Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Chilisoosit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TOYOTA
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Chilisoosit

Millasta soossia suosittelette sellaiselle ihmiselle, joka on jo aikoja sitten tottunut tavalliseen tabascoon ja Habanero tabascoon?

Oma suositukseni on, että mitä tahansa muuta kuin tabascoa. Tai mikäs niissä jos joku erityisesti pitää etikasta, minä en, joten mielestäni tabascolla ei onnistu oikeastaan kuin pilaamaan ruuan maun. Vaikea toisaalta mitään tiettyä kastiketta alkaa nyt suosittelemaankaan, kun eri merkkejä ja laatuja moneen eri makuun nyt on lukemattomia, eli siitä vain kokeilemaan erilaisia :) Jos nyt yksi kuitenkin pitää mainita, niin itselläni on saanut aika pitkään olla pöytäkastikkeena Mama Africa's:n habanerokastike saatavuutensa ja hinta-laatusuhteensa takia.

Itse olen vetänyt ihan normi Tabasco Habaneroa, kun en ole muuta kaupasta löytänyt...

Käyppä Lielahden Citymarket katsastamassa, sieltä löytyy ainakin em. Mama Africa's:n tuotteiden lisäksi Blairin soosseja ja Pain-sarjaa. Lisäksi sipsihyllyjen luota saa Blairin sipsejä, tosin ne on hinnoiteltu vähän turhan yläkanttiin.

Lielahden cittari on hieman kaukana, mutta jos joskus sinne päin eksyn niin täytynee tarkastaa.
Kiitos infosta.

Lisäksi sipsihyllyjen luota saa Blairin sipsejä, tosin ne on hinnoiteltu vähän turhan yläkanttiin.

Noita blairin habanero lastuja tuli viimeinkin löydettyä porinkin cittarista. Ei olleet sipsihyllyssä eikä texmex hyllyssä vaan jonkun täysin random hyllyn päässä pienessä pahvilaatikossa.
Monta kuukautta noita etsinyt eikä ihmekkään etten ollut nähnyt. Potkua noissa on kyllä perkeleesti, pari lastua kun syö niin saa pitää muutaman minuutin tauon ennen seuraavaa. Tosin minulla varmaan vaikutti sekin kun aiemmin päivällä onnistuin polttamaan kieleni liian kuuman ruoan kanssa ja noita lastuja syödessä se polte tuntuu juuri kielessä.
Hieman kalliitahan ne on kyllä (3.34e 140g pussi), mutta ihan täysin hintansa arvoisia eikä noita nyt tule kuitenkaan yhtä usein vedettyä kuin normi sipsejä.

Tuli perjantaina kokeiltua kaverilla kuinka tulista kamaa meikäläisen elimistö kestää. Ajattelin laittaa pienen tipan poppiksen manala kastiketta maissilastun päälle mutta sitä lorahti siihen oikein kunnolla. No minäpä heitin sen silti naamariin ja parin sekunnin päästä järjetön hikka ja polte kurkussa. Sitten kun sain juomalla sen hikan pois niin se polte tuntui kunnolla, suorastaan kauhea tunne kun kurkkua polttaa ja vedet tulee silmistä eikä oloa oikein voi parantaa mitenkään.
Meni tuokin parin minuutin päästä ohi ja luulin että se oli siinä, ei kovinkaan paha homma lopuksi, mutta mitä vielä. Puolen tunnin päästä alkoi sattumaan mahaa ja tuli tunne että pian tulee oksennus ja eikun vauhdilla vessaan. Jotain nestettä kyllä muodostui suuhun kiitettävää tahtia mutta oksennus ei tullut vaikkä muutaman kerran kyökkäsinkin.
Maitotuotteet tunnetusti auttaa rauhoittamaan vatsaa kun jotain tulista vetää joten söin 500g rahkaa ja johan auttoi, mutta parin tunnin päästä se kipu tuli takaisin ja onneksi lähti kun join kunnolla limsaa ja siitä eteenpäin tuli sitä juotua siinä ryypiskelyn lomassa.

Näin vertailuna voidaan sanoa että normi tabasco on scoville asteikolla 2500 ja moni varmaan tietää millaista se on. Tuo manala soosi on 666 000 scovillea eli ei todellakaan mikään leikin asia. Itselläni on kaapissa blairin ultra deathia joka on 800 000 scovillea ja 150 kertaa tulisempaa kuin jalapeno, normi tabasco taas on vain puolet jalapenon poltteesta.

