Vastaus: Brink [X360]
Pelin suurin ongelma on se, että peli kokemus yksin on täysin eri kuin esim 4-6 hengen kaveri porukassa. Tässä plussia ja miinuksia:
- Tekoäly. Bottien kanssa tiimityöskentelystä ei tule mitään.
- Vastustaja bottien vaikeustaso. Helpoimmalla niistä ei ole mitään vastusta ja tasoa nostamalla ne vain saavat lisää energiaa ja tehokkaammat aseet, mikä tekee pelistä hyvin epäreilua ja epämiellyttävää.
- Grafiikka. Ei nyt varsinaisesti tärkein asia itselleni, mutta ennen kovalevylle asennusta tekstuurit latautuivat myöhässä ja grafiikka bugasi muutenkin. Asennuksen jälkeen toimii, mutta grafiikka yleisesti on selvästi xbox360 tasoa alempana ja varsinkin kauemmas zoomatessa peli menee melko suttuiseksi.
- Yksinpelin puute. Ei oikeastaan häiritse itseäni, koska moninpeliksi tämän ostin, mutta asiasta on silti syytä mainita. Pelissähän ei siis varsinaisesti ole erikseen yksinpeliä ja moninpeliä toisin kuin edelliset postaajat sanoivat, vaan suurinosa pelaa juuri campaign modea moninpelinä (versus asetus päällä). Tavallaanhan pelissä on ihan hyvä story mode coop, jos kampanjan pelaa porukalla. Tosin eihän se normi moninpelaamisesta eroa mitenkään.
- Framerate. Kuten kaikissa muissakin ei-codi fps:ssä frameraten ja kontrollien pienen nihkeyden huomaa tässäkin. Itselleni niistä molemmista tulee aika paljon mieleen bad company 2, eli jos framerate ja kontrollit eivät häirinneet siinä, eivät ne häiritse tässäkään.
- Pisteytys. Ymmärrän että tekijät ovat yrittäneet päästä k/d huoraajista eroon, mutta tällä hetkellä tuntuu että ampuminen ei pisteiden valossa edes kannata. Jo pelkkä operativen vihujen 'merkkaus' antaa enemmän pisteitä kun itse tappo. Samoin medicillä loputon omien piikitys, ilman yhdenkään objektiivin suoritusta tai vihun tappoa, antaa usein matsissa parhaat pisteet.
- Challenget. Hyvä idea on pilattu aivan överiksi vedettyllä vihujen skaalauksella. Jos olet pelannut esim yli 15lv:lle ei ole toivoakaan että saisit esim 'be more objective' 3 tähteä läpi. Tästä johtuen joutuu tekemään uuden hahmon jolla nämä sitten vetää läpi. Uudellakin hahmolla 'be more objective' on välillä aika hermoja kiristävää. 2-4 pelaajalla challengeista ei jostain syystä anneta tähtiä, vaan sama kenttä pyörii samalla vaikeusasteella loputonta looppia. Tähänkin jonkun sortin loputtomat aallot missä taso nousee kokoajan olisi ollut aivan mielettömän hyvä lisä.
+ Challenget. Toisaalta ihan hyvä lisä tuomaan lisää vaihtelua, ja välillä esim tower defenceä on hauska ottaa peli tai pari porukalla. Se että vaikeustaso on lukittuna samaan (ilmeisesti pelaajien levelien keskiarvon perusteella skaalaus), ei tee tästä kovinkaan pitkä ikäistä hupia.
+ Graafinen tyyli. Vaikka grafiikat ovatkin hieman suttuiset on tämä borderlands tyylin semi sarjakuvamainen art style oikein hyvä.
+ Kustomointi ja Abilities. Aseisiin saa parhaimmillaan 4 liitännäistä kiinni ja hahmolle vaatteita ja roipetta löytyy sopivasti. Abilities:t ovat tämän pelin ns. perkit. Pelaamalla saa krediittejä ja krediiteillä saa ostettua uusia kykyjä (näitä voi olla esim turretti engineerille tai self-resurrection medicille). Melkeinpä parin pelin sisään pitää aina mennä hieman säätämään hahmoa.
+ Kenttäsuunnittelu. Omaan makuun mapit ovat aivan mielettömän hyviä, joka paikkaan tuntuu pääsevän ainakin kahta eri reittiä ja melkeinpä joka kentässä on eri kerroksia ja tasoja. Tyyliltään ja designiltaan ne ovat myös todella hienoja.
+ Parkour / smart system ominaisuus. Nimenomaan hyvä lisäominaisuus pelissä tuomaan nopeutta ja sulavuutta, eikä mikään pelin keskeinen ominaisuus. Mulla ainakin toiminut aina hyvin ja kaikkialle on päässyt minne on yrittänyt. Muutama on SMART:ia kritisoinnut, mutta veikkaan että vika on ollut enemmän pelaajassa itsessään. Esim wall jump ominaisuus ei tunnu olevan kaikille tuttu.
+ Luokat. Luokka systeemi toimii loistavasti, ja esim neljästään pelatessa jossa jokaisella on eri luokka tuntuu oikeasti, että jokaisella on pelissä tarkoituksensa. Engineerille on ehkä eniten käyttöä ja medicillä pisteitä saa eniten, mutta noin muuten joka luokalla on hauska pelata ja niille on tarkoituksensa.
+ Tiimipeli. Kaveri porukassa peli loistaa. Jos jokainen peliä arvostellut olisi saanut saman vähintään 4:n kaverin kanssa pelatun kokemuksen, olisi pelin keskiarvo vähintään 10 pistettä korkeampi. Peli on ehdottomasti paras tiimi pohjainen fps moninpeli konsoleilla tähän asti.
Lagi ongelmia pelissä on välillä ollut, mutta koska tällä viikolla niihin pitäisi tulla päivitys en viitsi niistä kitistä. Lisäksi peliin on tulossa ilmainen DLC, mikä ainakin huhujen mukaan pitää sisällään uusia karttoja.
Yksin pelatessa objektiivit ja kartat voivat tuntua tylsiltä, ja peli onkin pelkkää: 1) katsot mitä pitää tehdä 2) vaihdat siihen sopivan luokan 3) teet objektiivin. Koska boteista ei ole mihinkään, ei yksin pelatessa vain voi mitenkään käyttää yhtä luokkaa koko matsin ajan. Tästäkin syystä pelin suurin viehätys jää kokematta.