Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Blur [X360]

Corca

KonsoliFIN Alumni
Kotisivut: Blur | Home ja Teaser+Official Vision-trailerit:


Kehittäjä: Bizarre Creations (mm. PGR4 ja Geometry Wars 2)
Julkaisija: Activision
Tyyppi: Ajopeli (toimintakaahailu)
Pelaajat 1-20 verkossa sekä 2-4 jaetun ruudun moninpeli
Alustat: Xbox 360, PS3, PC
Julkaisupäivä Suomessa: 9.4.2010

Blurista tulee ekana mieleen Burnoutin ja Mario Kartin sekopäinen sekoitus...on vauhtia ja voimakarkkeja. =) No ei, todellisuudessa esikuva on lähempänä leffaa nimeltä Death Race (1975/2008). Karkkiväriä ja visuaalista ilotulitetta on Blurissa reippaasti enemmän pinnalla kuin valkokangasvastineissaan, mutta runkoajatus on sama. Haipakkaa mennään ja metallikaunokaiset ottavat iskua. Matkan varrella aktivoidaan erikoisherkkuja omaksi suojaksi sekä muiden päänmenoksi. Lopussa kattellaan kuin kävi vai suliko renkaat alle.

Mitään uutta ei Blur lajityyppiin pelivideoiden perusteella tarjoile, mutta hiottua katukaahailua kaiketi sitäkin enemmän. Moninpeliyhteisöön on panostettu pelimuotojen ja hakuoptioiden "sosiaalisella verkottamisella", matsaamista tuetaan kotisoffalla neljän pelaajan ruutujaolla ja verkossakin parinkymmenen kuumapään kera + vauriomallinnuksiin on vaihteeksi panostettu. Jos kaasujalkaa kuumottaa, niin huhtikuun 9. päivä huhtikuuta helpottaa.
 
Vastaus: Blur [X360]

Minulla on ainakin suhteellisen kovat odotukset Bluria kohtaan. PGR-peleistä olen pitänyt jo Dreamcast-ajoista asti (Metropolis Street Racer, liekö kehittäjät vieläkin samat?), ja auto-ammuskelupelejä on ollut ikävä sitten Mario Kartin, joten tässä voi olla saumat todella hyvään pakettiin.

Tuo betakoodi oli iloinen yllätys ja jos se tänään tulee, niin koitan ehtiä ehdottomasti testata peliä heti tänään. Noihin boosteihin en ole ehtinyt vielä tutustua, mutta eiköhän nekin tutuksi tule. Pelin tasapainotus on avainasemassa ja toivottavasti autoja on vähän muitakin kuin joissain haastiksissa mainitut "hidas ja vahva", "nopea ja heikko" sekä "tasapaksu".

Potentiaalia on mielestäni vuoden ylläriksi, kuten toinen erikoisempi kaahauspeli Pure oli pari vuotta sitten.
 
Vastaus: Blur [X360]

Vaikka onkin yksi suosikkitehtailija firman teoksi (Bizarre Creations) niin taitaa kyllä jäädä tämä väliin. Vaikea on se lähteä uutta ajo IP'ta lähteä tekemään kun tälle genrelle löytyy jota miljoona eri sarjaan. Itse ei vain räjäyttelyt ja kolaroinnit kiinnosta. Noh kait sitä demo vielä tulee testattua. Ehkä joku päivä nähdään vielä uusi PGR ..
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

On kyllä aika rento ja hauska peli netissä ja nuo power upit tuo mukavaa vaihtelua normaaliin kilvanajoon ja voi myös taktikoida enemmän. Mitä nyt tossa melkein tunnin pelasin demoa niin oli kyllä mukavaa. :)
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Samat fiilikset täällä. Erittäin näyttävää, vauhdikasta ja hauskaa menoa. Välillä meinas happi loppua ja hartiat jumiutua yläasentoon kun ei muistanut hengittää. Että adrenaalinia pukkaa :p Level 8 menossa...
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Sain testattua ja ensimmäisenä oli suuri pettymys autojen ajamisesta. Kaasu pohjassa saa mennä 95% ajasta ja jarrua tarvitsee painaa vain yli 90 asteen mutkissa. Ei ohjauksen tarvitsisi olla ihan Forzan tasoa, mutta jotain merkitystä sillä ajotaidollakin soisi olevan. Autot myös tuntuvat ohjautuvan tosi huonosti ja vaste ei vaikuta ihan optimilta.

Powerupit ovat hauskoja, joskin hankalaa oli kun en vielä oppinut niitä ulkoa, että mistä tapahtui mitäkin. Autoja ehdin kokeilla muutamaa erilaista enkä huomannut niissä suurempaa eroa.