En voi nyt ihan suoraan ottaa kantaa chilisooseihin, mutta aika läheltä liippaa.
Olin kaverin kanssa (joka on siis kokki) syömässä Trelaisessa Gringos Locos -ravintolassa. Heillä on erikoislista tosi tulisille ruuille. Tilasin sieltä Diablo burgerin, jota mainostetaan kaupungin tulisimpana (en tiedä pitääkö väite nykyään paikkaansa). No, itse hamppari oli ihan ookoo, tulinen, mutta sitä kyllä pystyin syömään oikein bueno (olen siis itsekin tulisen ruuan ystävä). Ystäväni kuuluu samaan firmaan, jonka omistuksessa myös Gringos Locos on, tarjoilija tuli kysymään, notta onko tarpeeks tulista. Vastasin tietenkin tyhmänä, että kyllä tässä enemmänkin potkua voisi olla (olimme aikaisemmin kysyneet, että onko annoksen Scovilleista tietoa, mutta eipä ollut, kun vääntävät kastikkeet aina itse). Saimme pöytään lisäksi jonkun kokeista itse tekemää habanero-hilloketta ja pullollisen Magmaa (tämän niminen, oli vissiin jotakin esanssia), näitä ei siis ole normaali listassa ollenkaan, mutta koska kaverini oli henkilökunnan tuttavia niin... Habanero-hilloke oli aivan saamarin hyvää ranskiksien kanssa, mutta teos myös poltteli aika huolella. Samoin Magmakin tuntui lähinnä vain nuotiolta suussa, sen kummemmin mitään makuja omaamatta.
En voi sanoa tulisuusasteikosta mitään noiden kahden "lisukkeen" osalta, mutta kuumottavia ne olivat. Gringos Locos taitaa olla Tampereen ainoa rafla joka kuuluu Suomen chili-yhdistykseen (en ole varma Jack The Roosterista).
Huvittavaa oli se, että Daiblo burgerini muuttui lähinnä perus juustohamppariksi noiden mömmöjen jälkeen, vaikka sekin oli aluksi olevinaan todella hottia kamaa. Varsinainen yllätys tuli kuitenkin illalla. Monestihan kakkaaminen saattaa kirveltää ja poltella tulisen ruoan jälkeen eikö? No, sen lisäksi huomasin, että kuseminenkin tuntui lähinnä lasersodalta...

Tulisen ruoan ystävien kannattaa tutustua Thaimaalaisten ja Intialaisten ravintoloiden tarjontaan. Niissä ruoka on paitsi hyvää, yleensä myös tulista jos niin erikseen mainitaan ja itse sitä tilaa. Toki niissäkin on välillä näitä "Suomalaiseen makuun" versioita, etenkin Intialaisissa.

TexMex yms. ovat kevyttä kamaa Thaimaa-ruokien rinnalla tulisuudessa.

Kinuskeilla on myös aika tiukkoja itsetehtyjä chilisoosseja sapuskoiden kyytipoikana. :eek:

Onpas hauska ketju.

Itse olen kasvatellut chilejä, mutta tavara on ollut liian tulista ruoan laittoon. Viimeisin kulinaristinen keksintöni perustuu thaimaalaiseen "sweet thai chili" -kastikkeeseen jota tulistin muutamalla Malawi Birds Eye chilillä. Putelista tuli niin hyvää kamaa (polttavaa makeaa chilikasttiketta), että se kului loppuun heti. Tuli laitettua lähes kaikkiin ruokiin.

Muutenkin suosittelen tuota Malawi Birds Eye:ä. Se on vahvin ei Kiinalainen lajike, joten ei puhuta ihan pippurisumutteesta. Kuitenkin sen verta vahvaa stuhvia, että hikilentää keneltä tahansa yhden napattuaan. Ja on vahingossa tullu testattua miltä tuntuu hieroa silmiä sen jälkeen, kun on käsitellyt noita Malaweja. :o

Seuraavana projektina olen ajatellut risteyttää tuon Malawin yhden tuntemattoman lajikkeen kanssa joka on mieto ja kooltaan suuri. (vrt Malawi=pöytäkasvi, tuntematon lajike=lähes puu). Tarkoituksena olisi saada soosilajike keitoksiin, jota voisi määrällisesti dumpata vähän enemmänkin. Yksi sormenpäänkokoinen Malawi kun tekee mistä tahansa kattilallisesta ruokaa niin tulista, että syöminen on taistelua.

