Vastaus: Call of Duty: Black Ops [PS3] - keskustelu pelistä
Okei, 2. prestigellä menossa, joten eiköhän olisi aika jakaa vähän omia tuntemuksia multiplayerista. Haluan heti sanoa, että teksti tulee sisältämään paljon vertauksia aiempiin Codeihin, varsinkin MW2:een.
Alun huuman ja järkytyksen jälkeen uskallan sanoa, että tässä on ainakin Top 3:een kuuluva Codi. Jos muistellaan aiempia Codeja, on CoD2 ehdottomasti paras. Sen jälkeen CoD3 ja WaW olivat pohjanoteerauksia, mutta CoD4 oli taas tuore ja pelattava tapaus. MW2 jakaakin sitten mielipiteitä enemmän ja vähemmän.
Ensimmäiset pelit menivät huumassa ja kiimassa pelaten, joten en kunnolla uskalla sanoa mitä silloin tunsin. Kuitenkin kaiken kiiman takaa huomasin, että ruudunpäivitys on jotain eeppisen kamalaa ja nettikoodi vielä huonompi. Vaikka nettikoodi onkin ehkä hitusen parantunut (?), viive on silti täysin sietämätön. Epäreiluja kuolemia tulee lähes jokaisessa pelissä vähintään 50% ajasta. Kaiken maailman erroreita yms tulee myös aivan liikaa. Mutta kyllä tätä silti pelaa siinä toivossa, että näille ongelmille todella tehdään jotain. Sitä ennen ei esimerkiksi GB:n peleihin ole mitään asiaa.
Toinen asia joka järkytti lähes samantien oli respat. Siis anteeksi mitä?!! Mitään mappikontrollia on edes turha uneksia, koska vihut respaavat milloin minnekin. Aivan käsittämätöntä!
Kolmas suurin ja ehkä peli-iloa eniten pilaava asia on kuitenkin mapit. Ne ovat uskomattoman mielikuvituksettomia, tylsiä ja pelillisesti surkeita. Toki pitkän pelaamisen jälkeen niitä oppii sietämään ja jopa joistakin tykkäämään hitusen, mutta ei niistä juuri lapsenlapsille jää kerrottavaa. Tässä asiassa MW2 vetää ehdottomasti pidemmän korren.
Mitä kaikkeen lisähärpäkkeeseen tulee, on niissä otettu selvä edistysaskel. Killstreakit on vaikeampi saada, koska enää niistä saatuja tappoja ei lasketa mukaan tappomäärään. RC-XD on oikeastaan ainoa suuri miinus. 2-3 tapolla saa tuollaisen? Lähes varma tappo monesti ja kun noita tulee pelissä aina se lähes 10-30, ei se ole enää mitenkään hauskaa.
Mutta peli on muuten kuitenkin todella balanssissa. Tästä ei löydy paskoja perkkejä, ylipaskoja deathstreakeja eikä järkyttäviä killstreakeja. Shotganit ovat taas primary ase joka on todellinen helpotus. MW2:n kaltaista perseilyä ei muutenkaan ole moninpelissä havaittavissa. Wager-matsit ja zombi-mode, loistavia keksintöjä. Wager-matsit poistavat hyvin perseilyä normaalien pelien puolelta, kun siellä saa ihan tarpeeksi ammuskella puukkoja ja nuolia. Oikeastaan BO korjaa kaikki MW2:n viat, jotka paitsi pilasivat moninpelin, luultavasti vahingoittivat terveyttäni tai ainakin verisuoniani. Toki peli tuo mukanaan omat ongelmansa, jotka ovat kuitenkin korjattavissa. Tai no, mapit ovat yleisesti kohtalaisen huonoja, mutta kyllä niitä pelaa.
Harmillista että aivan täydelliseen suoritukseen ei kuitenkaan päästy. Toki yksi syy miksei tämä peli enää sytytä kaikkia on se, ettei CoDi sarjalle ole oikeasti tapahtunut oikeastaan mitään muutosta sitten CoD2:n. Välillä ollaan vain lisätty tai poistettu aseita/ajoneuvoja tmv ja grafiikkaa päivitetty, mutta muuten pelimoottori onkin sama.
Niin ja yksi rasittava asia on kans perkkien pro challenget. Joissakin perkeissä ne saa suoritettua muutamassa pelissä, mutta osassa se on täysin tuurista kiinni saako niitä suoritettua ja yleensä niissä meneekin sitten koko prestige, aka Ghost pro ja tuhoa turretti challenge. Vaikea sitä on tuhota turrettia, jota kukaan älykääpiö ei edes harkitse käyttävänsä.
Mutta Treikille peukkuja, tajusitte ettei Infinityn taktiikka, että lisätään peliin mahdollisimman paljon kaikkea paskaa millä jokainen voi leikkiä toimi, vaan pelin pitää olla myös tasapuolinen netissä. Harmi vain että tavalliselle ja paskalle tallaajalle kaikki uusi on aina siistiä ja hienoa, koska eivät he oikeasti tajua miten ne vaikuttavat pelin tasapainoon ja yleiseen pelattavuuteen.