Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cities: Skylines

Omenanraato

Well-Known Member
Genre: Simulaatio / kaupunginrakentelu
Julkaisija: Paradox Interactive
Kehittäjä: Colossal Order (Suomi)
Kehittäjä (ps4/Xbox versio): Tantalus Media
Alustat: PC, Xbox One, PS4
Julkaisupäivä: PC: 2015, Xbox: 4/2017, PS4: 15.8.2017

Ps4 traileri:


Cities: Skylines on suomalaisen Colossal Orderin kehittämä ja ruotsalaisen Paradox Interactiven vuonna 2015 julkaisema tietokonepeli. Pelissä rakennetaan kaupunkia ja ylläpidetään sitä.

Konsoliversiot ei sisällä moditukea ja vain after dark dlc:n
 
15 päivä ilmestyy vihdoin ja viimein loistavan pelin ps4 versio. Xboxillekaan ei ketjua löytynyt, joten pistetään kaikki saman ketjun alle.

Itsehän olen meinannut Pc:n ostaa tämä pelin takia ja koko kesä mennyt katsellessa YouTubesta suomalaisten kaupunkien rakentelua ja olen aivan huumassa tästä. Olen myös katsonut ps4 videoita ja yrittänyt sisäistää rajoitteet, joita konsoli tuo. Ehkä odotetuin peli koko vuodelle.

Edit: voiko joku Boxilla pelannut kertoa, että onko tuossa konsoliversiossa ollenkaan parkkipaikkoja? En ole ainoallakaan videolla nähnyt, että kukaan niitä tekisi, eli onko ne vain modeja pc:llä? Ärsyttää kun kaikki pysäköi kadulle.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Itseä tämä kiinnostaa myös, lähinnä kaupunkisuunnittelun nimissä. Osataanko alueiden eriytymisen tuomia muutoksia simuloida miten tarkasti? Minkälaisin keinoin asian tilaa voidaan suoraviivaisimmin pelissä kohentaa? Näihin haetaan vastauksia viimeistään pelatessa.

Siistiä olisi saada nykyinen Helsinki tuonne pohjaksi ja pelaajalle kaupunkisuunnittelijan vakanssi.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Itsellä on historiaa saman firman Cities in Motionin osalta, joten minua kiinnostaa lähes pelkästään liikenneruuhkat, julkinen liikenne jne. Tässä kun voi myös teitä muokata, joten voin suunnitella kaupungin puhtaasti liikenteen mukaan.

Tässä kun ei riitä, että ottaa liikenteen huomioon. Vaan täytyy ottaa huomioon roska-, palo-, poliisiautot jne. Ihmiset kuolee roskaan, jos roska-autot on jumissa ruuhkassa.

Siksi on äärimmäisen tärkeää minne sijoittaa kaatopaikat jne.

Näiden lisäksi teollisuusalueilta autot kuskaa tuottee kauppoihin, joten niilläkin täytyy olla kunnon väylät mennä.

Tässä kun olen katsellut satoja tunteja YouTubesta, niin on alkanut tulemaan hyvä käsitys siitä minkälaisia liikenneratkaisuja täytyy tehdä omassa kartassa.

Itsellä haluna tehdä lasten toiveesta tämä oma pieni maalaispitäjä ison kaupungin versiona peliin, joten se vähän tuo haasteita. Tiedän minne kuuluisi rakentaa mitäkin, mutta pelin liikenteen kanssa ne tuskin toimisi.

Tässä on hienoa se, että jokainen ihminen, jokainen auto..niillä on oikea tarkoitus ja oikea tehtävä/määränpää. Eli ne täytyy oikeasti huomioida.