Itselläni on kaapissa blairin ultra deathia joka on 800 000 scovillea

Itselläni on tuota ja sitä tulee kyllä survottua kaikkeen mahdolliseen. Kertoo jotain, että pullo on puolillaan ja vuoden vanha.(annostelu on siis tippa per kastike)
Korvasin tuolla vasabin koemielessä sushiannoksiin ja olipas perhana hyvää. Harvoin sushin jäljiltä suu polttelee, mutta riisi ja kala neutralisoi pahimmat poltteet. Garinilla saa neutralisoitua muutenkin makunystyrät suupalojen välillä. Suosittelen kokeilemaan. Sen sijaan levitystapaani en suosittele kokeilemaan, jossa sormella sipaisin kastikkeen jäljiltä nigrisusheja ja merilevärullia. Käsien pesunkin jäljiltä kusellakäynnin tulos oli kirvelevä.

Itse tungen tuota ultraa aina ketsuppiin ja vaihteeksi tuli laitettua sitä hieman liikaa. Nyt on potkua sen verran että jossain hampparissa menisi kivasti mutta kun tapana on esim makarooni suorastaan hukuttaa ketsuppiin niin pakko laittaa tavallista ketsuppia sekaan. Todella riittoisaa tuo kyllä on kun alle puoli pulloa mennyt ja joku 7kg ketsuppia sillä maustanut. Viimeksi tuota tuli kyllä tungettua jo sipsien dippiinkin.

Tuo blairin ultra kyllä kuullostaa jo utopistiselta. Tiedä sitten mitenkä tuo scovillen asteikkoa käytetään, mutta 800 0000 scovillea kuullostaa jo kuolemalta.

Nuo meikäläisen chilit on jotain lajiketta josta on mitattu semmoset 170 000 scovillea. Ja minä olen tähän asti ainut(kaveripiiristäni) joka on syönyt niitä tuoreeltaan sen ekan maistiaisen jälkeenkin. Ja kukaan muu ei ole edes uskaltanut haukata kunnon palaa. Tuollaisen kun nappaan, niin hikoilen paidan märäksi ja naama menee ihan punaiseksi. Semmoiset 10min menee, ettei juuri tajua maailmasta mitään. :D Ja huom. noi mun chilit ei varmaan pääse edes tuohon 100 000 scovilleen.

Vähän epäilen että tuo ultra taitaa olla voittaja, mutta silti vähäsen hiukoisi maistaa yksi tippa.

Ja muutakin tulista löytyy kaapista. Kaveri toi Thaimaasta pähkinöitä, jotka maistuvat sinapille, mutta ovat ihan hemmetin tulisia. Jotain ihan muuta kuin suomen mukamas tuliset chilipähkinät. Chileihin verrattuna polte on jotenkin pistävempää. Paketin kyljessä lukee vaan jotain tikku-ukko kirjoitusta joten ei ole mitään hajua, mitä nuo voisi olla. Mahtaisiko joku tietää mistä herkusta on kyse?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Oiskohan ne wasabilla maustettuja. Siinä ainakin pitäisi olla sinappinen maku ja sen takia en wasabia ole koskaan kokeillutkaan.

Tampereen gringos locoksen purilaisesta en tiedä mutta aikas kova vastus voi olla jack the roosterin death burger, poppamiehen kanssa yhteistyössä tehty satsi. Annoksen syöneelle nimi seinään ja paita mukaan.. Ite nin tissari ettei menis millään, velipoeka testas ja oli suht rankkaa..perunat ja dippi jäi kuten aina sen purilaisista, kaverilta dippi:(:)

siellä myös seuraava hell's night 20.6 jonka menu on aika herkullinen - listalla myös em annos joka tarjolla aina..

http://www.jacktherooster.fi/barkitchen/hellsnight

Mitäs tuolla death burgerilla on hintaa? Aina kironnut kun katsonut man vs foodia että miksi täällä ei ole mitään tulisuus haasteita. Ja mitään aikarajaa tuon syömisessä ei siis ole?

edit: Näköjään samoissa hinnoissa kuin tuo gringosin burgeri ateria. Minkä kokoisia nuo ateriat on esim hese mättöön verrattuna? Kun hintaa on 15-17e niin haluaisi sitä ruokaakin hieman enemmän. Vielä kun täältä porista lähtee tampereelle niin rahaakin menee kivasti jo matkoihin.

