Vastaus: BioShock [PS3]
Ookkei. Tällaisesta oikeastaan tunnistaa asiantuntemattoman arvion, jossa haetaan omalle mielipiteelle jonkinlaisia perusteluita vähän mistä sattuu. Bioshockin grafiikka ei ole ainoastaan teknisesti tämän sukupolven parhaimmistoa, vaan se on sitä myös taiteelliselta vaikutelmaltaan. Varsinkin vesi- ja sähköefektit yhdistettynä komeaan valaistukseen luovat aika oman laisensa tunnelman.
Mitä taas tulee tuohon "yritykseen tehdä jotain erilaista onnistumatta":
<spoileria pelin lopusta>
... taitaa olla yksi viime vuosien tunnistettavimpia meemejä, joka on jäänyt jokaisen Bioshockin tarinaan vähän huomiota kiinnittäneen muistiin. Bioshockin tarinankerronta puolestaan on saanut kiitosta omaperäisyytensä ansiosta, eikä suotta. Tallenteiden kautta kerrottava Rapturen historia on samaan aikaan syväluotaava mutta toisaalta täysin ohitettavissa, jos se ei kiinnosta.
Mitä lyhyyteen tulee, niin siitä voi selvästi olla ainakin kahta mieltä.
Nviperon arvostelussa huomautettiin samasta asiasta, minä taas
omassani valitin liiallisesta pituudesta.
Kenttäsuunnittelun kusemista on vaikea kommentoida, koska itsessään tuollainen heitto ei oikeastaan sano yhtään mitään. Pelisuunnittelun ongelmat näkyvät enemmänkin siinä, että karttoja täytyy juosta ensin yhteen suuntaan ja kohta palata takaisin. Eikä tätä helpota se, että vihollisia tulvii jatkuvasti joka suunnasta.
Vanhanaikaisuus? Bioshock uudisti jonkin verran sekä pelimekaniikkaa (vita chamberit) että tarinankerrontaa, Toisaalta mitä vikaa on vanhanaikaisuudessa? Ei
New Super Mario Bros Wiikään keksinyt uutta pyörää vanhoja korvaamaan, mutta kovasti se tuntuu ihmisiä kiehtovan. Vanhanaikaisuus ei sinänsä ole ongelma, jos peli on muuten hyvä. Ja Bioshockin kohdalla konsensus tuntuu olevan, että peli on hyvä.