Pc:llä Helsingin pohja on tarjolla, mutta harmillisesti konsoleilla ei modeja ole, eikä lopuista DLC:stä ole myöskään kerrottu.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Ostin julkaisussa PC:lle joten sen verran aikaa pelaamisesta että en osaa sanoa muuta kuin että aivan helvetin hieno peli kyseessä. Ostin silloin uusimman Sim Cityn ja tämän kun oli rakentelukuume päällä ja Sim City hävisi reilusti vaikka pidin ihan siitäkin.
Pitää harkita vielä ostaako PS4:lle, menee kaikki vähä aika sitten tähän ja vain tähän. Ainakin ekasta alesta.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Liikenteen infra ei valitettavasti ole ihan huippuunsa hiottua ja etenkin autoilla on tapana luoda älyttömiä pullonkauloja, vaikka reittejä olisi kuinka paljon ja joukkoliikenteessä ylitarjontaa. Osa johtuu hölmöstä tekoälystä ja osa on ihan realististakin ruuhkautumista. Keskustoissa kaupungin kasvaessa on helppo huomata, että perusratkaisut eivät enää toimi ja isoja teitä pitää nostaa muun liikenteen yli, luoda tehokkaita liittymiä jne. Valtateillä sen sijaan on hölmöilyä, kun käytettävissä olisi neljä kaistaa ja matkalla monta liittymävaihtoehtoa määränpähän, niin jokainen auto kääntyvä autoa ryhmittyy jo kaukaa oikealle ja pyrkii pois siitä yhdesta samasta rampista. Tämä tietysti pahimmillaan seisauttaa liikenteen ja on aika tuskaista yrittää ratkoa noita, kun jos paikan A ja B välillä on paljon esim. työmatkailua, niin jokainen hakee kuitenkin sen yhden ja saman reitin.

Liikenteen pilkulliselle hierojalle tämä aiheuttaa turhautumista helposti ja tietyt ongelmat on vain pakko hyväksyä tai koko aika menee teiden uudelleen rakentamiseen ja liittymien hinkkaamiseen. Parasta tässä on massiivisten liittymien rakentaminen vapaalla kädellä ja saada ne vielä toimimaan.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Nuo on kyllä tiedossa itsellä, mutta ulkomaisilla foorumeilla kyllä juttuja/kuvia/videoita kaupungeista, joissa liikennettä ei ole nimeksikään, kun julkinen liikenne on oikein suunniteltu. Samoin teitä täytyy välillä suunnitella juuri tuon oikealle ryhmittymisen mukaan, eikä oikean elämän mukaan.

Nyt kun muutaman suomi tubettajan sarjoja/kausia tästä pelistä katsellut (toinen pelaa ilman modeja), niin oppinut aika hyvin ne epärealistisuudet ja miten niistäkin selviää. Nämä tunettajat ovat vain hyödyntäneet niitä 4-6 eri kaupungissa, joten jospa itse saisi ne hyödynnettyä heti kaupunki suunnittelussa.

Itse juuri odotan tuota eri katujen purkamista ja uudelleen rakentelua, jotta homma toimii. Katsotaan miten nopeasti se sit ärsyttää, kun oikeasti pelaa. [emoji23]
 
Vastaus: Cities: Skylines

Onko siinä sitten sitten kauheasti oivaltamisen tai kokemisen iloa enää jäljellä, jos koko pelin on tubettanut etukäteen. Ihme trendi tämä, että peli koetaan muiden kautta, jos siihen ei pääse itse heti käsiksi tai pusty sitä heti hankkimaan.

Itse pysyn mahdollisimman paljon pimennossa peleistä, mitä aion tai suunnittelen vielä joskua pelaavani. Houkuttaisi kovasti mm. ENB:n blind Nioh läpipeluu, mutta haluan kokea pelin itse joskus, joten en ole sitä paria lyhyttä klippiä enempää katsonut.

Miten tämä mahtaa toimia ohjaimella, kun aika pikkutarkaa nysväystä tämä on hiirelläkin..
 
Vastaus: Cities: Skylines

Hiukan eri tälläinen peli jonka vuoksi meinannut ostaa pc:n jo kaksi vuotta sitten ja keväällä Xboxin. Tässä pelissä kun ei ihan kauheasti mitään ”oivaltamista” ole. Lähinnä maalaisjärjen käyttämistä, mitä YouTubesta ei näytä löytyvän.

Ainakin boxi käännöstä on kehuttu, että kontrollit toimii erittäin hyvin.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Huomenna vihdoin saapuu. Peli oli latautunut pleikalle jo eilen, joten kaikki on valmista.
Juuri sopivasti aamulla muksut palaa koulun penkille ja päiväkotiin, joten välittömästi taksin saavuttua aletaan rakentamaan tätä mun parin tuhannen asukkaan kotikylää isoksi kaupungiksi.

Kiva nähdä miten nopeasti kaupunki hajoaa omaan mahdottomuuteensa.
Tiedän miten kaupunki kuuluisi rakentaa, minne teollisuus jne. Nyt kuitenkin haluan aloittaa omalla kylällä ja tehdä tiet ja alueet oikean elämän mukaan, joskin toki isoksi kaupungiksi muuttaen.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Täällä myös nyt ennakkotilattu ja pian kovalevyllä valmiina odottamassa huomista päivää.

Mitä katsoin kielivaihtoehtoja, puuttuu sieltä suomi. Harmi, liuta muita eurooppalaisia kyllä. Mitä muuten noin yleisenä ohjeena kannattaisi meille aloittelijoille pelistä kertoa? Viimeksi pelannut SimCityä, joskus vuosikymmeniä sitten.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Täällä myös nyt ennakkotilattu ja pian kovalevyllä valmiina odottamassa huomista päivää.

Mitä katsoin kielivaihtoehtoja, puuttuu sieltä suomi. Harmi, liuta muita eurooppalaisia kyllä. Mitä muuten noin yleisenä ohjeena kannattaisi meille aloittelijoille pelistä kertoa? Viimeksi pelannut SimCityä, joskus vuosikymmeniä sitten.

Nex Machinasta puuttuu myös suomenkieli, toive elää, että se lisätään jossain päivityksessä. Ihme kun suomalaiset pelintekijät eivät sitä näe tärkeäksi sisällyttää.
 
Etenkin, kun siinä ei varmaan välttämättä varsinaista käännöstyötä tarvitsisi tehdä, vaan se hoituisi peliä kehittäessä ”itsestään”.

Nisulle vinkkinä (spoilereissa varmuudeksi), vaikka en peliä ole pelannut (satoja tunteja katsellut):
- Rakenna aina liikenne edellä. Mieti tulevaisuutta, kun autoja on joskus paljon. Käytä siis yksisuuntaisia, älä rakenna teollisuusaluetta siten, että raskasliikenne joutuu menemään kaupungi läpi, mieti isot risteykset siten, ettei paljoa olisi risteävää liikennettä, käytä etenkin liikenneympyröitä. Muista myös tunneli ja silta vaihtoehdot.
- Heti kun mahdollista, tee julkinen liikenne kuntoon.
- Rakenna teollisuusalueet kauas asutuksesta, koska ne saastuttaa ja meluaa.
- Mitä isompi tie, sitä enemmän melua. Kaupat ei melusta niin paljoa välitä, joten käytä niitä isojen teiden ja asutusten välissä melupuskurina. Samoin kuin puita.
- Kun rakennat mitä tahansa kaupungin ylläpitoa, eli kaatopaikka, hautausmaa, poliisi, sairaala, palokunta jne. Pidä huoli, että ne on sijainniltaan sellaiset, että niiden autot pystyy liikkumaan eikä jää ruuhkiin kiinni. Muutoin roska-autot ja ruumisautot seisoo liikenteessä ja porukka hukkuu roskaan ja kuolleisiin ihmisiin.
- Muista että kaikki mikä saastuttaa, myös leviää vesistöön ja tuhoaa sen. Kaatopaikka keskittymä niemen kärjessä ei ole hyvä idea. Alussa jäteveteen ei ole puhdistusta, joten valitse paikka missä on kova virtaus, ettei jäte jää siihen.
- Muista tuulivoimaa/vesivoimaa rakentaessa katsoa kartasta alue missä esim tuulee tarpeeksi, jotta saat hyödyn niistä irti ja enemmän sähköä.
- Kun vihdoin saat koulut auki, älä kouluta kaikkia alueita, koska muutoin sulla ihmiset menee töihin toimistoihin ja teollisuusalueilla ei ole työntekijöitä.
- Kun tavarajunat aukeaa, sillä saat teollisuusalueiden raskaanliikenteen määrää laskettua todella paljon.
(edit) - Muista käyttää districtejä ja tehdä kaupunginosia (heti kun toiminto aukeaa) ja määritellä niille omat säännöt (teollisuusalueet ja asuinalueet aina omiksi alueiksiin omilla säännöillään).