Mitäs tuolla death burgerilla on hintaa? Aina kironnut kun katsonut man vs foodia että miksi täällä ei ole mitään tulisuus haasteita. Ja mitään aikarajaa tuon syömisessä ei siis ole?

edit: Näköjään samoissa hinnoissa kuin tuo gringosin burgeri ateria. Minkä kokoisia nuo ateriat on esim hese mättöön verrattuna? Kun hintaa on 15-17e niin haluaisi sitä ruokaakin hieman enemmän. Vielä kun täältä porista lähtee tampereelle niin rahaakin menee kivasti jo matkoihin.

Lähtee nälkä. Ei kannata edes Hesen tuotoksiin verrata.
Death burgerissa pitäis olla sitten 666 000 Scv, että sillä. Ja olen kuullut, että tuo Roosterin purilainen on tulisempi. Itse pitäis kanssa käydä maistelemassa.

Niin... Jos haluaa oikein tulista mönjää, niin Naga Moricheja popsiin hop hop! Niissä hypitään helposti yli miljoonaan Scovilleen.
Kaukoidän sapuska on lällyä verrattuna etelä- ja väli-Amerikkaan...

Tuossa oli vielä vähän aikaa sitten Turun länsikeskuksen cittarissa myynnissä Sourcen keräilypakkauksia(ei kai niitä muita olekaan) Hintaa oli 199€, mutta sitten ei tarvitsekaan koskaan eläessään enää toista pulloa ostaa. Tehoa on sitten 7.1 miljoonaa scovillen asteikolla. Tuohan on siis synteettistä ainetta, sillä kasveissa ei tuollaisia määriä saa aikaiseksi millään.

Nythän tuo on jo loppu, mutta kauppias itse sanoi, että tilataan lisää jos porukkaa kiinnostaa. Tuolla länkkärin cittarilla on oikein facebook osasto, jossa voi toivoa noita import-safkoja. Itse haen aina jenkkilän vaahtokarkkeja, kastikkeita ja poptartseja tuolta(aikoinaan asuin nykissä ja maut jäi monelta osin hyvänä mieleen). Lisäksi erikoismausteiden ja kastikkeiden (BBQ/Chili/yms) tarjonta on tuolla kohdallaan.

Death Burger on todellakin sitten kuuleman mukaan sen verran miehekästä kamaa... Eli Manalaa pitäisi pystyä suunnilleen hörppimään pullosta, että tuota kannattaa porista asti lähteä kokeilemaan :p

Joku päivä vielä uskaltaudun, mutta tarvii odotella että nagat rupeavat satoa puskemaan (hyvää harjoitusta).

Mikä näissä chileissä viehättää, kun niitä syödään parhaimmillaan kivun ja huonon olon kustannuksella? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itse olen syönyt hyvin hyvin vähän tulisia ruokia. Ilmeisesti tuo tulisuus, joka menee suun kipupisteisiin, tuottaa sitten myös endorfiinia ja jonkinlaista hyvää oloa? Jääkö chileihin koukkuun?

Mielenkiintoinen aihe näin täysin ummikon silmin. :)

Alkoi kyllä kiehtomaan tuo Death Burger siihen malliin, että pakkohan sitä on käydä kokeilemassa kunhan seuraavan kerran tampereelle eksyy. Täytyy tänne sitten raportoida, että jäikö homma vain yrityksen tasolle.

Balilla tuli kokeiltua aina kaikkia mahdollisimman tulisia ruokia painottaen ruokapaikkojen henkilökunnalle, että haluan yhtä tulista safkaa, kuin mitä paikalliset parhaimmillaan syövät. Kovin makuhermoja polttelevia kokemuksia ei tullut siltikkään siellä vastaan, joten voin allekirjoittaa tuon Pziuksen toteamuksen Kaukoidän lällystä tulisuudesta ainakin Indonesian osalta.

Kokeilkaapa muuten joskus marinoida valkosipulin kynsiä omassa lempikastikkeessanne. Maku on huikea!

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom