkin.
Eli tuo uutinen valehtelee vai ymmärsinkö jotakin väärin? "Still, if you’re a digital customer it means that you will be guaranteed a free upgrade to the PS5 version of Battlefield 2042 if you purchase the game on PS4."
 
Eli tuo uutinen valehtelee vai ymmärsinkö jotakin väärin? "Still, if you’re a digital customer it means that you will be guaranteed a free upgrade to the PS5 version of Battlefield 2042 if you purchase the game on PS4."

Kute 11gor1 tuossa mainitseekin, niin kyllä, uutinen valehtelee. Alla IGN:n juttu samasta aiheesta, jota myöhemmin päivittivät:

"Update: EA has clarified that the dual-entitlement feature will only feature as part of the PS5 and Xbox Series X/S versions of Battlefield 2042. As such, even if you currently only have a previous-generation console, you should purchase the new-generation version of Battlefield 2042 should you wish to make use of the upgrade system."

 
Kute 11gor1 tuossa mainitseekin, niin kyllä, uutinen valehtelee. Alla IGN:n juttu samasta aiheesta, jota myöhemmin päivittivät:

"Update: EA has clarified that the dual-entitlement feature will only feature as part of the PS5 and Xbox Series X/S versions of Battlefield 2042. As such, even if you currently only have a previous-generation console, you should purchase the new-generation version of Battlefield 2042 should you wish to make use of the upgrade system."

Joo, vähän sekavaa tuntuu olevan, tai ainakin itselle on sekavaa. Tuosta lisätietoa: https://answers.ea.com/t5/Battlefie...he-Digital-Standard-Edition-for/td-p/10802679
 
Jatketaan nyt vielä valitusta, kun on vauhtiin päästy.

Asetuntumassa ja gunplayssä on tosiaan isoja ongelmia. Ilmeisesti pelissä on vähemmän rekyyliä ja enemmän hajontaa. Eli panokset lähtevät kuin väljästä piipusta ja voi osua tähtäimen allekin. Onnistuneissa gunplayssä, kuten CoD:MW:ssä ja Insurgencyssä toteutus on juuri päin vastainen ja ammus osuu sinne minne piippu osoittaakin (Insurgencyssä vielä kirjaimellisemmin kuin CoD:ssa). Tämän lisäksi aseissa on karmea tehon pudotus kun etäisyys kasvaa ja tässä pelissähän etäisyydet on kammottavia. Etäisyyden mukana myös bullet-droppi ja luodin nopeus ovat osoittautuneet todella isoiksi tässä pelissä ja omaan makuun sekin vie fiilistä ja tuntumaa. Tähän kun lisätään hit-reg bugit, joidenkin ukkojen panssarointi ja onpa ilmoille heitetty sellainenkin, että mukana olevat bottipelaajat kaatuisivat vähemmästä, niin osuminen ja tappojen saaminen on äärimmäisen epäjohdonmukaista. Välillä riittää pieni sarja, joskus ei riitä lipas. Pääasiassa aseet tuntuvat kuitenkin hernepyssyiltä kaikilla mittareilla.

Nämä uudet sankarit ja luokkien häviäminen on ainakin betan perusteella täysi katastrofi monessakin mielessä. Pahinta on se, että vastakkain taistelee klooniarmeijat, joissa puskee Mackayt vastakkain. Sankarien erikoisuuksien kanssa on todella kova painiminen tiedossa. Ja vaikka balanssi löytyisi, niin tarvitaan vähintään 200 operaattoria, että matsit eivät näytä ihan naurettavilta. Jos niitä on se 10, niin luultavasti porukka käyttää 90%:sesti 2-3 parasta ja niitä on sitten puolin ja toisin älyttömät määrät. Tästä päästään siihen, että tämä rahastusmalli (osta operaattorille hieno puku) johtaa siihen, että omia ja vihollisia ei erota taistelukentällä toisistaan. Vaikka ei sattuisi olemaan kloonikaan, niin ei ukkojen ulkoasusta erota taisteleeko hän länkkäreille vai venakoille. Täysin älytön idea.

Tämä "vapaa" systeemi tuo myös muita lukemattomia ongelmia. Kukaan ei valitse koskaan suurinta osaa välineistä (esim. korjaustyökalua), koska singo on tärkein, paras ja hauskin. Mistään ei tiedä kenellä olisi ammuksia tai lääkepakkauksia, koska kaikki näyttävät kuitenkin samalta olipa mukana mitä tahansa. Ainakaan tässä vaiheessa niitä ei pystynyt myöskään pyytämään eikä maahan laitettuja näkynyt minimapissa. Eikä pelissä ollut valmiita ammus-/parannuspaikkoja.

Mikä merkitys on esimerkiksi ranger-robokoiralla? Oikeasti tuo on vain hemmetin ärsyttävä kapistus itsellä ja vihollisella, mutta tuoko se mitään taktisuutta tai lisäarvoa peliin? Niiden kankea jolkottelu vain irroittaa pelin todellisuudesta entistä pahemmin. Ei se kauhea vaarakaan ole, mutta sitä saa aseilla rutkutella menemään ihan älyttömästi, että se kuolisi, joten hernepyssyfiilis vaan vahvistuu.

Entäs se pyörremyrsky? Ihan hieno kyllä, mutta samanlainen myrskyhän on siinä aavikkokentässä mikä oli muuten vielä sen 2 kertaa isompi kuin tämä. Ja ainakin jossain trailerissa pyörremyrsky pyöri myös jossain muussa kaupunkimapissa, vai? Tuleeko tuo nyt sitten joka kenttään kun sen fysiikoita ja visuaalisuutta on hierottu vuosi siinä aikana kun peliin olisi voinut hieroa pelimekaniikkoja? Ja mitä lisäarvoa tämäkään lopulta tuo? Kun se joskus sattuu kohdalle, niin iso osa porukasta ajelee autoilla ja koptereilla ja laskuvarjoilla varta vasten leikkimään sinne. Eikä se edes tuhoa ympäristöä. Itseasiassa missään bäfärissä ei olekaan vielä ollut näin tuhoutumaton ympäristö kuin tässä.

Aseen virityssysteemi kuulosti ennen kokemuksia hyvältä, mutta ei se kyllä sitä oikein ole. Ainakin itse huomasin kuolevani tarpeettoman useasti mokoma häkkyrä ruudulla. En minä oikeastaan halua jokaiseen tilanteeseen alkaa vaihtamaan kaikkia osia, että saisin aseesta kaiken irti. Tai vaihdella panoksia sen mukaan onko vastassa Ranger vai sen omistaja. Hauskana yksityiskohtana täydet panokset saa kuitenkin lippaaseen nopeammin tuolla tavalla kuin aseen lataamalla.

Nykyisistä ominaisuuksista valtaosa oli enemmän tai vähemmän bugisia. Siitä huolimatta lista puuttuvista perinteisistä Battlefieldin ominaisuuksista on lähes yhtä pitkä kuin tuo bugilista. Mitä ihmettä?

Tämän pelin kehitykseen taidettiin lopulta siirtää 2 muutakin pelistudioita, joiden "omat projektit" lykkääntyivät tämän takia vuodella. Ja silti tässä vaiheessa tämä peli on vielä.... no tässä vaiheessa. Onko tässä vuoden tai jopa kaikkien aikojen suurin pelikatastrofi...tai katastrofipeli (pyörremyrsky)? Haiskahtaa vähän viimeiseltä Battlefieldiltä...
 
Olen edelleen sitä mieltä, että (tässä kyseissä tapauksessa):
  1. betan idea on testata palvelinkuormaa, siksi hyvin rajattu tiukka aikaikkuna
  2. beta-versio ei kuvasta pelin nykytilaa, vaan beta-versio lukittu jo kuukausi sitten, jotta palvelinohjelmisto saadaan hiottua tätä versiota varten. Kehittäjätiimi voinut jatkaa bugilistan korjausta tämänkin jälkeen, joten todennäköisesti suuri osa betassa olevista bugeista on korjattu jo pitkä aika sitten.
  3. beta toimii omanlaisena markkinointimateriaalina
 
Olen edelleen sitä mieltä, että (tässä kyseissä tapauksessa):
  1. betan idea on testata palvelinkuormaa, siksi hyvin rajattu tiukka aikaikkuna
  2. beta-versio ei kuvasta pelin nykytilaa, vaan beta-versio lukittu jo kuukausi sitten, jotta palvelinohjelmisto saadaan hiottua tätä versiota varten. Kehittäjätiimi voinut jatkaa bugilistan korjausta tämänkin jälkeen, joten todennäköisesti suuri osa betassa olevista bugeista on korjattu jo pitkä aika sitten.
  3. beta toimii omanlaisena markkinointimateriaalina
Tuo on kyllä kaunis usko. Itsellä on nyt kokemusta Insurgencyn, Ghost Recon Breakpointin, BF V:n ja BF 1:n betoista. Kaikissa oli bugeja, mutta ei ne millään tasolla olleet tähän verrattavissa. Silti näissä kaikissa oli aikalailla samat bugit myös julkaistaessa ja niitä korjailtiin sitten vasta vähän myöhemmin. Mutta ehkä tämä tosiaan on se poikkeus.

Aika työläästi olisi korjattavaa jo noissa olemassa olevissa. Siihen kun lisätään, että iso osa oletettavasti mukana olevista ominaisuuksista loisti kokonaan poissa olollaan. Tuskin ne puuttuivat sen takia, että ne oli toimivia ja valmiita. Tuossa on aika monta muuttuja mitä korjatessa saadaan tukuttain lisää korjattavaa. Ja noin vakavasti puutteellista ja vikaista peliä ei pysty edes kunnolla vielä tasapainottamaan. Sekin jää sitten elinkaariajojen työksi. Kuulostaa miellyttävältä pelaajan kannalta.

Ja kun, ja jos, joskus peli on kunnossa, niin silti nuo pelimekaaniset ratkaisut ovat silti huonoja. Ei tuo C1/C2 -systeemikään parantanut conquestia pätkääkään. Ihan samanlaista sekoilua kuin muissakin isoissa conquest-kentissä on ollut. Ei synny mitään rintamalinjoja vaan porukka yrittää epätoivoisesti valtaamaan lähintä lippua, mikä tässä pelissä ei ole kyllä lähellä siltikään. Kauemmalle lipulle olisikin jo ihan epäinhimillinen matka, joten ketäpä tuosta syyttää, jos ei karttasuunnittelijaa?
 
Viimeksi muokattu:
Tekijät ovat myöskin sanoneet, että bugit ovat pääsääntöisesti korjausten kohde tällä hetkellä. Tasapainotusta nähdään varmasti jossain osa-alueissa, mutta ne jättävät silti auki monta kysymystä. Esimerkiksi miten korjataan juuri tuo valtaisa bullet drop ja aseiden epätasapaino? Nyt esimerkiksi porukka ampuu tarkemmin ja tappavammin DMR ja konekivääreillä vaikka kerrostalon katolle kuin mitä tarkkuuskiväärillä saadaan aikaan. Myöskin singot tuntuvat ihan hernepyssyiltä, varsinkin kun helikopterit tuntuvat pystyvän väistämään melkein minkä tahansa ammuksen. Tähän vielä heitetään mukaan automaattinen parantuminen niin meno ei ihme jos porukka haluaa pelata vain koptereilla ja ohjaimella.

Uudistunut district-valloitus on myös vähän kysymysmerkki. Nyt paikkoja on todella vaikea pitää suojattuna, sillä kartalla liikkuminen on hyvin epäselkeää. Kopterit voivat vetää jälleen ees-taas ihan hirveällä vauhdilla, ja koska kuka tahansa voi respawnata tiiminsä luo missä tahansa tilanteessa, niin niistä tulee automaattisesti nopeita majakoita joita ei saa hengiltä.

Sitten vielä hahmoluokkien mitätöinti, heikentynyt ympäristön tuhoaminen, aneeminen ilmasto ja yleinen äänimiksaus niin kehittäjät saavat kyllä tehdä ihmeitä, jos aikovat saada pelin parempaan kuntoon ensi kuun julkaisua varten. Varsinkin jos mukana tuleva portal-systeemi on yhtä kattava kuin on väitetty.

Toivon hartaasti, että parin viikon päästä pääsen syömään sanojani oikein makoisan aterian äärellä, ja peli julkaistaan salonkikelpoisena ja viehkeänä kokonaisuutena vailla vikoja. Mutta verrattuna aiempiin versioihin tuntuu siltä, että EA on korjannut niitä osapuolia mitä ei tarvinnut korjata. Sellainen harvoin jättää hyvän lopputuloksen.
 
Joo itekki vähän testasin viikonloppuna. Ei oikein iskenyt. Juurikin niiden syiden takia mitä ylempänä on puitu. Sääli, joutuu varmaan ensi vuoden codia odottamaan kun ei tämän vuotinen myöskään oikein sytyttänyt.
 
Jotenkin tässä alkaa usko loppua tähänkin pelisarjaan :( ymmärrän että bugeja esiintyy betassa ja ne voidaan korjata jälkikäteen, mutta class-systeemin kuseminen noin pahasti on anteeksiantamatonta. Olisi kiva tietää, että mistä tollainen idea on edes lähtenyt. En jaksa uskoa että fanit sitä ainakaan toivoi. Noh, se on jatkettava Insurgencyn parissa joka osoittautui erinomaiseksi tekeleeksi. Sieltä löytyy jopa Battlefieldin tyyppistä pelimoodia ;)
 
Ylös Bottom