Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Katso konsolisodasta.
edit: tai mistä tahansa tekniikkasaitilta, missä on selitetty vehkeiden toimintaa. linkkejä mm. konsolisodassa
Tästähän saadaan aikaan mielenkiintoista vertailua... Joo ottaen huomioon miten erilailla konsolit toimivat, tarkkoja lukuja on vaikea antaa. Anyway, eräs insinööri oli kuvannut PS2:n ja Xboxin tehoeroja näin (vapaasti suomennettuna): PS2 pystyy parhaimpaan suorituskykyyn, mikäli pelimaailma on "low-detail"-tavaraa. Eli siis tekstuurit ovat yksinkertaisia, objektit alhaisella polymäärällä mallinnettuja jne. Esimerkkinä vaikka R&C. Pelimaailman laajuus ei kuulemma vaikuta niinkään paljon, mikäli samoja tekstuureita ja objekteja toistetaan. Xbox taas ottaa PS2:sta niskalenkin siinä vaiheessa, kun kaikki objektit ovat korkealla polymäärällä toteutettuja, ne ovat päällystetty neljällä laadukkaalla tekstuurikerroksella ja realismia on lisätty esim. bumb-mappauksella. Xboxissa ei ole joitakin teknisiä ominaisuuksia, mitkä suosisivat laajamittaista tekstuurien ja objektien toistamista, joten laajoissa ympäristöissä pelitalojen ammattitaito joutuu koetukselle, mikä ruudunpäivitys halutaan pitää 60fps:ssa.
Nuo polygonisuorituskykyyn viittaavat arvot, mitä aiemmin annoin, ovat alaa seuraavien henkilöiden arviomia ja löytynevät Hank Filesistä / PC vs. Consolesista (en muista tarkkaan saittien nimiä).
Teoriassahan PS2 voisi ainakin CPU:ita vertailemalla näyttää tehokkaammalta, mutta siitä ei tulla varmaankaan ikinä saamaan sen todellista suorituskykyä irti, koska arkkitehtuuri ei ole mitenkään kovin ohjelmoijaystävällinen. Ja Xboxissahan on sitten taas tuo NV2A, joka helpottaa jo vanhentuneen CPU:n taakkaa merkittävästi. Mutta kuten totesin, PS2:ssa on vain 32Mb muistia, joka asettaa varsin paljon rajoituksia tekstuureiden laadukkuudelle. Sama ongelma oli myös N64:ssä, ja siitä ei ikinä päästy eroon. Tuskin PS2:llakaan.
Pelit ainakin nykyisellään puhuvat puolestaan jättäen PS2:n ikäänsä nähden omalle paikalleen toisen sukupolven konsolien välisessä taistossa. Ja vaikka PS2:lle onkin tulossa melko näyttävän näköisiä pelejä nykypeleihin nähden ensivuoden aikana, sitä samaa voi myös sanoa mm. Xboxin Fablesta,
Panzer Dragoon Ortasta ja Halo 2:sta. Näistä ainakin PD Orta pyörii täydet 60fps, mikäli ennakkoversiot vastaavat ruudunpäivitykseltään lopullista peliä.
Lopuksi on pyydettävä anteeksi aiheesta poikkeamista ja muistutettava, että grafiikka on vain osa pelejä. Aivan yhtä hyviä ne pelit voivat olla, oli niissä sitten hieman tarkempaa tai suttuisempaa grafiikkaa.