Tärkeintä kuitenkin julkinen liikenne ja sen sujuvuus, teiden suunnittelu jo alusta alkaen siten, että helpottaa ruuhkia myöhemmin.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Minusta hauskinta mennä pää edellä syvään päähän. Tehdä ja rakentaa ja oppia virheistä pelatessa.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Minusta hauskinta mennä pää edellä syvään päähän. Tehdä ja rakentaa ja oppia virheistä pelatessa.

Siksi laitoin spoilereihin. :) mutta juu, siksi minäkin rakennan tämän oman kylän, koska se on tuhoon tuomittu pohjakaavaksi isolle kaupungille. Haluan pystyä taistelemaan peliä vastaan sen sujuvuuden ylläpitämiseksi.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Nisulle vinkkinä (spoilereissa varmuudeksi), vaikka en peliä ole pelannut (satoja tunteja katsellut):
- Rakenna aina liikenne edellä. Mieti tulevaisuutta, kun autoja on joskus paljon. Käytä siis yksisuuntaisia, älä rakenna teollisuusaluetta siten, että raskasliikenne joutuu menemään kaupungi läpi, mieti isot risteykset siten, ettei paljoa olisi risteävää liikennettä, käytä etenkin liikenneympyröitä. Muista myös tunneli ja silta vaihtoehdot.
- Heti kun mahdollista, tee julkinen liikenne kuntoon.
- Rakenna teollisuusalueet kauas asutuksesta, koska ne saastuttaa ja meluaa.
- Mitä isompi tie, sitä enemmän melua. Kaupat ei melusta niin paljoa välitä, joten käytä niitä isojen teiden ja asutusten välissä melupuskurina. Samoin kuin puita.
- Kun rakennat mitä tahansa kaupungin ylläpitoa, eli kaatopaikka, hautausmaa, poliisi, sairaala, palokunta jne. Pidä huoli, että ne on sijainniltaan sellaiset, että niiden autot pystyy liikkumaan eikä jää ruuhkiin kiinni. Muutoin roska-autot ja ruumisautot seisoo liikenteessä ja porukka hukkuu roskaan ja kuolleisiin ihmisiin.
- Muista että kaikki mikä saastuttaa, myös leviää vesistöön ja tuhoaa sen. Kaatopaikka keskittymä niemen kärjessä ei ole hyvä idea. Alussa jäteveteen ei ole puhdistusta, joten valitse paikka missä on kova virtaus, ettei jäte jää siihen.
- Muista tuulivoimaa/vesivoimaa rakentaessa katsoa kartasta alue missä esim tuulee tarpeeksi, jotta saat hyödyn niistä irti ja enemmän sähköä.
- Kun vihdoin saat koulut auki, älä kouluta kaikkia alueita, koska muutoin sulla ihmiset menee töihin toimistoihin ja teollisuusalueilla ei ole työntekijöitä.
- Kun tavarajunat aukeaa, sillä saat teollisuusalueiden raskaanliikenteen määrää laskettua todella paljon.
(edit) - Muista käyttää districtejä ja tehdä kaupunginosia (heti kun toiminto aukeaa) ja määritellä niille omat säännöt (teollisuusalueet ja asuinalueet aina omiksi alueiksiin omilla säännöillään).

Tärkeintä kuitenkin julkinen liikenne ja sen sujuvuus, teiden suunnittelu jo alusta alkaen siten, että helpottaa ruuhkia myöhemmin.

