Vastaus: Bayonetta [X360 Hype]
Ei JEESUS mikä peli
Läpi tuli pelattua ja ... voi siis ... fiilis sen jälkeen on niinkun niin WTF!? ja "OMG miten mahtavaa settiä" sekoitus että oksat pois.
Ihan ensimmäinen juonen (tai siis eka cutscene hautausmaalla) pätkä vaikuttaa niin uskomattoman ylilyödyn HUONOLTA kaikessa japani anime "kookiness" älyttömyydessään, että sitä melkein nauraa ja facepalmaa samaan aikaan, mutta onneksi gameplay alkaa samantien sen jälkeen. Josta sitten huomaakin pelin olevan aivan mahtava gameplaynsä suhteen. Ja mikä parasta, mitä enemmän bayonettan humoristisen perverssin vihjailevaa ja asenteellista "nerokasta hulluutta" katselee, sitä enemmän pelin cutscene animaatioihinkin rakastuu.
Sitä vaan tahtoo nähdä mitä ihmettä seuraavaks tapahtuu. Ja onhan sillä nyt ehkä kyllä paras PYLLY näin kauniisti sanottuna, mitä polygoneilla on tähän asti luotu. Ja vielä kun niiden ylipitkien, varsin upeasti tehtyjen verimässäily cgi:den seassa tulee kuvakulmia jossa yhtäkkiä ruudussa onkin pelkkä pyllistys sen 0.5 sekunnin ajan ja sama räime jatkuu armotta mielettömällä vauhdilla, ei voi muuta kun alkaa nauramaan hyvällä tavalla sille miten mieletöntä koko touhu on.
Tässä tosiaan on tajuttu mitä peleillä voidaan tehdä. Viedä se realismi todella kauas, pitäen kaikki silti jotenkin oudosti kasassa.
Juonesta tajusin juuri sen verran että tajuan sen jotenkin, silti voiden todeta etten tajunnut siitä melkein mitään pelin aikana. Nytkin vielä voi vähän pähkäillä mitä kaikkea siihen kuului, mutta.. jokatapauksessa olipahan melkoinen vuoristorata. Pääasiat kyllä tajuaa, mutta sanoin esim. kaverille loppuvaiheilla että "Mä oikeasti haluaisin nähdä miten tän juonen kirjoittaja nivoo kaiken tän yhteen loogisesti.. epäilen ettei osais itsekään..... Mutta noh, en tiedä tarviiks tän juonen realisminpuutetta miettiä, kun ottaa huomioon että tällä hetkellä sä ajat moottoripyörällä taivaalle lentävän raketin kyljessä väistellen asioita."
Vuoristoradasta puheenollen, pidin todella paljon siitä että kenttäsuunnittelu on LOISTAVAA. Toisin kun esim. yhdessä toisessa omista suosikeista, Ninja Gaidenissa (1&2) tuntui jokainen kenttä pyrkivän nostamaan haastetta, kun bayonetta pitää mukavasti peli-iloa yllä haasteiden välissä tarjoamalla melkein vuorotellen jotain taidot haastavaa ja sitten taas jotain mielettömän hauskaa. Ihan loppuvaiheilla meni normal tasolla jokseenkin kuolemiseksi, mutta NIIN paljon tapahtuu ympärillä että hupia piisaa, ihan vaan jo ihmetellessä että mitä tapahtuu.
Ja "Alfheim" challenget (jotka muistuttaa paljonkin ninja gaiden 2:n haasteita) ei järin tarjoa läpäisyn jälkeen kovinkaan ihmeellistä hienoutta peliin (ellei suorita niitä kaikkia -> lost chapter) palkiten pelaajan suorituksesta yhdellä itemillä, mutta niiden addiktiivisuus ja selvityksen jälkeinen riemu on SUURI palkinto jo itsessään

"Vielä kerran pakko yrittää se oli niin lähellä".. ja ne ainakin omaa pelitaitoa on hionut entisestään, vaihdellessa objektiiveissaan, jotka yllyttää mm. väistelyyn tai potkujen ja lyöntien harkintaan/säästelyyn ei-liian-vaikeilla rajoituksilla. (Tosin, en ole vielä yrittänyt lähellekään kaikkia, kun ne pitää kentistä myös LÖYTÄÄ, joka on jo huvinsa sekin.)
Aivan uskomaton yllätys tuli kyllä ja tähän mennessä on valehtelematta kyllä niin ainutlaatuinen pelikokemus etten toista samanlaista muista kokeneeni. (Ja tän kommentin ymmärtää jokainen nähtyään ihan viimeiset pelin asiat ja loppukuvat jotka ei vaan tunnu loppuvan lopputekstejen jälkeenkään.)
Suosittelen todella todella paljon, vaikka juoni tai tyyli videoissa närkästyttäiskin. Peli kasvaa pelaajaan kiinni ihan täysin ja saa pelaajan "matkan aikana" asennoitumaan siihen kaikkeen melkoisella riemulla ja, vaikka itselläkin oli vähän antipatioita sitä "iloista animevivahteisuutta" vastaan mikä parista trailerista ja pelivideosta huokui, osoittautu peli lopulta aikapitkälti täydelliseks huumorin ja tyylikkyyden balanssiks mahtavan viimeistellyllä gameplaylle jossa TODELLA riittää liikkeitä ja erilaisia asioita joita tehdä, eikä yhdenkään liikkeen käyttöä rajoita liiallinen vaikeus.
Tosin, vaikka kaiken varmasti voikin määrätä ihan 100% mitä bayonetta tekee, pelin vauhti on usein niin suuri, että sitä päätyy taistelemaan tyylillä "Ok nyt mä teen sen liikesarjan sit häröilen tossa jotain vähänaikaa, sit karkuun, teen sen liikkeen ja sit vaan taas häröilen jotain napinpainalluksia hetken.. tai no nyt vois kyllä pyöräyttää miekkansa ympäri, oho, väistö, ehtii lataan kovemman iskun ehkä just just JES! ehdin"

---- toisinsanoen, pelistä tulee melko refleksinomaista jonka voi hioa tappiinsa, mutta pienen epäröinnin aikanakin voi nopea napinpainantasarja antaa aikaa miettiä seuraavaa liikettä - ja väistöliike on AINA käytettävissä niin nopeasti kun vaan aivot toimii.
Aivan mahtava. Hehkutukseks meni, mutta menköön. Ja kerran menty läpi ja en ole vielä edes 1/3 varmaan kokeillut aseista, accessoryistä jne jne jotka kaikki lisää taas lukuisia eri aseyhdistelmiä ja täten erilaisia liikkeitä ja taktiikoita.
Ja plussana myös se, että peli oli kerrankin pidempi kun odotin. (Pelaamisen aloitin jo 2 päivää sitten, eli ei ole yhdenpäivän suorituksesta kyse, koska aiemmin julkaistu japanin versio oli mukavasti aluevapaa, halpa ja levyllä oli englanninkieli)
Ja ei muuta kun rahaa keräämään chaptereita pelaamalla...
Ainoa aika huono puoli itseni kannalta on se, että pelin kohdista ja vihollistappeluista saa mitaleja (stone, bronze, silver, gold, platinum, pure platium) ja pure platinum mitalit hommaamalla saa peliin lisää esineitä ja juttuja, MUTT A niitä ei voi mitenkään yrittää piestä pure platinumiin yksi kerrallaan.
Sinne tallentuu se, mitä olet esim. 1 chapterissa saanut aikaiseks (kaikki mitalit vihollistappeluista ja sitten yleisesti arvosanamitali koko kentästä) .. sen jälkeen kun pelaat chapter 1 uudestaan, voit sen jälkeen valita että tallennatko sen suorituksen kokonaisuudessaan vai hylkäätkö sen. Eli toisinsanoen; jos haluat saada kaiken platinumiin 1 chapterista, pitää koko kyseinen chapter pelata alusta loppuun, saaden jokaisesta vihollistaistelusta ja pomosta pure platinum.
Ja TIEDÄN että se on jotain mitä en varmasti ____IKINÄ____ onnistu tekemään :S (Ellen jotenkin omituisesti kasvata jonkinsorttista uskontoa kyseisen pelin ympärille, kuten esim. youtube:n hsypersakura2009, joka on tainnut pelata kaiken 100% ja jolta löytyy ohjevideot varmaankin jokaisen asian hakemiseen pelissä ja jonka pelaamistyylistä sain ainakin itselle hyviä vinkkejä millä piestä pari pahaa alfheim challengea

Guruttaa muutenkin melkoisesti, kannattaa kurkata.)