Hauska ominaisuus oli tuo seuraavaksi ajettavan kartan äänestys sekä mm. CODeista pöllityt rank ja perk-jutut tuntuivat ihan päteviltä. Tänään täytyy jatkaa ajamista ja enköhän tämän betan vedä sinne level 15:een saakka.

Pelistä en varmaan täyttä hintaa tule maksamaan, mutta jos tästä jossain vaiheessa saa hyvän diilin alle parilla kympillä, niin hankintaan saattaa hyvinkin mennä. Varsin huoletonta ajanvietettä ja kai tästä jonkun kuukauden jaksaisi innostua.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Sain testattua ja ensimmäisenä oli suuri pettymys autojen ajamisesta. Kaasu pohjassa saa mennä 95% ajasta ja jarrua tarvitsee painaa vain yli 90 asteen mutkissa. Ei ohjauksen tarvitsisi olla ihan Forzan tasoa, mutta jotain merkitystä sillä ajotaidollakin soisi olevan. Autot myös tuntuvat ohjautuvan tosi huonosti ja vaste ei vaikuta ihan optimilta.

Tämä sama vaivasi minua. Monia hyviä ominaisuuksia ja kilkkeitä peli tuntuu sisältävän, kuten esimerkiksi haasteet, tasokehitys, muokattavat "perkit" ja twiittausmahdollisuus. Kisat ovat sopivan lyhyitä, jotta sessiot etenvät jouhevasti kilpailusta toiseen. Jos varsinainen pelaaminen ei kuitenkaan jaksa innostaa, ei näillä kilkkeillä ole mitään merkitystä.

Asiaan voi vaikuttaa myös se, että olin vissiin jokaisessa kisassa neljäs, viides tai kuudes ~kymmenestä kisailijasta. Kivasti noita faneja eli suomeksi sanottuna kokemuspisteitä silti tuntui kertyvän.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Tämä sama vaivasi minua.

Kamoon äijät, eihän tästä mitään Gran Turismoa pitänytkään tulla. Tämähän tulee olemaan multiplattari eli saanen käyttää vertauksissani PlayStationin hittipelejä. CTR aikoinaan ja lähitulevaisuudessa julkaistava Modnation Racers ovat kaikki tätä samaa mitä tulee ajotuntumaan. Samoin Burnoutissa ei ole mitään tekemistä ajotuntuman kanssa.

Genre ei ole selvästikään ajosimulaatio eikä edes arcade ajopeli vaan lähinnä räiskintä, jossa edetään autoa muistuttavalla ajoneuvolla. Vauhdin puolesta tuli väistämättä Burnout mieleen ja paras vertaus ehkä olisikin "Burnout aseilla". Paikka paikoin pelistä tuli myös flashbackeja legendaariseen Twisted Metaliin tai Vigilante 8:iin.

Itse tykkäsin kaikkien kilkkeiden lisäksi myös "ajamisesta", sillä taktikoinnilla ja reittivalinnoilla on oikeasti merkitystä. Mielenkiinnolla odotan kokoversiota. Paavikin voisi ottaa osaa, niin saadaan mukaan ainakin yks heittopussi :p
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Itse yllätyin positiivisesti, ettei peli olekaan aivan niin arcademainen kuin odotin. Ei tässä pärjää, jos tosiaan käyttää tuota seinien halimista ja antaa vain mennä mutkat suorina. Vähän ehkä tahmean oloista ohaujs kuitenkin on. Power upitkin ovat ihan hyvin tasapainossa, ainoastaan se kohteeseen hakeutuva pallero on ehkä hieman epäreilu. Senkin tosin pystyy väistämään, jos säkä käy. Musiikki taasen on aivan hirveää sontaa ja ärsyttää oikeasti. Mutta ei sen suurempia ongelmia, ihan mukavalta vaikuttaa.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Vaikka Blur on vasta betavaiheessa, on se teknisesti varsin päheässä kuosissa jo nyt. X360-versio pyörii tasan 30 freimiä sekunnissa nelinkertaisella koko ruudun reunanpehmennyksellä tiputtamatta yhtään ruutua matkalle.
From start to finish, no matter how much is happening on-screen, Blur maintains its 30 frames per second output without a single dropped frame, and thus not a single fluctuation in the graph, which is as even and consistent as previous record-holder Dante's Inferno.
Digital Foundryn nopea analyysi kokonaisuudessaan lähdelinkin alla.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Power upitkin ovat ihan hyvin tasapainossa, ainoastaan se kohteeseen hakeutuva pallero on ehkä hieman epäreilu. Senkin tosin pystyy väistämään, jos säkä käy.