Kiitos! Osa noista oli arvattavissa, mutta hyviä uusia laajempia näköaloja nuo vinkit kyllä avasivat. Tavoitteena lienee rakentaa mahdollisimman suuri ja silti toimiva metropoli?
 
Vastaus: Cities: Skylines

Tai sitten kaunis :)
Minulla oli tapana kun vielä pelasin niin pipertää jokaista yksityiskohtaa tunteja. Isoa kaupunkia en koskaan saanut rakennettua juurikin tuosta syystä.
Mukavaa naputtelua pcllä.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Omenanraadon listaamat vinkit ovat hyviä aloittelijalle. Itse mokasin noiden kanssa lähes jokaisessa ja sitten kantapään kautta korjailin ekaa kaupunkiani.

Eniten "huvitusta" herätti alituisesti suureneva, lähivesialueelle viemäreistä leviävä paskaläiskä. Juomaveden ottoa olen joutunut muuttamaan useampaankin otteeseen, kun tajusin, että vesien virtauksetkin on mallinnettu peliin. Nyt tosin olen saanut jo avattua vedenpuhdistamot, jotka puskevat ylitöitä saadakseen "Pökälelahden" siivottua...
 
Vastaus: Cities: Skylines

Kyllä YouTubesta välillä löytää aivan käsittämättömiä kaupunkeja. Joo voi olla isoja, mutta arkkitehtuuri on sellaista, että moottoritiet kulkee kaupungin päällä siltoina ristiin rastiin, niin kyllä ennemmin pieni kaupunki kunnolla tehtynä omaan silmään maistuu.

Tosiaan mitään tarinaa, kampanjaa tms tässä ei ole. Vaan tyhjästä lähdet rakentamaan sellaista kaupunkia kuin haluat. Sekasortoa, kaunista, toimivaa, tai mitä haluat. Mitä enemmän porukkaa saat, sitä enemmän saat juttuja kaupunkiin auki. Esim teitä, rakennuksia jne.
Täytyy toki kaupungin tuottaa rahaakin veroilla jne.

Jos haluaa täysin hiekkalaatikolla rakentaa, niin saat aloitettua kaupungin loputtomilla rahoilla ja kaikki elementit aukaistuna, joka lienee järkevä tapa pelata vain jotain täydellistä kaupunkia suoraan rakentavalle.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Teollisuutta ei vältämättä kannata rakentaa kauhean kauas asutuksesta, koska työläisten pitää liikkua työpaikoille ja pitkät työmatkat voivat aiheuttaa ruuhkia liikenteeseen. Ihmiset osaavat myös kävellä töihin joten niille voi rakentaa kävelypolkuja oikaisemaan asutusalueen läpi suoraan teollisuusalueelle. Joten etäisyys on hyvä olla kohtalaisen lyhyt työpaikoille. Siitä ei myöskään ole haittaa, jos muutama asunto joutuu meluun sekä saasteen joukkoon niinhän se menee oikeastikin ja osat asunnoista on vain huonommissa paikoissa. Itse olen koittanut vähän liikaakin vältellä sitä, etteivät ihmiset joutuisi teollisuus saasteen kanssa tekemisiin. Enemmän siitä on harmia ollut kuin hyötyä.

Yksi hyvä ajatusmalli on se, että rakentaa "teollisuusasuntoja" tehdasalueen lähelle. Ja panostaa muiden asuinalueiden näyttävyyteen ja palveluihin enemmän niin saa visuaallista sekä toiminnalista vaihtelua.

P.S. Muistakaa, että kaikki mitä aluksi suunnittelee on liian pientä ja tyhjän tilan jättäminen on aika tärkeätä. Myöskään valmiiden teiden tai alueiden purkamista ei kannata vältellä, jos huomaa jotain paranettavaa. Ei ne ihmiset välitä, jos keskellä yötä jyrää ne bulldozerilla rakennuksen mukana! :D
 
Ylös Bottom