Jatketaan nyt vielä valitusta, kun on vauhtiin päästy.
Asetuntumassa ja gunplayssä on tosiaan isoja ongelmia. Ilmeisesti pelissä on vähemmän rekyyliä ja enemmän hajontaa. Eli panokset lähtevät kuin väljästä piipusta ja voi osua tähtäimen allekin. Onnistuneissa gunplayssä, kuten CoD:MW:ssä ja Insurgencyssä toteutus on juuri päin vastainen ja ammus osuu sinne minne piippu osoittaakin (Insurgencyssä vielä kirjaimellisemmin kuin CoD:ssa). Tämän lisäksi aseissa on karmea tehon pudotus kun etäisyys kasvaa ja tässä pelissähän etäisyydet on kammottavia. Etäisyyden mukana myös bullet-droppi ja luodin nopeus ovat osoittautuneet todella isoiksi tässä pelissä ja omaan makuun sekin vie fiilistä ja tuntumaa. Tähän kun lisätään hit-reg bugit, joidenkin ukkojen panssarointi ja onpa ilmoille heitetty sellainenkin, että mukana olevat bottipelaajat kaatuisivat vähemmästä, niin osuminen ja tappojen saaminen on äärimmäisen epäjohdonmukaista. Välillä riittää pieni sarja, joskus ei riitä lipas. Pääasiassa aseet tuntuvat kuitenkin hernepyssyiltä kaikilla mittareilla.
Nämä uudet sankarit ja luokkien häviäminen on ainakin betan perusteella täysi katastrofi monessakin mielessä. Pahinta on se, että vastakkain taistelee klooniarmeijat, joissa puskee Mackayt vastakkain. Sankarien erikoisuuksien kanssa on todella kova painiminen tiedossa. Ja vaikka balanssi löytyisi, niin tarvitaan vähintään 200 operaattoria, että matsit eivät näytä ihan naurettavilta. Jos niitä on se 10, niin luultavasti porukka käyttää 90%:sesti 2-3 parasta ja niitä on sitten puolin ja toisin älyttömät määrät. Tästä päästään siihen, että tämä rahastusmalli (osta operaattorille hieno puku) johtaa siihen, että omia ja vihollisia ei erota taistelukentällä toisistaan. Vaikka ei sattuisi olemaan kloonikaan, niin ei ukkojen ulkoasusta erota taisteleeko hän länkkäreille vai venakoille. Täysin älytön idea.
Tämä "vapaa" systeemi tuo myös muita lukemattomia ongelmia. Kukaan ei valitse koskaan suurinta osaa välineistä (esim. korjaustyökalua), koska singo on tärkein, paras ja hauskin. Mistään ei tiedä kenellä olisi ammuksia tai lääkepakkauksia, koska kaikki näyttävät kuitenkin samalta olipa mukana mitä tahansa. Ainakaan tässä vaiheessa niitä ei pystynyt myöskään pyytämään eikä maahan laitettuja näkynyt minimapissa. Eikä pelissä ollut valmiita ammus-/parannuspaikkoja.
Mikä merkitys on esimerkiksi ranger-robokoiralla? Oikeasti tuo on vain hemmetin ärsyttävä kapistus itsellä ja vihollisella, mutta tuoko se mitään taktisuutta tai lisäarvoa peliin? Niiden kankea jolkottelu vain irroittaa pelin todellisuudesta entistä pahemmin. Ei se kauhea vaarakaan ole, mutta sitä saa aseilla rutkutella menemään ihan älyttömästi, että se kuolisi, joten hernepyssyfiilis vaan vahvistuu.
Entäs se pyörremyrsky? Ihan hieno kyllä, mutta samanlainen myrskyhän on siinä aavikkokentässä mikä oli muuten vielä sen 2 kertaa isompi kuin tämä. Ja ainakin jossain trailerissa pyörremyrsky pyöri myös jossain muussa kaupunkimapissa, vai? Tuleeko tuo nyt sitten joka kenttään kun sen fysiikoita ja visuaalisuutta on hierottu vuosi siinä aikana kun peliin olisi voinut hieroa pelimekaniikkoja? Ja mitä lisäarvoa tämäkään lopulta tuo? Kun se joskus sattuu kohdalle, niin iso osa porukasta ajelee autoilla ja koptereilla ja laskuvarjoilla varta vasten leikkimään sinne. Eikä se edes tuhoa ympäristöä. Itseasiassa missään bäfärissä ei olekaan vielä ollut näin tuhoutumaton ympäristö kuin tässä.
Aseen virityssysteemi kuulosti ennen kokemuksia hyvältä, mutta ei se kyllä sitä oikein ole. Ainakin itse huomasin kuolevani tarpeettoman useasti mokoma häkkyrä ruudulla. En minä oikeastaan halua jokaiseen tilanteeseen alkaa vaihtamaan kaikkia osia, että saisin aseesta kaiken irti. Tai vaihdella panoksia sen mukaan onko vastassa Ranger vai sen omistaja. Hauskana yksityiskohtana täydet panokset saa kuitenkin lippaaseen nopeammin tuolla tavalla kuin aseen lataamalla.
Nykyisistä ominaisuuksista valtaosa oli enemmän tai vähemmän bugisia. Siitä huolimatta lista puuttuvista perinteisistä Battlefieldin ominaisuuksista on lähes yhtä pitkä kuin tuo bugilista. Mitä ihmettä?
Tämän pelin kehitykseen taidettiin lopulta siirtää 2 muutakin pelistudioita, joiden "omat projektit" lykkääntyivät tämän takia vuodella. Ja silti tässä vaiheessa tämä peli on vielä.... no tässä vaiheessa. Onko tässä vuoden tai jopa kaikkien aikojen suurin pelikatastrofi...tai katastrofipeli (pyörremyrsky)? Haiskahtaa vähän viimeiseltä Battlefieldiltä...