Ei siihen mitään säkää tarvitse, vaan taitoa. Jos vaikka yrittää ampua sillä jannua joka osaa pelata ni sitä poweri uppia voi sanoa kyllä aika turhaksi. Ku tulee nuoli ilmotus näkyvii ni rupee vaa kiemurtelee ja kattoo takaa millo on kohal ni ei se osu ikinä. Toki jos niitä laittaa taaksepäin niin saa vähän etumatkaa ku joutuu takana olevat väistämää.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Kamoon äijät, eihän tästä mitään Gran Turismoa pitänytkään tulla. Tämähän tulee olemaan multiplattari eli saanen käyttää vertauksissani PlayStationin hittipelejä. CTR aikoinaan ja lähitulevaisuudessa julkaistava Modnation Racers ovat kaikki tätä samaa mitä tulee ajotuntumaan. Samoin Burnoutissa ei ole mitään tekemistä ajotuntuman kanssa.

En minäkään tästä mitään realistista autopeliä odottanut, mutta tuntuma ei toisaalta ollut myöskään yhtä hyvä kuin esimerkiksi Burnout Paradisessa, jossa kurvien luisuttaminen tuntuu erittäin maukkaalta. Toisaalta en ole koskaan erityisesti pitänyt ajopeleistä, joissa autolla voi ampua (Death Rallya lukuun ottamatta). Ehkä kokeilen peliä uudestaan paremmalla keskittymsiellä ensi viikolla, jos se sieltä aukenenisi.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Power upitkin ovat ihan hyvin tasapainossa, ainoastaan se kohteeseen hakeutuva pallero on ehkä hieman epäreilu. Senkin tosin pystyy väistämään, jos säkä käy.
Siihen auttaa myös melkein mikä tahansa muu power-up, kun sitä vaan ampuu taaksepäin.

Itse ainakin tykkäsin pelistä. Tuli mieleen legendaarinen Rollcage. Tällainen perkkien saaminen on aina hyvä jippo, että jaksaa pelata pitemmälle peliä. Mutta kuten joku totesikin, ei ihan tunnu täysihintaisen arvoiselta. Pitää joskus kohtuuhintaisena napata mukaan.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Nyt oli tullut 3 extrakoodia kiitokseksi betaan liittymisestä. Haluuko joku ?
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Tästä puuttuu semmoinen pelielementti mikä on esim. Mario Karteissa. Eli jos jäät alussa kymmenen auton kisassa 6. tai 7. sijalle et sieltä helposti enää nouse, vaikka saisit mitä esineitä. MK:ssa pystyit viimeiseltäkin sijalta nousta jopa voittoon. Mutta kaipa nuo sitten hiovat peliä vielä lopulliseen versioon.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Tästä puuttuu semmoinen pelielementti mikä on esim. Mario Karteissa. Eli jos jäät alussa kymmenen auton kisassa 6. tai 7. sijalle et sieltä helposti enää nouse, vaikka saisit mitä esineitä. MK:ssa pystyit viimeiseltäkin sijalta nousta jopa voittoon. Mutta kaipa nuo sitten hiovat peliä vielä lopulliseen versioon.

Itse olen kyllä monesti noussut viimesiltä sijoilta kärkeen, vaikka olen pahemmankin kerran sössinyt. Muutenkin sijoitukset vaihtelevat varsin kiivaasti kisan aikana.
 
Vastaus: Blur [X360 Hype]

Tästä puuttuu semmoinen pelielementti mikä on esim. Mario Karteissa. Eli jos jäät alussa kymmenen auton kisassa 6. tai 7. sijalle et sieltä helposti enää nouse, vaikka saisit mitä esineitä. MK:ssa pystyit viimeiseltäkin sijalta nousta jopa voittoon. Mutta kaipa nuo sitten hiovat peliä vielä lopulliseen versioon.

Ei pidä paikkaansa. Mitä nyt muutama kisa on tullut tahkottua niin mielestäni oikeinkin hyvät mahikset on nousta hänniltä kärkeen ja se juuri tekee pelistä hyvän.
Kerran taisin olla 20:n auton kisassa viimeisenä jopa viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ja vain metrejä ennen maaliviivaa ammuin johtavan auton pöpelikköön ja voitin kisan.
Vastaavasti taas toisessa kisassa itse taisin tipahtaa viimeisellä kiekalla hännille, vaikka luulin olleeni tavoittamattomassa johdossa.
Kaikenkaikkiaan ihan loistava ja mukavan nopeatempoinen Live-kaahailu tämä on, vaikka välillä ottaakin aikalailla hermosta. Välillä nimittäin tuntuu, että kaikki muut kohdistavat koko asearsenaalinsa pelkästään sinuun ja eteneminen tuntuu tervassa uimiselta. Mutta kosto on aina niin suloista :D
 
Ylös Bottom