Vastaus: Castlevania: Lords of Shadow [X360]
Tunnelman ja ääninäyttelyn puolesta ollaan mitä ilmeisimmin erittäin hyvissä kantimissa, taistelu taas ei tuntunut kovinkaan tyydyttävältä ja kamerasta ei tarvitsekaan enää mainita
Tavallaan joo ja ei. Miljööt ovat kentissä parhaimmillaan hienoja ja maalaileva sinfoninen musiikki korostaa meininkiä mukavasti. Ympäristötunnelmointia kuitenkin rassaa pelin rytmitys. Alueet vaihtuvat todella nopeasti ja siinä missä hetki sitten oltiin idyllisessä metsässä, seistään seuraavassa kentässä keskellä umpeen jäätynyttä järveä superpakkasissa. Jatkuvuutta simuloi oikeastaan vain tuo musiikki joka on saman tyyppistä joka kentässä. Tulee semmoinen fiilis että kunhan vaan länäävät kenttiä jonoon, tarinankuljetuksesta viis. Ääninäyttely on aika surkeata koska repliikit ovat niin saatanan tyhmiä. Jos ei kuuntele mitä puhuvat, niin kai sitä voisi ihan toimivaksi sanoa. Tunnistettavia ääniä, mutta täysin vailla tunnetta tai sitä ns. ääni
näyttelyä. Tarinaa tarjoillaan latausruutujen tekstihelvetin ja Picardin lässynlässyn lisäksi myös kentistä löytyvien kääröjen avulla. Skippailen melko tylysti kaiken. Noloa luettavaa.
Taistelu on simppeliä reaktiopohjaista läiskyttelyä. Jatkuvuutta komboissa ja temppuilussa ei oikein voi sanoa olevan, sillä pääosaa näyttelee väistely. Viholliset tulevat kohti kuin raketit, nopeasti ja väkevästi. Turha kuvitella että keskellä vihollislaumaa voisi improvisoida ihmeitä ja nikkaroida ns. vastapalloon. Etäisyydet taistelijoiden välillä ovat niin lyhyitä että se ei ole sekuntiakaan kun tarjotaan moraa, vaikka kaukana oleva kamera olisi suonut hieman eriluontoisen taistelemisenkin. Torjunnat ja countereiden hakeminen tällaisissa tilanteissa on turhaa, sillä vaikka yksi tyyppi saataisiinkin "kanveesiin" on matsissa useimmiten muita vihollisia jotka kyllä hahmon keksivät jos jää hetkeksikään paikoilleen. Juju on oikeastaan siinä, että vihollisilla on ns. heikkoja kohtia jotka nähdään kätevästi bestiarystä. Jotkut kaatuvat sekunnissa heittoveitsiin siinä missä ne eivät tehoa joihinkin minkään vertaa.
Pelin viehätys on tavaroiden etsimisessä, sillä olettamuksella että Metroidvaniat maistuvat. Tässä on romuja piilotettu huippupaskan kamerasysteemin avulla samankaltaisella "epäreiluudella" kuin esim. Metroidien seiniltä näyttävät seinät jotka oikeasti kätkevät itemin sisäänsä - täytyy joko systemaattisesti nuohota tai luottaa tuuriin.
Tällä hetkellä omat pelille antamat pisteet liikkuvat siellä kolmen ja neljän tähden välimaastossa. Paljon hyvää, mutta myös paljon huonoa. Hintansa väärti? Ehdottomasti sen 40 euron millä pelin saa esim. zavvista. Täytyy rustailla akuutimmin kun arvostelumahdollisuus tulee tänne.
Ylläolevassa viestissä puhuttiin Dantesta. Se oli tarinallisesti ja miljöönsä puolesta parempi... alussa, sitten sekin nuupahti aika armotta. Se on taistelunsa puolesta jossain määrin samanlainen kuin Castlevania - viholliset kestävät
oikeasti. Dantessa asia tosin oli jo niillä kantimilla että itsellä paloi käpy vuolla pienimpiäkin vihollisia vuodenpäivät. Bayonetta on tässäkin asiassa parasta ikinä. Vaikeimmalla viholliset ovat vaarallisia kuten pitää, mutta taitavan pelaajan on mahdollista lopettaa ne muutamalla iskulla käyttämällä sitä hankttua taitoa. Näin sen
pitääkin mennä.
Umpitylsän alun jälkeen Castlevania on kuitenkin parantunut askel askeleelta tätä viidettä chapteria kohden missä tällä hetkellä ihmettelen.